Wat te geven bij beginnende artrose hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nann_

Wat te geven bij beginnende artrose hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 14:23

Hoi,

ik heb een golden retriever reu, van inmiddels al bijna 9 jaartjes oud.

meet joey :D :

Afbeelding

De laatste tijd merk ik dat hij met opstaan een "hupje" maakt.
Traplopen vermijden we sowieso al met hem, dus dat scheelt een boel.
met lopen is hij niet mank/ kreupel ofzo.
Maar ik was gisteren bij de dierenarts en heb het toch even laten nakijken.
Nu reageerde hij wel op zijn rechter heup, en dat kan dus een probleem gaan worden.

Nu wil ik hem iets gaan geven wat zijn gewrichten lekker soepel houdt.
Ik zat te denken aan glucosamine, maar hij heeft ook een voeding allergie/ huid allergie, en ik wil hem dus niet zomaar klakkeloos van alles gaan bijvoeren.

Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn?
Je hebt bijvoorbeeld ook gelatinaat voor honden, heeft iemand dat weleens geprobeerd? en werkt dat?
of kan ik beter zo'n vloeibaar iets bestellen ( wat ze bij de paardendrogist hebben bijv.)

Ben een beetje in dubio, wat ik nu het beste kan gaan geven?
Natuurlijk in combinatie met genoeg beweging en meneer moet wel wat kilotjes afvallen. ( zeker nu blijkt dat die heupen een probleem gaan worden)

ook mijn pb box staat open, alvast bedankt voor de reacties. :)

Cyrilletje

Re: Wat te geven bij beginnende artrose hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:29

Onze bejaarde hond met artrose krijgt speciaal voer van de dierenarts: Hill's J/D. Deze heb je ook in de 'light' variant voor als je hond ook nog moet afvallen.
Onze hond doet het er erg goed op. :j

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:32

Leuke hond heb je!

Die van mij (labrador van 14,5 jaar) krijgt Glucosamine met Chondroitine van Groene Os.
En druppels van Puur Dyspla, voor haar heupen.
Ze doet het er goed op!
Laatst bijgewerkt door Toby op 15-11-11 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:32

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 14:32

@ Cyrilletje: Dat zijn brokken neem ik aan?
dat gaat hem niet worden, want vanwege zijn voedings allergie kan hij niet op ander voer.
maar toch bedankt voor je reactie. :)

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:38

Mijn 11 jarige Labrador doet het heel goed op het glucosaminesupplement van HobaCultura.
Website is dhpcultura.nl
Glucosaminesupplementen heb je heel veel verschil in, in veel supplementen zit niet genoeg chondroitine.
Heb hem eerder Sasha's blend gegeven van de DA en dat hielp totaal niet.
Op dit supplement doet hij het al 3 jaar ontzettend goed.
Hij heeft niet alleen artrose in zijn voorpoot maar ook spondylose.
Van de foto kan ik door zijn vacht niet goed zien hoe slank jouw golden is maar houd hem zo schraal mogelijk.
Dat is al het halve werk.
Succes!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:40

Onze rottweiler werd in 2006 zo kreupel, zelfs in stap, dat ik echt dat dat ze afgemaakt moest worden.. het was zo zielig om te zien.

Toen heeft ze Primeval Gelatinaat gekregen en op den duur kon ze zelf weer in en uit de auto springen en over strand rondcrossen :D Echt fantastisch!
Het kost wat, maar onze hond heeft er nog 5 mooie jaren door kunnen genieten en dat is ook wat waard natuurlijk ;)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 14:43

@ Lola96 ; nou echt schraal is hij momenteel niet, hij woog gisteren 47 KG.

dus er moet echt een aantal kilo's vanaf!
en voordat mensen denken dat we hem vetmesten;
hij krijgt lam&rijst brokken en daar krijgt hij het minimale afgewogen hoeveelheid per dag van, voor een hond van 40 kg.

verder krijgt hij NIETS, ook geen koekjes, vanwege de allergie.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:50

Onze hond raakte gruwelijk aan de diarree van alles met glucosamine erin.
Die heeft ook speciaal voer.

Heb dus niets bij gegeven totdat ze er teveel last van kreeg.
Nu krijgt ze 1x carporal 50 mg per dag.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:53

Mijn hond krijgt pilletjes van de dierenarts, hiermee loopt hij een stuk beter.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:57

Aangezien je met de voedselallergie zit zijn er een paar opties.
Ik heb hele goede ervaringen met hill's JD en dan in dit geval zou ik kiezen voor de reduced calorie variant. Omdat de hond daar ook van afvalt. Als je hond nu ook echt duidelijk pijnverschijnselen vertoont zou ik hem persoonlijk ook metacam geven. En wel 3 weken volle dosering en 3 weken halve dosering. Tegen die tijd is de werking van het voer zo duidelijk dat pijnstilling vaak niet meer nodig is. Mijn ervaring is dat dit bij allen honden een flinke verbetering geeft en dat zo'n 75% het er zo goed op doet dat pijnstilling vervolgens niet meer nodig is. De metacam is dan enkel om de acute ontsteking tot rust te brengen.

