HELP ik heb een KONIJN met MYXOMATHOSE aangeraakt!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

HELP ik heb een KONIJN met MYXOMATHOSE aangeraakt!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 21:16

Ik was net bij de Ikea in hengelo en daar liep een konijn rond over de parkeerplaats, ik kon het niet over me hart vekrijgen en met moeite hem van de weg kunnen plukken. Beestje was al helemaal blind. Toen de dierenbescherming gebeld. Gelukkig kwamen die het konijn vrij snel halen en bevestigde dat het myxomathose was. Het konijn zou dus een spuitje krijgen. Nu ben ik zo bang!!! Heb zelf 5 konijnen allemaal NOG niet ingeent. Ik heb dat zieke konijn aangeraakt en tegen me jas gehouden. De mevrouw van de dierenbescherming heeft me handen jas en schoenen ontsmet. Maar kan ik dit nog overdragen aan me konijnen? Heb me jas broek in een tas gedaan en me schoenen weg gegooit, ben direcht onder de douche gegaan en heb me konijnen niet aangeraakt. Kan ik het overdragen alsnog?

Over het enten geen discusie ik weet dat ik dit eerder had moeten doen en ga morgen direcht enten!!!

Maar ik ben zo bang dat mijn konijnen dit nu ook krijgen!

Caira

Re: HELP ik heb een KONIJN met MYXOMATHOSE aangeraakt!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:17

komt wel goed meid, je hebt goed gehandeld

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 21:19

Kan ik me konijnen wel aanraken? Ik heb een leuke kindertunnel bij de ikea gekocht waar mijn franse hangoor wel doorheen kan ik wou hem die zo graag geven maar ben zo bang.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:20

Je hebt in ieder geval een hele goede daad gedaan! Konijn is uit zijn lijden verlost.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:36

Myxomatose kan alleen worden overgedragen door muggen en andere steekbeestjes. Gezien je zelf goed ontsmet bent is er geen gevaar voor je eigen konijn. Wel goede daad door het konijn te verlossen van de ziekte.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:40

Dat is pertinent onwaar. Mensen kunnen wel degelijk myxomathose overbrengen, naast muggen, vliegen en ander ongedierte. Maar ik denk ook dat TS voldoende voorzorgsmaatregelen heeft genomen.

TS, misschien kan je die tunnel eerst in de was gooien, of op een andere manier ontsmetten. Dan is de kans wel heel klein dat jij het overbrengt.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 21:41

Dat is fijn om te horen, kon het ook niet over me hart vekrijgen arm ding ben blij dat hij nu niet meer lijd.

Dus ik kan het echt NIET overdragen aan mijn konijnen? Want ik las idd wat mick75 zegt dat matriaal ook de ziekte over kan brengen. Ik hoop echt dat ik niks bij me heb.

De tunnel zit nog nieuw in de verpakking en is niet in aanraking geweest met het konijn.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:50

Niet teveel zorgen maken. Je hebt voldoende voorzorgsmaatregelen genomen (en had niet eens je schoenen weg hoeven gooien).

Het KAN overgebracht worden via mensen en spullen, maar die kans is heel erg klein. Wij hebben myxomathose op het werk gehad en ondanks dat alle konijnen aan het begin van de uitbraak bij elkaar zaten is niet elk konijn besmet geraakt. De jonkies, die nog te klein waren om in te enten, zijn geen van allen ziek geworden. Wij hebben wel voorzorgsmaatregelen genomen in de zin van apart zetten in een afgesloten ruimte en borden dat bezoekers er niet in mochten, maar we zijn een openbare kinder/ zorgboerderij dus als je niet oplet staan er zo mensen toch de zieke konijnen te knuffelen, in de verboden ruimte, om meteen, zonder zelfs maar handen te wassen, door te lopen naar de gezonde, waaronder dus de jonkies van nog geen 10 weken. Ze lopen gewoon met je mee de verboden en afgesloten ruimte in als je even niet oplet. En alles wat toen niet meteen ziek is geworden is nog steeds kerngezond dus...

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 21:53

Oke dat stelt me wel gerust! Ik kan ze dus wel aanraken? Ga morgen direcht afspraak maken voor het enten en het nu bijhouden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:02

tja dat is nu eenmaal het nadeel van te laat enten. En nee, dat zeg ik niet als verwijt. Ik ga ook pas enten op het moment dat ik zeker weet dat er myx heerst. Immers de enting werkt maar 1 maand enorm goed dus als ik ze 2 maanden eerder ent dan de uitbraak dan heeft het zo weinig nut dat enten. Al ben je nu misschien extra laat ik zou het zeker morgen gelijk laten doen!

Hier had mijn hodn zondag een myx konijn te pakken. Wist wel dat het in de buurt zat (15 km verderop) maar wist niet dat het hier in/rond onze straat (aan rand van dorp allemaal boomgaarden rondom ons) het ook al zat. Liep heerlijk met mijn honden en opeens had mijn ene hond een nijn vast. Helaas dus ook al een blind myx konijn. Gelukkig voor het konijn had hij het nijn gelijk goed vast..... uit voorzorg hond 2 dagen niet in de tuin gelaten zodat hij niet in de buurt van mijn nijnen komt. Echter ben realistisch genoeg om te weten dat er gerust een wild konijn de tuin in kan komen of muggen idd maar toch je wilt het proberen te voorkomen. Gelukkig hebben mijn nijnen echt nog geen symptomen.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 23:50

