Los lopende honden, wat doe jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Los lopende honden, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 15:21

Al een tijdje zit ik met deze vraag in me hoofd.

Ik kom regelmatig los lopende honden tegen op de weg, zowel midden in Hilversum als op de landelijke weggetjes.
Maar wat zouden jullie doen? Ik ben al regelmatig gestopt, maar uiteindelijk door gereden.

Waarom? Bang dat de hond vals is en ik gebeten word of ik heb me eigen honden bij me hebben waarvan er 1 niet goed met andere over weg kan.

Ik voel me wel schuldig als ik doorrij, stel hij word aangereden? Dan had ik het kunnen voorkomen.

Deze honden zorgen voor toch wel gevaarlijk situatie's.
Zo moest ik gisteren een noodstop maken gelijk na een bocht om dat er een hond los liep en overstak zonder baasje te bekenen.

Aangezien ik ook mensen ken die gewoon de deur open doen en zo dus de hond ''uitlaten'', twijfel ik altijd wat ik nou precies moet doen. (Ik vind dit zelfs trouwens erg onverantwoord)

Dus mijn vraag: Wat zouden jullie doen?

Maartje_M

Re: Los lopende honden, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:30

Geen idee, nog nooit voorgekomen gelukkig. Maar ik denk dat ik toch zou stoppen en proberen de hond te vangen als er geen baasje te bekennen is. Dan breng ik hem liever naar het asiel dt de eigenaar hem op kan halen, dan dat beestje overreden wordt.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:33

als er geen baas te bekennen is vangen,

mijne loopt ook altijd en eeuwig los, is lief voor andere mensen en andere honden, en als er een hond aan de riem loopt, en hij word gebeten dan is dat atuurlijk mijn fout....

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 15:35

Maar ik ben zo bang dat de hond bijt. :o Heb dit namelijk een keer mee gemaakt en sinds dien pas ik wel op.
Daarbij heb ik zelf vaak me honden bij me waarvan er 1 niet heel goed met ander overweg kan, dus zelf naar het asiel brengen gaat vaak niet.

Weet niet of je hiervoor de dierenambulance kan bellen? Of het nieuwe alarm nummer 144 ?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:45

Dan zou ik zeggen, lekker laten lopen, en over t algemeen bijt een los lopende hond niet, je hebt er altijd rotte appels tussen zitten dat ben ik met je eens.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 15:49

Ben best bereid om het diertje te pakken en even bij me te houden. Maar zelf naar het asiel brengen gaat 9 van de 10 keer niet.

Iemand een idee of je daar 144 voor kan bellen of de dierenambulance?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:51

Dierenambulance volgens mij wel, dat nieuwe nummer, ik heb eigenlijk geen idee waar dat precies voor is :+ Denk dat je snellere actie kan verwachten bij de dierenambulance.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 15:54

Oke dankjewel, ga volgende keer dan gewoon even bellen. Desnoods alleen om mede te delen dat er een hond los loopt, op die locatie.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:54

Ik bel áltijd de dieren ambulance als de hond in het verkeer los loopt en er is geen baasje te bekennen.
Ik probeer de hond wel eerst te pakken en wacht dan op een rustige plek tot de Dieren ambulance er is.
Ze kom en áltijd als ik ze bel.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:12

Ik denk dat het per regio verschilt of de dierenambulance daarvoor komt. Bij het asiel waar ik werk komen ze er niet voor. Ze moeten echt vastzitten anders rijden wij niet aan, als de vinder hem namelijk niet kan pakken kunnen wij dat waarschijnlijk ook niet. alleen als het op een drukke weg is en de politie helpt mee, dan rijden we er wel voor. Verder stop ik zelf wel altijd en dan let ik goed op de lichaamstaal van de hond, voordat ik mijn vinger uitsteek :D

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:40

Vooral dat laatste is belangrijk, hoewel ook dan zijn ze nog gemeen, hier in t asiel zit een kei leuke hond, hij komt kwispelend naar je toe komt bij je staan en als je even niet op let dan pakt hij je!

