Hoe denken jullie over jagen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anoukie88

Hoe denken jullie over jagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 20:46

Allereerst mijn excuses als het verkeerd staat, maar dacht dat dit wel de geschikste plek was.

Zoals jullie al in de titel lezen... Hoe denken jullie over het jagen? Bij ons in de buurt wordt veel gejaagd op vooral hazen en fazanten. Daarnaast ook af en toe een ree en op ganzen mogen ze dus dit jaar ook weer voor het eerst jagen. Ik ben zelf 1x mee geweest op jacht, maar kon het toch niet zo goed aan. Ik ben wel voor de jacht omdat anders er allerlei ziektes onder de dieren uitbreekt. Maar wat ik niet kan hebben is dat ze rond deze tijd weer "tamme" fazanten (of andere dieren) uitzetten. Deze zijn makkelijker af te schieten omdat ze niet bang zijn voor mensen. Hoe denken jullie erover?????

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:54

Tja, het is een hobby. Ik loop met mijn jachthond ook jachttraining, maar echt mee op de jacht zal ik toch niet zo gauw doen eigenlijk haha :P Het is wel onwijs leuk om te doen (training dan, met dummies of dood game en met een klappertjespistool :P ), om echt met je hond te doen waar ie voor gemaakt is :) Wel wil ik tzt een keer zo'n jachtproef doen (in Frankrijk ofzo) als we er klaar voor zijn, en daar wordt dan ook echt geschoten..

Wanneer er gejaagd wordt om de populatie in de hand te houden (bij de KNJV noemen ze dat heel mooi biotoopverbetering) vind ik het een prima zaak, maar ik neem er zelf bij voorkeur geen deel aan :)

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:56

tamme fanzanten vind ik gewoon laf maar het wild in de veluwe móet gewoon elk jaar worden afgeschoten omdat er anders te veel zijn dus meer risico is voor ongelukken.
En verder jaggen terwijl het niet mag vind ik gewoon dom, tamme dieren afschieten is laf.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:00

Neej schreef:
Wanneer er gejaagd wordt om de populatie in de hand te houden (bij de KNJV noemen ze dat heel mooi biotoopverbetering) vind ik het een prima zaak, maar ik neem er zelf bij voorkeur geen deel aan :)

Eens :) Al zeg ik altijd: er zijn gewoon teveel mensen. Mogen we daar ook op jagen? :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:11

Jagen voor de lol vind ik echt vreselijk, zo'n mensen sporen niet :n Zoals inderdaad, tamme dieren uitzetten om ze vervolgens te kunnen vermoorden, bah %)

Om de populatie in toom te houden, oke.. dat moet dan maar. Maar ik zie dat veel te vaak als excuus gebruikt worden.. Elke zondag een stel van die kerels die wat in het rond lopen te schieten, en dan met een of twee konijntjes terug komen.. Alsof dat iets uit maakt. Alleen ben ík en de andere wandelaars wel doodsbang om daar op zondag te gaan wandelen of paardrijden.. je zal maar net op de verkeerde plek staan en door zo'n kogel geraakt worden.
Dat ze zich maar een konijn op de markt kopen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 11-11-11 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:12

Ik vind het een prima zaak: Zo word de inteelt in het wild minimaal. Heb ik minder gaten in het weiland..

Je hoeft echt niet bang te zijn dat je geraakt word met een kogel hoor. Ik rijd ook gewoon buiten hier als er gejaagd word. Gaat al 3 jaar goed.

opisop_shop

Re: Hoe denken jullie over jagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:19

en het zou maar net verkeerd gaan, dan piep je wel anders ;)

Ik -als vegetarier zijnde- vind het maar niets, heb echt zo'n beeld voor me van mannen die het voor de kick doen, met allerlei jachttrofeeen enz. bah ;)
maar ja, it's a hell of a job but somebody's got to do it denk ik dan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:47

Als het is om de vermeerdering tegen te gaan is het fijn als dat je hobby is :)
Over ''een hertje schieten'' weet ik het nog niet helemaal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:51

Tja, als er niet gejaagd wordt heeft dat ook zo zijn gevolgen.......

