Konijnen s'nachts naar binnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

Konijnen s'nachts naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 23:47

Hallo Bokkers,

Ik heb me altijd laten vertellen: Een buitenkonijn blijft een buitenkonijn en kan ook swinters niet naar binnen worden gehaald.
Maar ik vraag me toch af als het straks enorm gaat vriezen of ik mijn konijnen niet doodgevroren terug vind..
Ik heb een groot buitenhok met daaronder een ren. Ze zitten echter zelden boven en altijd in die ren. Voor nu maak ik gewoon de doorgang dicht zodat ze wel boven moeten blijven (meer beschut tegen wind en kou). Maar wat als het straks -10 graden gaat vriezen? Dat heb ik ze liever s'nachts binnen wetende dat ze niet doodvriezen... :=

Someone?

WinSel

Re: Konijnen s'nachts naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:49

Extra hooi en stroo er in en misschien wat afplakken met bijv een jutte zak en er is niks aan de hand :)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 23:50

En wat zijn de gevolgen als ik ze s'nachts naar binnen doe? Lage weerstand?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:51

Als je ze nu nog naar binnen haalt, kunnen ze voordat het snachts buiten jou kamertemperatuur is nietmeer naar buiten.
Dit is echt heel erg ongezond en daar kunnen ze erg ziek van worden.
Mijn konijnen zitten ook 365 dagen per jaar buiten en dat gaat harstikke goed.
Snacht's kun je ze indd naar boven jagen zodat ze daar beschut zitten en je kunt voor een deel van het
hok dat bovenin 'open' is een deurmat hangen, zodat er veel wind&kou tegengehouden wordt. Dat
scheelt al een heleboel :) Wel zorgen dat er een strookje openblijft, voor frisse lucht.
Daarnaast veel hooi en stro en vooral mekaar, dan overleven ze het wel. Als het koud is, zitten die van mij
altijd heerlijk tegen elkaar aan om warm te blijven. Gaat prima!

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:52

Wij hadden voor de koude dagen zo'n windhoes voor over het hok heen en een beetje extra stro en hooi in het hok. Konijnen kunnen zich goed acclimatiseren aan het koude weer. :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:52

Ik binnen houden of buiten houden maar niet wisselen.
Ik zou ze lekker buiten houden ze zullen inmiddels een flinke wintervacht moeten hebben en ze voelen zelf wel goed aan als ze een warmer plekje op moeten gaan zoeken.
Als je ze al binnen wilt hebben zul je ze binnen moeten houden tot het voorjaar, aangezien ze waarschijnlijk hun wintervachtje in zullen ruilen voor een iets minder warm vachtje.
En van buiten beter eerst in een schuurtje en dan pas echt naar binnen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:58

Konijntjes kunnen wel tegen een beetje kou ;) Onze 2 konijnen verblijven ook de hele winter door buiten. Natuurlijk wel zorgen voor (extra) hooi, stro en voer en dat het water niet bevroren raakt. Ze hebben een dikke vacht en liggen lekker warm tegen elkaar aan. Ik zou ze zeker niet naar binnen halen, temperatuursverschil is veel te groot. Je zou eventueel iets voor de open gedeeltes kunnen bevestigen. Eerder zou ik ze dan in de schuur zetten als je echt heel ongerust bent.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:01

Konijnen kunnen beter tegen kou dan tegen warmte... (Krijg ik keer op keer te horen als ik ook weer even een 'bezorgd-momentje' heb :') )

Lekker veel bodemzooi, kranten, stro, hooi. Snachts lekker in het dichte bovenhok opsluiten (wel voor ventilatie zorgen!). Je kan de kooi nog verder isoleren met bijv plastic,kranten, deken eromheen behalve de voorkant. Stro op de tegels in het onderhok etc.

Ik maak me ook weer ieder jaar weer een beetje druk om hoor (heb er 2 van 10+), maar heb ze nog nooit binnengehaald, en ze zijn er nog altijd.. De ergste ellende is voor mij! 4-6 keer per 24u vers water, waterbakken losbikken met je blote tengels, extra strootje en hooitje etc :')

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:04

Wij hadden in ons oude buitenhok een heel klein elektrisch kacheltje. :D Die zorgde er voor dat het altijd minimaal een graad of 10 was in het slaapgedeelte.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:06

fenna1995 schreef:
Wij hadden in ons oude buitenhok een heel klein elektrisch kacheltje. :D Die zorgde er voor dat het altijd minimaal een graad of 10 was in het slaapgedeelte.

Dat zou ik doodeng vinden! (Bos, veel hout, stro, hooi)... Buiten dat het klauwen met geld kost volgens mij om zo'n ding 2mnd nonstop te laten lopen???

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:14

Ik zit dus met een soortgelijk probleem, van de lente is er een konijn aan komen lopen bij ons, ergens ontsnapt denk ik en hij is er nog steeds en Red zich prima met water en voer van ons, maar ik zat er dus ook al over na te denken om hem te vangen en dan snachts in een hok te doen in het tuinhuis (wat bij ons ook een paardenstal is voor ons welshje) het is trouwens in 2een gedeeld en de helft is een paardenstal dus het konijn zou daar veilig en beschut kunnen staan, en dan overdag in een grote ren doen buiten... Ik ben ook zo bang dat hij doodvriest anders

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 00:54

Oké binnen blijven dus! Laat vriendlief wel even een mooi klepje afzagen (leg nu telkens een boek op de doorgang :P )

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 01:13

Tja, een beetje konijn zit met die kou/sneeuw nog regelmatig buiten, ik sluit ze savonds op omdat het míj een beter/veiliger gevoel geeft. Ik mag aannemen dat een beetje snugger konijn wel doorkrijgt dat als zijn billen té koud worden hij naar binnen moet :')

In het wild graven ze overigens een hol onder de vorstgrens in de grond. Dat wordt bij ons wat lastig. Dus als het hok iig tocht/wind- dicht is met lekker strooisel dan doen we het niet heel slecht denk ik zo.. Zeker als ze met minimaal tweetjes zijn..

