Ik heb geen ervaring met hoe het met een oudere kat verloopt. Maar jouw verhaal doet mij wel wat denken aan toen wij van de zomer een kitten bij onze (jeweetwel)kater van 1,5 jaar hebben gezet.
Dat was eerst een hoop geblaas (angst) toen wat meer acceptatie en na een week begon onze kater de kitten telkens steeds ruwer aan te vallen. Het heeft me afentoe veel moeite gekost om er niets mee te doen, maar ik heb het gewoon zo gelaten.
Bij ons wat het een stukje positie bepaling. Charlie (kater) wilde wel ff duidelijk maken dat hij de baas is. Boris is wel de oudere in huis, maar vaak zie je dat Poezen dominanter kunnen zijn dan katers.
Jullie vorige kat die helaas overleden is, speelde die veel met boris? (kat en muis spelletjes).
Want ik kan me voorstellen dat als hij dat niet deed, het voor Boris uberhaupt heel erg wennen is om weer zo geactiveerd te worden in het spelen.
Ze moeten natuurlijk ook elkaars grenzen nog aftasten, en dat kan soms wel een paar maanden duren (ik denk dat het bij oudere katten misschien wel langer duurt?).
Het belangrijkste is om er niet tussenin te gaan staan, want dan onderbreek je elke keer hun kennismakingsproces, en katten moeten dan weer van voor af aan beginnen.
Maargoed, dit zijn hele algemene tips.. En als jij je zorgen maakt om Boris en geen vooruitgang ziet of voelt, dan moet je doen wat het beste voelt.
Ook als dat betekend dat Floor een ander thuis moet vinden.