cavia te oud om nog naar buiten te mogen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

friends_f_e

cavia te oud om nog naar buiten te mogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 13:38

heej bokkers,
Het is misschien niet de tijd van het jaar om deze vraag te stellen maar ik zit er al even mee.
Ik heb thuis twee dametjes zitten van 3,5 jaar. Nu in de zomer en lente en die goede maanden wil ik ze graag buiten zetten maar overdag zit ik dan op school en verder is er niemand thuis dus zitten ze heel de dag in hun kot, weekends en vakanties zet ik ze dan buiten. Nu vroeg ik me deze grote vakantie eigenlijk af of ik ze buiten zou mogen zetten maar niet voor een namidagje maar heel de tijd. Ze zijn wel al wat ouder en altijd binnen gestaan, maar ik wil graag dat ze lekker gras kunnen eten.
Ik vraag dit nu omdat ik binnenkort verjaar en dus een nieuw hok wou vragen, zo een met vanboven hok en vanonder ren. Maar als jullie dit niet goed zouden vinden, dan zoek ik iets anders.
Alvast bedankt!! ;)

Mizora

Re: cavia te oud om nog naar buiten te mogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:48

Ja hoor, als ze 's nachts niet buiten staan kan het al vrij vroeg, mits het maar een beetje warm is. Als je ze voor dag en nacht naar buiten wil is het pas na half mei, i.v.m. met de nachttemperaturen. Hou een graad of 10-15 aan en ze hebben het prima. Zorg wel dat ze ook de mogelijkheid hebben tot uit de zon zitten en beschikking hebben over water.
Voor de rest zijn jouw cavia's nog niet oud hoor, die zijn gewoon volwassen. Ze worden tussen de 7-10 jaar.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:57

Ik weet van konijnen dat die slecht tegen de temperatuurswisselingen kunnen en je dus niet teveel moet wisselen met binnen en buiten. Bij cavia's weet ik dat niet zo goed, maar ik zou zelf het risico niet nemen qua verkoudheid etc. Dan zou ik ze liever lekker los door de kamer laten lopen oid :).

*Edit: Ik zie nu dat je ze in de zomervakantie buiten wilt hebben: Dat kan prima! :)*

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:38

3,5 is nog helemaal niet oud voor een cavia. :) Ze kunnen dus prima naar buiten in de zomer. :j

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 16:26

maar ook dag èn nacht??

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:35

Jahoor. :) Er zijn ook mensen die hun cavia's in de winter dag en nacht buiten hebben. Kan prima.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 16:36

okee dankjulliewel!! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:45

In de zomer kan het :)
Ze worden als het goed is ongeveer 6-7 jaar :D (of ouder.. )

In de winter zitten ze bij mij ook gwn buiten :)

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:26

leuk dat het bij jullie in de winter goed gaat, maar dat is dan meer geluk dan wijsheid... In principe is een cavia, in tegenstelling tot een koniijn niet winterhard.

's zomers niet in de volle zon dan echter prima. winter zou ik niet proberen....

Groetjes kim

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:47

Toch doen veel mensen het, ook op het caviaforum worden hier wel eens topics over geopend en daar wordt het aangeraden door mensen die al heel wat jaren cavia's hebben. (en zelf dus ook cavia's buiten hebben)
Als je het hok goed afsluit (kieren e.d dicht), flink wat bodembedekking en hooi erin en genoeg eten kan het echt. :) Ik doe het zelf niet omdat ik mijn beestjes liever gezellig binnen heb.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:51

Mijn opatje van 6,5 jaar zit in de zomer dag en nacht buiten.
In de winter zit die binnen en alleen tussen de middag met goed weer komt die wel eens buiten.
Verder pluk ik gras.
Nu wordt het ook te koud voor hem buiten te zetten terwijl hij kamertemp. gewent is.
Dus als je caafjes nu binnen gewent zijn zou ik ze niet zomaar buiten zetten met koude temptatuur.