castratie reu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

castratie reu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 18:29

Ik ben in het bezit van een 3 jarige JR reu.
Een lieve en sociale hond...en al een tijdje merk ik dat hij iets socialer is naar reutjes...waarmee ik wil zeggen : teefjes laat hij volledig links liggen en hij heeft enkel nog volledige aandacht voor de mannetjes :')

Nu heb ik sinds enige tijd een nieuwe vriend die ook een hond heeft en dat is ook een reu.
Vorige week gingen wij samen met de honden wandelen en mijn hond hing constant aan t achterste van de andere te likken ( andere hond is 5x zo groot) en begon ook tegen zijn achterbenen aan te rijden.
Als ik op bezoek ga met mijn hond bij mijn vriend, laat hij de andere geen seconde met rust en wil heel de tijd aan dat achterste zitten. De andere hond vind dit niet leuk, kruipt weg voor mijn hond, probeert zijn achterste weg te stoppen... de mijne wordt op zijn beurt dan gefrustreerd omdat hij per sé aan dat achterste moet kunnen zitten ;(

Als ik nu langsga : moeten we de honden apart zetten want het is voor zowel baasjes als honden frustrerend.
Maar wat nu als wij beslissen samen te gaan wonen?

Vandaar dat ik had gedacht aan een castratie voor mijn reu.
Ik vroeg me af of mensen hiermee ervaring hebben : gaat deze drift hiermee dan voorbij? Klopt het dan echt dat je dan plots een dikke hond krijgt?
Hij heeft qua karakter soms ook scherpe kantjes : durft dominant te zijn richting bepaalde huisgenoten... verminderd dit hiermee dan ook?

Even ter verduidelijking : van begin af aan ben ik met deze hond naar puppytraining gegaan. Ik heb alle niveau's van de gehoorzaamheidstraining doorlopen en sta nu ingeschreven voor n cursus agility.

Wilawander

Re: castratie reu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:35

In principe zal op deze leeftijd niet zo heel veel meer veranderen. Je kan een chemische castratie overwegen om te kijken of het helpt. Heb ik ook ooit eens bij een reu gedaan en hij werdt eerder onzeker en dus mooi gelaten.
Het dikker worden heb je zelf in de hand en als je er goed op let is dat geen probleem.

De hond van mijn schoonzus liet dit gedrag steeds zienbij mijn teef die werdt er knettergek van. daar hebben wij een keer zelf fanatiek doorgepakt en toen was het over. Als jij zegt dat je dat niet wilt hebben moet het in principe goed zijn.

love_luna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:21

ja mijn hond is super dik geworden
echt een over gewicht... vind het waardeloos
hij krijgt gewoon te eten geen snoep ect
tis echt een nadeel vind ik
de glans van zn vacht is gelukkig gebleven

sunny_l0ve

Re: castratie reu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:32

Heb je al volledig uitgesloten dat dit een gedragskwestie is?
daarmee bedoel ik, in hoeverre werkt het als je hem corrigeert en daar consequent in blijft?
Corrigeer me als het fout is, maar ik denk gelijk meer aan een dominantieprobleem dan een hormoonprobleem. Tuurlijk hebben die twee met elkaar te maken, maar een dominantieprobleem is vaak al met corrigeren en belonen te verhelpen.

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:36

Ik doe een opleiding gedragstherapie voor honden en daar is castratie ook aan bod gekomen. Uit onderzoeken is gebleken dat castratie in veel gevallen duidelijk een verbetering geeft bij zwerven (weglopen), markeren en bestijgen. Als je reu op een andere reu wilt gaan rijden (bestijgen) dan wil hij daarmee duidelijk maken dat hij dominant wilt zijn over die andere hond. Daar helpt castratie dus meestal wel. Bij agressie is er maar bij 1/3 van de gevallen een duidelijke verbetering te zien. En dan heb je nog verschillende soorten agressie, maar dat is weer een heel ander verhaal. Mijn hond, ook een reu, is een tijdje geleden chemisch gecastreerd als behandeling bij een ontsteking. Ik merkte absoluut geen verschil in zijn gedrag naar andere reuen. Hij was nog precies dezelfde macho }>

Na een castratie kan je hond inderdaad dikker worden, dus als je je hond laat castreren zorg dan dat hij veel beweging krijgt en geef hem de eerste tijd wat minder voer. De tip die al is gegeven om eerst chemische castratie te doen is een hele bruikbare. Dan kun je zien of zijn gedrag anders wordt voordat je een definitieve beslissing neemt.

Succes!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:37

Zal je weinig helpen

Ik zou zo zeggen op het moment dat jou hond dit gedrag laat zien gewoon gelijk corrigeren