Kater castreren, ja of nee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AGarcia

Kater castreren, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 14:10

Hee iedereen!

Wij hebben hier thuis een kater van bijna 7 maandjes oud,en vanaf de 5e maand kwam bij ons de discussie:
Catreren of niet?

Mijn vader wilt het niet, omdat Tijgertje (de kater) dan dik wordt volgens hem en heel rustig.

Ik wil het wel, wil gewoon niet het risico lopen dat hij dadelijk weg gaat lopen oid.
Mijn zusje gaat met me mee.

Nu graag jullie mening :o

En dan nog een vraag :o

Als we naar de dierenarts gaan, mocht hij gecastreerd worden, kun je dan met de fiets gaan, of is het beter om met de auto te gaan.

BrankaZ

Re: Kater castreren, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:15

Als hij naar buiten gaat beslist castreren. Want de kans op weglopen is inderdaad groter, maar ook op het verwekken van allerlei nesten en het oplopen van b.v. kattenaids (FIV).
Binnenkatten zou ik overigens ook castreren, kans op sproeien verklein je er flink mee.
Dik worden is trouwens aanleg. Hier 2 broers, ene is behoorlijk stevig en de andere mooi slank. Beiden gecastreerd en komen niet buiten.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:27

Loopt hij buiten? Wil je hem houden als dekkater?

Nadelen van ongecastreerde kater:
-pist overal (met wat geluk voornamelijk buitenshuis) en dat stinkt verschrikkelijk.
-als ze buiten komen helpen ze mee aan de explosieve vermeerdering van de kattenpopulatie
-ze vechten met elke andere kater die ze tegenkomen, komen dus regelmatig thuis met oorlogswonden (als ze al thuiskomen)
-ze kunnen gaan zwerven en daarbij verloren lopen of doodgereden worden.
-als er ergens een poes zit waar ze niet aankunnen, janken ze godganse nachten (luid!) tot ze erbij kunnen.
-door hun losbandige leven (als ze buiten komen) lopen ze veel kans op infecties en ziektes als leucose en fiv.

Nadelen van gecastreerde kater:
-kan idd hondslui worden
-heeft minder (energierijk) eten nodig, dus je moet idd iets beter opletten met niet teveel voeren.

Zoals je ziet is het 2de lijstje een pak korter dan het eerste.
Dik worden heb je zelf in de hand. Lui worden iets minder, hangt van de kat af. Heb 2 gecastreerde katers en 1 van de 2 speelt graag met propjes papier of touwtjes, de andere is wat minder enthousiast. Dat verschil tussen beiden was er ook al voor castratie.

Vroeger hebben we ook een tijdlang een ongecastreerde kater gehad en ik kan je verzekeren dat je het op de duur toch echt minder grappig vindt. De stank in huis, constant wonden verzorgen, nachtelijke serenades, een kat die niet meer eet omdat hij alleen nog maar aan de poes van de buren denkt. Eenmaal gecastreerd (op latere leeftijd dus) werd hij idd rustiger, kwam niet meer half verscheurd thuis en idd iets dikker maar dat was enkel maar ten goede vermits hij daarvoor te mager was. Qua karakter is hij verder niet veranderd.

Als je een goede transportmand hebt en de DA niet te ver is, kan je eventueel wel met de fiets gaan. Castratie is een kleine ingreep, je moet alleen opletten dat hij het niet te koud krijgt op de terugweg. Als hij nog maar halfwakker is, kan hij zich niet warmhouden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:28

een gecastreerde kater word alleen te dik van teveel voer..
gewoon castreren!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:34

Doe het alstublieft wel!
Je helpt daar zoveel ongewenste nestjes mee..
Al onze katten zijn ook geholpen en de katers zijn dan wel iets dikker haha.
Maar ze zijn nog steeds even speels en vrolijk hoor :D

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:38

Absoluut doen! Thioro heeft mooi beschreven waarom. Vooral omdat ze overal pissen en kinderen maken. En dat pissen (sproeien) doen ze met een beetje geluk gewoon lekker in huis en dat stinkt echt verschrikkelijk!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:42

Castreren ja of nee?

