Sinds gisteren hondjes uit het asiel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Sinds gisteren hondjes uit het asiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 13:54

Hoi allemaal,

Gisteren ben ik terug gekomen van vakantie en vertelde mijn zus dat ze al een tijdje met het idee rondliep om een hondje te nemen. Geen puppy, want voor een complete opvoeding en zindelijkheidstraining is simpelweg te weinig tijd. Dus stelde ik voor om dan is in het plaatselijke asiel te gaan kijken. Je raad het natuurlijk al, daar zaten 2 leuke hondjes die alleen samen weg mochten. Ze waren bijna 2 weken geleden gevonden in een doos bij een politiebureau.

Het zijn 2 gecastreerde reutjes van (ongeveer) 5 en 12 jaar. Er zit duidelijk iets jack russel terriers achtig in beide.

De oudere hebben we Sam gedoopt en is black en tan van kleur en het andere hondje heet Binkie en is wit met bruine vlekken.

We hebben ze in elk geval tot morgen *op proef* (klinkt een beetje raar, maar tot zaterdag heeft de vorige eigenaar wettelijk gezien nog de tijd om ze op te komen eisen)

Sam is een ontzettend lieve hond, heel aanhankelijk en rustiger van karakter en zit nu ook bij mij op schoot. Hij luistert ook goed aan de riem.

Binkie is drukker, ontzettend lief ook en wederom aanhankelijk, maar trekt aan de riem.

We zijn van plan om met Binkie naar een hondeschool te gaan zodat die ons kunnen helpen met eventueel ongewenst gedrag te corrigeren en natuurlijk ons te wijzen op dingen die wij misschien fout doen.

Wat kan ik intussen doen om te zorgen dat Binkie niet zo trekt? Ik laat hem zoveel mogelijk naast mij lopen en niet voor mij uit en deuren door probeer ik ook als eerste te gaan (soms lastig met 2 honden, maargoed).

Ze luisteren beiden nog niet naar hun namen dus uiteraard kunnen ze nog niet los lopen.

Bedankt in elk geval voor het meedenken.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:37

Ineke2 schreef:
Ze waren bijna 2 weken geleden gevonden in een doos bij een politiebureau.

We hebben ze in elk geval tot morgen *op proef* (klinkt een beetje raar, maar tot zaterdag heeft de vorige eigenaar wettelijk gezien nog de tijd om ze op te komen eisen)

Ongelofelijk zeg, dat de vorige eigenaar uberhaupt nog rechten heeft nadat hij 2 honden in een doos achterlaat...?

Verder van harte gefeliciteerd met de familieuitbreiding...:)..!!!

Met aan de riem trekkende honden heb ik geen ervaring, dus helaas geen tips en ideeën..

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:40

Ik heb zelf goede ervaringen met de halti harnas (dus niet met zo'n ding om de bek van halti, maar het tuigje. Mijn honden hebben het nu niet meer nodig, ze trekken gelukkig niet meer, maar vooral de oudste was een drama met trekken (ja, op de hondenschool kon ze voorbééééldig volgen) en heeft dat halti harnas met echt gered van vele lamme armen :P

Vadalma

Re: Sinds gisteren hondjes uit het asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:45

Om het trekken af te leren zijn ook wel trainingsmethoden te vinden. Die kosten wel wat tijd en de nodige discipline. Is er geen hondenschool in de buurt waar je terecht kunt?

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:34

Het beste zou je ze apart van elkaar uit kunnen laten om zo optimaal met Binkie te kunnen trainen.

Je kunt bijv. heel simpel iniminie stukjes worst of kaas meenemen met wandelen en zorgen dat je continu zijn aandacht hebt.
Ga eerst eens oefenen door zijn naam te zeggen en zodra hij je aankijkt geef je hem een stukje worst of kaas.
Dit herhaal je een aantal keer en hierbij mag hij niet opspringen.
Dus: Binkie
Binkie kijkt
Jij gaat direct door je knieën (niet voorover buigen=dominerend) en geeft hem wat.
Dit kun je uitbouwen op zeer korte termijn naar het geduldig zitten wachten op een kaasje.
Maar ook hier weer, gaat Binkie keurig zitten.. DIRECT belonen en niet nog 3 sec. wachten want dat springt Binkie waarschijnlijk al op omdat hij wat lekkers verwacht.

Uiteraard als hij dit goed onder de knie heeft kun je het snoep om gaan zetten naar complimentjes anders heb je binnen de kortste keren een dikke Bink.

Als hij z'n naam associeert met opkijken dan kun je dit met de wandeling ook toepassen, maar nu beloon je hem onder het lopen.
Het is even lastig dat hij wat kleiner is, maar loopt hij keurig naast je en heb je vol z'n aandacht geeft je hem een beloning.
Onder het lopen doe je dat door in de hand, aan de kant van waar hij naast je loopt een kaasje te nemen.
Loopt hij braaf buk je onder het lopen naar voren maar tegelijkertijd doe jij je arm van je af, zodat als hij het aanpakt, jij niet over hem struikelt.
Als hij gaat kangaroën naast je, negeer dit volledig en zodra hij netjes loopt geef je hem z'n beloning.

