Wat voer jij je kat / wat is goed voer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Wat voer jij je kat / wat is goed voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 11:01

Ik heb nu bijna 3 weken mijn eerste kat. Ze is 2 jaar.
De eerste week at ze alles, ze had net 2 weken gezworven.
Ze wordt nu echter nogal zinnig en ik heb al heel wat voer weg kunnen gooien (iets wat ik haat, eten weggooien).
Ik voer haar 2 maal per dag nat (wisselende merken, van gourmet t/m lidl, liefst vissmaakjes) en onbeperkt droog (kittekat met vis).
Alle natte voeren kan ik steeds weggooien, ze lebbert de gelei eruit en dan begint ze te mekkeren om eten en als ze echt honger heeft, eet ze van de brokken maar niet van harte.

Onlangs een royal canin kitten proefzakje gekregen van de DA en dat vrat ze zomaar op en ging ze ook nog met het zakje aan de haal... Heb nu een proefzak (400gram) Royal Canin gehaald voor de kieskeurige kat, maar zit ondertussen met mijn handen in het haar.

Wat voeren jullie je kat en negeer je als ze om wat anders vraagt?
Volledig vers voeren heb ik overigens geen zin en vriezercapaciteit voor.
Ze krijgt als extraatje garnaaltjes want kattensnoepjes blieft ze ook al niet.
Tips?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:08

6 katten eten bij ons Carocat (40 euro er 15kg) en 3 katten eten Royal Canin Sensible (60 euro voor 10kg), ze krijgen 1x per dag te eten, 's avonds.
Héél soms krijgen ze natvoer, maar ik geef liever een rauwe kippenpoot (haal ik gewoon bij de supermarkt), kippenlevertjes, -hartjes of -maagjes (haal ik bij de poelier op de markt) en soms krijgen ze runderhart of eendagskuikens (uit de vriezer bij de dierenspeciaalzaak, dat voer ik in 1x op).

Ik heb een kat (die nu RCS eet) met voedselallergie, dus voor hem blijf ik altijd een beetje schuiven. Als hij ineens weer slecht reageert op voer, dan moet hij Prednison gespoten krijgen en over op ander voer (wat hij niet eerder heeft gegeten en een allergie tegen heeft opgebouwd). Maar met de RCS gaat het nu al een flinke tijd goed *klopt af op ongelakt hout*
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 22-11-11 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:09

die van mij eten gewoon goedkoop voer, ik heb er 3 en ze zijn kerngezond en fit.
De oudste doet het er al 22 jaar prima op :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 11:12

Quartel, als ze er goed van at was het prima geweest wat mij betreft, maar ze laat nu veel eten gewoon staan en dan wordt het zo vies en gooi ik het weg.

@ Quellian, carocat klinkt qua prijs ook nog wel goed, zal eens kijken.
Ik wil best soms eens hartjes oid gaan halen, maar ik heb de vriezer al propvol dus op voorraad gaat niet lukken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:16

Kippeningewanden (brrr) haal ik bij de poelier, schaaltje van 500gr en dat voer ik in één keer op.
Ik wil zulke dingen niet in de vriezer... vind het niet fijn om pluizige dode kuikens naast mijn brood te hebben liggen.

Carocat is wel duurder als je het klein(er) inkoopt.
Greenheart en Orijen schijnen ook erg goed te zijn :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:17

Onze kater eet Almo nature en de poes eet Smuldier.

Smuldier is vers vlees, kun je bij de Plus of andere supermarkt halen in de koeling, onze poes is er gek op :j Ik zou dat eens proberen, het kost ook maar iets van 60 cent... dus eet hij het niet, dan doet het minder pijn om weg te gooien dan voer van 50 euro :')

Ilsemarie

Re: Wat voer jij je kat / wat is goed voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:22

Mijn kater krijgt carocat lam&rijst. In zijn cat activity board zit wisselend ander voer. Een tijd lang perfect inhome (kan je krijgen bij de ah, witte zak met blauwe letters) was hij gek op! en ook royal canin oral sensitive/dental. grote brokken zijn dat en dat is goed voor z'n gebit.

Orijen is erg goed voer, zitten geen granen in. Alleen mijn kat kauwt die brokjes niet want die zijn zo klein! Wel knetterhard maar gewoon echt heel klein dus dat vond ik helaas geen succes. Hij slikt ze zo door en dat lijkt me niet de bedoeling.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:23

Mijn katten zitten al; hun hele leven lang op Royal Canin, Eerst fit32. toen Indoor Mature en nu Renal omdat ze allebei iets vehoogde nierwaardes hebben. Ik ben er erg tevreden over, kost wat meer, maar je hoeft er maar weinig van te geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:24

mijn kat krijgt sochtends gewoon droogvoer, merk verschild maar meestal kittekat, en savonds krijgt hij natvoer, dat heb ik of bij de aldi vandaan of bij de plus, beide gewoon huismerk zeg maar.
Ik merk zelf als ik te lang het zelfde smaakje geef wil die van mij ook niet meer, maar nu doe ik elke keer een ander blikje met smaakje open en gaat super goed.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:24

Ik voer Orijen kip droogvoer (50 euro voor 7 kilo) en Animonda Carny natvoer (14,30 euro per 12 blikken)
Bewust gekozen omdat beiden granenvrij zijn. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen er zoveel geld voor over heeft. Smuldier zou je inderdaad kunnen proberen, vers vlees is altijd goed. Beter dan van die zoute droogbrokken uit de supermarkt.
Laatst bijgewerkt door Ilverette op 22-11-11 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:25

Mijn vorige kat is 18 geworden op gewone droge brokjes van Whiskas, en nu heb ik een kat van 11 uit het asiel gehaald en deze krijgt gewoon dezelfde brokjes, ze eten ze heel graag. Ik geef nooit iets anders en ook geen snoepjes ed. Wel lopen ze de hele dag in de weilanden en zullen daar ook wel wat vinden!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 11:26

