Vers vlees, ik zie door de bomen het bos niet meer!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

keshia

Vers vlees, ik zie door de bomen het bos niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 13:06

:+ meerdere malen de zoekfunctie gebruikt, maar kan niet echt vinden wat ik zoek :+

hier mijn verhaal...

ik heb een bordeaux dog, 6 jaar oud, teefje, en weegt ongeveer 38-40 kg..
wij hebben haar inmiddels 2,5 jaar.
zij heeft een aantal problemen:
* zeer slechte vacht, en als zij iets anders krijgt al haar brok
(een keer per ongeluk een broodje/bot) dan krijgt zij enorme jeuk, huidschilfers, korstjes enz.
* is een moeilijke eter, eet het liefst 's avonds ineens de bak leeg.
* is zeker aan de dunne kant... voor het mooie mag er bijna 10 kg bij!

nu heb ik al een tijdje zitten lezen over vers voer, maar ik weet niet wat nu verstandig is in mijn geval...
ik heb daarom nog wat vragen:
* waar kan ik het beste mee beginnen? welk merk?
* hoeveel moet ik het voeren voor een hond van 40 kg?
* wat voor kosten ga ik dan maken?
* kan ik 1 standaard voer gebruiken, net als met brok, of heb ik meerdere varianten nodig voor een complete maaltijd?
* waar is het te verkrijgen? ik woon zelf in noord brabant omgeving uden.
* wat kan ik verwachten bij de omschakeling? diaree? nog meer jeuk? slecht eten ed.
* hoe lang kan het vlees in de vriezer blijven?

graag zou ik van jullie meedenkende bokkers een antwoord krijgen, zodat ik misschien de grote sprong wel ga wagen!

groetjes keshia en stacey!

Kaspar

Re: Vers vlees, ik zie door de bomen het bos niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:30

Ik voer mijn boerboel teef Lotgering vers vlees. De pens compleet en vis compleet.
Ze krijgt 1 kilo per dag.
Ze is hier lichamelijk heel erg van opgeknapt.

Je voert gemiddeld 2% van het lichaamsgewicht. Heb je een heel actieve hond die veel beweegt voer je wat meer, heb je een luiwammes die nauwelijks beweegt voer je wat minder. Gewoon een beetje naar je hond kijken hoe die eruit ziet.

Als je veel goede info wilt over rauw voeren met je eens kijken op www.bafplaats.nl

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:57

Er zijn wel meerdere topics over te vinden hoor;

[BB] Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie..KVV/brok

[BB] Wat eet jouw hond vandaag?

En ook op www.barfplaats.nl is heel veel informatie te vinden :).

Mijn honden krijgen Lotgering, daar ben ik erg tevreden over. Mijn honden doen het er goed op, het is betaalbaar en je kan het online bestellen. Je zou kunnen beginnen met Smuldier, dat is namelijk gewoon verkrijgbaar bij veel supermarkten. Smuldier heeft complete varianten, Vlees compleet (rode pakje) en pens compleet (groene pakje). Als je de complete versies voert hoef je dus niet een aantal diersoorten te voeren om een complete maaltijd te maken. De richtlijn is inderdaad 2% van het lichaamsgewicht, maar ik voer zelf een beetje op het oog. Mijn honden (15 en 30 kilo) krijgen samen een kilo per dag.

Succes! :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:38

Wij voeren onze duitse doggen ook Lotgering. Je kunt een paar dagen pens (Lotgering heeft ook pens) voeren om vervolgens over te stappen op vlees. Je hebt KVV (kant en klaar vers voer, compleet) en BARF, waarbij je zelf moet samenstellen. Wij voeren onze honden KVV met zo heel af en toe een ander stuk vlees (zoals eendenkarkas of eendennekken, halve rauwe kip of runderstrot). Puur om lekker te kluiven.

