Ziek konijn...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Ziek konijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 18:42

Ik had een tijdje terug mijn konijn aan mijn schoonzusje gegeven, omdat ik het zelf best druk heb, en zij heeft kinderen die er graag mee spelen. Maar nu was ik daar laatst, dus even bij konijn gekeken, en hij zag er niet uit! Hij zat daar buiten in een hok, net als bij mij. Hij had een vol bakje met voer en ook voldoende water, maar hij was hardstikke mager, leek wel of hij al een week niks gegeten had! Hij was helemaal slap en voelde koud aan. Ik vroeg wanneer hij voor het laatst gegeten/gedronken/gepoept had, maar dat wisten ze niet... Ze dacht dat ie gewoon oud aan het worden was ;(

Heb 'm dus meteen mee naar huis genomen! Thuis heb ik 'm voorzichtig wat lauw water gegeven (onder dwang, hij wilde zelf niet drinken). En 'm in een handdoek gewikkeld om 'm warm te houden. Steeds kleine beetjes water blijven geven en na een paar uur een stukje wortel geprobeerd. Eten wilde hij niet, maar drinken wel als ik 'm boven het bakje hield. Hij had alleen zelf het puf niet om op te staan om te gaan drinken.

's Avonds nog een stuk wortel binnen zijn bereik gelegd, en de volgende ochtend had ie er toch wat aan geknabbeld, en in de loop van de dag steeds weer laten drinken. Tegen de avond begon ie steeds enthousiaster aan de wortel te knagen, en heeft hij bijna een hele wortel weggewerkt die dag. Toen heb ik wat bladeren en gras neergelegd voor 'm die avond, en 's ochtends was het weg! *\o/*

Hij wil nu wel wortel en gras eten, maar dat is het wel zo'n beetje... Alfalfa en brokjes eet 'ie niet, ik weet niet of ie nu zelf ook water pakt, dus ik houd 'm maar gewoon een paar keer per dag boven het bakje.
Wat kan ik nu verder nog doen? Hij is nog steeds erg mager, maar wel een stuk vrolijker. Hij ligt wel steeds, en een van zn voorpootjes houd ie steeds uitgestrekt naar voor/opzij.
Ik dacht echt dat ie het loodje ging leggen, maar nu knapt ie zo gigantisch op! *\o/*

Iemand nog ideeen wat ik hem verder kan voeren??

Caira

Re: Ziek konijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:47

GRMBL wat dacht je van een dierenarts?

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:51

Je zou inderdaad eventjes langs de dierenarts kunnen gaan. Hij leeft buiten toch? Is hij ingeent tegen de konijnenziektes? Er kan meer aan de hand zijn dan je denkt namelijk. En misschien een nieuwe soort voer (klein beetje maar) mixen met het oude voer?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:21

Hey Lib, lang geleden :wave:
Wat rot dat je m zo gevonden hebt zeg..
Hebben je een kliniek in de buurt? Ik zou m even na laten kijken op haken aan zijn tanden/kiezen!
Het niet kunnen zitten/lopen vind ik toch wel heel bizar? Is al zijn bespiering weg ofzo? Of is ie zo zwak?

Probeer aan critical care te komen als het lukt!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 19:38

Bedankt voor de reacties, nee heb 'm nog niet meegehad naar de DA. Had 'm op vrijdagavond zo gevonden en in het weekend is er alleen een emergency care hier. Heb net $500 uitgegeven aan mn kat, dus mn man vond het niet zo'n geslaagd idee om nu weer met een konijn heen te gaan...
Ja hij is ingeent, en zijn tanden zijn ook gedaan.