Misschien een idee, weet niet of het past/kan in het hok: Kattenluik :)*
Kan savonds dan mooi opslot als ze binnenzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 08:17

Binnen óf buiten.. Anders is het ook snel gedaan met je konijn.
Beetje extra sto, beetje extra hooi en je bent er :D (ik doe er verder ook niets aan)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:22

Creatas schreef:
fenna1995 schreef:

Dat zou ik doodeng vinden! (Bos, veel hout, stro, hooi)... Buiten dat het klauwen met geld kost volgens mij om zo'n ding 2mnd nonstop te laten lopen???

Het kacheltje stond niet regelrecht tegen het stro/hooi aan, maar er zat een soort muurtje tussen. Wel veel hout inderdaad, maar hij verwarmde maar een paar graden dus dat kon nooit gaan branden. Het kost inderdaad veel, maar dat hadden we liever dan diepvries nijn. Het was ook al een oud konijntje dus zo zielig helemaal alleen in de kou.. :(:)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:24

Een konijnen maatje er bij was goedkoper geweest :D

Maar een konijn red zich prima buiten, extra stro en hooi, geen probeem

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:28

Mijn Zwabber blijft ook buiten, hij ligt nooit in zijn hok, maar altijd los in de tuin. In de winter leg ik een oude paaardendeken om het hok, dan kan hij daar inkruipen. Maar dan werkt hij erst al het hooi eruit, daar heeft hij een hekel aan.

Als het echt keihard vriest, neem ik misschien een warmtelamp.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:29

Ons konijn loopt los in de tuin,hij heeft een eigen katteluikje(jawel!) naar het kippenhok waar onze kipjes heerlijk onder een warmtelamp zitten met extreme kou. Het hok ziet er zo knus uit,je zou er bijna zelf in kruipen..maar mijnheer ligt het liefst buiten onder een struikje in de sneeuw!

_Jenny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:53

Ja, mijn konijnen gingen vorige winter ook liever buiten in de sneeuw zitten dan in het warme hok. Dat dikke vachtje houd ze wel warm. Ze hebben hem niet voor niks he! En zoals al werd gezegt, ze kunnen beter tegen de warmte dan tegen de kou. Ik maak me zelf geen zorgen om mijn konijnen in de winter, maar in de zomer toch wel.

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:55

Mijn konijnen staan in de zomer en herfst altijd buiten , alleen in de winter en begin van het voorjaar zitten ze in de paardenstal. Gaat gewoon heel goed. Net niet te koud en lekker beschut tegen de wind.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:00

Ik heb 3 konijnen, ze hebben in de loop van de zomer hun weg gevonden uit de ren en lopen sindsdien los op het erf. Daar we op een boerderij wonen hebben ze natuurlijk een paradijsje aan ruimte, gras en plek waar ze lekker kunnen hupsen en graven.. En bovendien, groenvoer, lekkere blaadjes etc. genoeg.. :)

Alleen, nu de winter er aan komt zou ik ze ook wat vaker in t hok terug zien.. :))
Een konijn is al verhuisd naar de schuur, die woont nu in het hooi.. En smorgens en savonds eet ze bij mijn cavia's mee die ook in hun binnenverblijf in de schuur zitten.
Die red zich dus wel, de andere 2 zijn die hards en blijven naar eigen zin lekker buiten.. Ik heb extra hooi, bodembedekking en alles in het hok en leg ook 2x daags brokjes klaar in het hok. Het is elke keer op.dus ze komen wel in het hok. Ik hou het zo maar vol denk ik, ik hoop dat ze zich redden ermee! :j :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:06

Je doet et prima Sita :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:09

Niet doen, een konijn kan veel beter tegen kou dan tegen warmte.
Als je hem 's nachts binnen haalt en 's morgens weer koud naar buiten doet wordt je nijn ziek.
Hier zitten ze 's nachts in hun hok en overdag gaan ze straks ook gewoon de sneeuw in. Ze hebben centimeters lange vacht dus dat komt wel snor. :j

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:37

WinSel schreef:
Je doet et prima Sita :D

Ja? :o Nou ja, ik maak me gewoon gauw zorgen.. Nu met die kou ineens.. Maar de konijntjes lijken het alleen maar leuk te vinden.. :+
Zo lang ik ze alle 3 gewoon dagelijks zie dan hoef ik me geen zorgen te maken denk ik..
Mijn ene konijn (hangoor) die heeft me toch een vacht :oo

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:45

Hier staat hij alweer een maandje in de schuur.
Buiten laten is hier echt geen optie dan moet ik hem een paar x per dag uitgraven.
Als het straks echt koud wordt dan vriest het ook in de schuur. Waterflesje laat ik een paar x per dag ontdooien.