hond & vuurwerk gaat niet samen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tineke90

hond & vuurwerk gaat niet samen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 14:53

Hallo,

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kon niet echt wat vinden.

Hebben jullie daar ook last van dat je hond heel erg bang is voor vuurwerk. We hebben al op cursus gezetten we geven haar van die relax tabelleten zelfs die helpen niet meer. Nu krijgen we morgen van die dap banden binnen in de winkel. Ga die maar eens proberen hopelijk helpt dat. Ze vind het zelfs al eng om nu met die mist te gaan wandelen of als het savonds donker is. In de zomer is ze bang voor luchtballonen zo is er altijd wel wat. Maar dat vuurwerk vind ik wel het ergste. Ze wil dan vanaf midden december als ze hier in de buurt al beginnen te schieten tot eind februari niet meer wandelen. Ze gaat niet verder dan de tuin en de carport. Ze kruipt binnen weg in een hoekje met de staart tussen de benen. Soms kunnen wij haar niet eens vinden zo goed heeft ze zich dan verstopt.

Ben wel benieuwd of meer mensen hier last van hebben en wat jullie doen en ervaring hebt met zo'n dap band?

WinSel

Re: hond & vuurwerk gaat niet samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:53

Jammer dat je in Deventer woont, Dierenwinkel waar ik stage loop, heeft 30 nov een info avond Hond en Vuurwerk...

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 14:55

dat is wel jammer ja. Heb 30november zelf ook al een cursus avond staan bij de dierenarts over huidaandoeningen bij de hond en kat.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:58

Wij beginnen altijd vanaf begin november met het geven van Bach Rescue druppels. Dit geven we dan tot eind eerste week januari (dan is echt al het geknal hier over). Over het algemeen werk dat wel heel goed bij onze hele bange hond, en ook bij de katten.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:02

Wat balen zeg dat ze zo bang is... hoe hebben jullie het aangepakt toen jullie haar hebben gekregen?
Wat doe je nu als je een knal hoort?

Ik heb geeeeen idee of het bij een oudere hond nog zin heeft maar bij onze hond (die we als pup kregen, was ongeveer een maand of 5 toen het oud&nieuw was) hebben we in die tijd ervoor bij elkaar knal heel vrolijk gedaan en een koekje gegeven. We maakten er echt een groot feest van. Mensen kijken je op straat gek aan als je zo blij staat te doen van zo'n dom rotje maar het heeft wel tot gevolg gehad dat onze hond echt helemaal gek was van vuurwerk, ze vond het helemaal geweldig! Hoe meer lawaai hoe beter want dat betekende natuurlijk feest en koekjes!! Dus om 12 uur met oud&nieuw stond mevrouw keurig voor de deur zo van, gaan we nou eindelijk gauw naar buiten? en dan ging ze kwispelen op straat staan/zitten en keek naar boven en vervolgens naar ons zo van, kom op met die koekies! VOrig jaar hebben we zelfs speciaal van die kleine pijltjes voor haar afgestoken, ze vond het zooooo mooi helemaal blij en vrolijk en super geconcentreerd meekijken enzo.
Overigens is het vanaf de eerste oud&nieuw dat ze om 12 uur naar buiten wil, toen ook, en dat vonden wij nogal eng maar zij vond het meteen helemaal mooi. Wij waren allang blij geweest als ze gewoon niet bang was maar ik moet zeggen dat dit toch wel echt super is.
We krijgen nu waarschijnlijk 23 december weer een pupje, dus die is echt nog klein met oud&nieuw en nog niet zo lang bij ons, maar we gaan er op dezelfde manier weer het beste van maken. hier beginnen ze "gelukkig" ookal op tijd met rotjes en kleine knalletjes dus hopelijk heeft ons pupje dan gauw door dat vuurwerk helemaal super is.

Ik hoop dat met veel vrolijkheid de angst misschien iets afneemt maar ik heb geen idee hoe dit werkt bij oudere honden. Maar ongetwijfeld lezen ook veel mensen met jonge honden dit topic en daarom heb ik toch even mijn verhaal opgeschreven. Ik hoop dat je dat niet erg vind en ik hoop dat die mensen er wat aan hebben en hun hond niet bang wordt.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 15:09