Geef een beloning altijd van onder af, zo voorkom je dat hij opspringt en het zelf pakt ipv dat jij het hem geeft.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:34

Super dat je een oudere hond de kans geeft en dat nog samen met zijn jongere maatje! Op cursus gaan zou ik zeker doen. Een jack van 5 staat nog vol in het leven en wie weet vind je cursus met hem wel zo leuk dat je na een gehoorzaamheids cursus wel behendigheid of flyball o.i.d. kan doen!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:37

Ziviaantje schreef:
Ik heb zelf goede ervaringen met de halti harnas (dus niet met zo'n ding om de bek van halti, maar het tuigje. Mijn honden hebben het nu niet meer nodig, ze trekken gelukkig niet meer, maar vooral de oudste was een drama met trekken (ja, op de hondenschool kon ze voorbééééldig volgen) en heeft dat halti harnas met echt gered van vele lamme armen :P

Ik zou dit pas als laatste optie gebruiken aangezien de meeste honden er een hekel aan hebben en alleen maar met hun snuit over de grond heen schurken.
Ik geef ze ook geen ongelijk, ik ben er zelf ook geen voorstander van... Je bent al op de goede weg, ik zou zeker een cursus met hem doen. Misschien kan het oudere hondje ook mee als toeschouwer? Dat is wel goed voor de sociale vaardigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:48

Goed van je zeg! +:)+

Geen tips, veel succes! :)

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:39

Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinsten.

Wat betreft het trekken aan de lijn, als je daar heel erg consequent in bent en dan bedoel ik echt heel consequent dus ook niet trekken als hij net even niet bij dat boompje kan waar hij toch bij wil, is het probleem vaak zo opgelost. Wat ik erg goed vind werken is, als hij trekt draai je zonder iets te zeggen of naar hem te kijken om en loopt de andere kant op, als hij daar ook weer gaat trekken, draai je weer om, ze hebben het echt zo door dat dat alleen gebeurt als hij trekt. Dat vind ik persoonlijk beter werken, dan aandacht vragen, want dan leer je hem lopen met aandacht en valt het kwartje niet altijd dat hij niet mag trekken, maar dat hij gewoon met aandacht moet lopen. Verder zou ik hem wel leren lopen met aandacht of hij nou trekt of niet.

En wat dierenfan zegt, het is super leuk om met zo`n hondje behendigheid/flyball of iets dergelijks te gaan doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:44

Zelf heb ik altijd gedaan Als een hond trok dat ik stil ging staan. Uiteindelijk snapt de hond het zal niet trekken want hij wilt over het algemeen graag uit.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:10

sunny_l0ve schreef:
Ziviaantje schreef:

Ik zou dit pas als laatste optie gebruiken aangezien de meeste honden er een hekel aan hebben en alleen maar met hun snuit over de grond heen schurken.
Ik geef ze ook geen ongelijk, ik ben er zelf ook geen voorstander van... Je bent al op de goede weg, ik zou zeker een cursus met hem doen. Misschien kan het oudere hondje ook mee als toeschouwer? Dat is wel goed voor de sociale vaardigheden.

Onze hond had er absoluut geen hekel aan. Het is gewoon een tuigje. Werkt wel heel goed. Bij die van ons hebben we hem nu inderdaad niet meer nodig.

Cursus zou ik ook doen voor de band met de hond. Is altijd leuk om lekker met je hond bezig te zijn.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:54

inderdaad stil gaan staan zodra hij trekt. Zodra het trekken stopt belonen met stem en gelijk lopen. Dit blijven herhalen.heb je ook een foto van de hondjes ben benieuwd:)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 23:28

Bedankt voor de tips en reacties allemaal. Ik ga ermee aan de slag :)
Binkie geeft overigens niets om voer of lekkers. Best lastig dus!

Sam het oudere hondje is helaas weer terug in het asiel, omdat hij niet zindelijk bleek te zijn. Eigenlijk wilde ze in het asiel natuurlijk dat ze samen bleven en wij wilden ze echt wel allebei. Alleen we gaan niet s'nachts opstaan om hem nog een keer uit te laten zodat hij niet in huis plast.

In het asiel gaan ze hem controleren op blaasontsteking enzo. Als het probleem opgelost zou zijn dan mogen ze alsnog bellen en halen we hem weer op.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:46

Jammer en sneu, want dat had ook op een andere manier geprobeerd kunnen worden.

Maar ieder mens is anders en ik hoop dat het allemaal meevalt voor Sam!

Succes met Binkie :-)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 00:01

HubbaBubba schreef:
Jammer en sneu, want dat had ook op een andere manier geprobeerd kunnen worden.

Wat bedoel je hiermee?
Het asiel wilde geen proefperiode verder o.i.d. van bijvb 2 weken dus dan gaan wij hier niet aan beginnen.
Zoals ik al zei, als hij wel zindelijk is dan is het een perfect hondje dat we graag willen hebben en mogen ze als nog bellen. Maar hij plaste al in huis na 3 / 4 uurtjes alleen en s' nachts had hij zelfs 2x geplast. tussen 22:30 en 7 uur...Kortom een normale nacht.