Konijnen koppelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 11:54

Ik heb een rammetje over genomen van iemand die er niet meer voor kon zorgen. Het konijn stond binnen dus hij moet nog de hele winter binnen staan, maar in het voorjaar wil ik hem (nadat hij gecastreerd is) koppelen aan mijn nijntjes.
[BB-ITP] Konijntjes en hun nieuwe kasteel!

Ik zat te denken om een gedeelte van bovenstaande ren af te zetten en daar dan de ram in te doen. 1 van mijn konijnen is super dominant, die jaagt de kat al grommend en wel de ren uit :') hoeveel kans van slagen heb ik met de ram?

Gr Claudia

Anoniem

Re: Konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:35

Het kan lukken, maar ze zijn al met zijn 2-en :)
De kans van slagen is best groot, mits je 't goed doet.

Op neutraal terrein koppelen :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:26

Ik denk dat de kans helemaal niet zo groot is, want zij zijn al een tijd bij elkaar en meer rammen dan voedsters is eigenlijk not done. Kun je niet een voedster erbij nemen, die aan deze ram koppelen en dan met z'n vieren koppelen? Dan heb je een veel grotere slagingskans.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 16:35

Het zijn twee dames he, en ik wil daarbij een ram doen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:37

ooow... dat had ik niet door.. Dan heb je ineens een veel grotere slagingskans :D

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:48

heb je al eerder konijnen gekoppeld of is dit je eerste keer? In het tweede geval zou ik iemand erbij halen die er meer ervaring mee heeft want het is lastig om te weten wanneer je moet ingrijpen. Ik vind persoonlijk het beste om ze meteen bij elkaar te zetten op neutraal gebied, dit geeft de meeste slagingskans. Bij sommige konijnen werkt het echter weer anders dus per konijn verschilt het.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:33

ik zou het zeker op neutraal terrein doen en als dat een paar uur goed gaat dan terug zetten in huidige ren als die helemaal schoon gemaakt is. Heb hier gekoppeld nadat ze eerst naast elkaar gezeten ehbben een week lang met dubbele omheining ertussen zodat de nijnen elkaar konden zien maar niet bij elkaar konden komen om te bijten en dat ging goed. Heb ook gekoppeld met nijnen die elkaar nooit gezien hadden (groep van 4 aan 2 nieuwe) en ook dat ging heel vlot. Ook een keer willen koppelen maar te koppelen konijn was ontsnapt en bij de rest gesprongen en dat is nooit meer goed gekomen.

Echter in alle gevallen heb ik op neutraal terrein gekoppeld (op mijn werk dus stress van autorijden kwam erbij en echt totaal vreemde omgeving) en dan 's ochtends vroeg bij elkaar gezet en 's avonds pas in oude ren terug.

Veel succes!! Koppelen vind ik niet makkelijk maar als ze gekoppeld zijn dan is het een genot om mee te maken!!!
Ik zou hem overigens nu nog wel naar buiten durven te doen. Wel eerst onverwarmd binnen en alleen overdag buiten met een plaats waar hij lekker warm kan zitten. Echter ze maken nu nog wel wintervacht aan gezien het helemaal nog niet koud in. Kan wel snel om slaan en dan heb je misschien een probleem. Echter een konijn die het koud heeft zoekt de warmte wel op ze zijn echt niet gek.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:39

2 voedsters met 1 ram, gaat vaak goed, alleen heb je dan wel een oneven getal, het kan dus zijn dat er 1 buiten de boot valt. Dit hoeft natuurlijk niet.

Idd op neutraal terrein koppelen, wat ze alle 3 niet kennen.
Mocht je het zelf niet aan durven, is er vast een opvang bij je in de buurt die wil helpen

Een konijn die altijd binnen heeft gezeten kan nu ECHT NIET meer naar buiten !!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 17:08

WinSel schreef:
2 voedsters met 1 ram, gaat vaak goed, alleen heb je dan wel een oneven getal, het kan dus zijn dat er 1 buiten de boot valt. Dit hoeft natuurlijk niet.

Idd op neutraal terrein koppelen, wat ze alle 3 niet kennen.
Mocht je het zelf niet aan durven, is er vast een opvang bij je in de buurt die wil helpen

Een konijn die altijd binnen heeft gezeten kan nu ECHT NIET meer naar buiten !!

Nee klopt dat weet ik daarom houd ik hem ook de hele winter binnen zoals in de openingspost staat. Zie je zoveel dat konijntjes gekocht in een warme dierenwinkel (vaak ook veel te jong) gewoon buiten worden gezet...

Bedankt voor de tips, ga het proberen in het voorjaar.