bedankt voor je verhaal en ik hoop dat je er andere mee kan helpen maar denk niet dat het bij die van ons nog gaat lukken. Klinkt wel leuk :) en tuurlijk vind ik het niet erg dat je dit typt want ik denk ook dat er mensen zijn die dit jaar voor het eerst voorwerk mee maken met hun hond ja. Ze is nu 3 en het word met het jaar erger hoe bang ze er voor is. Ben gewoon bang dat ze een keer stijf ligt van angst. Als we geknal horen doen wij gewoon net alsof er niks aan de hand was. Gisteravond werd er ook weer vuurwerk afgestoken en mevrouw liep door de kamer met de staart tussen de benen piepend een plekje te zoeken en keek ons aan van moeten jullie niet onderduiken hahahahahaha. Het eerste jaar was er niet veel aan de hand. Toen lag mevrouw gewoon rustig maar het tweede jaar was toch wel zo erg het was in 1x omgeslagen. We hebben nog vuurwerk gehad op cursus maar ook dat helpt niet. Relax pilletjes slaan niet meer aan. Dus nu maar eens zo'n band proberen. Ik hoop dat het helpt en ze dit jaar wat rustiger is.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:11

Je zou eens een cd moeten maken met vuurwerk geluiden, die opzetten en dan het geluid daarvan opbouwen. En wat ze ook doet als ze bang is, jij moet het negeren, als je haar aanhaalt of zegt dat ze zielig is dan vererger je het probleem, jij reageert op haar angst dus in haar doen is het gevaar dan ook echt aanwezig anders zou je niet reageren. Ook buiten met lopen, gewoon doorlopen en niet reageren, niks zeggen en niet aanhalen of wat dan ook.

Of zoals Cesar milan zou zeggen, no touch no talk no eye contact :P

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:45

Ik ben het niet altijd eens met het negeren... :-)

Onze hond vond eerst de drukke weg echt eng. Ik ben gewoon met hem naast mij ( op schoot toen hij nog klein was) bij de weg gaan zitten en met andere dingen. Dan had hij wel steun, maar ik bevestigde niet zijn angst.

Volledig negeren is imo niet altijd de goede oplossing.

En ik vind het idee van ilsemari ook een goed idee... ook een hond van 3 kan denk ik met behulp van koek en snoep nog prima dingen aan elkaar linken. Als de liefde tenminste ook door demaag gaat :-)

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:13

MissAmazone schreef:
Of zoals Cesar milan zou zeggen, no touch no talk no eye contact :P

Dat wordt door heel veel gedragstherapeuten absoluut niet aangeraden. Je hond mag steun zoeken en je mag hem die steun volledig geven, maar niet gaan troosten en ik weet dat dat een smal gebied is. Maar je moet je voorstellen dat je zelf thuis komt en je hebt iets heel naars meegemaakt en je man zit aan de keuken tafel een krant te lezen en hij blijft de krant lezen hoe vervelend je je ook voelt. Of juist heel overdreven op jou reageert, dat is ook alles behalve prettig. Jij zou het ook prettig vinden als je dan even bij je man kan aankloppen. Maar vuurwerk angst is heel erg vervelend, ik heb er 1 die er tegenwoordig helemaal niet meer op reageert en 1 die extreem bang is, die durft s`avonds al niet meer te plassen, die loopt in een extreem lage houding en die wil maar 1 ding en dat is naar huis. Wij worden begeleid door een GT en wij moeten juist het effect gaan creeren dat hij bij ons steun komt zoeken ipv vluchten. Maar ik raad jou ook aan, om er met een GT bij te halen, voor dit jaar ben je te laat, maar je kan wel proberen met de GT om het niet nog erger te maken en dan na het nieuwe jaar echt er mee aan de slag te gaan.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 18:35

wat is gt als ik vragen mag?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:37

dat is inderdaad vervelend de hond van mijn ouders is er ook zo bang voor, we brachten hem dan altijd naar het pension. ( ligt afgelegen, bijna geen vuurwerk ) Dit jaar blijft hij thuis omdat hij doof is, hij was eerst ook bang voor onweer maar dat hoort hij niet meer.
Mijn eigen hond vind het helemaal geweldig, kan ik gewoon mee door het dorp wandelen tijdens de jaarwisseling!
gt=gedrags therapeut?

