Mag een dierenarts een spoedgeval weigeren??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Mag een dierenarts een spoedgeval weigeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 22:13

Ik ben met stomheid geslagen, ik ben boos, verbaasd en bovendien erg verdrietig..

Begin deze avond, omstreeks een uurtje of 6, word mijn Britse Korthaarmeisje van 12 weken plotseling wat ziekjes.
Eerst was het niet ernstig, ze was gewoon wat rustig en gewoon niet zichzelf, en ze heeft zelfs nog wat gegeten en gedronken. Ze reageerde nog gewoon op ons en we wilden morgen dus met haar naar de DA..
We hadden bezoek en naarmate de avond vorderde werd ons meiske steeds zieker en zieker, ze begon wat glazig uit de oogjes te kijken, liet haar ontlasting lopen, begon erg te kwijlen.
We hebben toen besloten de DA te bellen, dit kon niet meer wachten tot morgen. :n

Omdat onze huidige DA op een half uur autorijden van ons af woont besloten we om de DA te bellen in het dorp verderop. We zijn daar verder (nog) geen klant, maar goed, betalen moet je overal en we dachten dus dat hij ons wel wilde helpen.
Mijn vriend belde hem en ondertussen begon Lilly al volop te kreunen en raar te doen (stuiptrekken achtig).. Dus mijn vriend het hele verhaal gedaan, dat ze netjes ingeënt, ontvlooit en ontwormd is en dat het nu ineens wel heel hard gaat. en de DA vraagt ons naar onze gegevens. Hij zegt dat we nog geen klant zijn en mijn vriend beaamt dit door het verhaal uit te leggen dat we normaal elders gaan, maar dat dit zo'n spoedgeval is dat we niet eerst een half uur willen rijden.
De DA zegt iets en ik zie mijn vriend wit wegtrekken en het gesprek word afgebroken.. Mijn vriend komt bijna niet uit zijn woorden, maar het komt er op neer dat de DA niet het vuile werk op wil knappen en ons dus niet wil helpen. We moeten onze huidige DA maar bellen en daar heen gaan.. Ik ben echt met stomheid geslagen.. Ik was al helemaal van de kaart, maar nu helemaal..

Daar zit je dan, met een hoopje ellende in je armen wat ligt te vechten voor haar leventje.. We hebben ondertussen ook bezoek, die zelf klant zijn bij desbetreffende DA, en we zitten er echt vol verbazing over bezig.. Op het moment dat we onze huidige DA willen bellen overlijdt Lilly in mijn armen.
Ook al hadden we wel bij de DA in het dorp mogen komen, hadden we het niet gered, maar echt.. Ik ben hier zo boos over!
Weten jullie of een DA zo'n geval mag weigeren?

Wij zijn hier in elk geval nog niet klaar mee en ik ga morgen of langs bij desbetreffende praktijk of er gaat een mail/brief naar hun toe met een dikke klacht..
Mijn kat krijg ik er niet mee terug, maar ik ben hier echt niet klaar mee..
Laatst bijgewerkt door Sita_ op 27-11-11 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea

Re: Mag een dierenarts een spoedgeval weigeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:15

wat een zak dat ie dat niet doet! weer een kostbaar leven verder..
sterkte met het verlies!

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:18

nou ja zeg, niet te geloven _-:( zeker een klacht in dienen hoor! bovendien zou ik het hele dorp en omstreken op de hoogte brengen van deze rare gang van zaken in de hoop dat ie flink wat klanten misloopt/verliest ~~}>

Sterkte met het verlies Y;(

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:19

:oo Die man verdient het niet om zich dierenarts te noemen!!
Kun je geen verdere stappen (tegen die man) ondernemen?! Ik zou echt woedend zijn!!

