Standaard beeld vd labrador en aspirant pupkopers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DeLabrador

Standaard beeld vd labrador en aspirant pupkopers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 13:11

Dik, grof gebouwd, lomp, allemansvriend, makkelijk op te voeden, leuk met kinderen, kortom: de ideale gezinshond… Dit is het standaard beeld wat men van de labrador heeft, iets wat mij steeds meer gaat tegenstaan.

Men heeft niet de weet dat er binnen het ras Labrador Retriever twee zeer verschillende stromingen zijn, namelijk:
- De showlabrador: grof gebouwd, doorgaans rustiger, allemansvriend enz
- De werk labrador/ field trial/ gundog: zeer baasgericht, grote will to please, groot uithoudingsvermogen, sensibel, atletisch en bovenal zeer slank (fijntjes) gebouwd

Beide types zijn een verschil van dag en nacht in zowel exterieur als karakter. Van een field trial labrador moet en kan men niet de verwachting hebben dat zij Uitmuntends zullen gaan scoren op een show, en van een show labrador moet en kan men niet de verwachting hebben dat er ooit 1 de Nimrod zal gaan lopen.

Zoals het jullie wellicht niet ontgaan is, fok ik zeer sporadisch met mijn twee stamboom teven en heb ik ook op dit moment een nestje. Wanneer mensen mij contacteren omdat zij interesse hebben in mijn pups, stel ik telefonisch al heel veel vragen aan de aspirant pupkopers. Zo wil ik van tevoren onder andere al weten of men eerder honden heeft gehad, waarom ze een labrador willen aanschaffen, gezinssituatie, wat ze met de hond willen gaan doen, en of men bekend is met de verschillen binnen het ras (werk en show). Wanneer tijdens het gesprek blijkt dat de wensen/ eisen van de eventuele kopers en mijn ‘’eisen’’ niet overeenkomen, ga ik al niet over tot een kennismakingsgesprek. Bijvoorbeeld: men geeft aan shows te willen gaan lopen met de hond.

Mijn twee dames zijn dus van het zeer slanke type (wegen 21 kg en 24 kg) en bij ieder telefonisch gesprek benadruk ik dit dan ook, juist omdat ik weet dat je hier echt van moet houden. Het is een kwestie van smaak, je vindt het mooi of juist niet. Inmiddels is het in de afgelopen 4 weken reeds 3x voorgekomen dat ik hele leuke gesprekken heb gehad met mensen en zij allen hebben aangegeven het slanke type wel erg mooi te vinden. Vervolgens dus overgegaan tot een kennismaking, waarbij het alle keren zeer leek te klikken.

Ik vind het erg belangrijk dat mensen goed nadenken of zij wel een pup van mijn honden willen en anderzijds of ik wel een pup aan de desbetreffende kopers wil verkopen. Ik heb alleen het allerbeste met mijn pupseltjes voor. Daarom spreek ik altijd af dat we er beide enkele dagen over nadenken en elkaar vervolgens op een afgesproken data laten weten of we verder met elkaar willen gaan. Inmiddels is het dus in de afgelopen 4 weken 3x voorgekomen dat men afzegt omdat ze de hond (mijn teefje) te smal vinden. Iets wat ik juist telkens vooraf al heb benadrukt!!! In alle gevallen heeft men mij uitvoerig bedankt voor mijn gastvrijheid, informatie en uitleg en uitgesproken veel vertrouwen te hebben in mij als ‘’fokker’’.

Weten aspirant pupkopers nou gewoon niet wat ze willen en of mooi vinden, ben ik te veeleisend… ik weet het op dit moment even niet…

Caira

Re: Standaard beeld vd labrador en aspirant pupkopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:16

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik dat ook niet wist hoor, ik denk dat mensen toch een bepaald beeld hebben en een pup willen die aan dat beeld voldoet.