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:37

je hebt via de dierenarts ook een ding waat je in het stopcontact moet doen, dat geeft een geur af die je hond linkt aan de veiligheid in het nest bij katten heet het feliway maar hoe dat bij honden heet weet ik zo niet

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 18:41

dat is hetzelfde als die dap maar dan als band zodat die die geur ook buiten heeft. Morgen krijgen we die als het goed is binnen. Ben benieuwd

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:43

oke succes dan, houd je ons even op de hoogte,
en dan kom je deze maanden misschien nog met een hoop stress door, kun je vanaf de zomer inderdaad iets met de vuurwerkcd proberen, dat kun je dan heel rustig opbouwen.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 18:46

ja ik ben heel benieuwd. Tuurlijk houd ik jullie op de hoogte :) zowiezo brengen we dr met oud en nieuw naar me schoonouders en misschien blijven wij daar ook wel moeten even kijken nog wat we doen. Maar die wonen wat meer afgelegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:48

Misschien klinkt het gek, maar wat als je probeert watjes in de oren te stoppen? Dat werkt sowieso rustgevend en zo worden harde geluiden dof, misschien geeft het haar minder stress.
En heeft ze een lange staart? Ik kan me nog herinneren van Cesar dat het helpt om de staart op te zetten om zo angst weg te nemen en een andere 'state of mind'' te creeren ;)

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:54

Kijk anders ook eens op LICG.nl, een hele folder over vuurwerkangst, misschien heb je er iets aan :)
Het handigst is trouwens, als je het echt constructief wilt aanpakken, ver, ver van te voren te beginnen met oefenen. Dan heb ik het over augustus o.i.d.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:57

hier nog een met een hond die doodsbang is van vuurwerk. Binnen gaat het wel maar op 31 dec krijg je dr gewoon de hele dag niet naar buiten ze plast niet nix ze is dan compleet verstijft van angst. Enige wat werkt is dr in de auto slepen en naar stil afgelegen plekje rijden waar ze dan haar behoeftes kan doen.

Dit jaar gaan we naar vakantie park met oud en nieuw ergens afgelegen in het bos dus ben benieuwd hoe dat gaat.

en ze was nooit bang tot 1 van die rot kinderen uit straat verderop een rotje naar dr gooide :(

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 19:19

Joolien schreef:
Misschien klinkt het gek, maar wat als je probeert watjes in de oren te stoppen? Dat werkt sowieso rustgevend en zo worden harde geluiden dof, misschien geeft het haar minder stress.
En heeft ze een lange staart? Ik kan me nog herinneren van Cesar dat het helpt om de staart op te zetten om zo angst weg te nemen en een andere 'state of mind'' te creeren ;)

Het is een beagle ze heeft dus wel een lange staart ja en draagt die altijd hoog alleen met angst en concentratie gaat die laag

Roosje01: dat is met mijn hond net zo als ik dr in de auto stop en naar het bos rijd is het goed dat wilt ze wel maar hier wandelen echt niet.
Wij waren ook aan het kijken om weg te gaan naar een vakantiepark waar geen vuurwerk afgestoken mag worden. Maar voor dat weekend betaal je best veel. We brengen dr zowiezo naar me schoonouders dus. Ik heb net wel de krant gekregen en daar staat een vuurwerkcursus in voor je hond maar helpt dat echt want dat is een 5daagse cursus en die begint pas begin december

Verder bedankt voor de reacties ik ga alle links eens even bekijken en lezen :)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:22

Joolien schreef:

haha dat heb ik bij mijn hond gedaan als hij in de douche staat. Dan "aai" ik zijn staart omhoog en het helpt echt, hij vind het nu al niet meer zo eng.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:27

Wij hebben precies hetzelfde hier..
ons hondje is heel erg bang, we hebben al veel dingen geprobeerd maar helpt niet veel. we hebben nu een ThunderShirt aangeschaft, een knetter duur ding is het volgens mij is hij 50 euro maar hij helpt heel goed, het gebibber is niet over bij die van ons maar hij kruipt niet meer weg en hij doet dan nog gewoon zn ding! straks beginnen wij ook met de bach druppeltjes want volgens een kennis van ons helpt dit ook heel erg goed.

Ik zal eens opzoek naar een linkje voor je.. want wij merken toch echt verschil ( je pakt je hondje zn lichaam er een beetje mee in zeg maar waardoor hij zich wat veiliger voelt )

Kijk hier heb je een linkje, staat ook veel bij uitgelegd, hoop dat je er wat aan hebt!
http://www.medpets.nl/thundershirt/?gcl ... 3godmSmtKw
Laatst bijgewerkt door anoukkk. op 23-11-11 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:27

Oh en over die vuurwerk cd, dit hebben wij ook gedaan en dit werkt bij ons iig 0,0 hij word alleen maar nog banger omdat het in zn huis is..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:28

Bloesemremedies helpen erg goed, ik heb toevallig een hond van een Bokker geholpen.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 19:30

ja zo'n shirt ken ik wel ja. Maar die druppels van bach ofzo waar kan je die kopen dan?