Sinds een jaar doe ik vrijwilligerswerk in het asiel bij mij in de buurt. Omdat ik dit ontzettend leuk werk vind en toch wel heel veel dierenleed, maar ook vreugde op mijn pad krijg, leek het mij leuk een topic te openen om deze dingen met jullie te delen. Dit topic is uitsluitend bedoelt ter informatie over wat ik doe, hoe het met de dieren gaat en de ontwikkelingen wanneer er een dier geadopteerd wordt. Dit topic is dus GEEN adoptie of verkooptopic.
Eerst zal ik kort vertellen wat ik vooral doe als ik aan het werk ben:
Mijn belangrijkste taak is natuurlijk het verzorgen van de dieren, dit houdt in, voeren, hokken/verblijven schoonmaken, de dieren nakijken en eventuele medicatie toedienen. Ons asiel is verdeeld in drie delen: de hokken en verblijven met dieren die geadopteerd kunnen worden, een afdeling met hokken en verblijven voor dieren die in quarantaine zitten en/of ziek zijn en een afdeling waar de dieren die voor pension worden afgegeven ondergebracht zijn.
Ik zorg momenteel voor de katten die zijn ondergebracht in de quarantaine/ziekenboeg. Dat houdt dus in dat de katten die bij ons gebracht worden door hun baasjes, katten die zijn gevonden en katten die bij ons worden gedumpt eerst bij mij terecht komen. Ze krijgen dan hun eigen hok met kattenbak, dekentje om op te liggen en water en voer. Deze katten zijn de eerste twee weken ook niet adopteerbaar.
De katten die wel adopteerbaar zijn, verblijven op de afdeling die wij 'de lange gang' noemen, dit is een gang met deuren naar vijf verblijven waar katten in groepen ondergebracht worden. In kamer een zitten doorgaans de jonge katten, in de leeftijd tot 1 á 2 jaar. In de kamers twee t/m vier zitten katten van alle leeftijden en in kamer vijf zitten de katten die speciaal voer en/of medicatie nodig hebben. Deze katten lopen overdag vrij rond, alleen met etenstijd en 's nachts zitten ze in hun eigen hok. De katten in deze kamer zijn de katten die al relatief lang in het asiel zitten.
Joey in het buitenverblijf van kamer 3.De katten die voor adoptie beschikbaar zijn, kunnen zelf kiezen of ze binnen willen zijn of naar buiten gaan, ze hebben de beschikking over mandjes met dekentjes, krabpalen en plateau's die op verschillende hoogtes bevestigd zijn (zowel binnen als buiten) en uiteraard staan er zowel binnen als buiten kattenbakken en liggen er overal speeltjes en knuffels.
Bij iedere kamer is een map waarin van iedere kat specifiek een foto en gegevens over het dier staan. Bijvoorbeeld: Naam, geslacht, leeftijd en bijzonderheden zoals speciaal voer, kan wel of niet met kinderen en andere katten enz. Iedere kat heeft ook een eigen gezondheidskaart waar door de medewerkers op wordt bijgehouden hoe de katten eruit zien, of ze goed eten en hoe de uitwerpselen eruit zien.
Guus is lenig
. Op deze foto zit hij nog op kamer vijf, momenteel zit hij in de ziekenboeg ivm niesziekte.De katten in de quarantaine/ziekenboeg komen niet buiten, dit is om mogelijke besmetting van gezonde katten te voorkomen. Iedere kat in de quarantaine/ziekenboeg heeft een eigen kaart met informatie over het dier, wanneer het is ontwormd en ontvlooid, het gewicht, wanneer het dier gecastreerd/gesteriliseerd moet worden en of het speciaal voer nodig heeft. Ook heeft iedere kat een kaart waarop de gezondheid wordt bijgehouden, eet het dier goed (zowel brokken als vlees), zijn de uitwerpselen goed, heeft het dier geplast, alles wordt op deze kaart genoteerd met achter iedere dag de mogelijkheid bijzonderheden op te schrijven, bijvoorbeeld:
Zaterdag 19 november:
Brokken: OP
Blikvlees: OP
Ontlasting: JA
Geplast: JA
Bijzonderheden: Ontlasting is zacht/diarree
Of:
Brokken: Half op
Blikvlees: JA
Ontlasting: GOED
Geplast: JA
Bijzonderheden: Geen.
Er wordt iedere dag een logboek bijgehouden waarin wordt vermeld of er dieren zijn binnengekomen of zijn verplaatst naar een andere afdeling, of de dierenarts besloten heeft dat het dier medicatie nodig heeft, of er besloten is dat het dier vanaf die dag speciaal voer nodig heeft of juist niet meer, the works. De bijzonderheden die op de kaart van iedere kat worden vermeld, worden tevens in het logboek genoteerd.
Lena in haar hok in kamer vijf, ze durfde er nog niet uit.Lena heeft een fijn huisje gevonden.Iedere dag worden de kattenbakken schoongemaakt met bleek en krijgt iedere kat op de quarantaine/ziekenboeg zijn of haar eigen bak weer terug. De hokken worden schoongemaakt met chloor en de bakjes worden afgewassen, even door het chloor gehaald, afgespoeld en afgedroogd. Iedere kat krijgt iedere dag een schoon dekentje om op te liggen. Water en voer worden twee keer per dag ververst/bijgevuld en iedere ochtend krijgen alle katten blikvlees voorgeschoteld, voordat er schoongemaakt gaat worden.
Dit is wel zo'n beetje wat ik doe wanneer ik in het asiel aan het werk ben en ik ben van plan hier iedere zaterdag een update te plaatsen over hoe het gaat met de katten en honden (voor zover ik van die laatste groep op de hoogte ben) en foto's te posten van de dieren.
Vragen zijn uiteraard heel erg welkom, mocht ik het antwoord niet weten, zal ik dit navragen. Wanneer je een kat (of hond) ziet die je heel erg leuk vindt en waar je meer informatie over zou willen, is dat mogelijk en ik zal dan ook alle vragen naar kunnen beantwoorden, ik wil echter nogmaals benadrukken dat dit GEEN verkooptopic is en mocht je een dier willen adopteren, ik met alle liefde het e-mailadres van het asiel wil PM'en, maar dat dit niet het doel is van dit topic.
Ik hoop dat jullie dit een leuk en informatief topic gaan vinden
.Groetjes,
San

En natuurlijk hartstikke goed van jou dat je dit werk doet!
Ik heb vroeger ook een jaar of 6 in een dierenasiel gewerkt. Helaas nu geen tijd meer voor.... te weinig uren in de dag 

. Verder is het een ontzettend lieve hond, maar hij heeft opvoeding nodig. En heel veel beweging.

.
. En niet zo'n klein beetje ook, handdoek onder, de vloer, de zijwanden... Zijn staart (hij heeft een stomp) was weer gaan bloeden. Ik heb hem nagekeken, de wond schoongemaakt en gedept (bloeden hield relatief snel ook weer op) en meteen wat glycerine erop gedaan. Gelukkig is Pokky ontzettend tof, hij lag te spinnen en te kroelen terwijl ik hem behandelde, de schat.
) gaat het ook steeds beter