Indien dit niet gaat ivm de voedselallergie zou ik extra essentiele vetzuren gaan geven, hier zijn verschillende varianten van op de markt. Voordeel hiervan is dat het ook een ontstekingsremmende werking heeft bij huid/darmallergieen. Dit zit overigens ook aan het JD voer toegevoegd, dus indien je dit voert hoef je geen extra poedertjes te geven. Van deze vetzuren is het wetenschappelijk bewezen dat het een positieve bijdrage kan geven bij artrose/artritis.

Wat betreft de glucosamine, chondroitine, zwavel enz. Preparaten zijn de werkingen wisselend. Deze zijn erg duur en werken bij sommige wel en anderen merken totaal geen verschil. Persoonlijk zou ik je de eerste optie aanraden, afhankelijk van de ernst van de voedselallergie. Wat krijgt de hond nu voor de voedselallergie?

Verder ook minstens zo belangrijk, zorgen dat de hond op ideaal gewicht komt, dus zo slank mogelijk. En gedoseerd bewegen. Vooral rechtuit, niet met ballen enz. Omdat ze dan rare bewegingen kunne maken die de ontsteking weer doet opflikkeren, waardoor de hond weer enkele dagen ernstiger pijn heeft en weer extra schsde aan het gewricht ontstaat. Maar wel voldoende bewegen, denk aan zwemmen, wandelen of naast de fiets. Zeker met honden die van water houden is zwemmen de perfecte manier om je hond beweging te geven bij artrose.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 15:18

bedankt voor de reacties tot nu toe!

@ frunnik:
mijn hond heeft verschillende dieeten gehad en momenteel heeft hij alweer een antibiotica kuur.
We geven hem nu lam en rijst brokken van fokker, hierop doet hij het tot nu toe het beste.
Hij is 3 maanden "schoon"gebleven van huid ontstekingen en dat hadden we tot nu toe nog niet bereikt.

Dus dit voer gaan we wel aanhouden.
Ik wilde hem eigenlijk gelatinaat gaan bijgeven, maar ik zag da daar geen Chondroitine in zit en dat schijnt icm clucosamine juist goed te zijn voor aanmaak van kraakbeen en dergelijke.

dus ik zit nu te denken om hem glucosamine complex van groene os bij te geven OF NAF canine superflex.
Ik heb trouwens geen idee of het kwaad kan naast zo'n supplement ook omega of visolie bij te voeren?

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:26

Haha, dacht al te zien dat hij iets aan de maat was maar was voorzichtig voor het geval de foto vertekend!
Dat heb je met die Retrievers he? Worden dik van de lucht, helemaal als ze gecastreerd zijn.
Max van mij is mooi slank geworden op Hills dieetbrok, maar ik snap dat je voorzichtig bent vanwege zijn voedselallergie.
Heeft het merk dat je nu voert geen light variant?
Ik geef Max al jaren Omega 3 en 6 olie in combinatie met het glucosaminesupplement.
Voor een hond met artrose is de combinatie chondroitine en glucosamine idd noodzakelijk.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 15:30

Ja, hij is wel een grote maat golden, dat moet ik er wel bij zeggen.
hij is kwa bouw al wat hoger en breder en was ook de grootste reu uit het nest :D

maargoed dat is geen reden voor overgewicht.
zulke rassen hebben er nou eenmaal aanleg voor.

Ik ga inderdaad even informeren of er geen light variant is van zijn brokken.

Ik denk dat ik hem dan toch glucosamine complex van groene os ga geven in combinatie met omega olie of zalm olie.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:37

Onze hond (Duitse Staander van bijna 12) krijgt al een tijdje tabletten met glucosamine (of zoiets :+ ) in. Deze helpen voor haar heel erg goed. De eerste maand moesten we ze er 1 per dag geven, daarna een half per dag en aankijken hoe het gaat. Ze krijgt ze nu een anderhalf jaar, we hebben een tijdje dagelijks terug een tablet moeten geven, maar momenteel is het een tablet om de 2 - 3 dagen.
Ze heeft ook ooit haar voorpoot gekneusd, sinds we ze deze tabletten geven heeft ze hier ook minder (en soms geen) last van.
Als je interesse hebt, wil ik straks wel eens kijken hoe de tabletten noemen.
Deze zijn in België zonder voorschrift verkrijgbaar, en een dierenarts die men pa kent neemt ze ook in :+
(smaak van de tabletten is ook aangepast zodat ze deze gemakkelijk opeten, onze hond ziet ze als een koekje)

