Moeten cavia's in de winter naar binnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Moeten cavia's in de winter naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 09:18

Onze kinderen hebben 2 cavia's. Persoonlijk ken ik helaas (nog) niet heel veel over deze diertjes,
enkel dat ze slecht tegen hitte en tocht kunnen (volgens onze DA).

Ze hebben een vrij groot hok, een soort duplex (bovenaan hok, onderaan ren). Het bovenste gedeelte prop ik
altijd vol hooi, dat bovenop een laag stropellets ligt omdat deze laatste het vocht heel goed absorberen.

Aangezien de nachten behoorlijk koud beginnen te worden, vroeg ik me af of de cavia's niet naar binnen moeten verhuizen?
Of kan ik iets anders doen waardoor ze het toch warm genoeg hebben buiten?
Haal ze nl liever niet naar binnen... als ze dan in het voorjaar misschien terug naar buiten verhuizen, hebben ze het misschien koud...

Iemand een idee?

Duppie_

Re: Moeten cavia's in de winter naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:21

cavia's maken geen wintervacht aan dus het is verstandig voor ze naar binnnen te halen,en als je ze echt niet binnen wil eventueel in een schuur waar wel veel licht doorkomt.

maar het beste is nog altijd binnen aangezien cavia's toch prettiger zitten in een tem.van min.! 16 graden...

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:21

heb ze al jaaaaaren en ze komen nooit binnen.
Hebben een grisbak,en een op de grond gezetten konijnenkooi zonder poten,in een hele grote buitenren met duiven kippen etc.
Ik doe er dik hooi in,en toen er sneeuw lag maak ik een stukje sneeuwvrij voor de ingang,de rest woonden ze vooral lekker in het hooi in en onder de bak en kooi.
Nog geen dode cavia gehad,ze zijn echt winterhard bij mij

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 09:24

jashin schreef:
cavia's maken geen wintervacht aan dus het is verstandig voor ze naar binnnen te halen,en als je ze echt niet binnen wil eventueel in een schuur waar wel veel licht doorkomt.

maar het beste is nog altijd binnen aangezien cavia's toch prettiger zitten in een tem.van min.! 16 graden...

Oei, dan ga ik ze vandaag verhuizen naar de schuur... ik liet ze net buiten owv het daglicht, dat is er in de schuur ook wel, maar natuurlijk niet zo veel als echt buiten.
Ze zitten nog dagelijks vrolijk rond te crossen in hun hok, maar ja 's nachts zit ik er niet langs natuurlijk. Nu had wel een vermoeden, omdat ze inderdaad geen vacht krijgen zoals een konijn of zo.
In een schuur zou dan wel warm genoeg zijn? Het vriest daar niet zo hard, maar echt "warm" is het daar natuurlijk ook niet...

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:29

JoCo schreef:
jashin schreef:

Oei, dan ga ik ze vandaag verhuizen naar de schuur... ik liet ze net buiten owv het daglicht, dat is er in de schuur ook wel, maar natuurlijk niet zo veel als echt buiten.
Ze zitten nog dagelijks vrolijk rond te crossen in hun hok, maar ja 's nachts zit ik er niet langs natuurlijk. Nu had wel een vermoeden, omdat ze inderdaad geen vacht krijgen zoals een konijn of zo.
In een schuur zou dan wel warm genoeg zijn? Het vriest daar niet zo hard, maar echt "warm" is het daar natuurlijk ook niet...

