Met je hond naar het strand/bos tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

Met je hond naar het strand/bos tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 14:21

:wave:

Ik wil over een uurtje met de honden naar het strand gaan, alleen ben ik nog nooit daar met ze geweest of in het bos.
Nu vind ik het allemaal erg spannend, dit komt omdat ik zelf een angst heb om andere honden tegen te komen.
Ik heb 2 honden, een reu van 10 jaar, en een teef van 9 jaar.
De reu is een vriendelijke hond en kan inprinciepe met elke hond opschieten zolang die andere hond niet te dominant is.
De teef is bang voor andere honden ( mijn eigen schuld, vroeger te vaak opgetild ) , zij kan hierdoor niet los lopen omdat als er een andere hond aankomt en die wilt met haar spelen/ruiken etc dan kan ze er in paniek van door schieten.

Ze luisteren allebei prima, maar toch blijft mijn angst dat ze gaan vechten, daarom wil ik hier vanaf komen zodat ik vaker met de honden weg kan gaan.
Omdat dit voor beide de eerste keer is denk ik dat het, het verstandigst is om ze aan de riem te houden.
Maar heeft er nog iemand tips voor mij?

Edit; De reu komt wekelijks in het bos, en de teef inmiddels niet meer ivm de korte pootjes.
Ik ben in mijn jongere jaren vaker met ze naar een meertje geweest.
Laatst bijgewerkt door Youknowme op 27-11-11 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ESSIE70

Re: Met je hond naar het strand/bos tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:31

Ik zou ze juist niet aan de riem doen want als er een andere hond wil vechten
dan kan jou hond geen kant op.

Maar even tussen door......waar begin je aan als je zo bang of onzeker bent?
Ik dacht in eerste instantie,arme honden :( Door dat ze een angstige baas hebben kunnen
ze niet los.
Ben je niet met ze op curcus geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:34

Als je er écht zo bang voor bent, neem je toch een ervaren hondenkenner mee?
Of je blijft ze aan de riem houden, en als er een andere hond aankomt,
loop je stug door. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:38

Ik zou ze eerst aan de riem houden, heb je dan een beetje vertrouwen gekregen, laat je ze lekker los..
Ik vind het ook een beetje sneu dat de honden nu niet of weinig los lopen, maar dat terzijde.
Zoals passieAppel schrijft; stug doorlopen als je ze aan de riem hebt, anders is het niet eerlijk als de andere hond los is :)

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:39

Begrijp ik goed dat je je honden al 10 jaar hebt en nog nooit met ze op het strand of in een bos bent gaan wandelen? Ik begrijp dat je bang bent, maar de beste oplossing om daar vanaf te komen is het gewoon te doen. Zolang jij ontspannen bent zullen je honden dit ook aanvoelen en zelf ook ontspannen zijn, wat de kans op een gevecht vermindert. (Heb je ooit al eens gedacht dat je teefje misschien bang is omdat jij er gespannen bijstaat?)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 14:47

ESSIE70 schreef:
Ik zou ze juist niet aan de riem doen want als er een andere hond wil vechten
dan kan jou hond geen kant op.

Maar even tussen door......waar begin je aan als je zo bang of onzeker bent?
Ik dacht in eerste instantie,arme honden :( Door dat ze een angstige baas hebben kunnen
ze niet los.
Ben je niet met ze op curcus geweest?

Een angst is er om te overwinnen denk ik altijd.
Thuis lopen ze minstens 1 keer per dag los, dus los lopen doen ze wel.
We zijn idd niet op cursus geweest omdat mijn ouders dat niet nodig vonden.

PassieAppel, ik blijf idd altijd gewoon stug doorlopen.
Maar het verschil met thuis en het strand is, ik weet langs welke honden we normaal kunnen lopen en langs welke niet.
Ik weet met welke honden ze kunnen spelen en met welke niet.
Dit weet ik niet in het strand of bos, en dat maakt mij bang.