En zo kom ik aan fazanten en ganzen, en hazen en konijnen....... helemaal goed. De beesten hebben een goed leven gehad, ecologisch verantwoord. Nah, ik heb er niks op tegen :)

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:56

Ik vind aan de ene kant jagen niks maar ik zie het zo: die dieren hebben heerlijk in het wild geleefd terwijl andere dieren in de bio-industrie vetgemest worden. Dan ben ik toch liever een wilde fazant die wordt afgeschoten dan zo'n kip. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:59

Daarom. Denk dat de meeste fazanten een beter leven hebben dan de gemiddelde kip.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:00

Ik vind het een walgelijk iets, trots dat die lui altijd nog zijn...
Ik zal er verder maar niet teveel over zeggen... -:(-

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 00:01

Ik heb wel een beetje het idee dat het bij de mannen (soms ook vrouwen) vooral gaat om het "spelletje". Moet zeggen dat ik het knap vind hoe ze de honden idd trainen :j Maar er is me 1 ding bij gebleven van afgelopen jaar en nou hoef ik het niet meer van dichtbij te zien/horen. Een van de jagers had een haas aangeschoten en het beest werd opgehaald door de hond. Helaas was het arme beestje nog niet dood en het schreeuwde en krijste het dan ook uit. De jager heeft hem gewoon een paar minuten laten schreeuwen (ik stond echt letterlijk achter mijn huis te huilen om het doordringende gekrijs ;( ). Toen pakte die de haas op en sloeg hem tegen de boom. Helaas nog niet dood. Dus nog een keer slaan.... Toen was die gelukkig uit zijn leiden verlost. Als ik het nu zo vertel schieten de tranen weer in mijn ogen.
Ik heb dit ook aan mijn opa verteld (die ook jager is) en die heeft er zelfs melding van gedaan, want hij zegt dat een "goede" jager zoiets nooit zou doen :n

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:02

anoukie88 schreef:
Ik heb wel een beetje het idee dat het bij de mannen (soms ook vrouwen) vooral gaat om het "spelletje". Moet zeggen dat ik het knap vind hoe ze de honden idd trainen :j Maar er is me 1 ding bij gebleven van afgelopen jaar en nou hoef ik het niet meer van dichtbij te zien/horen. Een van de jagers had een haas aangeschoten en het beest werd opgehaald door de hond. Helaas was het arme beestje nog niet dood en het schreeuwde en krijste het dan ook uit. De jager heeft hem gewoon een paar minuten laten schreeuwen (ik stond echt letterlijk achter mijn huis te huilen om het doordringende gekrijs ;( ). Toen pakte die de haas op en sloeg hem tegen de boom. Helaas nog niet dood. Dus nog een keer slaan.... Toen was die gelukkig uit zijn leiden verlost. Als ik het nu zo vertel schieten de tranen weer in mijn ogen.
Ik heb dit ook aan mijn opa verteld (die ook jager is) en die heeft er zelfs melding van gedaan, want hij zegt dat een "goede" jager zoiets nooit zou doen :n

Dat kan niet nee, als je dan jaagt moet je het beestje niet laten lijden!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:03

opisop_shop schreef:
en het zou maar net verkeerd gaan, dan piep je wel anders ;)

Ik -als vegetarier zijnde- vind het maar niets, heb echt zo'n beeld voor me van mannen die het voor de kick doen, met allerlei jachttrofeeen enz. bah ;)
maar ja, it's a hell of a job but somebody's got to do it denk ik dan ?

Tja... ik als vegetariër zijnde zeg altijd dat een eerlijk geschoten stuk wild valt te verkiezen boven het gemiddelde stuk vlees dat in de supermarkt te krijgen is. Als je het over biologisch vlees hebt?
En met eerlijk bedoel ik dus niet die tamme fazanten die uitgezet worden om voor de lol afgeschoten te worden.

