vriendje voor rammetje konijn??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

vriendje voor rammetje konijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 17:45

hallo bokkers,
Voor mijn rammetje zoek ik een vriendje, omdat ik konijnen niet alleen wil hebben.
en ik vroeg me af of een rammetje goed kan samen gaan met een gecastreerd rammetje
en wie hier ervaring in heeft.

even voor de duidelijkheid.

het gaat hier om een ras konijn, waar ik 1x in het jaar of minder een nestje mee fok.
dat is de reden dat ik hem niet wil laten castreren.
Het konijn is een zeer klein dwergje die echt een heel lief en rustig karakter heeft,
toont totaal geen dominant gedrag naar andere konijnen en is eerder neerbuigend
2 rammetjes tegen over elkaar, daar weet ik van dat dat te riskant is.
Daarom vroeg ik me af of het wel zou kunnen als 1 gecastreerd is, dit al op jonge leeftijd,
zodat het konijn vrijwel niets van zijn hormonen heeft mee gekregen.

Graag geen discussies, maar graag tips!
ik ben ook zeker bereid om een konijn uit het asiel te halen,
graag zelfs! en de konijnen komen in een ruim hok met grote uitloop ren,
zodat ze wel de ruimte voor zich zelf hebben, zodat er minder kans is op ruzie.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:53

Nee dat gaat niet goed helaas. Heb ooit een 12 weken oud gecastreerd rammetje gekocht voor een oudere ram die niet gecastreerd kon worden om medische redenen en dat ging absoluut niet goed. Ook andersom nu niet, de jonge heb ik nog en ook 2 jonge dekramen maar dat gaat dus ook niet.

Rammen gaat niet samen met soortgenoten helaas.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:56

Wilawander schreef:

Wel met voedsters. :)) :+

Je zou het kunnen proberen TS, er is een kleine kans van slagen en wie niet waagt die niet wint...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:57

Is het niet mogelijk om een vrouwtje te laten helpen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:58

Princesj schreef:
Is het niet mogelijk om een vrouwtje te laten helpen?

Niet verstandig, dan wordt ze constant 'verkracht'

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:59

PB anders eens Faniek; zij heeft een konijnenopvang en erg veel ervaring met het koppelen van konijntjes.

Shettepret

Re: vriendje voor rammetje konijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:03

Had mijn zusje ook! Beide heren zitten inmiddels uit elkaar.
De 1 had gisteren de oren van de ander afgerukt.
Het arme ding is nu net een uit de kluiten gewassen cavia.

DA zei dat dat mishandeling onderling is.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 18:12

bedankt voor de reactie, het gaat hier wel om een rammetje die totaal niet agressief is.
natuurlijk kan dat wel worden uitgelokt als de andere dag wel is.
Dat een voedster steeds word gedekt is niet helemaal waar.
Wel eens vaker geprobeerd een rammetje met een rammetje te koppelen, steeds toe zich gehouden.
Eerst ging het rammetje steeds op de andere hupsen.. naar een half uurtje is dit voorbij en naar 2 dagen zaten ze al de hele tijd gezellig bij elkaar en totaal geen gehups meer. Dus dat dek gedrag is alleen in het begin.... maarja, toen later bleek dat konijn geen rammetje maar een voedster te zijn, en heeft ze helaas 1 doodgeboren jong gekregen... maar het punt was dus.. dat mijn rammetje dat vrouwtje naar een tijdje gewoon lekker met rust liet en ze prima samen leefden.
Dus misschien is een geholpen vrouwtje ook mogelijk.. weet niet wat daar de ervaring van is.. wil natuurlijk wel dat beide konijnen gelukkig zijn!

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:27

Zijn deze ook niet, absoluut niet!
Mannen onder elkaar gaat gewoon erg vaak fout!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:36

H_Nalanta schreef:
Wilawander schreef:

Wel met voedsters. :)) :+

Je zou het kunnen proberen TS, er is een kleine kans van slagen en wie niet waagt die niet wint...

Niet als deze niet gecastreerd zijn of de ram ;) Mijn gecastreerde ram zit met 4 voedsters

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:37

Nee, niet doen :n
Gaat echt bijna nooit goed.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:54

moeilijk elk konijn is anders. En kans dat ram/ram goed gaat is zeer klein. Gecas. ram met volle ram lijkt me ook niet makkelijk.

Een geholpen voedster met niet geholpen ram. Tja, schijnt ook zeker niet goed te gaan maar aan de andere kant lijkt me ook dat niet elke niet geholpen ram alleen maar denkt aan dekken. Bovendien mag deze ook weleens dekken en weet misschien wel vanzelf welk konijn wel/niet te dekken is???????
Redelijk wat ervaring met nijnen hier maar altijd via normale wegen. Dus gecastreerde rammen en dan niet geholpen voedsters.

Echter er zijn idd wel mensen hier die je wel goed advies kunnen geven dus zou even afwachten tot die reageren.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:59

Ik heb wel 2 rammen bij elkaar zitten, beide niet gecastreerd, ze hebbe ruim hok met ren en lopen overdag los in de tuin, zijn ontzettend lief tegen elkaar, geen problemen mee gehad.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:59

Weet niet of ik het nog een keer aan zou durven, maar ik heb 2 rammen bij elkaar gehad. Zweer je dat het homo's waren..... :D Echt niet normaal hoe close die met elkaar waren!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:37

Hier op de kinderboerderij hebben we ook twee mannetjes gekregen die bij elkaar gezeten hebben. Als ze in een ruime kooi zitten is er geen probleem.
We hebben al eens vaker mannetjes koppeltjes gehad die samenleefde zonder problemen.