SaskiaKeffe; Misschien niet helemaal duidelijk omschreven in de openings post, maar de reu komt wekelijks in het bos met mijn vader om te hardlopen. De teef ging in het begin ook mee, maar de rondjes zijn te groot voor haar kleine beentjes.
Ik neem zoiezo een bal mee, dus als het goed gaat wil ik ze idd los gaan laten.

Tosca; Dat is idd ook een rede, bij mijn ouders is ze namelijk minder bang, al word ik nu ook al minder bang.

Edit; 'Vroeger' toen ik 13 jaar was ben ik wel vaker met ze naar een meertje geweest waar ook andere honden lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:52

Citaat:
PassieAppel, ik blijf idd altijd gewoon stug doorlopen.
Maar het verschil met thuis en het strand is, ik weet langs welke honden we normaal kunnen lopen en langs welke niet. Ik weet met welke honden ze kunnen spelen en met welke niet.
Dit weet ik niet in het strand of bos, en dat maakt mij bang.

Edit; 'Vroeger' toen ik 13 jaar was ben ik wel vaker met ze naar een meertje geweest waar ook andere honden lopen.

Met alle respect, maar wat maakt 't uit of je er wel of niet normaal kunt langslopen? :)
Stug doorlopen, niet op of om kijken en weg hond :Y)
Dus ook niet bij honden waar 't lijkt alsof het goedgaat, ze aanelkaar laten snuffelen,
want dan kunnen er net zo goed gevechten ontstaan.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 14:59

Oke.
Er lopen 2 ontzettend grote honden rond hiero. Die honden houden niet van andere honden.
Langs die honden kan ik niet met mijn honden lopen, omdat die honden dan mijn honden willen grijpen.
Dus dan denken we met elkaar mee, of ik ga een andere richting op of de eigenaar van de honden.
Doordat het zulke grote kalven zijn, kan die eigenaar de honden ook niet houden.
Hier denk ik aan de veiligheid van mijn honden, en blijf ik dus niet stug doorlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:27

LizzyLover schreef:
Oke.
Er lopen 2 ontzettend grote honden rond hiero. Die honden houden niet van andere honden.
Langs die honden kan ik niet met mijn honden lopen, omdat die honden dan mijn honden willen grijpen.
Dus dan denken we met elkaar mee, of ik ga een andere richting op of de eigenaar van de honden.
Doordat het zulke grote kalven zijn, kan die eigenaar de honden ook niet houden.
Hier denk ik aan de veiligheid van mijn honden, en blijf ik dus niet stug doorlopen.

Die honden willen jou honden grijpen..
Begrijp ik 't dan verkeerd?? Dus ze zijn gevaarlijk? :?

Ja, jullie denken met elkaar mee, voor de veiligheid.. Iets klopt hier niet. Sorry. :)

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:49

Ik heb het nu drie keer doorgelezen, maar ik hoop dat ik het nog steeds niet gelezen heb. Komt alleen die reu wekelijks in het bos? Die teef nooit? En ze lopen 1 keer per dag los, maar waar lopen ze los dan, kom je daar geen honden tegen en hoe lang lopen ze dan los? Ik kan niet voorstellen dat mijn honden niet dagelijks minimaal een uur in het bos komen. Ik had het er gisteren nog met iemand over, het komt echt hooguit 2 dagen in het jaar voor, dat ze niet in het bos komen, als het al 2 keer is.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:04

Angst is inderdaad om te over winnen.
Maar ik vind het sneu voor je honden,doordat jij angstig bent voor een evt vreemde hond
die evt zou kunnen vechten en daardoor je honden niet durf los te laten.
So what als ze in een "gevecht"raken? Dat lost zich meestal van zelf wel op.
Mijn honden lopen bijna altijd los en hebben nog nooit gevochten met andere honden.
Soms een beetje grommen en hier en daar,nou dan roep ik hem bij me en loop dan door.

Ik denk dat jou honden meer gebaat zijn met een baas die zelfvertouwen en evenwicht uit straalt.
Zo voelen je honden zich ook zeker en zijn ze ook niet gauw onderdanig bij andere honden.
Want angstige honden "lokken"ook gauw wat uit bij andere honden.

