DeLabrador schreef:Men heeft niet de weet dat er binnen het ras Labrador Retriever twee zeer verschillende stromingen zijn, namelijk:
- De showlabrador: grof gebouwd, doorgaans rustiger, allemansvriend enz
- De werk labrador/ field trial/ gundog: zeer baasgericht, grote will to please, groot uithoudingsvermogen, sensibel, atletisch en bovenal zeer slank (fijntjes) gebouwd
Waar valt type
-tank
-lomp
-hyperactief
-plaat voor de kop
-bananen in oren
-opvallend vaak chocoladebruin
dan onder? Die zijn gewoon echt niet rustig......
En ik weet dat de kenmerken plaat voor de kop en bananen in de oren onder onopgevoed vallen, maar die buitengewoon intelligente vertegenwoordigers van het ras racen nog altijd woest-enthousiast, onderweg alles omver beukend, inclusief eigenaar en honden en mensen die toevallig in de buurt zijn, op mijn Duitse Herder af, die zijn bovenlip optrekt, gromt en alleszins niet subtiel aangeeft dat hij deze benadering, en het feit dat eerder gegeven waarschuwingen volledig genegeerd worden niet erg kan waarderen.
Vervolgens stort dit ehh...... bijzondere dier zich op mijn Duitser (had ik al eerder aangegeven dat hij onstuitbaar was?) die het nu méér dan zat is, en woedend gromt, borstelt en een waarschuwingssnauw uitdeelt.
Tot mijn stomme verbazing blijk ik, tenminste volgens de al even briljante eigenaar op mysterieuze wijze een valse hond te bezitten........
Zoekend kijk ik om me heen, verwachtend ergens een verscheurend, bebloed monster aan te treffen, maar alles wat ik zie is een herdershond, die inmiddels op eendenjacht is gegaan.
Wat is dat type dan?
Ik heb me er altijd zeer over verbaasd, dat er blijkbaar honden bestaan, die hondse signalen blijkbaar niet kunnen begrijpen, signalen die wij als mensen zelfs oppikken, terwijl wij toch redelijk doof en blind zijn op dit punt.
Het gaat hier vrijwel altijd om Labradors, in 90% van de gevallen zijn ze chocoladebruin, zeer grof gebouwd.
Rustig zijn ze zeer zeker niet 
Dit soort honden is ook erg populair bij een bepaald type mensen (die mensen zijn vrijwel altijd van mening dat hun honden erg lief zijn, opdringerig gedrag is speels, en een hond die je omverbeukt en je bijkans een gebroken rib en een schedelbasisfractuur bezorgt, wil alleen maar spelen).
En nu vraag ik me af: wat is dat voor hond?
Is dat ook een doelgericht gefokt type?