Ook nu zijn we bezig om twee mannetjes aan elkaar te koppelen. Reageren vrij rustig op elkaar, fietste eventjes en gingen toen rustig bij elkaar liggen relaxen. Zijn beide rustige types.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:42

Maar je loopt bij rammetjes bij elkaar wel het risico dat het maanden of jaren goed gaat en dan opeens kassa is... (en dan ben je vaak te laat) Dus weet wel waar je aan begint.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:49

Ik zou het echter ook niet doen...

Maar wat is je meer waard? Het welzijn van je ram of 1x per jaar en zelfs nog minder een nestje fokken?
Er word al zoveel gefokt....in mijn ogen voegt het niet zo veel toe.....

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:55

Misschien een knuffeldiertje in zn hok leggen. Daar schijnen konijnen ook blij van te worden.
En dat bedoel ik niet uit lolligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:58

PaysBas schreef:
Misschien een knuffeldiertje in zn hok leggen. Daar schijnen konijnen ook blij van te worden.
En dat bedoel ik niet uit lolligheid.

Maar dat vind ik dan weer een beetje sneu;
Zo'n konijn reageert natuurlijk niet en dat roept misschien ook wel andere reacties op.. :)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 14:18

dankjewel voor alle reactie's weer.
Ik heb thuis ook al een grote konijnen groep met 1 gecastreerde ram en 5 voedsters.. dat gaat ook super goed!
Ik denk dat ik het toch wel wil proberen, omdat hij een heel rustig konijn is. Mijn andere rammetje die ik dus heb late castreren, was altijd een echte vechtersbaas.. hij moest niet in de buurt van een ander rammetje komen en het was menens, nu accepteert hij nog steeds alleen maar voedsters.

Ik denk dat ik het wel er op ga wagen, maar dan naar een asiel ga en hem mee neem, om zo te kijken of hij te koppelen valt met een gecastreerde rammetje. Ik bedenk me namelijk nu ook op 1x dat mijn buurmeisje ook op al oudere leeftijd haar rammetje met een gecastreerde ram had gekoppeld, die leverde nooit problemen op en ze waren de beste vriendjes :) Natuurlijk weet ik dat er wel risico's aan blijven.. maar dat heb je evengoed met voedsters bij elkaar etc.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:24

Ik heb ooit per ongeluk een ram bij een castraat en voedster gehad. (de ram zou eigenlijk een voedster moeten zijn volgens de fokker) En de ram had de voedster helemaal om zijn pootjes gewind. En de castraat die trok zich helemaal terug. Die zat vaak helemaal aan de andere kant. Moet er wel bij zeggen dat ze bij ons een grote ren hebben. En dus ook echt weg kunnen vluchten onder de grond of in 1 van de 2 hokken.

Toen wij er achter kwamen dat de ram geen voedster was. Heb ik overigens contact opgenomen met de fokker. En die heeft de ram terug genomen. (hij heette loesje :D) Loesje is overigens uit eindelijk naar een fokker in Duitsland gegaan!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:26

Waarom wil je zo nodig fokken? Wat is je doel daarmee?

Konijnen die op elkaar rijden wanneer ze gekoppeld worden is heel normaal, en een voedster geeft het aan wanneer ze bevrucht is, dan laat ze de dekking niet meer toe en daarom deed je ram dat niet meer.
Maar als je dat al weet zou ik er nieteens over nadenken om te gaan fokken.

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:27

Ik heb een heel lief konijn voor je. Ook een ram, heel erg onderdanig. Hij zit nu samen met een gecastreerd mannetje en dat gaat heel erg goed. Maarja ik weet niet hoe het in de toekomst zal gaan. Maar als je geinteresseerd bent! Laat het me weten :)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 19:13

Air schreef:
Waarom wil je zo nodig fokken? Wat is je doel daarmee?

Konijnen die op elkaar rijden wanneer ze gekoppeld worden is heel normaal, en een voedster geeft het aan wanneer ze bevrucht is, dan laat ze de dekking niet meer toe en daarom deed je ram dat niet meer.
Maar als je dat al weet zou ik er nieteens over nadenken om te gaan fokken.

Zo even rustig doen hoor.
Dat wat jij zegt klopt niet helemaal, een vrouwtje kan dat wel aangeven.
Maar even goed als ze niet bevrucht is, maar niet vruchtbaar is.
Vriendin had dit ook met gecastreerd mannetje en gewoon mannetje, dat rijden was ook binnen een 1/2 dagen over.
En wie ben jij om te zeggen dat ik geen verstand van konijnen heb....???
Anders zou ik er nooit mee gaan fokken omdat ik het welzijn van mijn dieren altijd voorop heb staan!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:17

Leuk dat je wil beweren dat je welzijn voor op hebt staan... maar waarom wil je dan gaan fokken? En waarom wil je dan 2 mannetjes bij elkaar zetten met het risico dat ze elkaar (ernstig) verwonden?

De rest van je tekst snap ik niet wat je er mee wil zeggen.... heb je wel goed gelezen wat ik schreef? :=