In ieder gevalt heel veel sterkte gewenst :(:)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:19

Echt te zot voor woorden..... schandalig vind ik het !
Sterkte met jullie verlies.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:20

Als eerste wil ik je heel veel sterkte wensen met het overlijden van je katje. :(:)
Ik denk wel dat een DA je mag weigeren maar in mijn ogen is het dan geen DA met hart voor dieren. Hij had hoogsten kunnen eisen dat je contant betaald als hij bang zou zijn dat je de rekening niet zou voldoen. Maar dit is in mijn ogen ronduit schandalig. Dit is in de toekomst ook geen DA waar je met een dier heen zou gaan lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:21

Je hebt van die mensen :?
Ik heb geen idee of dit mag, normaal is
Het iig niet!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:21

VRE SE LIJK!
Ik de loop van je verhaal hoopte ik nog dat je vriend inmiddels op weg was naar jullie eigen DA
en dan lees ik dat je huisdier overleden is..

Heel veel sterkte!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:22

Wat ongelooflijk harteloos zeg. Het enige wat je kunt doen is denk ik een klacht indienen bij een of andere overkoepelende organisatie. Heel veel sterkte iig!

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:22

Het vuile werk opknappen? Als arts heb je gewoon de taak om levens te redden indien nodig... :( -:(- Belachelijk! Sterkte!
De symtomen lijken op kattenziekte of vergiftiging.. |(
Laatst bijgewerkt door Mareng op 27-11-11 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:23

Jeetje wat afschuwelijk dit zeg. Echt heel erg, wat zullen jullie je machteloos gevoeld hebben :(:)
Ik weet niet of een dierenarts een spoedgeval mag weigeren. Geen idee.
Ik zou in ieder geval morgen contact opnemen met jullie eigen dierenarts om te vertellen wat er gebeurd is. Misschien krijg je van hem/haar nog goede tips of en hoe je verhaal kan gaan halen bij de andere dierenarts. Veel sterkte

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:24

Jemig, dat is echt onbeschoft, om het even cru te zeggen. Mijn inziens mag een DA dus geen spoedgeval weigeren dus.

Sterkte met het verlies, zo vreselijk om zo'n uk te moeten laten gaan.

Laat je wel sectie doen?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:24

Volgens mij mogen ze dit ook helemaal niet weigeren... Ze moeten spoedeisende hulp geven...

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:26

Jeetje, sterkte met het missen van je nog veel te jonge meisje...

Om een antwoord op je vraag te geven;
hier is het zo geregeld dat een groep dierenartsen omstebeurt de spoeddienst draaien. Ben je klant van een van hen, dan kan je dus in de buurt naar de spoed dierenarts. Maar.... er zijn een paar praktijken die hier niet aan mee doen. Ben je klant bij hun dan moet je naar de spoedkliniek in Amsterdam (de dierenartsen zijn werkzaam in gebied Zaanstreek, ongeveer een half uurtje van A'dam af)
Ik vraag me echter af of ze je zullen weigeren met een dusdanig spoedgeval. Het zijn allemaal toegewijde dierenartsen. Maar goed, zo zijn de afspraken hier gemaakt.

Nogmaals, sterkte!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:26

Of het mag? Geen flauw idee. Belachelijk? Zeker.
Hoe durf je jezelf een dierenarts te noemen als je in een noodgeval niet wilt helpen!!Echt schandalig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:27

Als het waar is wat Pubelia zegt, ben ik heel blij en hoop ik dat je wat kunt ondernemen!!

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:27

Volgens mij mag een dierenarts juist niet een spoedgeval weigeren.

Iets staat mij bij dat met het afstuderen een "eed " wordt afgelegd dat je dieren in nood moet helpen.
Maar ik vind het belachelijk van deze dierenarts.

Heel veel sterkt.
Laatst bijgewerkt door alcootje op 27-11-11 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:28

Omg, als eerste enorm veel sterkte gewenst...

Ten tweede..
Een da legt een eed af (eed van hypocrates ), ik weet niet in hoeverre dat een eed is die hem wettelijk verplícht te helpen..
Maar volgens mij mag hij niet weigeren.

