Hallo, 2 van mijn 3 ratjes hebben rare "korstjes" en bultjes op de oren en 1 heeft het nu ook op zijn neus. foto staat hier onder, duidelijker krijg ik het niet op de foto maar ik hoop dat jullie mij duidelijk kunnen maken of ik mij hier zorgen om moet maken.
Bestrijding: (met dank aan Francina van opvang the Ratsewer) Alle mijtensoorten (Radfordia ensifera, Liponyssus bocoti, Notoedres muris): - Behandelen met: ivermectine - Dosis oraal/injectie: 0,02 mg/ml - Dosis uitwendig: Beaphar Anti Schurft 1-2 korte sprays op de rug, daarna goed in de hele vacht masseren tegen de haarrichting in; Bogena Antiluchtpijpmijt 1 -2 druppels in de nek - Herhaling: na 8-10 dagen, zonodig nog een 3e behandeling na 8-10 dagen. - Opmerkingen/tips: Alle dieren behandelen, ook die dieren die geen last lijken te hebben! Bij aangetaste oren door Notoedres muris (schurftmijt) de plekjes even aanstippen met een wattenstaafje gedrenkt in ivermectine. Verschoon tegelijkertijd ook de bodembedekker en doe daar wat spray doorheen.
schurftmijt of idd oormijt. ivermectine zou idd moeten helpen dacht ik. Anders eens bellen naar de DA die kan je een productje meegeven dat je dan gewoon mee aanstipt
Beaphar Anti Mijt is een prima middel. Vergeet dus niet al je ratten en je kooi te behandelen. Ik gebruikte altijd Bogena omdat ik die druppels makkelijker vond. Maar beiden zijn even goed.
Galeobdolon
Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-11 18:44
ik heb beaphar anti schruft gekocht, ik denk dat ik wel op tijd ben met de diagnose.
er is mij 1 ding nog niet duidelijk, er staat : 1 keer nevel sprayen, na 1 week herhalen. is dat dan 1 keer sprayen per week? of is zo'n behandelijk een weer lang elke dag 1 spray..
Laatst bijgewerkt door Galeobdolon op 29-11-11 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Iris82
Geplaatst: 29-11-11 18:44
Dat denk ik zeker. Succes met behandelen. Vergeet niet om over 2 weken nog een keer te herhalen ook al zie je niets meer.