Gaan ze wennen?! Boris 16 en Floor 6

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Frats

Gaan ze wennen?! Boris 16 en Floor 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 10:00

Ik heb een probleempje. Het gaat over onze 16 jarige Britse korthaar Boris. Begin dit jaar is Boris zijn 14 jarige vriendje overleden. Ze zijn altijd samen geweest en waren daarom erg kloos. Nu dus bijna een jaar later dachten mijn vriend en ik dat het wel fijn zou zijn voor Boris om een nieuw maatje te hebben. Dus heel makkelijk via internet een mooie lapjes dame voor Boris gevonden. Floor is een 6 jaar oude geholpen poes. Hebben haar opzocht bij haar oude baasje. Ze was meteen erg vriendelijk en helemaal niet schuw tegen ons. Haar oude baasje omschreef haar ook als vriendelijk en ze zou goed omgaan met katten uit de buurt.
Na een nachtje er over te hebben geslapen besloten we dat Floor bij ons mocht komen wonen. We hadden afgesproken dat ze terug kon als het niet zou gaan.
De eerste dagen vond Floor alles een beetje eng. Ze wilde niet eten en drinken. Dit is natuurlijk logisch, na drie dagen at ze weer normaal en liep ze voorzichtig rond. Ze hebben alle twee een eigen slaapplek, kattenbak en voerbakjes. Boris leek het allemaal prima te vinden hij ging gewoon zijn eigen gang en Floor ook. Ze zochten elkaar ook niet op. Tot een halve week geleden. Ineens begint Floor Boris door de kamer te jagen. We denken dat Boris zijn gehoor ook niet altijd even goed is en dat hij daarom van haar schrikt en blaast. Floor reageert hier op door achter hem aan te gaan en op te jagen totdat hij ergens in een hoekje zit.
Het probleem is nu dat Boris niet meer durft te eten en drinken en ook niet meer naar de bak durft om te plassen. Als ik hem niet regelmatig op de bak zet gaat hij niet. Dit lijkt me voor een oude kat niet goed. Ze slapen apart dus snachts durft Boris wel zijn gang te gaan.

Nu hebben we Floor haar oude baasje gebeld en het probleem uitgelegd. Hij gaat opzoek naar een nieuw huis voor haar. Ik baal er erg van want wij vinden Floor erg leuk. Tegen ons is ze nog steeds vriendelijk en knuffelig.

Wie heeft hier ook ervaring mee met een oudere kat. Heeft hij gewoon nog meer tijd nodig? (Ze is nu 14 dagen bij ons) Of is hij gewoon een enorme angst haas?! en gaat het niet over. Moet ik ze zo laten of me ermee bemoeien?

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:57

Ik heb geen ervaring met hoe het met een oudere kat verloopt. Maar jouw verhaal doet mij wel wat denken aan toen wij van de zomer een kitten bij onze (jeweetwel)kater van 1,5 jaar hebben gezet.
Dat was eerst een hoop geblaas (angst) toen wat meer acceptatie en na een week begon onze kater de kitten telkens steeds ruwer aan te vallen. Het heeft me afentoe veel moeite gekost om er niets mee te doen, maar ik heb het gewoon zo gelaten.
Bij ons wat het een stukje positie bepaling. Charlie (kater) wilde wel ff duidelijk maken dat hij de baas is. Boris is wel de oudere in huis, maar vaak zie je dat Poezen dominanter kunnen zijn dan katers.

Jullie vorige kat die helaas overleden is, speelde die veel met boris? (kat en muis spelletjes).
Want ik kan me voorstellen dat als hij dat niet deed, het voor Boris uberhaupt heel erg wennen is om weer zo geactiveerd te worden in het spelen.
Ze moeten natuurlijk ook elkaars grenzen nog aftasten, en dat kan soms wel een paar maanden duren (ik denk dat het bij oudere katten misschien wel langer duurt?).
Het belangrijkste is om er niet tussenin te gaan staan, want dan onderbreek je elke keer hun kennismakingsproces, en katten moeten dan weer van voor af aan beginnen.

Maargoed, dit zijn hele algemene tips.. En als jij je zorgen maakt om Boris en geen vooruitgang ziet of voelt, dan moet je doen wat het beste voelt.
Ook als dat betekend dat Floor een ander thuis moet vinden.

Frats

Re: Gaan ze wennen?! Boris 16 en Floor 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 15:17

Boris en Iwan speelde niet veel samen. Ze lagen wel altijd samen te slapen. Toen Iwan overleden was ging Boris weer meer spelen. Nu doet hij dat ook niet meer. Floor juist wel heel erg. Je zou wel eens gelijk kunnen hebben dat het bij oude katten wat langer duurt dan bij jonge. Vrouwtjes kunnen inderdaad dominanter zijn.
Boris zorgt er eigenlijk altijd voor dat hij hoger zit dan Floor. Meestal zit zij op de grond en Boris op de bank, vensterbank of tafel. Zodra hij op de grond komt gaat Floor achter hem aan. Probeert hij dominant te zijn door hoog te gaan zitten of is hij gewoon bang?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:26

Hier was precies het zelfde probleem, behalve dan dat onze poes nog wel naar de bak kon ondanks de jongere kater. En ja, hij doet nogsteeds af en toe zo achter haar aanvliegen, maar het is minder geworden en zij doet het ook wel eens terug.

Ik grijp soms in (als ik vind dat hij te ver door gaat) en leg de jongere kater dan even op de rug. Tegenwoordig is het roepen van zijn naam al voldoende.

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:55

Mij lijkt eerder dat Boris hoog gaat zitten uit waakzaamheid voor zichzelf. Vanaf de tafel/vensterbank etc. heeft hij denk ik meer overzicht over waar Floor allemaal uithangt en ziet hij haar beter aankomen.
Als hij vanaf die plekken, Floor bespringt, lijkt het me wel weer dominantie..

Onze kater gaf bij de kitten heel duidelijk aan dat hij de baas was door haar telkens te bijten. Ging er afentoe echt hard aan toe. maar ik las overal dat ik ze echt met rust moest laten. wat ik wel deed was afentoe een keer had in mijn handen klappen als de kitten te hard piepte. Dan werden ze allebei even afgeleid, maar op die manier kies je dan verder ook geen 'partij'.

Haalt Floor ook echt naar Boris uit, als ze hem in een hoekje jaagt? en is het dan uithalen of slaat ze ook raak? Bij Charlie en Layla (kitten) was het zo dat Charlie haar ook in een hoekje dreef, maar alleen uithaalde en niet raak sloeg. echt meer intimidatie maar geen valsigheid dus.