konijn heeft geen belangstelling voor nieuw maatje!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

konijn heeft geen belangstelling voor nieuw maatje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 15:06

Ik heb vanmorgen een konijn opgehaald uit de opvang, als maatje voor mijn andere konijn. Maar hij kijkt er niet naar op of om. Is dit normaal, kan ik het gewoon op zijn beloop laten, of moet ik ze wat dichter bij elkaar zetten? (Ze hebben nu 9 m2)

De dame zit er nu een beetje verloren bij. Kan dit nog goedkomen of is mijn kerel gewoon een verstokte vrijgezel?

lucifertje

Re: konijn heeft geen belangstelling voor nieuw maatje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:08

Om dit te voorkomen had je beter je konijntje mee kunnen nemen. Dan kan hij uitzoeken wie die als maatje wilt.
Laat ze maar even zitten maar als je huidige konijn het niks vindt wordt het niks.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 15:11

Ik had hem meegenomen en hij reageerde toen ook zo. Hij gromde niet, of beet niet, helemaal niks. Hij ging gewoon tegen het gaas aanliggen. Liet wel aan zich snuffelen.
Ik dacht dat hij misschien verlegen was op vreemd terrein. Een ander konijn hebben we speciaal niet aan hen gekoppeld omdat die erg duk was Daar gromde hij wel tegen.

Ik kan een konijn toch niet alleen laten zitten?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:16

Ik zal het nog even aankijken als ik jou was. :j de liefde kan nog groeien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:24

Ach, sommige konijnen zijn gewoon wat lui, maar uiteindelijk worden ze wel nieuwsgierig en gaan het gezelschap echt wel waarderen :) Sommige konijnen zijn gewoon niet zo speels en knuffelig, en houden juist van een maatje dat niet te opdringerig en speels is. Dat ze niet grommen/vechten is alleen maar goed.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:29

Je kunt de ruimte waar ze in zitten kleiner maken, zodat ze elkaar wel tegen moeten komen.
Nu heb je de kans dat ze elkaar blijven ontlopen en dan kunnen ze gaan vechten zodra één van de twee te dicht bij de ander komt.
Eigenlijk dwing je ze dus om elkaar tegen te komen en bij elkaar te zitten. Laat ze bij elkaar in de ruimte zitten tot ze helemaal knus met elkaar zijn <3
Dan kun je ze weer alle ruimte geven, maar niet eerder.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 17:56

Update:

Mijn mannetje heeft haar een tijdje misbruikt en eaf entoe flink zitten stampen. Nu zitten de weer gewoonn naast elkaar, een aan de ene kant van de kooi en de andere aan de andere kant. Ze zitten nu in een kooi van 1.20. Er wordt niet gevochten of gebeten of zo. De dame is alert, oortjes omhooi, meneer is gewoon een sukkel dat hij niet dolblij is met zulk gezelschap!

Maar er kan dus nog liefde opbloeien?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:58

Joh dat kan zelfs nog weken duren. ;)
Bij mensen is het toch ook niet altijd liefde op het eerste gezicht?

Ik weet niet hoe lang jouw konijn alleen geweest is, maar soms hebben ze dan wat moeite om zich aan te passen naar konijnentaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:20

Je hebt 'm pas net.. even laten :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 18:22

Hoezo ongeduldig???? _O- IK?? O:)

Ik weet het, het heeft tijd nodig, op zich gaat het niet slecht hoor, ik vind het een beetje zielig voor haar. Maar ze zit niet met haar oren plat of zo.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:25

Wel fijn dat je eindelijk een tweede mocht. ;)
Mag ik vragen waarom ze eigenlijk nu in de kooi zitten? Jouw konijn was toch gewend om los te lopen?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:29

Mijn ene konijn heeft 3,5 jaar alleen gezeten (onwetendheid en eigenwijze ouders hielpen daar aan mee)
Toen we er een 2de bij deden vond ze het maar niks... wilde niet samen liggen, niet samen spelen en ze snapte er niks van dat ze haar hok nu moest delen...

Nu zijn ze wel gek met elkaar, hij wast haar dagelijk zij doet af en toe wat mopperen tegen hem (dan heeft ze denk ik haar private-time nodig ofzo) en ze graven samen hele kuilen en rennen rondjes etc... Maar dat heeft wel een paar maandjes geduurd, konijn 1 was gewoon helemaal verleerd hoe ze konijns moest spreken...

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:33

Ik wist niet dat je hem had mee genomen ;) Stond niet in je OP.

