Nagels kat knippen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noor

Nagels kat knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 20:57

Mijn kitten van 6 maanden heeft ontzettend scherpe nageltjes.
Nu heb ik gelezen dat je de nagels kan knippen.

Kan iemand mij hier meer over vertellen? Alvast bedankt! :)

Anoniem

Re: Nagels kat knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:59

Nagels zijn altijd scherp.. A
ls ze láng zijn, dan doe je dat 't liefst met zijn tweeen. :)

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:00

Ja hoor,
Met een speciaal katten schaartje kan je de PUNTJES!! er af knippen,
PS. ze haten het ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:00

Jonge katten hebben altijd vrij scherpe nagels omdat ze ook nog erg dun zijn.
Zorg iig voor een goede krabpaal en verder lekker laten zitten. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:01

ik knip ze altijd, niet zo zeer omdat ze te lang zijn maar omdat ze vlijmscherp zijn en ze wel altijd bij mij in bed ligt en dan doodleuk met die pootjes op mijn armen, gezicht of borst gaat lopen "tappen" en dat brengt best veel schade toe :')

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:01

je hebt speciale schaartjes bij de dierenspeciaalzaken.
Ik knip af entoe de nagels van mijn katten omdat ze te lang of te scherp worden.
Ik leg de kat dan op zijn rug met zijn kop tegen mij aan en dan kan ik ze zo knippen maar dit vergt wel oefenen vooral als een van de katten bijna 7 kilo weegt en het helemaal niets vind hahahaha

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:02

ik knip gewoon met een nagelschaartje voor mensen :') gaat prima

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:03

Ik knip de nageltjes van mijn katten ook altijd, met een nagel knippertje voor katten (maar volgens mij kan het ook met een gewoon nagel knippertje?)
Overigens doe ik het gewoon alleen hoor, mijn katten vinden dit prima....in het begin deed ik steeds 1 pootje en dan een dag later het andere zodat ik ze niet te lang treiterde maar nu vinden ze het wel prima en wachten ze geduldig tot ik klaar ben :)

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:05

het kan wel,ik heb ook een schaartje,maar die ligt voor oud vuil in de kast,hij vindt de krabpaal prima.
(kitten van 12weken).

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:09

Ik knip de nagels altijd met een nagelknippertje voor mensen.
Afbeelding
Mijn kat is al wat ouder, niet echt actief en komt niet buiten. Hij krabt wel vaak aan de krabpaal maar de nageltjes zijn soms toch lang. Wij hebben het vanaf het begin meteen aangeleerd en hij vind het knippen helemaal niet erg. Ik doe het meestal als we 'savonds voor de tv zitten en het is in een minuutje klaar.
Kijk wel uit dat je niet in het leven knipt.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:21

Hier worden alle kattennagels gewoon elke week geknipt doe ik gewoon alleen.
Ze worden anders vlijmscherp inderdaad, vaak hebben ze lichte nageltjes dan kun je het leven goed zien, gewoon zorgen dat je niet zover knipt ;)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:53

ik doe het bij het asiel ook weleens. Gewoon op het teentje drukken dan komt de nagel er ver uit, kan je makkelijker knippen. ( vind ik dan )

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:57

Bij onze vorige kat deed ik dat ook regelmatig. Vond ze echt niet leuk en meestal deed ik dat als ze op mijn schoot lag te slapen. Met een mensennagelknippertje. Bij de katten die we nu hebben doe ik het eigenlijk nooit. De ene loopt veel buiten, klimt in bomen en schutting/pergolapalen, dus die slijt de nagels zelf wel. En bij de andere 2 hoeft het eigenlijk niet. Die hebben niet van die scherpe nagels. Daar hebben we niet zoveel last van.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:00

Ik doe t ook regelmatig, vind die scherpe nagels niet prettig en handig, ondanks dat ze een krabpaal hebben. Het makkelijkst vind ik de kat op de rug (op schoot bijv. Als een baby) dan kan je makkelijlk de pootjes pakken en blijven ze makkelijk liggen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:04

ik knip de nageltjes regelmatig, 3 laten het zo toe, 1 met een beetje overredingskracht een bij 1 heb ik echt iemand nodig die haar dan even in een handdoek voor me vasthoud, dat is net karate-ka anders heb je er zo een paar ritsen bij :P
gewoon steeds als ze op schoot zitten aan de pootjes friemelen, nageltjes lang maken door op de zooltjes te duwen en dan weer aaien of borstelen en als ze dat allemaal goed vinden kan je gaan knippen, niet meteen de eerste keer, eerst maar een of 2 pootjes, zolang ze het goed vinden, gaan ze mopperen niet meteen loslaten maar express nog 1 nagel doen, dan weten ze wel dat jij bepaald wanneer het genoeg is en zo kan je het uitbouwen, vooral niet gaan vechten met ze, want van een kat win je dat niet Ik heb ook meerdere krabpalen staan maar toch zijn hun nagels soms gewoon erg lang en scherp.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:06

Ik heb een knipdingetje speciaal voor kattennagels. Kost een paar euro bij de dierenspeciaalzaak.