Ja!

je voorkomt heel vaak sproeigedrag,
je voorkomt zwerfgedrag,
je voorkomt onnodige nakomelingen, er zijn zoveel poezen/katten die uitgezet worden e/o in asiel landen.
Dus castreren die kater, is ook goedkoper als poezen steriliseren ook.

Zelf 3 gecastreerde katers en 4 gesteriliseerde poezen, weet wel waar ik het over heb.
Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:45

Zou je vader tegen de castratie zijn omdat hij een man is? ;)

Doe het alsjeblieft wel, er is al uitgebreid uitgelegd waarom. Mijn kater (nu ruim 5 jaar) is met 6 maanden gecastreerd. Hij is wat aan de zware kant maar niet té zwaar, je moet gewoon goed opletten wat en hoeveel je voert. Overigens is hij actief zat, gaat graag op verkenning en speelt graag.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:56

Ik ga met de anderen mee: gewoon de ballen eraf ~~}> ! Zolang het geen kater is die van essentiele waarde voor de fokkerij is zou ik voor castratie gaan. Heeft eigenlijk alleen maar voordelen: áls ze al sproeien stinkt dat minder, de lust om op wandeltocht te gaan verminderd, ze worden vaak wat minder agressief en het meest belangrijke; ze kunnen dan niet voor ongewenste nestjes zorgen.
Dik worden is een kwestie van voeding en beweging en lui worden hoeft niet persé, mijn vorige ex-katers waren behoorlijk actief (soms iets té := ) en zelfs de ouwe kat van mijn moeder heeft zo zijn speelmomenten waarop stoelpoten en stuiterballen er van langs krijgen.
Wel begrijpelijk dat je vader er wat moeite mee heeft, ik heb het vermoeden dat ze het te persoonlijk opvatten ofzo. Zelfs bij paardencastraties was meestal de enige overgebleven man de VA, de rest had dan spontaan iets anders héél dringends te doen :') .

Overigens, al is een auto het snelst en in deze tijd ook het warmst, je kunt gewoon op de fiets naar de DA, mandje goed vastmaken en extra controleren dat ie er niet vanaf kan vallen, en bij koud weer een beetje afschermen tegen de kou. Als je 't katertje gaat ophalen maar helemaal goed inpakken, zeker als ze nog wat suf zijn. Doe zelf ook alles op de fiets, dus als ik met poeslief op stap ga ook. Is lachen, heb je tenminste geen bel nodig :D .

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:59

wat een onzin zeg dat gecastareerde katten lui zijn, die van mij zijn harstikke druk, soms word ik er echt helemaal zelf hondsdol van.
Wil je vader liever lekkere stinkende kattenpis tegen zijn muren, meubels ect? Ja dat gaan ongecastareerde katte doen.
Of wil hij straks dat zijn kat wegloopt en dagen of weken niet meer thuis komt? Vooral zomers? Daar neem je gee huisdieren voor toch?

Ik zeg: weg met dat zaakje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:59

O ja, to fiets or not to fiets (welke bloeperspotter zou 'm als eerste vinden :+ ): kan prima... ik heb geen auto dus ga altijd met de fiets, kooitje met gillende kat voorop op het rek. Kater is in december gecastreerd, de kou was echt niet zijn grootste ongemak :(:)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:02

Zeker castreren, binnen of buiten kat maakt niet uit gewoon doen! om redenen zoals die hier al gezegd zjjn! En op de fiets moet prima kunnen :j
met voeren opletten, er zijn speciale brokjes voor gecastreerde katten. Die van ons krijgen rauw vlees en ik let op met wat ze binnen krijgen... nu heb ik 2 chartreux's en die worden gewoon heel fors dus het valt hier niet heel erg op als ze iets dikker zijn :))