Toen bij ons konijntje zijn vriendin overleed, hebben we samen met hem een nieuwe uitgezocht. Dit werd stampertje, stampertje heeft haar naam de eerste nacht waar gemaakt. Als wij binnen zaten hoorden we haar buiten in het hok stampen.
Toen we de volgende ochtend gingen kijken waren het de dikste vrienden. Stampertje heet nu Novia (bruid/vriendin in het spaans ;) )

Geef ze even de tijd en als het echt niet klikt kan je als nog een andere halen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:40

Negeren in het begin is (wat ik altijd geleerd heb) een heel goed teken :))

Rustig afwachten dus :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 21:09

Als ik af en toe op een afstandje kijk, begint Zwabber te stampen. Het vrouwtje, Lola, hebben we Swiffer genoemd.

Iris, het is ook echt de bedoeling dat ze de tuin in gaan, hoor. Maar nu om te wennen moeten ze even bij elkaar zodat ze elkaar niet kunnen ontlopen. (advies van Sunny). Zabber vindt het niet erg, hij ligt languit op zijn zij en ramt niet aan de tralies of zo Het is echt heel rustig! Ze liggen nu parallel aan elkaar met 20 cm ertussen.

Zwabber heeft vanaf zijn zevende week nooit meer een konijntje gezien. Hij is nu 5 jaar......

Swiffer was een binnenkonijn, dus ze moet even afgehard worden. Ze moest trouwens weg omdat ze in de kamer plaste.....

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:17

Elkaar negeren is juist goed! Als het niet klikdan merk je het wel hoor }> ik heb 2 vrouwtjes in het begin met wat moeite gekoppeld, maar daarna ging het heel goed. Nu is de ene een dag bij de dierenarts geweest en nu is het vechten! En dat gaat echt heftig, de haren vliegen in het rond... En ze bijten door! Zelfs met een hekje ertussen maken ze nog ruzie.
Dus ik zou heel blij zijn met de reactie van jouw konijnen!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 21:20

Jakkes wat eng!

Ik ben ook wel blij met de reactie, maar blijkbaar had ik stiekem gehoopt dat hij meteen dolverliefd zou zijn en dat ze na 10 minuten elkaars gezicht zouden wassen......

Ik ben zelf gewoon ongeduldig. Er is niet echt een mega- klik maar zeker ook geen ruzie!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 10:53

Zwabber heeft vannacht buiten geslapen en Swiffer binnen. Ze had heel dunne keuteltjes, nog net bolletjes maar ze plakten wel aan elkaar en het stonk..... bah bah!!!

Ik hoop maar dat dat alleen de stress is en dat het snel overgaat.

Nu zitten ze bij elkaar in de ren, gaat prima. Ze verliezen elkaar niet uit het oog, soms wil meneer even snuffelen, maar de dame floept dan toch in haar schuilhoekje.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:57

Wees blij dat 't zo relaxed gaat. Konijnen kunnen elkaar zo te grazen nemen!
Ze raken vanzelf wel aan elkaar gewend.

We hebben onze konijnen eerst verschillende keren op neutraal terrein bij elkaar gezet. Ging super en we durften het wel aan om ze bij elkaar in grote ren (ca 7m2) te zetten. Nou dat werd dus echt een bloedbad helaas. Uit elkaar gezet en met scheidingswand (gaas) ertussen. Pas na 1 wk weer geprobeerd. Toen ging het na een kleine strijd wel goed.
Dus dat 't zo gaat is juist heel fijn.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 11:00

Ik heb een luie stoel voor het raam gezet en ben lekker aan het genieten. Volgens mij passen ze perfect bij elkaar als ze gewend zijn. Allebij rustig en niet agressief. Ik denk dat ik een goede keuze heb gemaakt. Ik probeer vandaag om ze samen op 1 foto te krijgen..... Anders maar even allebei apart.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:06

Die dunne keutels is normaal hoor, dat zijn de blindedarm keutels die een konijn zelf weer op hoort te eten, kan zijn dat ze uit stress of verandering van voer dit nu niet heeft gedaan, je niet druk om maken :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 17:33

Weet ik niet, maar ze is opgezwollen onder haar staartje, een rood soort gezwelletje en haa r linkerpoot probeert ze te ontlasten.

Haar achterhand en achterpoten waren zo vies, dat ik haar heb moeten afsoppen in een emmer en de ergste troep heb ik eraf moeten knippen. Het hok is ontsmet en nu maar eens kijken hoe het met haar gaat. Ik kan helaas geen foto's plaatsen van het bultje, het is roze en bijna een cm groot.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:36

Oei! Dat klinkt niet goed...Morgen maar naar de DA :\

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 09:49

Ik bel zometeen de DA en de opvang waar ze vandaan komt. Die weten niks van haar, omdat ze daar net was. Maar misschien hebben die vorige eigenaren haar wel weggedaan daarom.
Vanmorgen was haar achterhand minder vies, wel wat plak maar niet zo erg als gisteren.