Dieet... voor te magere hond!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Dieet... voor te magere hond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 11:18

Hoi Bokkers,

mijn hond is nu iets ouder dan anderhalf jaar.
Het is een Shiba Inu, en al van kleins af een moeilijke eter. Snoepjes hoeft hij vaak niet, veranderen van puppy brok naar volwassenen voer ging moeilijk: een hele zoektocht naar brokken die hij at.
Nu staat hij op Royal Canin Medium Adult. 's Avonds, rond een uur of zeven, vul ik zijn bakje. Tussen zeven en tien eet hij meestal. Meestal is het bakje leeg, soms ook niet, ik laat het in elk geval staan. Ik geef hem iets meer dan de aangewezen portie, omdat ik hem al zo mager vind. Hij bepaalt dus zelf hoeveel hij eet.

Hij kan op het dakterras, we gaan drie keer per dag uit, als ik overdag naar de paarden ga, gaat hij mee. Hij heeft dus een gemiddelde beweging.

Toch weegt hij maar ongeveer 10 kg, en zijn zijn ribben erg goed voelbaar, er zit gewoon geen grammetje vet op.

Hij lijkt er zelf geen last van te hebben (is niet lusteloos o.i.d.) maar aangezien hij toch meer volwassen wordt, maak ik me wel wat zorgen over het 'iel' blijven.

Heeft iemand hier een gelijkaardige situatie meegemaakt?
En wie heeft tips?

Vriendelijke groeten,
Wendy en Chewie!
Laatst bijgewerkt door Oryani op 22-11-11 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:20

En als je een heel klein beetje water over de brokken giet?

Oryani

Re: Dieet... voor te magere hond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 11:25

@ Dorientjuh: wat zou hier het nut van zijn denk je?
Hij heeft in elk geval geen last van zijn tanden :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:26

heb je ook wel eens puur vlees (zoiets als smuldier, carnibest etc) gevoerd?

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:26

Puppybrokken geven (of mengen) zit veel energie in en wordt vaak wel goed gegeten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:27

Een pup van een kennis van mij vond het zo veel lekkerder (die at in het begin ook niet goed), ik denk dat je het kunt zien als een soort sausje. Maar ik moet zeggen dat deze pup het gewend was, zo kreeg hij het bij de fokker ook. Maar je kunt het in ieder geval proberen. :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:31

Even beetje opwarmen om de geur te versterken helpt soms ook.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:35

Onze hond(Jack russel van 1,5) wil ook bijna niet eten. Ook wij hebben al ander voer geprobeerd dit gaat even goed maar naar een paar dagen heeft hij dit ook wel gezien. Snoepjes daarin tegen dat gaat er prima in. Wij geven op het moment vlees schijfjes van de DekaMarkt deze liggen in de vriezer en zijn speciaal voor honden 4 stuks voor 1 euro. Misschien is dat iets om te overwegen?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:23

Hoi bokkers met tips!
Hij eet deze brokken wel, dat is het probleem niet! Het probleem is dat hij niet aankomt...
@Lifaya en Netam, ik heb geen ervaring met vlees voeren, en ben eigenlijk een beetje bang dat hij dan zijn brokken helemaal niet meer hoeft...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:25

Als hij het vlees lekker vind en daarvan aankomt is het toch het proberen waard? :D

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:26

Toevallig lopen wij tegen het zelfde probleem aan met een hond van 11 maanden..

ik ben nu bezig (sinds gisteren) met lotgering
(vers voer)
en hij weet niet hoe snel hij zijn bak leeg moet eten...

Hiervoor gaf ik Farmfood HE brokken
en daar bleef zijn bak altijd bij gevuld
nu ik lotgering geef schrokt hij alles in 1x naar binnen :j

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:27

Cavom is de dikmaker. En probeer ook s'morgens eten te geven.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:28

Onze hond (tervuerense herder) at in het begin zijn brokken ook niet. Of hij at ze, maar hij bleef gewoon dunnetjes. Toen hebben we hem op vers vlees gezet, en hij begon te eten! Met smaak zelfs. Hij is nog wel een tijdje mager gebleven maar nu komt hij echt goed aan.
(Hij pakte ook geen snoepjes ed. aan)

maar hoe oud is je hond? Die van ons begint nu eindelijk op gewicht te komen en hij is 1,5

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:34

Inney schreef:
Onze hond (tervuerense herder) at in het begin zijn brokken ook niet. Of hij at ze, maar hij bleef gewoon dunnetjes. Toen hebben we hem op vers vlees gezet, en hij begon te eten! Met smaak zelfs. Hij is nog wel een tijdje mager gebleven maar nu komt hij echt goed aan.
(Hij pakte ook geen snoepjes ed. aan)

maar hoe oud is je hond? Die van ons begint nu eindelijk op gewicht te komen en hij is 1,5

Mijn hond is nu 20 maanden!

kohtje schreef:
Cavom is de dikmaker. En probeer ook s'morgens eten te geven.