Nee een schuur is neit warm genoeg en...daar missen ze ook van alles.
Dus lekker binnen halen

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:35

Met genoeg ruwvoer kunnen ze prima buiten hoor de mijne leven ook al 4 jaar buiten

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:38

cavia's maken wel degelijk een dikkere vacht aan. daarnaast hebben ze elkaar om elkaar warm te houden en met voldoende ruwvoer om te eten en een lekker nestje van te bouwen, kunnen ze het zelfs met strenge vorst prima uithouden buiten.
eventueel kan je bij wind (ivm de toch) een juten zak voor het gaaswerk hangen, dan zitten ze nog wat meer beschut.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:41

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:42

dat zeg ik ,al 10 jaar cavias buiten(en ja het was koud vorig jaar) prima de winter doorgekomen geen eentje heeft het loodje gelegd.
Nestje maken en klaar is kees

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:31

Mijn cavia's zitten alweer 4 jaar buiten zonder moeilijkheden.
Ze krijgen veeel extra hooi.. En een extra dikke laag zaagsel.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:11

Volgens mij doe je eerder kwaad dan goed als je de cavia's naar binnen haalt. Als je ze nu in een temperatuur van 21 graden hebt zetten en je ze straks weer buiten zet na de winter kunnen ze een longontsteking krijgen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 20:36

Heb even overlegd met de DA. Caviahok is inmiddels geïsoleerd met speciale isolatieplaat, en daaroverheen zit nog een zeil wat felle wind tegenhoudt. Verder heel veel hooi en stro in het nest, dan kan het volgens hem prima.
Cavia's vonden het trouwens super, liepen de ganse tijd vrolijk rond te huppelen!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:31

voor de weerstand is het het beste om ze of altijd binnen of altijd buiten te houden, juist dat naar binnenhalen en dan weer buiten terugzetten is een groot risico van kouvatten

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:38

Ik had onlangs ook een topic hierover aangemaakt, ze kunnen prima buiten blijven! Ik heb het hok ook geisoleerd en een dik nest voor ze gemaakt!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:05

Als ze altijd buiten zijn, niet binnenhalen! Net als bij konijnen, dit halen ze vaak niet.
Ze krijgen door de wisseling in temperatuur behoorlijk wat klappen en vaak ook fatale oorontstekingen.
Gewoon uit de wind zetten, vorstvrij, lekker veel hooi om in te verstoppen, huisje erin en klaar.

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:31

ik zeg ook niet dat ze niet buiten overleven.maar het is fijner voor een cavia in een warm hokje dan dadelijk met -5 buiten te zitten.wij gaan toch ook niet dood als we buiten zitten maar zitten liever binnen! dat bedoel ik hiermee te zeggen ;) een konijn hoeft izhc geen moeite te doen voor zich warm te houden die maken genoeg vacht aan daarintegen een cavia niet.maar met voldoende isolatie kunnen ze goed overleven..

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:04

Cavia's buiten laten met flink veel hooi.. Omdat ze nu in de kou zitten en je xe dan naar binnen haal.. Kanniettt.. Is stressgevend en die temp. Veranderingen kunnen ze niet ineenkeer aan. Onze zeugen groep blijft ook buiten zitten

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:29

Cavia's kunnen zowel buiten als binnen overleven. Ik denk persoonlijk wel dat cavia's langdurige kou, zonder warme momenten daarbij, minder goed aan kunnen dan bijvoorbeeld konijnen.

Tipje: zorg dat het hok een stukje van de grond staat. Dan kan de vocht uit de grond niet meteen het hok intrekken :)

Verder zoals gezegd véél hooi in het hok ter isolatie. Stro isoleert nog beter, maar is ivm de gevoelige caviavoetjes vaak niet aan te raden.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:09

je kunt cavia,s makelijk nu nog naar binnen halen.
maar dan moet je ze wel de hele winter binnen laten zitten.
cavia,s houden trouwens niet van kou.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 00:10

Wat hierboven al gezegd wordt is temperatuurswisselingen voor cavia's niet goed. Ze kunnen ook in de winter prima buiten staan maar zorg er dan voor dat het hok goed geisoleerd is. Deken er bovenop leggen en evt wat plexiglas voor het gaas zodat daar geen toch doorheen kan.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 00:13

Ik haal ze zodra het echt kouder word naar binnen echte kou zijn ze niet voor gemaakt. Vooral door tocht zijn ze zo dood.