Jagers in Nederland moeten trouwens aan heel wat eisen voldoen voor ze hun jachtacte krijgen en een gebied hebben waar ze mogen jagen.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 00:05

Jagers hebben vaak een eigen gebied en daar kunnen ze voor aanvragen hoeveel beesten er mogen worden afgeschoten. Bij ons is dat vooral belangrijk met de reeën. Ze houden ook rekening met een aantal dat onder de auto zou kunnen komen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:12

Ik denk dat de jacht noodzakelijk is en dat het vlees wat uit de normale jacht komt waarschijnlijk het beste en eerlijkste vlees is wat je kan krijgen.

Ik vind canned hunt (dus jagen van dieren in een gesloten omgeving vaak zijn deze dieren ook tam/of iig door mensen gefokt en opgefokt) of jacht op tamme dieren die worden uitgezet echt verwerpelijk. Een lekker stukje tamme fazant net als een stukje wilde fazant maar waarom zo'n arme tamme fazant de stress van zo'n uitzetting en daaropvolgende jacht aandoen 8)7 .

Ik vind trouwens ook vaak dat jagers nogal raar in het nieuws komen. Er was laatst ook een verhaal van een groepje jagers wat ergens een boel fazanten had uitgezet en vervolgens de halve populatie roofdieren in de omgeving heeft uitgeroeit(dmv vergif) zodat zij ze zelf konden schieten 8)7 . En ook van mensen die in een buurt wonen waar soms gejaagd word hoor je altijd rare verhalen (van afgeschoten katten, tot te dicht bij huizen schieten etc.). Ik vraag me af of de selectie in nl wel streng genoeg is soms :?

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:16

Ik woonde vorig jaar in Amerika in een stuk waar er heel erg veel gejaagd werd. En mij is toen ook vaak verteld dat het was om overpopulatie tegen te gaan, en ze schoten echt geen 10 dieren op een dag af, als je geluk had heb je 1 of 2 herten. Die brengen ze dan naar de slager en een gezin kan daar dan vervolgens nog best lang van eten!
En het was inderdaad wel zo dat jij in het jaagseizoen niet zomaar in het weekend door de bossen kan lopen, dan loop je gewoon een te groot risico om zelf beschoten te worden..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:26

Hier word ook veel gejaagd mijn broertje is bezig met jachtdiploma en ik ga het ook doen zo gauw school het toelaat.
De nederlandse/duitse jacht is puur om populatie in toom te houden, en schade aan gewassen te boorkomen. Er zijn er ook veel te veel tov de natuur die we hebben. Daarnaast zitten er wel heel wat regeltjes aan over hoe en wanneer je mag schieten ;).
Jacht vind ik zelf "leuk" als in niet erg.
Zag laatst programma v amerikanen die naar afrika gaan daar 2000 voor het schieten van bepaald hert betalen en dan met kop op foto willen tja dat zou niet mijn ding zijn. Dieren zijn er op gedokt daar etc, gaat om de "kick"
Hier is men natuurlijk ook trots als ze zwijn precies goed hebben geschoten maar is in mijn ogentoch iets anders. Door jacht hier word hoop dierenleed (en ongelukken) voorkomen.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:50

Ik zit er niet mee. Hier moet wel gejaagd worden, want natuurlijke vijanden heeft het wild hier niet.
En dan komt er een overschot. Tam wild afschieten vind ik niet kunnen trouwens.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:09

Bij ons achter in het bosje mogen ze ook jagen... dat stukje is zo klein en er zitten maar zo weinig dieren dat niemand in de omgeving er last van heeft.
Dan komen er plots zo'n stel mannen die opgewonden lopen te schreeuwen en te lachen en moeten ze persé op een duifje of konijn schieten, zelfs met een schot hagel weten ze ze nog te missen en schieten dan over ons land, waar geen jachtvergunning op zit en zo kregen wij een keer een schot hagel vol op de binnenbak! Het paard waar ik op zat viel zowat om van schrik, zeggen die idioten nog dat het wat valhagel was... ja ja! Ik weet wel beter, want dat hadden we al vaker meegemaakt!