Als ik voor een irish cob ga kijken verwacht ik ook een bepaald beeld, als ik dan een hele slanke zie met weinig sok dan haak ik ook af.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:16

Aspirant kopers hebben denk ik een niet goed beeld van de labrador en zich slecht hierin verdiept :)

Mijn complimenten hoe jij het aanpakt met de verkoop van je pups.
Voor onze Golden Retriever heb ik mij ook weer heel erg verdiept in het ras (show en werklijnen) welke kleur/bouw/karakter bij de verschillende types horen en welke ik een goede plek kan bieden.

Maar ik ben er van overtuigd dat echt niet iedereen dat doet.

Goldens en labradors hebben een reputatie die niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:18

ik vind een labrador door de boot genomen toch wel een makkelijker karakter hebben dan een rottweiler.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:19

Volgens mij ben jij niet te veel eisend,je wil gewoon voorkomen dat je pups bij de
verkeerde mensen terecht komen.Je wil niet dat mensen toch spijt krijgen van hun aan koop,toch?
Wel jammer dat mensen er toch vanaf zien terwijl je het goed heb benadrukt dat het om smalle
type gaat.
De fokker waar ik op de wachtlijst sta,gaat ook zo precies te werk en is misschien zelf nog iets
strenger ;) Want het gaat hier om een rottweiler en zij willen ook niet dat hun pups bij de verkeerde
mensen terecht komen en zo het ras e.v.t een verkeerde naam bezorgen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:19

Kan het zijn dat ze met 'te slank' willen aangeven dat ze het na de kennismaking algemeen het hele werk/field type minder zien zitten?

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 13:23

Caira: ik snap jouw vergelijking mbt de irish cob. Echter, juist omdat ik het vooraf al zo nadrukkelijk aangeef dat mijn hondjes van een zeer smal type zijn (dus werklijn), kan ik het lastig begrijpen dat men vervolgens daar dan toch op afhaakt.

NAIWHL: bedankt voor je compliment. Ik denk inderdaad dat een groot probleem zit in het feit dat men zich tegenwoordig slecht verdiept in een bepaald ras. Men heeft er een bepaald beeld bij of Pietje heeft ook zo'n hond en die is wel erg leuk... Voor de Goldens geldt inderdaad hetzelfde, ook daar vergeet men het feit dat een Golden een zeer goede jachthond is (als deze uit een werklijn komt).

Geerke: dat ben ik niet helemaal met je eens. Het werktype labrador zijn zeker geen makkelijke honden. Ze zijn behoorlijk fel (wel in de goede zin van het woord), ongekend slim en leren makkelijk en als je geen dan geen goede baas bent, kunnen het enorme etters worden. Het zijn nou eenmaal geen hondjes om op een kleedje voor de kachel te leggen, maar hebben zowel geestelijk als lichamelijk een flinke uitdaging nodig.
Laatst bijgewerkt door DeLabrador op 01-12-11 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:24

Een echt antwoord op jou laatste vraag heb ik niet voor je :n ik denk dat het altijd lastig is met verkoop van dieren. Je ziet het in de paarden ook overal om je heen.

Toen mijn ouders destijds overgingen tot de koop van een hond hebben ze het ons niet verteld. Om de reden dat mijn vader graag een sportieve Labrador wilde. Een fitte, gehoorzame en werkwillige hond. Niet direct om te werken maar om lekker mee te spelen, lange wandelingen te maken met bal en eentje die gewoon altijd zin heeft om te bewegen.
Zij wisten ook wel dat als ze ons mee zouden nemen om te kijken we als kinderen alles leuk zouden vinden :D

Ik ben erg blij dat mijn ouders/vader er zo goed over nagedacht hebben. Wij hebben echt zo veel lol aan dat beest :)
Hij is inmiddels 8 en nog super fit. Gedraagt zich als een 2 jarige, heeft een top conditie en wil nog steeds met je spelen. Dat zochten wij in een hond.
Daarnaast is hij de goedzak zelve, ontzettend makkelijk met alles en gewoon een lieve hond.
Precies de Labrador die wij zochten :)

Maar, ik denk dat het dus toch erg ligt aan de instelling van de kopers. Een serieuze koper die weet wat ie wil is een makkelijke klant. Helaas zijn er zo veel mensen die door pure onwetendheid gewoon echt geen idee hebben :n

Ik vind het trouwens hartstikke goed dat jij als fokker je zo goed aan je 'doel' houdt en gewoon blijft staan voor wat jij gelooft. Voorkom je zoveel ellende mee (lees: slecht opgevoede honden etc)

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:28

Wat leuk om te lezen! Ik wist dit helemaal niet, maar ben eigenlijk wel heeeel erg benieuwd naar foto's van jouw honden :j

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:31

Jammer dat er geen of niet zoveel tussentypes bestaan trouwens.