Het kost rond de 2 euro per kilo en wij voeren anderhalf kilo per dag. Onze honden zijn 50 en 70kg ongeveer, maar niet al te actief :') Je voert ook gewoon op het oog. De hond van 50 kilo zou op basis van de 2% een kilo per dag moeten hebben, maar dan kan ik haar na 2 dagen rollend uitlaten. Wij voeren onze honden al 3 jaar vers vlees en bevalt mij zeer goed :j Onze pup destijds wilde geen brokken eten en heeft met vers vlees nooit meer moeilijk gedaan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:42

[BB] Hoe de hond overzetten van brok naar versvlees...

ik heb nog ooit dit eens gepost hier,mss heb je hier iets aan..

en ligt eraan wat je wil uitgeven aan voer,wil je goedkoop voeren dan zijn smuldier en lotgering kvv soorten die goedkoop zijn en je hebt ook kvv soorten die 4 euro de pond kosten...

en je mag alle soorten kvv gewoon door elkaar heen voeren :j

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:47

Barfplaats is erg informatief. Daar kan je echt alles vinden wat je wil weten over kvv of barf.
Daar staan ook links op van verschillende soorten kvv en site's waar je barfvlees kan bestellen.
Zeker een aanrader.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:49

www.barfplaats.nl en natuurlijk ga je de spong wagen, hij valt wel mee en is niet zo groot als je denk, bouw rustig op, je vindt alle info op barfplaats en ook daar is een topic voor je vragen, bestellingen etc.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 16:25

wooow wat een reacties....
ja ik vind het nogal moeilijk om de overstap te maken, vooral door de jeuk van onze hond....
want die houd dan ongeveer 2 maanden aan... maar ik denk dat ik het ga proberen...

ik denk inderdaad zoals marloes al zei, eerst maar een smuldier ga kopen, kijken of het in de smaak valt..
en mocht ze het inderdaad lekker vinden, en het er goed op doen, dan ga ik eens kijken bij lotgering, daar komen schijnbaar veel mensen op af...

bedankt alvast voor de info!

nog een klein vraagje... hier werd net door xono voorgesteld om eerst een paar dagen pens te voeren... om vervolgens over te stappen... maar moet ik dan gewoon de pens compleet maaltijd kopen, van smuldier?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:31

ja hoor pens compleet is prima van de smuldier..

en ik zie veel mensen verwijzen naar barfplaats,dat is niet erg,maar barfen houdt wel wat anders in als kvv voeren..

dus dan moet je echt zelf menu's willen gaan samen stellen,kvv is het al samengesteld...

jolandapinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:36

onze dober had precies hetzelfde huidschilfers bulten jeuk tot aan bloed poepen en overgeven toe, ze kreeg toen royal canin, bloedonderzoeken en foto's laten maken en ze bleek een voedselallergie te hebben, nu staat ze op brokken van fokker speciaal voor huid en haar problemen, en ze ziet er weer glanzend uit, bulten zijn weg en ze komt weer aan, (als ze maar iets anders krijgt wat ze niet mag spoeg ze wel erna)

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:39

Ik ga dit topic even volgen. :)

Ik wil mijn hondjes (Maltezers van beide 11 jaar) als variatie ook af en toe een vers stuk vlees of vis gaan geven, naast hun standaard brokjes. Ik heb op de website van Lotgering gekeken, en ik heb wel interesse in de grote zalmkoppen, een schapenkop en een klein dragend bot (knoest).

Om te proberen.

Maar het zijn maar kleine hondjes, al wat ouder natuurlijk, en een hondje mist een aantal tanden.
Grote brokken krijgen ze niet meer echt goed gekauwd.