Hey Crea, lang geleden idd :D
Ja, al z'n spieren zijn weg, hij is echt heel mager (Lees, botten steken uit, wist niet eens dat dat kon bij een konijn??). Maar hij is echt sinds vrijdag alweer aangekomen, en hij begint nu ook alweer wat te spartelen. Vriendinnetje werkt bij de DA en die zei dat het best wel eens GI stasis kon zijn, konijne koliek. Omdat het hier vorige week ineens heel koud is geworden, dat ie daardoor stress heeft gehad en dat zn darmen stil zijn gaan liggen. Hij had ook hele ieniminie drolletjes die heel glibberig waren, dat is nu alweer bijna normaal. Dus hij was echt uitgedroogd/uitgehongerd... :\

Zij zei dat ik hem het beste Pedialyte kon geven (soort electrolyten drankje voor babies) en hem aan het eten houden. Maar omdat hij nu zo gigantisch snel opknapt, denkt ze ook dat hij niet genoeg te eten kreeg daar. Kreeg het advies om eerst maar gewoon zo door te gaan, en als het wel verslechterd alsnog even met hem naar de kliniek.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:07

Ik denk dat dat weer zijn eerste blindedarmkeutel is geweest (positief), normaal eten ze die op voor je ze ziet (copografie) en essentieel voor hun darmstelsel.

Gewoon zo doorblijven gaan met dwang vocht/voeren!
Op den duur pakt ie zijn oude spul wel weer vanzelf op.. Denk dat je m écht voor het randje weggetrokken hebt!

Heb je m nu wel binnen? Of staat ie iets kouder? Want als het koud is/wordt dan ga je m tot het voorjaar/zomer weer binnen moeten houden..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 20:16

Ojee, had ik 'm die keutels moeten voeren dan?? Ik gooi het gewoon steeds weg... (Hij zit op een handdoek met een dekentje over 'm heen zeg maar). Ik leeg gewoon een paar keer per dag de keutels van die handdoek en als ie nat is verschoon ik 'm...

Hij zit nu in de bijkeuken, niet al te warm maar ook niet zo koud als buiten. Heb 'm onder dekentjes om zich warm te houden, en 's avonds ligt ie bij mij op schoot en gaat ie heerlijk liggen slapen :)
Hij blijft vanaf nu gewoon binnen, misschien dat ik 'm in het voorjaar wel weer naar buiten doe. Wil er nu gewoon continue zicht op hebben en geen stress voor nijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:18

Idd niet helemaal warm houden :) Bijkeuken klinkt opzich prima.

Ik hoop dat hij er snel bovenop komt! :j

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:30

Ik denk dat het verdomd lastig wordt om een konijn zijn eigen bd-keutel te voeren eigenlijk hihi.
Als hij ze pakt als je ze voor m legt.. wie weet.. ? Ik heb overigens nog nooit gehoord dat men bd-keutels dwangvoerde hoor ;)
Anders gewoon zo doorgaan tot ie sterk genoeg is om het weer gewoon gelijk zelf weg te werken..
Wel fijn dat ie in de bijkeuken kan blijven tot het voorjaar :)
Je kan m dan aan de buitentemp. laten wennen als ijsheiligen geweest is (ken je dat nog van NL? :P)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:04

Ik snap eerlijk gezegd niet dat dat konijn geen dierenarts heeft gezien. Weekend snap ik ergens maar inmiddels is het dinsdag avond?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:36

Tja krijg je ervan als je kinderen met konijnen laat spelen.. (ja sorry maar vond het er echt stom staan)
Inderdaad kat maar wel voor 500,- naar de DA en konijn niet?
Je schreef dat hij een volle bak voer had staan, kan een reden zijn dat hij z'n bd keutels niet meer eet.
Gelukkig gaat het wat beter, geef hem lekker ss brokjes, (of een een papje maken van de brokjes) veel hooi en hopen dat het beter gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:40

Een dier kost geld, dus ook een konijn. Zou 'm toch even na laten kijken door een DA. Dat kun je 'm niet ontnemen omdat de kat al zoveel geld heeft gekost. Wat ik mis in je verhaal over voeding is misschien wel het allerbelangrijkste voor een konijn: hooi. Zijn darmen hebben dat nodig. Sterkte. Hoop dat ie snel weer opknapt.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:43

Zorg ervoor dat je konijntje echt blijft eten, liefst ruwvoer. Indien ze echt niet veel willen eten, zijn paardenbloemblaadjes echt een aanrader, daar houden ze van!