Zo'n worst op poten zou mij niet zoveel intereseren, maar dat vurige werkkarakter is ook niet voor iedereen weggelegd natuurlijk

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:32

DeLabrador: De jachtlijn van de Goldens zijn helemaal mijn type hond in bouw en voornamelijk kleur. Maar aangezien ik nooit met mijn hond iets in de jacht zou willen doen, zijn we voor de showlijn gegaan en hebben we op dit moment een redelijk witte retriever (die hopelijk nog donkerder wordt) in tegenstelling tot de echt gouden hond die wij graag zouden willen hebben.

Maar de hond is lief en knap en wat karakter betreft precies wat wij zochten.

Natuurlijk zijn er voor rassen bepaalde basis standaarden, maar dat hoeft niet te betekenen inderdaad dat de nieuwe hond precies zo is als de hond die je in gedachten had.

Ik zie het bij vrienden van mij. Die hadden een Franse Bull. Zich niet heel erg verdiept in het ras, maar wel het geluk dat ze een rustige gekocht hadden. Ontzettend leuk beest, maar niet helemaal typisch de rasstandaard in karakter.

Nat het overlijden van hun hond hebben ze weer een Franse Bull gekocht die (imo) precies is zoals het ras omschreven wordt om te zijn. Heel anders in karakter als hun eerste hond en dat is die vrienden van mij wel flink tegen gevallen. Als dit hun eerste hond was geweest, dan hadden ze nooit een 2e keer een Franse Bull gekocht.

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 13:33

Bravespots: misschien dat dat het is. Bij de combinatie tussen reu en teef van dit nestje, heb ik er alleen niet voor gekozen om een field trial reu te gebruiken, maar een zogeheten Dual Purpose labrador: een hond grotendeels gefokt uit een showlijn, die zowel op show als in het werk goed presteerd. Juist vanwege het feit dat wanneer ik een field trial zou gebruiken, de pups heel erg slank zouden worden en ook niet echt geschikt meer zouden zijn voor een doorsnee gezin.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:38

Mijn vader had ook een verkeerd beeld van een lab.
Gevolg: zitten met een neurotische hyperactieve hond en hoopten inderdaad op een dikke loebes.
Helaas wist ik van te voren niet dat ze een hond gingen aanschaffen anders had ik ze nog wat kunnen begeleiden...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:42

Veel mensen denken helemaal niet na bij de aanschaf van een hond. Ik zie hier in pension veel labradoors en wat daar voor door moet gaan. De meeste zijn druk en ombehouwen. Daar klagen mensen dan ook over.
Dan vertel ik ook dat ze een werkhond hebben gekocht en geen vloerkleed. Ik raad ze aan om op een leuke club te gaan en meer te gaan lopen.
Gelukkig zijn er nog fokkers zoals jij . Alleen jammer dat die mensen die bij jouw zijn geweest en er geen een kopen dan zo dom zijn om bij de eerste de beste hondenhandelaar iets te kopen voor weinig geld.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:42

Om antwoord te geven op je vraag: Nee, aspirant pupkopers weten heel vaak niet wat ze willen. (mooi vinden daarbuiten gelaten). Ze zullen ongetwijfeld in grote lijnen weten wat voor soort hond er moet komen (niet te groot, lief met kinderen, makkelijk...) maar verder weten ze vaak niets. Nu denk ik dat het afhaken van pupkopers bij jou ligt aan het feit dat niemand echt weet dat er ook een werklijn labrador bestaat, en die anders zijn dan de doorsnee labrador (rustig, makkelijk, grof). Als ik aan een labrador denk dan flitsen mijn gedachten ook eerst naar die blonde worsten die ik hier vaak voorbij zie lopen, terwijl ik wel weet dat er ook iets anders is.