Bedankt voor jullie reactie's! Mijn moeder heeft ze voor de zekerheid toch even gevoerd en morgen bel ik de DA voor meer info, direcht afspraak plannen voor de entingen en een castratie!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:54

Het zal wel meevallen :)
Jammer dat het konijn is opgehaald en is ingeslapen.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 19:01

Oke, waarom jammer? Beest liep over de weg en werd bijna aangereden was dat ik voor de auto sprong. Diertje was nog niet in hele erge staat en had misschien gered kunnen worden ja, maar dat is niet (meer) aan mij. Ik heb weleens konijnen opgevangen geld erin gestopt en vervolgens kan je ze nergens meer herplaatsen. Dit beestje zie ik liever dood dan lijdend.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:08

Dan hadden ze hem beter neer kunnen zetten waar die vandaan komt, ik denk dat er wel een weiland/bosje in de buurt was? Als hij dit namelijk op EIGEN KRACHTEN overleeft dan is hij er beter tegen bestand en geef hij/zij dit door aan de jongen. Zo zou de ziekte ooit kunnen verdwijnen. Maar zolang de konijnen gedood worden zal het sowieso niet verdwijnen. Mensen zijn dom, eerst zorgen ze ervoor dat alle konijnen myx krijgen en vervolgens gaan ze het nog in stand houden ook..
Ik snap dat dit goede bedoelingen zijn maar uiteindelijk help je het niet.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:13

saskiakefie schreef:
Dan hadden ze hem beter neer kunnen zetten waar die vandaan komt, ik denk dat er wel een weiland/bosje in de buurt was? Als hij dit namelijk op EIGEN KRACHTEN overleeft dan is hij er beter tegen bestand en geef hij/zij dit door aan de jongen. Zo zou de ziekte ooit kunnen verdwijnen. Maar zolang de konijnen gedood worden zal het sowieso niet verdwijnen. Mensen zijn dom, eerst zorgen ze ervoor dat alle konijnen myx krijgen en vervolgens gaan ze het nog in stand houden ook..
Ik snap dat dit goede bedoelingen zijn maar uiteindelijk help je het niet.

en misschien is dit wel een tam konijn?

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 19:16

saskia, dat is een goeie theorie die idd helaas niet opgaat. Er was geen groen in de buurt! Sta nog versteld waar dit beestje vandaan kwam maar als ze blind zijn he..

Het konijn had een wildkleur maar dat zegt natuurlijk niks, zou maar zo kunnen dat mensen geen zin hadden in een ziek konijn en hem op straat hebben gezet....

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:53

Inderdaad.. mensen doen rare dingen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:14

Ik ging er inderdaad vanuit dat het een wild konijn was. Je ziet het verschil wel hoor tussen een wild konijn of een tam konijn met wildkleur. (nouja ik zie het ;) )
Als er geen groen in de buurt was dan snap ik het, dan is het wel het beste.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:35

Een wild konijn of een tam konijn met myxomathose?
Maakt geen verschil uit.
Ziekte is niet te verhelpen.
Voordat je de ontstoken ogen ziet en de uitzetting van de geslachtsorganen aan de buitenkant, is het van binnen al 3x zo erg met het konijntje.
Organen functioneren (bijna) niet meer.
Deze konijnenziekte begint eerst in het lichaam, en werkt zich zo naar buiten tot het konijn eraan overlijd.
Overleven is geen optie, het word: doof en blind, en kan dus niks horen en geen voedsel vinden. Of vluchten voor gevaar ook niet.
Ik loop stage bij de Dierenambulance in Den Haag.
Komen vaak in het najaar veel myxokonijntjes tegen, en deze worden dan direct in laten slapen bij een dichtsbijzijnde dierenarts.
Beter voor het beestje dan worden opgegeten.
Tevens vind ik ook; het is natuur.
Ziekte komt voor als de konijnenpopulatie te groot word in een bepaald gebied.
En te veel konijnen betekent minder voedsel voor de zwakste, die overleven dan helaas ook meestal niet.

TS; meestal kan het niet worden overgedragen van mens en konijn.
De kans is er wel, maar in de meeste gevallen is het alleen overdraagbaar van konijn op konijn (dus met aanraking)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:39

Ziekte is wel te overleven, maar de kans is heeeel klein.
Wild of tam konijn met myx maakt wel uit, want het gaat erom dat als wilde konijnen het overleven ze het door kunnen geven aan de jongen en dat werkt niet bij tamme konijnen.
Je kan wel eigenwijs zijn dat het niet zo is, maar ik verzin dat echt niet hoor :n

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:42

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:48

Saskia waarom werkt dat niet bij tamme konijnen?
Ben niet eigenwijs hoor, ik vertel aan TS wat ik (denk) te weten. Wil gewoon helpen, en fouten maken hoort daarbij :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:52

Het zou kúnnen werken bij tamme konijnen, maar de meeste tamme konijnen planten zich niet voort :) En ik denk dat de meeste mensen hun konijn niet willen zien lijden zonder medicatie te geven of wat dan ook.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:54

Dus alleen als ze het overwinnen zonder medicatie is het doorgeefbaar als er met de konijnen wordt gefokt?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:03

Dat klopt want het zit in het konijn, hun weerstand is zo hoog dat ze het kunnen overleven. De jongen erven de weerstand van de ouders, maar er zitten ook afweerstoffen in de melk. (als de moeder het gehad heeft) Daarnaast als een konijn myx heeft gehad is hij er voor de rest van zijn leven immuun voor.