Is het dan wel een goede keuze om voor bovenstaande stukken vis en vlees te gaan?
Of heeft iemand andere suggesties?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:42

Kivo
Hangt af te zwaar/licht maar 0,5-1 worst p/d
Zonder brok er zit alles in.
Zijn ingevroren dus lang houdbaar.
Dealers op kivo site.
Kosten weetk niet precies 1,30 per worst ongeveer. Zoiets
Tja alle "zieke" honden die we terug kregen tijdelijk knapte in3 weken hiervan op.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:56

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:01

kimmie261 schreef:
ja hoor pens compleet is prima van de smuldier..

en ik zie veel mensen verwijzen naar barfplaats,dat is niet erg,maar barfen houdt wel wat anders in als kvv voeren..

dus dan moet je echt zelf menu's willen gaan samen stellen,kvv is het al samengesteld...

Op barfplaats hebben ze ook een 'afdeling' kvv waar heel veel nuttige info in staat.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:04

@ Steentje ik zou voor jou kleine, gedeeltelijk tandloze hondjes geen schapenkop en ander pittig kluif spul nemen. Kies gewoon voor een 1 van de compleetvoeders, dit is een soort van gehakt en kunnen ze makkelijker wegkrijgen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:32

steentje,een zalmkop weegt ongeveer een kilo,denk niet dat jou malthesers dat wegkrijgen :D , en een schapekop is ook een echte grote schapenkop,daarnaast moet je niet zomaar dit soort dingen met bot geven aan een hond die niet gewend is natuurlijk bot te verteren,die moet je echt langzaam bot bij opvoeren door eerst zachte en kleine beetjes bot te voeren ( dus bv beginnen met kippenekken,vleugeltjes enz,nl grote kans op verstopping met bot voeren)..

dragend bot zijn recreatie botten,dus beetje knaagwerk,is geen "voer"....

als je wat vers wilt voeren naast brokken zou ik gaan voor bv smuldier te koop bij de meeste supermarkten en heel veel soorten en smaken...en wil je echt te knagen geven dan kan je kippenekken,of evt van die kleine kippevleugeltjes geven..

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 22:23

nou ik ben sinds gisteren begonnen met het nieuwe voer...
ik heb smuldier gehaald bij de supermarkt...
heb gisteren twee keer pens gevoerd, vandaag een keer pens, en een keer vlees. allemaal de compleet versies.

het gaat er in een teug in... zonder moeite! ze vind het heerlijk..
alleen die pens stinkt wel verschrikkelijk zeg! haha

ik wil straks wel graag alles glutenvrij gaan voeren... aangezien ik zelf denk dat ze daar de allergie voor heeft.. van brood ed. krijgt ze namelijk enorme jeuk!
wat kan ik dan allemaal voeren? op de vleescompleet, staat dat het glutenvrij is...

zijn er ook bepaalde snacks die ik de hond kan geven? er word al wat gesproken over kippennekjes en vleugels... maar waar haal ik die vandaan? voordat ik een flater sla bij de slager haha...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:27

ik haal gewoon diepvries kippenbouten van de aldi oid, valt erg goed mee van prijs, en zijn geen van die (voor een grote hond) hap slik weg brokjes :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:29

Ik dacht dat er een datetopic verkeerd geplaatst was :=

Mijn moeder haalt smuldier voor haar katten, ik ben zelf een grotere fan van carnibest maar mijn kat die ik deel met nog 9 anderen zo ongeveer krijgt gewoon brokjes want de meerderheid stemde tegen vers vlees :/

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 22:29

okee, en die kun je gewoon zo voeren? geen last van salmonella of zo? vind het eigenlijk best creepy, rauwe kip :P

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 22:30

en waar kun je carnibest kopen dan? en is daar veel variatie in? ook glutenvrij?
ik hoop zo dat het voor onze hond de juiste oplossing is...
en dat ze voor altijd van de jeuk verlost is! dat zou geweldig zijn!