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:44

malih schreef:
Vooral dat laatste is belangrijk, hoewel ook dan zijn ze nog gemeen, hier in t asiel zit een kei leuke hond, hij komt kwispelend naar je toe komt bij je staan en als je even niet op let dan pakt hij je!

nou leuke hond :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:48

Zou altijd een poging wagen om de hond te pakken, mits ik denk dat dat verantwoord is

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:52

princesmax schreef:
malih schreef:

nou leuke hond :')

what XD hij heeft een puppy face, en dat weet hij!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:15

Bij de kinderboerderij loopt ook altijd iemand met een collie los over de stoep. Hij loopt langs drukke wegen, over het spoor, etc. Het dier loopt altijd los. Nu zag ik pas dat de hond aan de ene kant van het spoor nog een plasje stond te doen terwijl de eigenaar gewoon doorliep en al bijna de bocht om was. Gingen net de spoorbomen dicht maar de hond rende nog snel over om zijn baasje in te halen.

Moest maar eens een trein gekomen zijn. Erger me altijd dood als ik hem zie wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:30

Als het helemaal in the middle of nowhere is, dan bel ik de DB :) (gelukkig nog nooit meegemaakt :oo)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:52

passieAppel schreef:
Als het helemaal in the middle of nowhere is, dan bel ik de DB :) (gelukkig nog nooit meegemaakt :oo)

De DB zal hier niets mee doen,die komen alleen maar bij verwaarloozing of mishandeling.
Gewoon Amivedi bellen en die zorgen dan dat er een D.Ambulance komt.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:52

Hangt van de hond af ;). Ik heb hier in het bos en onderweg naar Sting 2 adresjes waar ik weet dat honden loslopen in de buurt. Niet mijn idee van goed honden houden, maar vangen heeft dus ook geen effect, want de eigenaar laat ze zo weer los. 1 heeft zelfs een riem om met "laat mij lopen" oid erop geschreven, haha!
Heb al eens eerder een hond van de weg geplukt, die heb ik met hulp van de dierenambulance op zn huisadres kunnen afleveren.
Verschilt dus per hond, hoeveel tijd ik heb, waar hij loopt (gevaarlijk punt of niet) en of hij zich op zn gemak voelt of dat hij echt verdwaald eruit ziet. Voor zover je dat kan zien :P.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:55

vorige week op het strand aan het rijden en daar kom je natuurlijk veel honden tegen. Meestal gaat het gewoon goed maar soms luisteren honden ook gewoon echt niet :') Ik kwam aangegalopeerd ( heel dikke mist) en zie op een afstand van 10 meter een vrouw met haar hondje staan en ik zag dat hondje al kijken naar de paarden :') vrouw zegt "BLIJF" en een seconde later sprint het hondje op ons af blaffend en grommend :') lekker goed onder controle. Nou zit ik gelukkig op een paard van 1.63 en nogal massaal, dus er zal niet snel iets verkeerds gebeuren. Zij kan over het algemeen goed met honden, knuffelt ze het liefst. Maar haar broer........ die heeft wel eens een loslopende hond een trap verkocht heb ik ooit gehoord :+

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:37

Deed mijn vorige paard ook hoor, die vond t prima... tot op zekere hoogte, als ze het zat was dan dreigde ze een keer en daarna was het ook klaar en verkocht ze een dreun. En gelijk heeft ze!

mijn hond daar in tegen is wat dat betreft hardleers. Hij doet ze niks, echt niet en wil uitsluitend spelen k heb hem 100X gewaarschuwd, en luisteren ho maar (5 tellen en dan moest ik hem waarschuween) en ik heb hem een keer laten gaan (paard stond los in de bak) en heeft hem een dreun verkocht, sinds dien laat hij ze met rust, en helemaal de achterbenen laat hij met rust.