Als klap op de vuurpijl: Laatst kwam ik een kennis tegen met een showlijn Duitse Herder reu. Stellig beweren dat deze hond net zo geschikt als politiehond/werkhond was dan een hond met een rechte rug (uit de werklijn). Ja, want het was toch een Duitse Herder? En die doen dat werk.

Kennis mist geloof ik.

Respect voor jou overigens, dit vind ik de juiste manier van je puppy's verkopen/fokken.

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 13:46

Je slaat precies de spijker op de kop Iris82 Hoe vaak gebeurt het niet dat je een dikke draak van een labrador tegenkomt. Totaal onopgevoed, geen manieren, want baasjes dachten: ''een labrador, lekker makkelijk''. Overigens is dit geen aanval op je vader he, even voor de duidelijkheid. Kleine kanttekening wil ik in jouw voorbeeld nog wel even maken en dat is dat de fokker de pupkopers dan niet echt duidelijk heeft voorgelicht.

Om even een verschil te laten zien wat betreft exterieur, onderstaande twee foto's zijn van mijn dames en de 3e foto is een willekeurige showlabrador reu (van de NLV dekreuen lijst)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DeLabrador op 01-12-11 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:47

Ik ben me ook aan het verdiepen in Lab-pups, ooit hopen wij er ook 1 aan te kunnen schaffen.. Hoe ziet jouw ideale pup-koper eruit? Wat zijn je "eisen"?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:49

Ik zie het ook bij bordercollies. Mijne is in de omgang heel erg rustig en lief en makkelijk.
Vrienden van mijn ouders baseren hier hun mening over bc's op: ja die zijn lief en rustig. En kopen er zelf ook eentje.... en dan blijkt opeens dat ze niet lief en makkelijk geboren worden...

Weinig mensen kijken echt verder dan hun neus lang is maar baseren hun mening op hun eigen ervaringen in hun directe omgeving.

Zo ken ik dus ook genoeg mensen die zeggen: een bordercollie? Dat zijn toch van die vreselijke zenuwlijders?
Tis allemaal zo betrekkelijk.

@mijn vader: Zijn hond lijkt precies op die tweede. Ik vind het eigenlijk ook heel onverantwoord wat ze gedaan hebben hoor. Zo maar een hond aangeschaft en niet van te voren goed gekeken. Dat hebben we voorheen met de honden altijd wel gedaan. Hele studies gemaakt. :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:50

Ik heb even gespiekt bij je fototopic van de pups, maar dat had ik beter niet kunnen doen <3 Ik vind dit persoonlijk juist de mooiste labjes!
Ik denk inderdaad zoals hierboven gezegd het een kwestie van smaak is en hoeveel moeite je in een hond wil stoppen. Ik zie veel gezinnen om me heen die een hond 'leuk' lijkt, maar er vervolgens niet te veel moeite voor willen doen. 3x per dag een rondje van een half uur lopen is genoeg voor veel mensen.
Ik vind het super dat je zo kieskeurig bent met nieuwe huisjes zoeken, als elke fokker dat zou doen dan zouden mensen misschien ook eens hun ogen openen. En zoals je al zegt zijn veel mensen besluiteloos en weten niet wat ze willen. Ik denk trouwens niet dat mensen afknappen op het uiterlijk van jouw labjes, maar om het karakter. Er gaat veel meer werk inzitten dan een 'gewone' lab en daar vergissen veel mensen zich in.
Jij maakt ze daar bewust van en vervolgens haken ze af.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:51

Ik vind jouw honden echt gaaf juist om te zien TS.

Ik hou juist van de slanke versies. Veel mooier imo dan de dikke loebes :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:52

DeLabrador schreef:
Men heeft niet de weet dat er binnen het ras Labrador Retriever twee zeer verschillende stromingen zijn, namelijk:
- De showlabrador: grof gebouwd, doorgaans rustiger, allemansvriend enz
- De werk labrador/ field trial/ gundog: zeer baasgericht, grote will to please, groot uithoudingsvermogen, sensibel, atletisch en bovenal zeer slank (fijntjes) gebouwd

Waar valt type
-tank
-lomp
-hyperactief
-plaat voor de kop
-bananen in oren
-opvallend vaak chocoladebruin

dan onder? Die zijn gewoon echt niet rustig......

