Ik heb jullie hulp/tips nodig bij het volgende:
ten eerste gaat het hier niet om mijn eigen hond maar om de hond op mijn werk, dat maakt het allemaal iets lastiger.
Het betreft een American Stafford reu van nu bijna 2 jaar.
Deze hond is naar bekende een schat van een beest
Tegen over vreemde iets wat terug houden maar nooit aggressief(blaft wel maar is pure bluf)
In drukte, tijdens de markt in de stad bijvoorbeeld erg onzeker(hangt dan erg op je)
Heeft een hyperfocus op honden, als hij een hond ziet luisterd hij erg slecht, is compleet gefocust op hond en lijkt je niet meer te horen.
Aan de lijn aggressief naar kleine hondjes met (half) lang haar
Grootere honden dominant gedrag maar wel snel onder de indruk.
Het probleem:
Ik laat deze hond ongeveer 2 keer per week uit, daarnaast ga ik minimaal 1 keer per week met hem naar het strand. Hond hangt/trekt onwijs aan de lijn. Een correctie door een rukje aan de lijn of direct stilstaan bij trekken heeft gemiddeld 4 seconden effect, hond lijkt het direct vergeten, bij een duidelijkere correctie met stem en rukje duikt hij in elkaar of je hem zwaar mishandeld maar ook dan heeft het slechts een paar seconden effect. We hebben een keer uitgelaten met haltie dit had iets meer effect maar meer dan 30 seconden loopt hij niet naast je.
Als hond een andere hond ziet, dring je haast niet meer tot hem door, lopen is haast niet te doen laten zitten gaat wel erg goed maar zijn blik van de andere hond afhalen is een heel gevecht(hierbij draaien we hem weg en laten we hem zitten maar hij blijft proberen om de hond te kunnen zien. Bij groote honden is hij erg enthousiast en zit hij druk te kwispelen, bij kleine fluffy hondjes word het net een leeuw
aan een touwtje door te blaffen/grommen en haren overeind(hij is wel goed te houden).Ook op het strand is hij erg gefocust op andere honden, heeft amper oog
voor mij en collega, kijkt constant rond op zoek naar andere honden. Spelen doet hij weinig(alleen maar bezig met waar is een hond). Als je een bal gooit rent hij er 50% van de keren er achter aan maar pakt de bal niet, weinig intresse. Samen rennen is moeilijk omdat hij dan de neiging krijgt om in je arm te happen(niet hard maar toch niet prettig). Als hij los is op het strand(niet bij kleine hondjes in de buurt, geen idee wat hij doet maar ik wil geen risico nemen) luisterd hij goed tot hij een hond ziet, gelukkig is hij vrij traag van begrip, wij hebben de hond al veel eerder in de gaten en zetten hem aan de lijn bij kleine hondjes. Als hij een hond ziet rent hij er op af en is dan niet meer terug te roepen en compleet oostindisch doof
Vlak bij de hond gaat hij liggen en wacht op de hond, daarna snuffelen(soms rug haren overeind) en daarna spelen. Vanaf dat moment luisterd hij weer prima
Hond word uitgelaten aan slipketting of halve slip. Oefenen met belonings snoepjes werkt perfect op werk buiten helemaal niet meer. Nog maals dit is niet mijn eigen hond dit gedrag laat hij ook zien bij collega's en baas.
Sorry voor het lange verhaal. Wie heeft een goed advies?