Hoe voorkomen dat ratten hun voer gaan hamsteren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ashley1

Hoe voorkomen dat ratten hun voer gaan hamsteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 12:38

Ik ben in het bezit van 3 tamme ratten dames maar heb 1 probleem met ze:

ze hamsteren hun voer heel erg.

Ze krijgen hun eten gewoon in een etensbakje maar gaan, zodra ze merken dat er weer eten in zit, alles direct versjouwen naar hun huisje.
Ze zijn dan een poosje heel druk bezig en rennen heen en weer en vervolgens is het bakje leeg en ligt alles in hun huisje.
Dat geeft verder niet, als ze het dan ook zouden op eten.
Maar dat doen ze met het grootste deel niet, ze verstoppen het in het hooi en Ecobed waarmee ze hun huisje hebben volgestopt en schijnen vervolgens te vergeten dat ze het daar hebben verstopt :+

Bij het verschonen van het hok haal ik het huisje weg en als ik alle zooi uit hun huisje naar beneden schuif (zodat het van de verdieping af in de bodem van de bak valt), komt al dat voer tevoorschijn... waarbij mijn ratten dan zo reageren: :oo :wow:

Aangezien ik niet tussen dat hooi en ecobed ga zitten krauwen om die voerkorrels eruit te vissen, wordt dat voer dus ook steeds weggegooid, terwijl ik dit wel zonde vind eigenlijk.

Wat ik nu doe is, voor dat ik ga verschonen alvast het huisje weghalen en het voer 'bloot' leggen waardoor mijn ratjes helemaal verbaasd en blij dat voer gaan eten, zo van 'joh! moet je nou eens kijken, allemaal voer!! *\o/* '... terwijl ze dat daar zelf hebben neergelegd :')

Nu zijn ze dus ff heel druk aan het eten maarja, ik kan daar niet op blijven wachten, die kooi wil ik ook gaan doen. En ze kunnen ook niet in een uurtje tijd àl dat gehamsterde voer opeten dus wordt er alsnog een hoop weggegooid.

Behalve dus met regelmaat het huisje ff weghalen en hun zelfgemaakte bedje overhoop trekken en het voer blootleggen, wat kan ik nog meer doen om te zorgen dat ze hun voer gewoon òpeten en het niet verstoppen en vervolgens vergeten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:42

Minder eten geven? :)
Dus eerst heel zeker weten dat het écht op is, en dan pas nieuw geven :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:42

Geen voer geven tot ze dat andere voer opgegeten hebben?

ashley1

Re: Hoe voorkomen dat ratten hun voer gaan hamsteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 12:53

Ja ik ga maar gewoon met regelmaat hun huisje weghalen en hun -met veel moeite gemaakte- 'bedje' omver trekken om zo het voer bloot te leggen... misschien werkt dat beter.

Hebben ze ook weer bezigheidstherapie ;) , iedere keer hun huisje weer opnieuw 'inrichten'... al vind ik dat wel wat sneu haha.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:55

Waarom voer je niet gewoon minder dan? :P

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 13:02

Ze krijgen al niet iedere dag een vol bakje hoor, maar kan ze ook moeilijk een paar dagen zonder laten zitten toch? ;)

Al zou ik bijv. maar een bodempje voer geven, dan verstoppen ze het en vergeten ze het.

Wat ik dus wel ga doen, zoals gezegd, is vaker hun 'buit' bloot leggen zodat ze dat eerst op gaan eten (voor zover ze er niet op gepiest ofzo hebben in dat huisje).

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:48

ashley1 schreef:
Al zou ik bijv. maar een bodempje voer geven, dan verstoppen ze het en vergeten ze het.

Ze zijn gewoon lui... jij geeft ze nieuwe als ze hun oude ''vergeten'' zijn, nee dat is het niet, waarom zouden ze het oude opeten als jij toch weer nieuwe in het bakje doet?

Gewoon niks geven tot het voer op is, wedden dat ze dan opeens goed weten waar het voer is? Ze gaan heus wel opzoek, maar zolang jij ze blijft verwennen, láten zij zich verwennen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:50

Ze hebben een neus hoor... ratten zijn hardstikke slim :D
Gewoon minder voeren.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:51

Niks meer bijvoeren tot je zeker weet dat het andere voer op is. Ratten vergeten echt niet dat dat voer daar ligt, het is gewoon lekker makkelijk voor ze dat jij ze extra eten geeft, dan hoeven ze hun 'voorraad' niet aan te breken :)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 14:44

Ik heb luie ratten.. ^) :+

Ja maar, ook als ik het echt zeg maar... 5 dagen zou laten doen? Niks bijgeven? Ik heb namelijk niet het idee dat ze er echt van eten, misschien hebben ze gewoon het geheugen van een goudvis en dan laat ik ze zonder voer zitten terwijl ze niet meer weten dat ze nog een voorraad hebben liggen, en en en, dan heb ik straks 3 dooie tamme ratten Y;( , wat dan? :o :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:46

Ze zitten niet zonder voer. En zoals ik al zei: ze hebben een neus.
Gewoon iedere dag even kijken of er nog voer ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:55

Dat is normaal rattengedrag, dat kun je niet voorkomen. :) Ik stimuleer het juist, ik laat ze werken voor hun voer (het gaat in dozen, toiletpapierrolletjes, door de bodembedekking en in voerballen) en dan kunnen ze naar hartelust verzamelen en het hamsteren in huisjes en dozen die ik voor ze heb staan. Zo houd je juist gezonde, vrolijke ratten die (geestelijk) bezig blijven, erg belangrijk voor ze. :)

Als er zoveel overblijft voer je te veel. Gewoon dagelijks blijven voeren, maar in kleinere porties. En ze vergeten hun voorraad echt niet. :D Hier lopen ze los door het hele huis en reken maar dat hun vaste verstopplaats het eerste is waar ze dagelijks naartoe rennen. ;)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 15:07

Hahah ok dan! Bedankt voor de geruststelling, ik zag mezelf al met een dochtertje van 3 jaar en 3 dooie tamme ratten zitten :P
Straks de kooi weer in elkaar zetten en dan krijgen ze een beetje voer en de komende dagen haal ik huisje ff weg en haal ik hun verstopplaats uit elkaar, moeten ze weer aan de slag en hopelijk eten ze dan gelijk wat op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:09

Ik denk dat als je gewoon iedere keer kijkt of alles echt op is,
er geen doden zullen vallen :D

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 19:41

Haha :D Ik hoop het niet nee ;)