Ik knip 1 pootje per keer. Dit omdat
- het dan minder lang duurt
- ze vaker in handen zijn en dus beter gewend zijn aan het knippen
- ze dan met 3 pootjes nog wél houvast hebben, zo sneu als ze na een knipbeurt slippend van de krabpaal donderen :(:)

Ik heb 2 katten. Dus eens in de 8 weken is het spul volledig geknipt en dan beginnen we weer bij pootje 1. Na het knippen krijgen ze een snoepje.

De techniek is als volgt:
leg schaartje klaar
grijp kat in nekvel
klem 'm zo veel mogelijk onder je arm, zorg er in elk geval voor dat 'ie niet weg kan. Met de ene hand duw je zacht met duim en wijsvinger op de onder- en bovenkant van het pootje, zo komen de nagels handig te voorschijn. Met de andere hand uiteraard knippen.
Voor de achterpootjes is het handig als je de kat een beetje op z'n rug laat liggen bij jou op schoot, dan kun je er beter bij.

Aan de achterpootjes hebben ze 4 nagels, aan de voorpootjes 5 -> niet de "duim" vergeten.

En vooral niet te veel bij nadenken... dat doet je kat ook niet :D

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:10

op hun rug liggen op commando als het moet vinden de meeste katten niet prettig, ik laat ze daarom naast me op de bank zitten en dan een van de achterpootjes uitstrekken, even kriebelen totdat ze hun poot goed lang maken en er geen spanning op staat en je kan zo de nageltjes knippen, ik heb siamezen en Noorse boskatten en vooral de eerste kan je echt niet gaan vastklemmen, dan lig je zo open, die moet je paaien

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:16

Nagels knippen bij een kat omdat ze scherp zijn is pure onzin. Die nageltjes zijn niet voor niks scherp. Als ze te lang zijn kan ik nog begrijpen waarom je ze knipt, al zou dan nog mijn advies zijn om de kat gewoon genoeg krabspulletjes aan te bieden, dan heb je nergens last van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:18

Miepie: ik bedoel ook in de houdgreep op schoot. Zodat ze die pootjes nergens kunnen verstoppen.

Hier ook inderdaad niet omdat ze te scherp zijn maar omdat ze lang worden :j

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:22

Ondanks genoeg krabspul en ondanks dat Sky vaak genoeg de nagels bijveilde aan de muur (geverfd, gelukkig), wilden haar nagels toch echt wel te lang worden ;) Ik gebruik ook gewoon een nagelknipper. Sky was hier een schatje in. Ze vond het niet leuk, maar hield zich wel stil. Nu heb ik 2 monsters in huis bij wie knippen nogal een uitdaging vormt... Ging gepaard met herhaaldelijk kat weer opvissen vanuit de andere kant van de kamer, en nadien pleisters plakken...

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:34

x_Rebecca schreef:
Nagels knippen bij een kat omdat ze scherp zijn is pure onzin. Die nageltjes zijn niet voor niks scherp. Als ze te lang zijn kan ik nog begrijpen waarom je ze knipt, al zou dan nog mijn advies zijn om de kat gewoon genoeg krabspulletjes aan te bieden, dan heb je nergens last van.

ik doe dit ook vaak zat bij fleskittens, die hebben vaak super scherpe nagels en als ik ze dan de fles geef ligt heel mijn hand open.
Maar van een hond moet je ook vaak de nagels knippen, ook al worden ze genoeg buiten op het harde uitgelaten sommige hebben daar nu eenmaal last van, dat zal bij katten dan ook wel zijn.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 20:57

_/-\o_ Wat een reacties, hartstikke fijn!!
Het was een succes hoor met het knippertje van de dierenzaak.

Hoe vaak knippen jullie?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:10

als ik er aan denk :=
de ene keer al na een week weer en dan weer na een maand.... maar net hoe het uitkomt....
Ik wil daarna stofzuigen en soms heb ik dat al gedaan als ik aan de nageltjes denk of ik heb er even geen zin in zoals nu 's avonds haha. Maar net hoe het uitkomt dus...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:15

gewoon af en toe, heb er niet echt een vast ritme in, maar doe het wel altijd als ik en de katten rustig zijn en nergens naartoe hoef, meestal s avonds, dan zijn ze wat rustiger en werken ze automatisch al wat meer mee

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:42

Heb er een goede knipper voor gekocht en doe het zeker elke maand hier. Mijn kat is langharig en slijt haar nagels niet zo af waarschijnlijk door de lange haren aan haar pootjes (ze loopt wel buiten weliswaar beperkt maar toch) die lange scherpe nagels is voor ons enorm pijnlijk als ze kneed van genoegen en daarnaast blijft ze dan overal aan hangen. Om dat allemaal te voorkomen knip ik ze dus regelmatig zodat ze kort blijven.