Toen mijn huidige paard aan kwam op mijn huidige stal had ze nog nooit een hond gezien, toen ik de trailer open deed kwam de stal hond aan gelopen an blaffende. Mijn paard compleet in de stress heeft dus uit gehaald naar die hond, midden op zijn kop...Was dat beest mooi goed ziek van......

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:02

Ik probeer wel de hond mee te krijgen, maar ben ook voorzichtig met benaderen.
Vorige week nog een herder gevonden toen ik mijn zoontje van voetbal haalde. Het was al donker (ongeveer half 9) en de hond, zonder halsband, liep gelukkig met me mee naar de auto, klep open en ze sprong er zo in, thuis in de gang gelaten en gekeken op amivedi en daar zag ik haar staan, ze stond er net op hoorde ik toen ik belde, eigenaar was aan het zoeken in het bos waar ze die middag kwijt was geraakt.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 13:18

malih schreef:

Dat heb ik dus gehad, vandaar dat ik er wel voorzicht mee geworden ben. :o

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:24

Ik stop :j

Kortgeleden zat ik met een goede vriend in de auto en was onderweg naar stal. Ik reed op een 80km weg toen opeens iedereen voor me in de remmen ging. Ik zag eerst niet waarom, maar zag even later een bruine labrador over de weg lopen. Ik heb geen moment getwijfeld en heb mijn auto in de berm gezet (andere automobilisten toeterden naar de hond en reden er met een bocht omheen). Ik heb de riem en ketting van mijn hond gepakt die toevallig mee was, en ben de auto uitgestapt. Hond kwam heel vrolijk kwispelend naar me toe en liet het toe dat ik de riem omdeed. Ik ben rond gaan lopen met de hond overal aanbellend en vragen van wie die hond was. Bleek dat de eigenaren iets verderop woonde. Hek stond ook open...en eigenaren waren niet thuis. Ik heb de hond weer het erf opgelaten en het hek goed dichtgedaan. Volgens de buren gebeurde het regelmatig dat die hond daar liep. Ik heb een briefje achtergelaten dat ze het hek maar eens even goed na moesten kijken en dat die hond anders voor ongelukken zorgde. Ik heb die hond nooit meer gezien daarna.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:48

De hond van mijn buren loopt ook regelmatig los over de weg. Nu ken ik hem goed en weet ik dat hij nooit wat zal doen dus ik breng hem altijd braaf naar zijn baasje. (hij ontsnapt al als je de deur even vergeet dicht te doen)
Maar pas liep er bij ons voor het huis een grote zwarte hond. Wij hem natuurlijk proberen te vangen want andere buren hebben ook zo'n soort hond en we dachten dat hij was weggelopen, hij liep ook op de grote weg dus dat is gevaarlijk. Alleen was het hun hond niet, we hadden ze even gebeld, en dat dier was wel vals. Hij blafte, gromde en probeerde te bijten naar de mensen die hem wilden vangen.
Dan blijf ik ook wel uit de buurt. Ik ga geen hond vangen die vals is. We hebben wel even de dierenbescherming gebeld en die is toen gaan zoeken maar hij was al gauw weer een eind weg.
Als ik de hond ken vang ik hem wel maar bij vreemde honden ben ik ook altijd een beetje bang. Ben zelf ook niet zo'n held met honden die ik niet ken en eigenlijk ken ik alle honden hier uit de buurt wel dus behalve deze honden laat ik de rest mooi lopen..

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:54

ik heb iets vergelijkbaars bij ons in de buurt met loslopende honden op boerenerfen.
Loop ik daar vrolijk langs met mijn aangelijnde hond komt er in ene zo'n bakbeest van het erf af rennen zo de weg op.
Zo is mijn hond al 2x aangevallen, zodat hij gehecht moest worden.
Schade is dan te overzien maar voor hetzelfde geld komt er net een auto aanrijden, het is tenslotte op de openbare weg.
Ik mijd sommige wegen gewoon omdat ik bang ben dat die hond er dan weer aankomt.
ik vind dat niet kunnen!!!