Vitaminetabletjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xJolien

Vitaminetabletjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 22:25

Geven jullie je huisdieren vitaminetabletjes?
Onze dierenarts raadde het ons aan toen de konijnen ziek waren, om ze vitaminetabletten te geven.
Maar nu vraag ik me af, zijn er mensen die de dieren *konijnen, cavia's, knaagdieren oid* vitaminetabletten geven? En zoja, waarom?

Geven jullie de mensentabletten of speciale voor dieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:30

Ik heb er toch voor gekozen om het niet te doen voor mijn cavia's.
Geld is het probleem niet hoor, meer dat er genoeg vitamine C zit in het voer dat ik geef, en ze echt genoeg groente en fruit krijgen van mij.

Ik heb t ze wel een tijdje gegeven, mensentableten. :)

Edit: wat toegevoegd.

8nnemiek

Re: Vitaminetabletjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:14

Ik volg het eventjes.. Een van mijn konijntjes heb ik een paar keer horen niezen.. maar is verder wel gewoon alert en oogt gezond. Dus ik zat er ook aan te denken om eens wat vitamines ofzo bij te voeren, zeker nu in de periode dat de weerstand wat minder is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:00

de mijne krijgen zeer gevarieerd groente en fruit 2x per dag (de nijnen, heb geen cavia's) en 1x per dag een 200 gram biks (2 vlamen). Oftewel: de meeste voeding die ze krijgen zijn groente en fruit en daar zitten vitaminen in.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:36

Mijn cavia's krijgen 'mensen' vitamine C pilletjes. Ze krijgen tevens goed voer en groenten en fruit maar nu denken ze dat ze elke dag de dag morgen beginnen met een snoepje! Kan ze niet teleurstellen :P

Bovendien plassen ze 'overbodig' vitamine C gewoon uit, net als de mens.

De konijnen krijgen geen speciale vitamines!

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:05

Jup Jolien: mijn caviadames krijgen allebei iedere dag 1 vitamine C tablet (van de Kruidvat, sinaasappelsmaak). Zo weet ik zeker dat ze voldoende vitamine C binnen krijgen, omdat cavia's zelf geen vitamine C kunnen aanmaken. Ze beschouwen het als een snoepje en vitamine C gaat via de urine het lichaam uit, dus kwaad kan het ook niet :)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:25

8nnemiek schreef:
Ik volg het eventjes.. Een van mijn konijntjes heb ik een paar keer horen niezen.. maar is verder wel gewoon alert en oogt gezond. Dus ik zat er ook aan te denken om eens wat vitamines ofzo bij te voeren, zeker nu in de periode dat de weerstand wat minder is.

Als het konijntje blijft niezen ga dan naar de dierenarts, want konijnen kunnen "snot" krijgen ( zeg maar niesziekte, maar dan bij konijnen) en als dat niet behandelt wordt wordt het vaak chronisch...

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:29

xJolien schreef:
Geven jullie je huisdieren vitaminetabletjes?
Onze dierenarts raadde het ons aan toen de konijnen ziek waren, om ze vitaminetabletten te geven.
Maar nu vraag ik me af, zijn er mensen die de dieren *konijnen, cavia's, knaagdieren oid* vitaminetabletten geven? En zoja, waarom?

Geven jullie de mensentabletten of speciale voor dieren?

Als je een goed volledig konijnenvoer geeft en regelmatig groente en fruit hoef je konijnen geen extra vitaminen te geven. Het beste kun je konijnenvoer geven zonder al die gekleurde dingetjes. In mijn ogen is Supreme Science Selective het beste voer wat je kan geven. Dit is heel compleet, slijt ook goed de tanden af (wordt door dierenartsen aangeraden bij konijnen met te lange tanden/haken op de kiezen, en dan in combi met veel hooi) en konijnen kunnen niet de lekkere dingen eruit pikken. Mijn Chinchilla's kregen de chinchillaversie en ze zijn 15 jaar geworden *\o/* Nooit ergens problemen mee gehad...

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 20:22

Bedankt voor jullie reacties! :j

Toen mijn konijnen ziek waren (myxomatose) heb ik ze op aanraden van de DA vitaminepillen gegeven. Vandaar mijn vraag, ik twijfel of ik hiermee door moet gaan.
Konijn die het heeft overleefd krijgt elke dag een stuk fruit/groente, een broodje of iets anders hards (cracker oid) en een handje biks. Hij heeft ook onbeperkt hooi.

Geven is dus niet schadelijk? Omdat jullie zeggen dat het wordt alleen wordt opgenomen wanneer het nodig is?

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:26

Nee, vitamine C kan je nooit teveel geven. Wat het dier nodig heeft wordt opgenomen, de rest wordt via de urine uitgescheiden. Het overschot wordt dus gewoon uitgeplast en niet opgenomen in het lichaam :j Schadelijk is het dus ook niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:58

Vitamine C is niet schadelijk als je iets -of veel- te veel geeft :)