Jammer dat je geen cursus heb gedaan want de cursus is eigenlijk ook voor de baas.
Hoe ga ik goed met mijn hond om,misschien was je dan ook minder angstig.
Laatst bijgewerkt door ESSIE70 op 27-11-11 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:19

Dat is het vervelende..
De honden nemen 't bange gedrag over van de baas en komen zo nooit tot af en toe buiten -O-

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 19:04

PassieAppel; Ik zeg niet dat ze gevaarlijk zijn, ik zeg alleen dat ik dan niet stug door blijf lopen. Zolang die man zijn honden niet bij zich kan houden ga ik het niet riskeren om langs te lopen.

Nowornever; Waarom is het zo belangrijk dat je hond in het bos komt? We hebben genoeg uitlaad gelegenheden hier. Dus ik vind het niet belangrijk dat je hond altijd in het bos komt.
Waar ze dan los lopen? Op velden, je hebt een wandelpad, veld en een sloot. En tuurlijk lopen daar ook wel eens andere honden, maar die lopen meestal gewoon op het pad. Zolang ik op het gras blijf is er niks aan de hand.
De honden worden 5 keer perdag uitgelaten, waarvan 2 x minimaal 30 minuten, en 3 x minimaal 60 minuten.
Het bos is op 30 minuten loop afstand, en de kleine hond red dat niet om en heen te rennen, daar 30 minuten rennen en dan nog eens 30 minuten terug te rennen .
En de kleine red het nu al vaak niet om 60 minuten te lopen.

Maar ik ben inmiddels terug van het strand.
Honden vonden het super leuk! Ik kwam het strand op en er kwam meteen een hond op mij af die aan de honden ging ruiken, hierbij ben ik gewoon doorgelopen. ( geen druk op de riemen ivm eventuele spanning, maar doormiddels van roepen )
Toen rond gekeken, en liepen denk maar 10 honden op het strand waarvan er maar 1tje vast liep. Dus heb ik eerst alleen de grote los gedaan en die nam een grote speurt.
Daarna de kleine los gedaan, die ook meteen een speurt nam.
Honden kwamen langs en zelfs die kleine ging eraan ruiken! En ze ging zelfs het water in terwijl ze water niet leuk vind.
Toen kwam er een groepje van 3 honden op ons afrennen, ik ben gewoon doorgelopen maar wel naar de honden gekeken, ze gingen ruiken en zelfs een beetje spelen. Al vond de kleine het goed genoeg en kwam weer naar mij toe.
Dus de grote geroepen en alles ging prima.
Later kwam de zelfde hond als op de heen weg op ons af, en dit keer ging ie grommen en wou mijn hond bijten, maar het baasje greep snel genoeg in en deed hem aan de lijn .
Daarna nog de duinen ingeweest waar ik steeds de honden kwijt was doordat ze harder als mij liepen.
Al bij al een geslaagde dag, iets wat ik nu dus hopelijks wekelijks kan gaan doen.
Ik zal zo even kijken of ik een foto kan uploaden.

Iig bedankt voor de reacties.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 19:21

Afbeelding
Afbeelding

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:38

Ik wil mijn honden iedere dag naar het bos hebben, omdat hier en daar wel wat velden zijn, officieel mogen ze daar niet eens los, maar al zou ik ze alleen los laten lopen op die velden, komen mijn honden nog te kort aan beweging. En als iemand een topic opent omdat die naar het bos wil en tips wil, dan lijkt het er niet op dat de honden regelmatig loslopen, want anders woon je wel in een heel fijn gebied als je weinig tot geen andere honden tegenkomt en waar ze wel los lopen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:38

Leuke foto`s!

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:01

Nou dat ziet er toch hartstikke leuk uit :)
Jij blij en hondjes blij :D

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 20:07

Ik snap de verwarring.
Wss heb ik het niet helemaal goed geformuleerd.
Bedankt voor je reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:26

Ziet er toch erg leuk uit hoor! :))