En ik weet dat de kenmerken plaat voor de kop en bananen in de oren onder onopgevoed vallen, maar die buitengewoon intelligente vertegenwoordigers van het ras racen nog altijd woest-enthousiast, onderweg alles omver beukend, inclusief eigenaar en honden en mensen die toevallig in de buurt zijn, op mijn Duitse Herder af, die zijn bovenlip optrekt, gromt en alleszins niet subtiel aangeeft dat hij deze benadering, en het feit dat eerder gegeven waarschuwingen volledig genegeerd worden niet erg kan waarderen.
Vervolgens stort dit ehh...... bijzondere dier zich op mijn Duitser (had ik al eerder aangegeven dat hij onstuitbaar was?) die het nu méér dan zat is, en woedend gromt, borstelt en een waarschuwingssnauw uitdeelt.

Tot mijn stomme verbazing blijk ik, tenminste volgens de al even briljante eigenaar op mysterieuze wijze een valse hond te bezitten........
Zoekend kijk ik om me heen, verwachtend ergens een verscheurend, bebloed monster aan te treffen, maar alles wat ik zie is een herdershond, die inmiddels op eendenjacht is gegaan.

Wat is dat type dan?
Ik heb me er altijd zeer over verbaasd, dat er blijkbaar honden bestaan, die hondse signalen blijkbaar niet kunnen begrijpen, signalen die wij als mensen zelfs oppikken, terwijl wij toch redelijk doof en blind zijn op dit punt.
Het gaat hier vrijwel altijd om Labradors, in 90% van de gevallen zijn ze chocoladebruin, zeer grof gebouwd.
Rustig zijn ze zeer zeker niet :n

Dit soort honden is ook erg populair bij een bepaald type mensen (die mensen zijn vrijwel altijd van mening dat hun honden erg lief zijn, opdringerig gedrag is speels, en een hond die je omverbeukt en je bijkans een gebroken rib en een schedelbasisfractuur bezorgt, wil alleen maar spelen).

En nu vraag ik me af: wat is dat voor hond?
Is dat ook een doelgericht gefokt type?

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:55

Interessant stukje, dat wist ik ook niet. Weer wat geleerd over de Labrador. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:55

Ik snap wat je bedoelt Yamcha. Die hebben wij hier ook een aantal rondlopen. Stuk voor stuk chocolabs.
En die zijn qua karakter ook zeer opdringerig. Mijn hond loopt naast mij en geeft door middel van lipje trekken aan dat ze niet wil dat ze aan haar kont snuffelen (baas roept hond niet terug). Mijn hond kijkt mij wanhopig aan en ik zeg: doe maar dan. Dus zij gromt naar andere hond: geen indruk. Valt uit (zonder te bijten) naar andere hond: geen indruk. Ondertussen komt baasje buiten adem aangehobbeld en haakt hond weer aan de riem.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:58

Dat ken ik hier ook, helaas lopen er meerdere rond hier in de buurt. En die eigenaren zijn dan helemaal erg, alsof jouw hond de 'gevaarlijke' is. Ze blijven ook achter je aan komen, zelfs als je verder loopt. Bij mij is het dan op een gegeven moment klaar en dan neem ik het mijn hond niet kwalijk als hij er even bovenop duikt en hem een lichte knauw geeft, wie niet luisteren wil moet voelen!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:00

Het grappige is dat ik bij labradors júist denk aan actievere, slankere honden. Soort tegenhanger van Golden Retrievers, waarbij ik inderdaad wel meer het beeld heb van rustige, wat dikkere goedzak.

Die showlabradors vind ik echt vreselijk om te zien (en had ze ook nooit gezien vóórdat ik nu foto's ging zoeken). Mijn 'algemene' beeld is dus precies omgekeerd :D