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:16

Dat dieren dik worden van castratie is echt een fabeltje. De stofwisseling vertraagt, het dier heeft minder eten nodig dan normaal. Als je hetzelfde blijft voeren als voorheen dan wordt hij inderdaad dik. Sowieso altijd ´op het oog´ voeren en niet volgens het schema op de verpakking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:17

Doen! :j
Dat ze dik worden is niet zo moeilijk te bestrijden: minder eten geven :D

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:19

Snip snip! Ik ben ook voor, je bespaart de kat, jezelf en anderen een hoop ellende.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:20

passieAppel schreef:

En meer beweging ~~}>

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:22

Die van mij zijn allebei gecastreerd en zijn helemaal niet dik.Je moet ze gewoon 30% minder te eten geven.
Mijn teefjes zijn ook helemaal niet dikker geworden hoor.
En dik en lui gaat vaak hand in hand.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:25

als ie naar buiten gaat inderdaad castreren
zijn al zo veel jonge katten .
voor je zelf ook beter, geen jankerij in huis,weglopen,stinkerij in huis
wij hebben hier een kater van 4 maand die gaat zo snel het kan ook ballen eraf.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:57

Ik zou zeker wel castreren, gewoon simpelweg omdat hij dan niet overal tegenaan gaat sproeien en geen drang heeft om "weg te lopen".

dik worden hoeft niet, met voldoende beweging en het juiste ( en vooral niet teveel) voer.

:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:00

hestejente schreef:
passieAppel schreef:

En meer beweging ~~}>

}:)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:55

Zeker castreren.

Er zitten meer voordelen aan dan nadelen. En het is nog gezonder voor de kat ook.
En je hebt er zelf ook voordeel van, zoals je al aangeeft zullen ze niet gaan zwerven en ze sproeien ook niet je hele huis onder.
Wel zijn gewicht in de gaten houden.
En dat katten lui worden van castreren is onzin.. Ik heb een gecastreerde kat van bijna 2 jaar en die is alles behalve lui te noemen.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:47

Ik zeg castreren. Je kan de kat best vervoeren in een kattenreismand achterop je fiets. Zorg er wel voor dat hij het dmv handdoeken dekens niet te kiud krijgt en lekker zacht ligt.
Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:51

Als je een overkattenbevolking wil tegengaan en niet om de haverklap bij de DA wil zitten omdat je kater weer eens een vechtwond (en die kunnen ernstig zijn! Onze kater heeft een vechtabces gehad, en een flinke wond op zijn staart!), dan zeker castreren. Kost minder dan alle andere dierenartsrekeningen...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:52

BrankaZ schreef:
Als hij naar buiten gaat beslist castreren. Want de kans op weglopen is inderdaad groter, maar ook op het verwekken van allerlei nesten en het oplopen van b.v. kattenaids (FIV).
Binnenkatten zou ik overigens ook castreren, kans op sproeien verklein je er flink mee.
Dik worden is trouwens aanleg. Hier 2 broers, ene is behoorlijk stevig en de andere mooi slank. Beiden gecastreerd en komen niet buiten.

Mooi gezegd..sommige vaders zien een castratie niet zo zitten bij hun huisdier..ik vraag me altijd af waaro :D :+ ;) want het is natuurlijk grote onzin dat ze daar altijd dik van worden en altijd rustig..heb een hele lieve gecastreerde kat, die eerder wat te slank is, dan te dik..en gaat nog steeds over op roversjacht (helaas al 2 weken vermist) en speelt net zo enthousiast, met de andere kat en hond en ons..
Ik zie alleen maar nadelen aan het NIET laten castreren...dus probeer je paps maar over te halen, succes :)

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 23:57

Bedankt voor de reactie ' s!
Ik ga dit aan mn vader voorleggen. mocht hy het er nog niet mee eens zyn dan maken myn zusje en ik gewoon een afspraak.

Dat diken lui worden komt by ons in de buurt eigenlijk wel bij alle katers en poezen voor vandaar dat ik dacht dat het een feit was.