Cavom moet ik even opzoeken dan. Als er eten staat 's ochtends (bv. rest van de avond ervoor) raakt hij het niet aan, eet echt pas 's avonds.
Wendy1978 schreef:
Toevallig lopen wij tegen het zelfde probleem aan met een hond van 11 maanden..

ik ben nu bezig (sinds gisteren) met lotgering
(vers voer)
en hij weet niet hoe snel hij zijn bak leeg moet eten...

Hiervoor gaf ik Farmfood HE brokken
en daar bleef zijn bak altijd bij gevuld
nu ik lotgering geef schrokt hij alles in 1x naar binnen :j

Farmfood lustte die van mij ook niet :o
Maar het eten is dus niet het probleem, wel het verzwaren.

lifaya schreef:
Als hij het vlees lekker vind en daarvan aankomt is het toch het proberen waard? :D

Zit wat in :D Alleen, ik heb er weinig ervaring mee, en weet dus ook niet of hij alle voedingstoffen binnen krijgt?

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:36

Hier tevreden met Smuldier KVV, sinds paar dagen geef ik m'n FrBull van 14,5 kg 530gram.
Ook ik vind minstens 2x per dag eten aanbieden belangrijk. Neerzetten, niet eten? Weg halen. En dat steeds tot hij begrijpt dat ie toch echt moet eten..

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:39

Ik zou is kijken naar Lotgering anders :j
de mijne at de farmfood brokken wel, maar niet graag
of de helft bleef over
waardoor hij niet aan de minimale aantal brokken kwam
en dus ook voelbare ribben had :))

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:40

Hier ook zo een anorexia patientje thuis.
Ik kreeg zelf kritiek van mijn DA dat hij te mager was.
Toen heb ik die brokken maar gelaten en nu geef ik compleet rauw voeding. Ik heb degomeat hier in belgie, maar je hebt ook Duck, Kivo, Smuldier en nog zoveel andere. Het enige nadeel is dat je niet mag vergeten om het uit de vriezer te halen op tijd.
Ik vergeet het soms en laat dan de wasbak vollopen met heet water en laat het vlees (hermetisch verpakt) er een uurtje in dooien en dan is het goed ;)
Sindien is hij op gewicht gekomen en nooit zergens last van gehad. Vaarwel brokken _/-\o_

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:41

Ik heb ook een pup gehad die slecht at (en ik vind 's morgens niet eten en 's avonds 4 uur over het eten doen echt als "slecht eten" te benoemen - honden horen snel te eten, het zijn roedeldieren. Wat jij niet opschrokt eet je roedelgenoot wel op) en die bleek last van maagzweren te hebben.
Ook bij honden komt dat voor, en uiteraard zijn maagzweren ook een reden om voer slechter te verteren en dan dús niet te groeien/aan te komen.
Ik heb die hond ranitidine gegeven (maagzuurremmer) en op Carnibest gezet. Carnibest is volledig voer, dus qua voedingsstoffen krijgt je hond dan alles (geldt overigens ook voor andere merken vers of diepvriesvlees).
Carnibest at ze prima, maagzweren zijn genezen, en nu eet ze hap-slok-weg haar bak met Farmfood (en dat at ze totaal niet toen ze pup was en die maagzweren had) in een vloek en een zucht leeg, en ze is prima op gewicht, ik moet zelfs oppassen dat ze geen spekkies krijgt.

En vooral 's morgens niet of slecht eten vind ik een teken van maagproblemen. Hele nacht zonder eten, maag dus echt leeg, veel zuur dat irriteert - hond voelt zich niet lekker, eet dus niet, en het cirkeltje is gesloten. Overdag krijg hond dan toch vaak wel wat snoepjes, al is het maar vanwege wat training, maag dus wel wat gevuld, minder irritatie, en dus eet zo'n hond 's avonds dan vaak wel beter.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:42

lijnzaadolie en maispoeder/ olie werkt wel voor paarden, misschien ook voor honden?

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:45

Dit komt van een ander forum, als je hem wat gewicht wilt geven kan je dit proberen:
Citaat:
Het kan voorkomen dat jouw hond te mager is, en hij niet snel wilt aankomen. Hieronder staat een recept die je kunt gebruiken bij honden die te mager zijn. Natuurlijk is het niet 100% zeker dat dit bij uw hond aanslaat. Maar het is zeker de moeite waard, en het is in de meeste gevallen beter dan een brok voor actieve honden.
Ingrediënten en benodigdheden - 1 kilo compleet rauw versvlees of 1 kilo rauw rundergehakt
- 1 vel gelatine
-100 gram havermout (Nutrix rijstebloem (Nutricia) een ander merk is natuurlijk ook goed)
- 1 rauw ei (zonder schil)
- 2 eetlepels stroop (appelstroop)

Bereidingswijze
Eerst los je de gelatine op in warm water. Daarna voegt u de havermout, het ei en de stroop toe en klopt u het mengsel met een vork door elkaar.
Vervolgens mixt u dit samen met het vlees en rolt u er kleine balletjes van. Afhankelijk van de grote van je hond maar als gemiddelde kunt u ping-pong formaat aanhouden.