Boswachters in een gebied waar dat nodig is heb ik weinig moeite mee, het dood maken van dieren is sowieso iets naars, maar dat het nog veel erger kan snap ik ook... Verhongeren of aangereden worden is dan ook nog veel erger, maar voor de mensen die voor hun lol jagen heb ik geen goed woord over!! }>

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 02:00

Ik probeerde het altijd positief te bekijken, maar helaas.
Hier achter op het land (pal achter mijn rijbak) wordt ook regelmatig gejaagd. Groepje van 4 of 5 mannen met honden. Ik heb ze al een paar keer gevraagd of ze me in willen seinen als ze komen zodat ik even de paarden binnen kan doen. Dat hebben ze dus welgeteld 1x gedaan :( Dat geknal, alles en iedereen in paniek. Ze hebben overal lak aan. De honden van de overburen zijn 4 dagen weggeweest en erg angstig geworden nadat pal naast hun grond een jager aan het schieten was. Je weet ook nooit wanneer ze er zijn?! In het bos hoor ik ook regelmatig knallen.. je zult maar net een bosrit aan het maken zijn.

Daarbij als ik als die nieuwsberichten lees over jagers die dieren vergiftigen en tamme fazanten uitzetten om makkelijk op te schieten :n wat een sport.
Erg jammer ook dat er zoveel vossen en konijnen worden afgeschoten. Er zitten hier buizerds (dit jaar zelfs een nest) en dat (+ vossen) zijn de natuurlijke vijanden van de konijnen. Dus minder konijnen = minder buizerds.

Mixamatose (schrijf je dat zo?) is natuurlijk een ander verhaal.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 02:08

8nnemiek schreef:
Jagen voor de lol vind ik echt vreselijk, zo'n mensen sporen niet :n Zoals inderdaad, tamme dieren uitzetten om ze vervolgens te kunnen vermoorden, bah %)

Om de populatie in toom te houden, oke.. dat moet dan maar. Maar ik zie dat veel te vaak als excuus gebruikt worden.. Elke zondag een stel van die kerels die wat in het rond lopen te schieten, en dan met een of twee konijntjes terug komen.. Alsof dat iets uit maakt. Alleen ben ík en de andere wandelaars wel doodsbang om daar op zondag te gaan wandelen of paardrijden.. je zal maar net op de verkeerde plek staan en door zo'n kogel geraakt worden.
Dat ze zich maar een konijn op de markt kopen.

wat is er mis met tamme dieren uitzetten om ze vervolgens te 'vermoorden'? is het beter om die tamme dieren in een krap hokje te zetten en dán te vermoorden? :+

Ik vind jagen prima, of het nu uitgezette 'tamme' beesten zijn of echt wild dat afgeschoten wordt om een juiste balans te houden.

harstikke goed, beestjes hebben super veel ruimte dus ook voor die uitgezetten beesten... juist supergoed!

En ze mogen maar een bepaalde hoeveelheid afschieten, zodat er dus óók gewoon voor die buizerds etc. voldoende overblijft :j

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:08

Hier komen ze 1/2 dagen ervoor altijd bij iedereen langs dat ze gaan jagen en of we het meeste binnen willen houden op bepaalde tijden. De jagers zijn ook boeren en weten hoe vee erop kan reageren.
Vind het erg raar/gevaarlijk dat ze notabene ook nog "richting" jou schieten en volgens mij is dat ook strafbaar.
Uh waarom zouden ze niet mogen lachen? Of moet de pastoor mee om elk konijn een mini-mis te geven ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:18

Maartje.. die tamme dieren hebben eerst hun hele leven in een 'krap hok' mogen opgroeien om vervolgens te worden losgelaten met een stel 'roofdieren' achter zich aan.. die dieren hebben geen idee wat hun overkomt, wat denk je dat dat voor een stress geeft.