Ik heb ook elke keer een ander smaakje, vis vind ze wel lekkerder dan vleesjes.
Heb ook wel van die maaltijdzakjes gehad 4 verschillende smaken zodat ze elke dag wat anders krijgt, maar elk blik wat ik open trekt laat ze staan en ook die zakjes vind ze niet lekker meer *zucht*

Smuldier klinkt ook goed.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:28

Ik voer ook royal canin maar het liefst stap ik af van droge brokken (ik heb 1 kat die weinig tot geen vlees eet dus dat gaat helaas niet lukken). Daanaast krijgen ze het vlees van carnibest.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:30

Mijn kat eet alleen whiskasbrokken, vers eet hij alles. Van restjes 'menseneten', whiskaszakjes tot aan smuldier
Krijgt onbeperkt droog en af en toe wat extra. Maar komen ook buiten en eten regelmatig een muisje leeg :+
Andere kat kan je alles voorschotelen, eet alleen niet alles vers/nat. Wel graag vogels en muisjes :o

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:31

Mijn katten krijgen de ene week NRV (dus vers, o.a. kippennekken, runderlappen, organen etc.)
En de andere week KVV (carnibest en tinlo afgewisseld).
Ik moet dit zo doen omdat ze het anders zat worden, met deze afwisseling eten ze echt goed :)

Je geeft aan van gourmet t/m lidl hebt gevoerd. Dat is niet echt al te beste voeding...
Royal canin is al een heel stuk beter! Andere goede brokjes zijn orijen, applaws, acana en taste of the wild.
Als je het goedkoper wil kun je kijken naar Porta21 of Lara (de fitness variant)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:32

Ik zou als ik jouw was niet steeds het voer weggooien, vaak als ze een tijd wat anders hebben gehad eten ze dat wat ze eerst lieten staan ook weer.
Daarbij zou ik anders stoppen met zoveel natvoer.
Hier krijgen ze smorgens en savonds ook een beetje nat als de hond eten krijgt, maar dat is echt een snippertje.
Onze ene kat eet niet eens natvoer, zij krijgt dan een ander merk brokjes of een snippertje kaas.
Heel soms krijgen ze een vers stukje vis of vlees.
Zo hou ik het intersant.
Verder hebben ze hier de hele dag royal canin staan.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:33

mijn katten (brits korthaar en een echte huis tuin en keuken kat) eten royal canin en dan de variant voor brits korthaar
ze doen het er super op en hebben een erg mooie vacht

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:35

ik heb 2 katten van ff ruim een jaar en die krijgen nu Royal Canin Sterellised (vraag me af of ik het zo goed schrijf, maar mijn engels is nogal belabber.. :+) op zaterdag krijgen ze allebei een zakjes 'nat' voer voor de lekker, maar verder niets. Ze lopen overdag lekker buiten, dus vinden daar vast ook nog wel het een en ander.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:52

Mijn 3 katten krijgen onbeperkt droge brokken(Smilla),en 2 keer per dag natvoer.(Bozita,Animonda,Smilla) Als ze hun neus ervoor optrekken laat ik het gewoon een tijdje staan,op een gegeven moment eten ze het wel op. Ook Carocat is mij altijd goed bevallen. Ik bestel mijn voer bij Zooplus via internet. Zij bieden voer aan zonder kleurstoffen en andere rotzooi wat heel betaalbaar is. We hebben 2 gevoelige katten met allergie en die doen het prima op dit voer,en het is goedkoper dan in de dierenspeciaalzaak.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:06

Ik voer whiskas. Niet het beste van het beste maar het enige wat ze enigzins met plezier eet. Onze dierenarts zegt altijd, een goed voer is dat wat ze in de eerste plaats graag willen eten, dan verdre kijken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:11

Ik heb ook eens een grote zak Bozita gekocht, maar aten ze niet graag, een paar katten gingen ervan spugen en vielen flink af.
Je moet gewoon kijken naar wat jouw kat lekker vindt en naar wat goed voor haar is (laag in eiwitten, weinig zouten, bij voorkeur zo min mogelijk granen = vulling).

Wilawander schreef:
Onze dierenarts zegt altijd, een goed voer is dat wat ze in de eerste plaats graag willen eten, dan verdre kijken.

Dat vind ik een vreemde opmerking van een dierenarts.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:12

dat vind ik ook een vreemde opmerking!
Whiskas is de junkfood onder de kattenbrokjes (eigenlijk alle supermarktbrokken)
Natuurlijk eet ie dat liever dan!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:15

Zo vreemd vind ik het niet... je kunt voer van 60 euro kopen, maar als de kat het niet eet, dan maakt het ook niet uit hoe goed het is... en er zijn genoeg voersoorten die een kat lekker vind én goed zijn.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:20

Maine Coon achtige kat eet Royal Canin Maine Coon.
De maine coon heeft hier echt baat bij. Haar vacht is veel mooier, ze heeft geen tandvleesontstekingen meer, nog nooit een haarbal gezien, haar vachtverzorging kan ze grotendeels zelf aan.
HTK kat eet Royal Canin Indoor 27

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:21

Nessa schreef:
dat vind ik ook een vreemde opmerking!
Whiskas is de junkfood onder de kattenbrokjes (eigenlijk alle supermarktbrokken)
Natuurlijk eet ie dat liever dan!

Mijn katten gaan toch echt liever voor de royal canin!?
Ik had ene tijdje geleden een klein zakje nog staan wat ik wilde opmaken vanuit de supermarkt, maar dat bleef dus gewoon staan, terwijl de royal canin altijd bijgevuld moest worden :j