Wat heeft onze hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Wat heeft onze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:31

Onze lieve 2 jarige teckel George is al een tijdje niet lekker. Het begon met een longontsteking, die is met antibiotica verholpen. Toen kreeg hij een maand geleden ongeveer een alvleesklierontsteking. Daar heeft hij een injectie met antibiotica voor 10 dagen voor gekregen. Dat is ook bijna weggegaan. Bijna, want een week geleden werd ie een beetje sloom, futloos en sliep heel veel. Oke, misschien nog even uitzieken. Maar vanaf zondag is het mis. Hij drinkt enorm veel, plast enorm veel, heeft vraatzucht (normaal was hij nooit zo op eten), is echt futloos, hij heeft kale plekken in z'n vacht, een slap huidje, pigmentvlekken, etc. Hij vertoont dus alle symptomen van Cushing. Al heel wat keren langs de DA geweest, hij had ook wat verhoging dus koortsremmers gehad, er is bloedafgenomen en die uitslag liet zien dat zijn nierwaardes niet helemaal goed waren en gisteren een echo laten maken. Op die echo zagen de lever en nieren er rustig uit. DA zei dat het wel heel waarschijnlijk Cushing is. Dus wij gisteren urine gebracht en daar hebben we net de uitslag van gekregen, GEEN cushing... Wij en DA weten het even niet meer. Morgen waarschijnlijk naar Amsterdam om een MRI en nog een echo te laten maken ;(

Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben, met deze symptomen? Of ons iets meer kunnen vertellen?

dierenfan

Re: Wat heeft onze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:20

cushing is niet altijd te zien schijnbaar. Dus kan nog steeds cushing zijn dan lijkt me alleen de kans is kleiner (vorige week werd het bij de dierendokter op sbs 6 uitgelegd toevallig maar de helft ben ik al weer kwijt).
Echter ik hoop voor jullie dat het geen cushing is want dat is geen leuke afwijking zeg! HOewel deze onzekerheid en steeds weer andere problemen vast ook heel vreselijk is.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 21:32

We zijn net toch naar de DA geweest en hij was er ook van overtuigd dat het cushing is dus we hebben besloten de medicijnen wel te gaan proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:13

Hé wat naar zeg :(:)
Veel sterkte voor je hondje :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:55

Ons hondje heeft al een paar jaar cushing. Ze is enorm opgeknapt van de medicijnen, we merkten het aan het vele drinken/plassen. Dat was de reden om het onderzoek aan te vragen.
Maar eigenlijk is ze sinds de medicijnen ook nog veel fitter geworden en minder stijf (we dachten daarvoor dat dit het begin van de ouderdomskwaaltjes waren).

Ze krijgt 20 mg Vetoryl per dag. En we hebben nu een hond van ruim 13 jaar, vrolijk, levendig en supermooi in haar vacht. Enige bijwerking die nog vervelend is voor haar, is dat ze altijd hongerig is.

Als we jaarlijks de bloedwaardes meten, wordt er eerst bloed afgenomen. Dan krijgt ze iets toe gediend en wordt er een paar uur later weer bloed af genomen. Schijnbaar kunnen ze zo testen of het medicijn goed gedoseerd is.

Helaas is het een dure hobby (90 euro p mnd). Spoek heeft een ongunstige dosering. Dus 10 of 30 mg per dag is goedkoper.
Maar het is meer dan waard!

Ik hoop echt dat de medicijnen voor jullie hond ook zo goed werken. Sterkte, want 2 jaar is jong om al aan de medicijnen te moeten :(:)

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:13

het is een rare vraag maar stinkt hij ook? want dan heeft het iets met zijn nieren te maken denk ik want een oude hond van ons die had dezelfde symptomen en bij hem werkte zijn nieren niet goed.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:46

Onze hond heeft ook cushing.
Ze krijgt nu al een jaar 1x per dag 60mg Vetoryl. Kost ongeveer 70 euro per maand.
Vind het wel veel geld dat Grit moet betalen zeg! Wij hebben gelukkig een verzekering.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:03

Krom is dat he, als Spoek nu verhoogd wordt naar 30 mg per dag gaat, zijn we een stuk goedkoper uit. Maar omdat 20 gram niet bestaat, hebben we kleinverpakkingen van 10 mg nodig en dat is in verhouding duurder.

We zijn er niet voor verzekerd en we hopen dat ze er nog een aantal jaren is, tel dan maar uit := . Maar als ik zie hoe fit en vrolijk ze is, dan is het 't zeker waard!

Iris, hoe oud is jullie hond en werken de medicijnen ook goed?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met de hond van TS gaat?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 20:05

Even een update;

Hij staat nu op Vetoryl. Weet niet precies hoeveel mg maar we begonnen met 1 tabletje voor honden van 3 tot 5 kg oid. Dat scheen iets te veel te zijn want hij kreeg vage bijwerkingen. Nu staat ie op de helft en dat gaat eigenlijk best goed. Hij is nog niet helemaal zichzelf maar er zit zeker verbetering in :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:06

Onze hond is 11 jaar. Ze krijgt de medicijnen nu 2 jaar en het gaat erg goed.
Haar waardes blijven stabiel. Ze heeft eigenlijk er eigenlijk geen bijwerkingen van.
Het is een wereld van verschil. Zonder medicijnen zou ze binnen een paar weken dood zijn vrees ik.

Haar waarde was 90 (die onder de 10 moest zijn).

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:14

Dat is dan toch wel fijn Nicky. Wel erg vervelend dat hij zo jong deze ziekte al heeft.

Iris, dan kan vetoryl echt een wondermiddel zijn!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:17

Ja echt wel. Ik wist al maanden dat er 'iets was met de hond'. Maar de DA gaf maar geen uitsluitsel.
Totdat ik vond dat ze zoveel dronk. Dachten ze eerst aan baarmoederontsteking en bleek dus uiteindelijk cushing te zijn.

TS: fijn dat het ook voor jouw hond aan lijkt te slaan.
In het begin zijn we nog vaak op controle geweest bij de DA. Bloedprikken, goedje ingespoten krijgen en na 2 uur weer prikken. Nu eigenlijk nog maar zo'n 1 keer per jaar.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:27

Bij ons was het drink- en plas gedrag ook de reden voor onderzoek. Ze dronk meer en moest ineens acuut naar buiten en liet dan op de stoep al een flinke plas lopen.
Dat kenden we niet van haar, dus we dachten aan suiker of cushing en het bleek het laatste.