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:32

In veel KVV's (kant en klaar vers vlees) zitten gluten, en veel honden zijn daar juist gevoelig voor. Nu heeft Smuldier ook speciale glutenvrije KVV's KLIK. Dat is redelijk betaalbaar en makkelijk (je hoeft niet zelf samen te stellen). Een andere optie is BARF-en, en dan zou ik beginnen met één diersoort, bijvoorbeel geit. Dus alles van de geit, geitenvlees, geitenribjes, lever, niertjes, hart enz, en dat minimaal 6 weken lang, en dan een ander diersoort toevoegen (op nr 2 staat paard bij een eliminatiedieet van de dierenarts, maar paard is bij mij een no-no :D ), bijvoorbeeld konijn, en dan zo verder uitbreiden. Je zou een op het barfplaats forum rond kunnen neuzen, daar hebben ze vele tips staan!!

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:37

Ik lees hier even mee en heb ook een vraag als dat mag.
Onze ambull verhaart echt dat is niet leuk meer.
Zou dat minder worden met vers vlees?
Ik heb namelijk wel eens gehoord van wel.
Maar tot nu toe heb ik nog maar 1 brok gevonden waarvan hij niet aan de schijt gaat en daar ben ik dus erg bang voor met vers vlees.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 22:41

die van ons heeft ook redelijk gevoelige darmen... maar nog niks geen diaree... en ben eigenlijk ineens overgestapt.. na tips hier uit het topic, heb ik de eerste drie voerbeurten voor penscompleet gekozen... no problemo tot nu toe...
@ziviaantje... ik zit nu op je link te kijken... maar is die website nu zo verschrikkelijk duur? is bijna twee keer zo duur als bij onze supermarkt.. daar betaal ik voor 1 verpakking van 400? gram. 66 cent...
en daar betaal ik 110 voor 500 gram.. nogal een verschil!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:41

keshia schreef:
waar kan ik het beste mee beginnen? welk merk?

Net wat je zelf leuk vind. Het beste is wel een kvv te kiezen met een natuurlijke calciumbron. Dus lotgering, tammenga, carnibest en lupa bijvoorbeeld. Smuldier (en rodi dacht ik) hebben geen natuurlijk calciumbron. Maar ik heb ook heel lang naar volle tevredenheid smuldier gevoerd.

Citaat:
* hoeveel moet ik het voeren voor een hond van 40 kg?

Vers voeren kan het beste op het oog. Gemiddeld voer je zo'n 2 a 5% van het totaalgewicht van de hond. Mijn hond van 32 kilo krijgt zo'n 800 gram per dag.
Lotgering krijgt hij minder van (lotgering is vrij vet) en van smuldier weer net iets meer.

Citaat:
* wat voor kosten ga ik dan maken?

Afhankelijk van wat je voert. Het ene is duurder dan het ander. Ik haal voor ongeveer 80 euro per 2 maanden aan voer. Voor 2 honden. Maar ik heb wel een speciale vriezer voor ze staan, ook dat kost geld.

Citaat:
* kan ik 1 standaard voer gebruiken, net als met brok, of heb ik meerdere varianten nodig voor een complete maaltijd?

Lotgering totaalvoer is een complete versie. Smuldier compleet en pens compleet zijn ook compleet. Tammenga is ook compleet maar het is wel beter om meerdere diersoorten te voeren.

Citaat:
* waar is het te verkrijgen? ik woon zelf in noord brabant omgeving uden.

Dat is mijn regio niet dus hiermee kan ik je niet helpen. Maar op barfplaats.nl is veel info te vinden.

Citaat:
* wat kan ik verwachten bij de omschakeling? diaree? nog meer jeuk? slecht eten ed.

De 1e weken kan het zijn dat ze wat aan de dunne is ivm nieuw voer. Vaak gaat dit snel over. Qua jeuk denk ik dat je vooruitgang gaat zien. Veel honden met jeuk knappen op van vers vlees. Slecht eten waarschijnlijk ook niet. Hooguit in het begin, sommige honden moeten even wennen.

Citaat:
* hoe lang kan het vlees in de vriezer blijven?

Lang. Geen idee hoelang precies maar wel lang. Hier ligt het max 2 maanden in de vriezer.