@ hierbovenstaande, er is wel degelijk een verschil, ikzelf geef voor mijn paarden hun DA met gemak 500€. Voor mijn honden en katten daarintegen, zou ik het een stuk lastiger hebben om dit bedrag op tafel te leggen...

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:52

Ik mis wat dingen in je verhaal:
- een konijn alleen houden is echt af te raden, ze moeten echt een kameraadje hebben.
- hooi zoals Sasiakefie zegt, is het allerbelangrijkste voer voor een konijn, krachtvoer matig voeren (ongeveer een handje per dag, als je teveel geeft eet het konijn niet het voer wat hij echt nodig heeft)
- groot misverstand is dat een konijn een speeltje is voor kinderen. Kinderen willen over het algemeen een konijn vasthouden, optillen, op schoot. Dat is niet wat een konijn wil van nature (optillen = gegrepen worden door een roofdier = doodsbedreiging).
Sorry dat ik het zeg, maar als je niet bekend bent met bijv. bd-keutels en dat ze die moeten kunnen opeten, zul je je meer moeten verdiepen in konijnen en hun verzorging
En inderdaad: naar de dierenarts!

Beterschap met je konijn! :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:53

Echt even naar de DA! :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:04

inesje15 schreef:
Zorg ervoor dat je konijntje echt blijft eten, liefst ruwvoer. Indien ze echt niet veel willen eten, zijn paardenbloemblaadjes echt een aanrader, daar houden ze van!

@ hierbovenstaande, er is wel degelijk een verschil, ikzelf geef voor mijn paarden hun DA met gemak 500€. Voor mijn honden en katten daarintegen, zou ik het een stuk lastiger hebben om dit bedrag op tafel te leggen...

Het ging hier toch over een kat en een konijn?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:09

Het gaat erover dat een welbepaald dier voor iemand meer emotionele waarde heeft dan de ander, onafhankelijk van de soort, het ras of zelfs het individuele dier.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:13

Goh egoïstisch zeg.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:15

Ga jij voor een wild konijn evenveel uitgeven als aan je eigen konijn (bij wijze van spreken), ik alvast niet hoor...
En als er al een DA aan te pas moet komen, dan vind ik dat TS de rekening maar aan de schoonzus zou moeten geven.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:16

Juist, lekkere vergelijking....
Je hebt verantwoordelijkheid voor het welzijn en gezondheidszorg voor je dieren, de natuur is de natuur.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:17

Jeetje, kom op zeg...

Nee, voor een dier wat wel eet en drinkt zou ik ook niet 123 naar de DA huppelen hoor. Misschien zou ik even bellen om te horen of hij het belangrijk zou vinden om langs te komen (maar onze DA is wel erg eerlijk, die laat je niet zomaar komen om geld te innen).

Ik zou voldoende voer, hooi, gras, wortels etc aan blijven bieden. Ook vaak het water verschonen, misschien gaat hij dan zelf drinken.

De keutels gewoon even laten liggen in het hok, of heb je hem nog steeds ingepakt liggen? Misschien een nestje voor hem maken van stro/hooi zodat hij het warm genoeg heeft?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:18

Laat dan zeggen zou jij betalen voor het dier van iemand anders die het niet goed verzorgt? Ik zou er voor willen zorgen, maar ga er heus niet voor betalen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:20

Het is háár dier, haar verantwoording. Dat zij hem naar iemand anders toe brengt, is haar keuze geweest.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:22

Ah oké, had dat stukje blijkbaar gemist! Sorry daarvoor. Maar toch, om al meteen naar de DA te rennen,...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:24

Ik zal je eerlijk zeggen, ik zou ook niet naar de dierenarts gaan als hij/zij weer zou eten, maar het gaat me om de manier waarop. Kat mag wel, konijn mag niet.