Zie hier iets erover.
http://forum.fok.nl/topic/1082058

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 22:29

Leonoor schreef:
Jemig, dat is echt onbeschoft, om het even cru te zeggen. Mijn inziens mag een DA dus geen spoedgeval weigeren dus.

Sterkte met het verlies, zo vreselijk om zo'n uk te moeten laten gaan.

Laat je wel sectie doen?

Ik zit te denken om morgen met haar naar mijn eigen DA te gaan, ik moet weten of het besmettelijk is voor haar zusjes en mijn andere katten.
Haar zusjes zijn allemaal levendig en speels, de ene is vanavond ook opgehaald (dat was het bezoek) want deze week mochten ze naar de nieuwe baasjes..
Lilly zouden we zelf houden, de kleinste uit het nest, maar zeker geen zwakkeling..

Bedankt voor al jullie berichtjes, mijn vriend is razend, hij gaat het er niet bij laten zitten.

alcootje schreef:
Volgens mij mag een dierenarts juist niet een spoedgeval weigeren.

Iets staat mij bij dat met het afstuderen een ëed "wordt afgelegd dat je dieren in nood moet helpen.
Maar ik vind het belachelijk van deze dierenarts.

Heel veel sterkt.

Dit dacht ik dus ook altijd idd..

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:30

Mijn VA vertelde mij dat hij in zo'n geval de klanten vooraf contant laat betalen wegens vervelende ervaringen... dus dat had deze DA ook prima kunnen doen. Ik vind het dan ook schandalig!
Sterkte met het verlies!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:31

Verschrikkelijk wat een verhaal. of een dierenarts mag weigeren weet ik niet. Ik heb zelf ook al meerdere keren meegemaakt dat zorg voor mijn dieren geweigerd werd. O.a. een merrie die veulende was, DA wilde niet komen. Veulen is kort na geboorte overleden, wel een rekening gekregen van 60 euro voor telefonisch nachtelijk consult.
Ik wens ze veel sterkte met het verlies van je liefje.
Als je zelf behoefte hebt om de DA te laten weten wat er in je omgaat, zou ik het doen. Hou er wel rekening mee dat je wederom een botte reactie kan verwachten. Nogmaals sterkte.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:31

Zelfs als je "alleen" ehbo bij dieren hebt staat er in dat je een spoedgeval nooit voorbij mag rijden. En daarbij stond dus ook dat een dierenarts nooit en ten nimmer een spoedgeval mag negeren... En dat heeft deze dus wel gedaan....

Ondanks dat de kat toch is komen te overlijden...

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:32

Als ik het volgende lees, denk ik wel dat de betreffende dierenarts fout is geweest....

Ten algemene staat naast de vrijheid van de houders van dieren om een dierenarts naar
keuze te benaderen de vrijheid van de dierenarts om al dan niet zijn diensten aan houders
van dieren aan te bieden. Dit beginsel lijdt uitzondering ter zake van dieren in een situatie
die een dierenarts als een noodsituatie dient aan te merken. In laatstgenoemde
omstandigheid dient een dierenarts ofwel direct op te treden ofwel anderszins te voorzien
in de zorg voor het dier in nood.’
Uit het voorgaande blijkt dat een dierenarts een dier in nood wel behoort te behandelen.
Van nood is echter slechts sprake, wanneer de situatie waar het dier zich in bevindt
onmiddellijk levensbedreigend is

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:32

Dat mag inderdaad niet, ik heb bij een spoedgeval weleens een andere dierenarts gebeld omdat de collega van de praktijk waar mijn dierenarts zit niet wilde komen en deze heeft me prima geholpen.
Ik zou een klacht indienen bij het veterinair tuchtcollege.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:33

Citaat:
Het uitspreken van een eed markeert in Nederland en in veel andere landen het einde van de universitaire artsopleiding, maar heeft op zich geen juridische betekenis.

Maar idd, als het puur om geld gaat, hoe misselijk... Zeg dan dat er contant afgerekend dient te worden.
Ik hoop dat je vriend op zijn minst die kerel een heel ongemakkelijk gevoel kan geven over zijn actie van vanavond..