Wie heeft er ook een kerkuil op het erf?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wie heeft er ook een kerkuil op het erf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:26

Voor de grap zeur ik al jaren om een oehoe hok, we hebben een mooie grote schuur, maar verrek vandaag zit er bij ons in de nok op de hooizolder een kerkuil! Dus vriend geroepen, die geloofde ook zijn ogen niet en nu wil hij wel een kast bouwen voor de uil. Hij kan mooi in de punt boven de schuurdeuren, gaatje erin voor het aanvliegen.
Ben aan het googlen gegaan op bouwtekeningen voor een kerkuil kast en gevonden maar heb wel enkele vragen.

Heeft iemand van jullie een kast gebouwd en komen ze daar ook in?
We hebben katten, pakken die een kerkuil? Uiteraard kunnen die niet bij de kast in de buurt komen. Maar als hij op de hooizolder aan het muizenvangen is, dat doen de katten ook...

Andere dingen waar ik op moet letten als we een kerkuil 'in huis' halen?
We hebben s'zomers boerenzwaluwen in de nok zitten, hoe gaat dat samen?

zonnebloem18

Re: Wie heeft er ook een kerkuil op het erf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:30

Dank je. Ik vind het echt zo gaaf, hoop dat hij terugkomt als we een kast hebben.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:30

Hier ook kerkuilen, maar eerlijk gezegd heb ik het nog nooit meegemaakt dat er een uil te grazen is genomen door een kat. Ook hier komen de katten op de zolder. Ik heb geen idee hoeveel de uilen op een zolder naar muizen zoeken, wellicht in de winter wel wat meer.

Verder weet ik niet veel te vertellen, die uilen waren er eerder dan mij, haha. Misschien kan je eens een echte uilenkenner om advies vragen, maar wie weet zitten hier op Bokt ook wel uilenkenners. :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:22

Had die toevallig geen bandjes om? Er is laatste een kerkuil weggevlogen. Weet niet waar je woont, maar misschien is hem :P.
In Flevoland en in Eindhoven missen ze er eentje.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:27

Wij hebben ook een uilenkast met kerkuilen. Je moet er wel rekening mee houden dat ze onwijs veel poep en uilenballen uit de kast gooien. Dus hangt de kast bij ons aan de buitenkant van de schuur, onder het dak dat uitsteekt over de muur. De grond onder de kast wordt dus erg vies, je zou er eventueel een zeil onder kunnen leggen, oid. De uilen hebben elk jaar jongen, zo'n 2 a 3, die worden dan geringd, gewogen en gemeten door iemand van de uilenvereniging.
Qua bouw van de kast, moet de uitgang van de kast hoger zitten dan de bodem, anders vallen/lopen de jongen eruit en vallen ze dood.
Met de katten gaat het prima, nog geen kat betrapt op het vangen van een uil. Wij hebben drie katten.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:33

Op de stal waar ik help hebben we ook kerkuilen.

Paar jaar geleden heeft iemand daar een kast neergehangen, en daar zitten ze in. Ze hebben onder de in-uitgang nog een plank gemaakt.
Zag er laatst 5 :D. Ze maken idd erg veel troep! Vindt het wel een erg mooi gezicht.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:37

Wij hebben hier ook een kerkuil,zomers is ie buiten om de boerderij en s winters zit hij in de stal.
Super beest haalt al het ongedierte weg,heel fachinerend om naar te kijken ,moet je wel heel stil zijn.
Er staat op internet een zelfbouw kast erg makkelijk wij denken er ook aan hem te plaatsen ,maar aan de andere kant heeft hij hier plekjes zat te nestelen (160 pak stro)
Deze uil is alleen we hopen dat er 1 bij komt deze winter ,hebben een heel gedeelte moeten overkappen van de rotzooi die hij maakt maar ben er erg blij mee dat ie er zit!!