U kunt het in porties verdelen, en invriezen. (zorg alleen dat je het niet al te lang bewaard)

Satin Balls kan als volledige maaltijd worden gegeven of als extraatje toegevoegd worden bij de normale maaltijd.
Wanneer Satin Balls als hoofdmaaltijd wordt gevoerd dan komt de hond snel aan in gewicht.

LET OP
*Het havermout moet voorbewerkt zijn, zoals bijvoorbeeld Nutricia, Bambix of Brinta. Het vlees en het ei dienen altijd rauw te zijn! Indien het vlees niet rauw is, gaan de goede bacteriën verloren.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:47

lifaya schreef:
heb je ook wel eens puur vlees (zoiets als smuldier, carnibest etc) gevoerd?

Mijn hond is ook echt graatmager en blijft dat, deels is dat bouw.
Wat bij haar helpt is idd smuldier geven en veel laten lopen.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:57

UniFlap schreef:
Hier tevreden met Smuldier KVV, sinds paar dagen geef ik m'n FrBull van 14,5 kg 530gram.
Ook ik vind minstens 2x per dag eten aanbieden belangrijk. Neerzetten, niet eten? Weg halen. En dat steeds tot hij begrijpt dat ie toch echt moet eten..

Hoi! Die strijd heb ik al met hem gevoerd. Probleem was dat hij dan gewoon niet eet. Klaar. Nu staat het eten er rond zeven uur, en ergens tussen zeven en tien gaat hij naar zijn bak, eet hem leeg of bijna leeg, en dan ben ik al lang tevreden.

Maar even op zoek naar rauw voeding dan :)

Ibbel schreef:
Ik heb ook een pup gehad die slecht at (en ik vind 's morgens niet eten en 's avonds 4 uur over het eten doen echt als "slecht eten" te benoemen - honden horen snel te eten, het zijn roedeldieren. Wat jij niet opschrokt eet je roedelgenoot wel op) en die bleek last van maagzweren te hebben.
Ook bij honden komt dat voor, en uiteraard zijn maagzweren ook een reden om voer slechter te verteren en dan dús niet te groeien/aan te komen.
Ik heb die hond ranitidine gegeven (maagzuurremmer) en op Carnibest gezet. Carnibest is volledig voer, dus qua voedingsstoffen krijgt je hond dan alles (geldt overigens ook voor andere merken vers of diepvriesvlees).
Carnibest at ze prima, maagzweren zijn genezen, en nu eet ze hap-slok-weg haar bak met Farmfood (en dat at ze totaal niet toen ze pup was en die maagzweren had) in een vloek en een zucht leeg, en ze is prima op gewicht, ik moet zelfs oppassen dat ze geen spekkies krijgt.

En vooral 's morgens niet of slecht eten vind ik een teken van maagproblemen. Hele nacht zonder eten, maag dus echt leeg, veel zuur dat irriteert - hond voelt zich niet lekker, eet dus niet, en het cirkeltje is gesloten. Overdag krijg hond dan toch vaak wel wat snoepjes, al is het maar vanwege wat training, maag dus wel wat gevuld, minder irritatie, en dus eet zo'n hond 's avonds dan vaak wel beter.

Interessant om te lezen!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:58

Veel mensen voeren hun hond teveel waardoor ze geen honger meer hebben en niet altijd hun eten op eten. Belangrijk is dat eerst voor elkaar te hebben door vaker kleinere porties te gaan geven. Niet op? weg zetten. Dat doe je een paar weken en je zult zien dat dat werkt. Heb op deze manier laatst nog een hond aan het fatsoenlijk eten gekregen en deze is nu prima op gewicht.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 13:01

Wilawander schreef:
Veel mensen voeren hun hond teveel waardoor ze geen honger meer hebben en niet altijd hun eten op eten. Belangrijk is dat eerst voor elkaar te hebben door vaker kleinere porties te gaan geven. Niet op? weg zetten. Dat doe je een paar weken en je zult zien dat dat werkt. Heb op deze manier laatst nog een hond aan het fatsoenlijk eten gekregen en deze is nu prima op gewicht.

Hoi,

teveel wordt hij zeker niet gevoerd. Zoals al eerder vermeld, zijn bakje staat er met zijn portie. Die raakt hij enkel 's avonds aan.
Eten weghalen als hij niet eet is een strijd die ik al gevoerd en verloren heb. Hij eet dan gewoon niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:08

Kun je hem niet een paar keer per dag een kleine portie voeren?
Kan me zo voorstellen dat als je toch al geen honger hebt en weinig eet je al helemaal geen trek hebt in een volle bak voer 1 x per dag. Als het dan ook nog eens de hele dag blijft staan als hij het niet op eet wordt het ook niet lekkerder.