Kat heeft zwart gezwel? in bek (met foto's)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SuSem

Kat heeft zwart gezwel? in bek (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 11:08

Allereerst even voor de duidelijkheid, de dierenarts is al gebeld, alleen daar kunnen we niet eerder dan 17u terecht.

Vanochtend ontdekten we bij onze kat een rare zwarte plek met een bult in haar bekkie. Nadat we gister onze 14 jarige hond met een tumor in zijn lip hebben laten inslapen, sloeg de schrik ons natuurlijk om het hart! Meteen de dierenarts gebeld, waar we vanmiddag terecht kunnen.

Kan een bokker ons geruststellen dat het mee valt, of moeten we ons serieus zorgen gaan maken? Semmy is overigens 2,5 jaar oud. Ik weet niet hoe lang deze plek er al zit, het viel ons vanochtend pas op. Ze is verder super levendig, eet en drinkt goed, niets wijst er verder op dat ze ziek is.

Hierbij dan de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Miranda40

Re: Kat heeft zwart gezwel? in bek (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:12

Jeetje Suus het zitten jullie ook niet mee. Ziet er niet erg fijn uit. Hoop dat de dierenarts jullie gerust kan stellen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:16

dit ziet er uit als een erg nare tumor
hopelijk voor jullie een goedaardige |(

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:20

Mijn (ook gevlekte) kat heeft precies hetzelfde, zelfs op dezelfde plek. Het leek er wel van de een op de andere dag te zitten. Het kan wijzen op een melanoom, maar het kan ook onschuldig zijn. Dit zal de dierenarts moeten uitsluiten door middel van een biopsie.

Bij mijn kat bleek het een onschuldig vetbultje te zijn. Het schijnt wel vaker voor te komen dat er ineens pigmentvlekken in het bekkie komen, dit is op zich onschuldig. Dus ik kan je niet helemaal geruststellen, maar het hoeft niet ernstig te zijn.

Waar ik wel meteen even naar zou laten kijken is z'n gebit. Hij heeft zo te zien nogal geïrriteerd tandvlees. Als je dit onbehandeld laat, kan ze last krijgen van tanderosie of - wat ik met een andere kat heb gehad - chronische tandvleesontsteking. Waarschijnlijk kunnen ze - wanneer ze een biopt doen voor de vlek - meteen even het gebitje reinigen.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 11:32

Bedankt voor jullie reacties, om half 12 kunnen we bij de andere da terecht

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:15

Sterkte Sanne, zal duimen voor jullie dat het mee valt.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:18

Ziet er wel gek uit.
Ben erg benieuwd wat het is.
Sterkte iig.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 12:47

Nou, maandag gaan ze het preventief verwijderen en op kweek zetten en ook gelijk het gebit reinigen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:51

Veel beterschap voor je kat (en jou)! :(:)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 08:22

hoop voor jullie en de kat dat het mee mag vallen zeg!! Hopelijk heeft hij t/m maandag in elk geval iets gekregen tegen de pijn in zijn bek van het onstoken tandvlees en anti biotica? Ziet er erg ontstoken uit zo vind ik en dat is heel pijnlijk.

Succes en beterschap voor je kat!!

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 09:21

Nee.. We hebben niets meegekregen :n Ze laat iig geen pijn merken, ze (vr)eet als een malle..

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:52

heel goed dat je heen bent gegaan. Ik heb zelf ook een zwart witte kat, die ook rond zijn bek zwarte en witte vlekken heeft. De mijne heeft ook twee kleine bultjes daar zitten, maar die heeft hij zijn hele leven al en zijn allebei gelijke groot. Ook heeft hij een zwarte vlek op zijn gehemelte en onder zijn tong. Deze plekken bekijk ik regelmatig om te zien of ze niet groter worden of dikker. Je kan het vergelijken met een moedervlek bekijken.
Sterkte aankomende maandag en ik hoop dat de uitslagen gunstig zijn voor zowel je kat als voor jou.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 13:09

Nou, Semmy vanochtend weggebracht.. De dierenarts die de operatie zou doen, vond het toch niet nodig om direct te gaan snijden, maar wil eerst een biopt nemen, omdat hij een heel sterk vermoeden heeft dat het gewoon om een goedaardige pigmentvlek gaat.. Als hij meteen zou gaan snijden bestaat er een kans dat Semmy misschien een beetje een misvormde lip krijgt, en moeite krijgt met verwerking van speeksel en voedsel, omdat de ruimte in dat bekkie zo klein is.. Ben ergens toch wel blij dat ze niet meteen (onnodig) gaan snijden en eerst onderzoeken wat het is.. Daar krijgen we met een dag of 2 a 3 de uitslag van..

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:18

Goede beslissing van je DA denk ik. Onnodig snijden is nooit fijn natuurlijk. Hopelijk valt het mee en is het iets goedaardigs!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:20

Ik hoop dat het goede uitslag is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:24

Ben benieuwd!