Ps Katten jaagt ie wel weg,daar hoef je je geen zorgen om te maken die durven het niet aan. Verder
hebben wij hier ook zwaluwen ,heb nog nooit problemen gehad.
Wel weet ik dat de uil kleinere vogel soorten pakt,onze musjes komen niet meer binnen want dan pakt hij ze!!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:41

Nog even een fotootje. Dit zijn de jongen van 2 jaar geleden toen ze werden geringd:

Afbeelding

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:43

Wat een prachtige foto!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:06

Geweldig zeg. Mijn vriend zal deze week gelijk een kast maken en een invliegopening. Ik vroeg me idd al af hoe hij door zo'n rondje komt, dus toch een plankje ervoor? Nu staat de schuurdeur nog dag en nacht open maar als het straks gaat vriezen moet ie dicht ivm waterleiding in de stallen.

Troep vind ik niet zo erg. Moet toch elke dag de boxen uitmesten dan kan een bezem onder de uilenkast door er ook wel bij.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:12

Ik kan wel een foto maken van onze kast, als je wilt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:21

Heb ook een kerkuil over het erf vliegen. Had de arme ziel gisteravond zelfs (ongemerkt) opgesloten in de stal :o De avonden ervoor zag ik dr nog net op tijd voor ik de deur dichtdeed.
Om de ene of andere reden verblijft ze daar nu liever dan in de hooischuur. Daar zullen wel meer muizen rondlopen, die in de hooischuur zal ze wel al allemaal op hebben :D Wij hebben geen speciale kast voor haar (ja ik weet zeker dat het een zij is) maar toch blijft ze wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:27

Pytje schreef:
Ik kan wel een foto maken van onze kast, als je wilt.

Ja graag!

Rina hoe kan je dat zien?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:55

Janne kan je niet zien, kan je horen ;) Alleen het vrouwtje "schreeuwt" :D

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:27

Tnx voor de info rina.dan heb ik dus al 3 jaar een mannetje ,zat steeds op te letten of ik zon akelig geluid hier hoorde maar das nooit gebeurt en dus hierom hahah weer iets geleerd!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:30

Een blauwe maandag 2 gehad, waarschijnlijk een stelletje, jammer genoeg nu al dik een jaar niet meer!
Ik was binnen no time van mijn muis en ratten probleem af!
Wel een geweldig gezicht hoor zo'n grote roof vogel!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:41

Ik moet in dat gedeelte van de stal uitkijken waar ik loop, liggen overal dooie muizen....
De jongen moeten toch leren eten, dus denk dat het daar van komt :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:50

HIHI...vleermuizen tegen de insecten ( die heb ik op stal!) nu nog een paar uilen voor de muizen en ratten!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:27

Op de kinderboerderij hadden we ook een koppeltje kerkuilen, hadden ook vaak jongen.
Leuk die kleine dingetjes :) Helaas aten mams en paps ze vaak op, waarschijnlijk door de stress.
We hebben ze dus weggedaan voor hun eigen bestwil.

Afbeelding
Vrouwtje is aan het broeden op de foto, daarom ligt ze er zo half dood bij.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:19

Deze week al 3 gehad bij de dierenambulance. 2 volwassen dieren en 1 jong (gevonden en geen nest in de buurt kunnen vinden helaas) allen zeer verzwakt. Enorm jammer want het zijn echt machtig mooie dieren! Hopelijk kan de vogel opvang ze weer 100% revalideren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:48

Dierenfan: is het dan een zwaarder jaar dan andere jaren voor kerkuilen? Ik verdenk het exemplaar hier in de schuur ervan dat hij wat kattenvoer mee gesnoept heeft..

Een schuw dier als een kerkuil en dan op een kinderboerderij is idd mss geen goede combi. Mooie foto!

Vleermuizen hebben we nog niet :Y)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:49

Bij ons op de IC bij het Natuurhulpcentrum in Opglabeek komen ze ook regelmatig binnen.
Misschien moet je bij zo´n organisatie meer info vragen.

ps je hebt ook vleermuiskasten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:28

Ik kan maar beter 1 diersoort tegelijk introduceren bij mijn vriend. :')
En ik wil niet dat de zwaluwen opgevreten worden, ik weet niet wat vleermuizen zoal eten?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:54

Vliegen enzo, geen zwaluwen in elk geval :D