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:34

Misschien is het raadzaam om even te kijken welk supplement het meeste chondroitine bevat.
Heb ik toen ook gedaan en ik kwam toen de tijd uit op het supplement van DHPcultura.
Maar dat is al 3 jaar geleden dus weet niet wat er nu op de markt is.
Wat pijnstillers betreft zou ik zo lang mogelijk mee wachten.
Als je daar eenmaal mee begint, ze hebben dan steeds een beetje meer nodig om pijnvrij te blijven.
Mijn lab krijgt als hij een hele slechte dag heeft een half tabletje Rimadyl, gebeurd misschien 4 keer per jaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:40

Die van mij krijgt als ze slecht loopt fortiflex (verkrijgbaar via dierenarts). Ze reageert hier heel sterk op en loopt na 1 dag weer soepel als nooit tevoren.
Uit mijn hoofd bevat dit glucosamine en chondroitine, ik zweer bij deze pillen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:18

hier goede ervaringen met sashas blend en dan de poeder.

Overigens: dat dik zijn is idd snel een probleem bij goldens en wat ik hier al gemerkt heb (hond was altijd te mager) is dat lam/rijst enorm aan zet. Mijn hond is nu opeens na 3 jaar te dik! Dus hier de lam/rijst (vers voeding) eruit gedaan en weer kip/rijst gaan geven. Helaas zal dit voor jullie waarschijnlijk geen optie zijn?
En sperciebonen i.p.v. een aantal grammen brok? Of nog minder brok voeren maar bijv. in 3 i.p.v. 2 porties? Of in een voerbal i.p.v. in een etensbak zodat hij langer bezig is en een verzadigder gevoel heeft?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 20:15

@ dierenfan: een voerbal heb ik al aangeschaft :D
en verder, van kip gaat hij enorm aan de race zeg maar :')
en vanwege die allergie is die lam/ rijst brok tot nu toe gewoon het beste voor hem geweest.

@ Lola96; ik wil inderdaad nog geen pijnstillende middelen geven, heb niet het idee dat hij al pijn heeft met lopen.
wil gewoon iets ter ondersteuning alvast gaan geven, voorkomen doe ik het niet, maar ik kan het wel beperken en het voor hem zo makkelijk mogelijk maken.
pijnstilling wil ik pas mee beginnen als hij echt aangeeft dat lopen enzo pijn doet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:20

succes dan heb helaas niet meer tips voor voeding. Hopelijk kan hij wel tegen de glucosamine! Ga duimen voor jullie!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 20:29

Ik hoop het ook, dankjewel!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:29

ik heb voor mijn kleine boomer ook carporal tabletten ( voor als hij echt last heeft) en hij krijgt elke dag een beetje Stride poeder door zijn voer heen

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:46

Wij geven onze hond glucobest en visolie tegen de stijfheid en bevordeling van zijn gewrichten.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:48

ik heb niet alle reacties gelezen,
maar mijn labrador krijgt Gelatinaat van Primeval
en daar gaat hij supergoed op !
hij rent zwemt en doet alles en is nog nauwelijks stijf
(middenwinter word dat wel erger hoor die stijfheid...maar nog stukken beter dan voor de gelatinaat)

hij is trouwens ook overal allergisch voor (gevogelte huisstofmijt etc etc echt een hele waslijst)
hij krijgt het lam en rijst voer van de Lidl en dit is het eerste voer waar hij geen uitslag van krijgt
heb echt het duurste van het duurste geprobeerd met hem maar of hij kreeg uitslag of diarree
en dit gaat super! en nu in combinatie met gelatinaat is het gewoon weer een heerlijke hond <3

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 21:17

@ kekaro; wat fijn dat jou hond het zo super doet daarop!!
ik wou eigenlijk ook gelatinaa gaan geven, omdat ik daar goede ervaringen mee heb bij de paarden.

maar 1 ding hield me tegen; er zit geen glucosamine en chondroitine in en dat lijkt me toch wel erg belangrijk.

als ik naar de samenstelling kijk van gelatinaat staat er:
INGREDIËNTEN:
Mineralen

Collageenhydrolysaat (hond)

Collageenhydrolysaat bevat een bijzonder aminozurenspectrum dat correspondeert met die van het kraakbeen in de gewrichten van de hond en een hoofdbestanddeel is van het bindweefsel, de nagels, botten, pezen, banden en de huid.

Collageen type II

Collageen is een lijmvormend eiwit dat een zeer belangrijk onderdeel vormt van het bindweefsel in het lichaam van mensen en dieren. Collageen verzorgt de sterkte en souplesse van alle typen bindweefsels. We kennen 14 typen collageen, waarvan 4 hoofdvormen: type I, II, III en IV. Huid, botten, pezen, kraakbeen en tanden bestaan grotendeels uit collageen. Collageen type II komt voornamelijk in het gewrichtskraakbeen voor.

ik vraag me af of dit dan dezelfde werking heeft als de combi glucosamine en chondroitine???
is er iemand die daar verstand van heeft??