(vermoedelijk) oud konijn, buiten laten of in de garage?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerfunss

(vermoedelijk) oud konijn, buiten laten of in de garage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 19:05

Ik heb 2 konijnen, in een ruim buitenhok. Deze hebben we al 5 jaar, altijd buiten, alleen als het echt gaat vriezen doen we ze met hok in de garage.

Nou heeft Snuffie (die vermoedelijk oud word) de afgelopen zomer al zijn ups en downs gehad. Dus nu vraag ik me af of ik ze net als vorrig jaar als het gaat vriezen binnen moet doen, of dat Ik ze nu al binnen moet doen?

Wat is wijsheid? Dit zijn onse eerste konijnen, en dus ook ons eerste opa konijntje.

zonnebloem18

Re: (vermoedelijk) oud konijn, buiten laten of in de garage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:16

Als je ze binnen doet heel geleidelijk niet meteen in de warme kamer zetten daar kunnen ze heel ziek van worden.
Als je ze echt binnen wilt hebben deze winter zou ik ze nu lekker binnen halen.
In principe moeten ze het buiten met de juiste maatregelen (lekker veel hooi en stro en een afgedekt hok) prima kunnen overleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:50

Nee, niet naar ''binnen-binnen'' halen. Daar doe je meer kwaad mee dan goed.

In de garage zet je ze dan toch gewoon? :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:53

5 jaar is in de bloei vna hun leven als het goed is. Nijnen kunnen makkelijk 10-12 jaar worden (met uitzondering van reuze rassen). Met een lekkere ruimte uit de tocht en met stro voor warmte moet het in principe goed komen. Nijnen hebben een enorm dikke vacht namelijk. Hier zitten ze (jong/oud) net zo makkelijk in de sneeuw als in het hok. Bodembedekking kennen ze niet dat gebruiken ze namelijk toch niet als enkel als poep/plas plaats. Ze houden hier elkaar warm. Lieten ze het stro nu schoon dan had ik zeker stro gegeven maar omdat het een enorme bende wordt hier als ze hun ontlasting erop doen en ik dat elke dag moet verschonen (wat ik wel wil maar ben enorm allergisch voor stof) zou konijnen houden voor mij onmogelijk zijn. Hooi krijgen ze in hooiruif en dat gaat heel goed echter alles wat ze op de grond gooien doen ze ook weer hun behoefte op.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 14:12

Bedankt voor de reacties!
Ik weet van 1 konijn dat hij nu 5 is, maar die andere komt uit de dierenwinkel, en was toen al volwassen. helaas weten we zijn leeftijd dus niet, en heb ik het vermoede dat hij nu echt oud word, de dierenarts denkt dat ook.
Ze eten trouwens geen hooi hier, dus dat geven we ook al jaren neit meer. nu het winter is geven we ze 2 keer per dag een bakje vol brok.
In huis gaan ze niet, dan flipt mam en dan is de overgang naar warm idd te groot.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:18

Dan zou ik idd kiezen voor de garage :j maar zorg wel dat ze niet op de tocht staan, tocht is nog minder bevorderlijk dan kou.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:48

Bij ons komen ze vrijwel nooit naar binnen (alleen het eerste jaar, hadden ze gekocht in sept. als kleintjes ;)) hebben extra veel stro in het hok + zo'n soort houtenbruggetje waar ze onder gaat zitten en stro in doen + we paken s'avonds het hok in met een zeil zodat er geen sneeuw of wind in kan komen.

Ik heb al meerdere konijnen gehad, en dit werkte altijd prima.