FCI stambomen aanvraag ?????

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

FCI stambomen aanvraag ?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 15:21

Om een lang verhaal lort te maken
Onze honden zijn stamboom honden (verklaring van de dierenarts en alles)
Maar door een fout van diezelfde dierenarts krijgen we er geen raad van beheer stambomen bij (ze willen de chip nummers niet opnemen in hun register)

Nu kwamen we vorige week mensen tegen op de markt die ook boxers hadden en kwam het ter sprake
Volgens hun (en we hadden het al vaker gehoord) konden we alsnog stambomen aanvragen bij de FCI
Dus na zoeken kwam ik op de site uit en een mailtje gestuurd, maar jullie raden het al geen reactie (takke fransozen weigeren de engelse taal te gebruiken)

Dus nu mijn vraag iemand hier ervaring mee en waar moet ik de aanvraag in sturen ??
Via google kom ik niet heel veel verder dan alleen wijzer worden met de informatie die ik al weet, dat ik het daar moet proberen maar niet exact waar ik het in moet sturen

Wie kan helpen ?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:37

Door een fout van de da krijg je er geen stambomen bij?
Ik snap het niet helemaal geloof ik :o

Gaat dit om pups die je gefokt hebt of om volwassen honden?
Om bij de RvB stambomen aan te vragen moet er vantevoren een dek- en geboorteaangifte zijn geweest.
Na je geboorteaangifte krijg je een acceptgiro thuis gestuurd en als die betaald is komt de RvB de puppen chippen en dat meestal na de 6e week.

rommulus

Re: FCI stambomen aanvraag ?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 16:41

Het gaat inmiddels om volwassen honden
De dierenarts had ze gechipt omdat ze er vanuit waren gegaan dat het geen stamboom honden waren)
Raad van beheer weigert alles wat we aangedragen hebben
Daar zijn we al zeker 2 jaar mee bezig geweest

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:47

Zoals kamatz al aangeeft;

Om bij de RvB stambomen aan te vragen moet er vantevoren een dek- en geboorteaangifte zijn geweest.
Na je geboorteaangifte krijg je een acceptgiro thuis gestuurd en als die betaald is komt de RvB de puppen chippen en dat meestal na de 6e week.

Is dat niet zo gelopen dan kun je springen wat je wil, dan krijg je hoe dan ook die stambomen niet.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 16:48

Ik had het ook niet over stambomen bij het raad van beheer maar bij de FCI
De overkoepelende organisatie

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:49

Maar toen de desbetreffende teef gedekt is heb je toen wel een dekformulier ingediend bij de RvB?
En toen de puppen eenmaal geboren waren ook een geboorte-aangifte?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:51

rommulus schreef:
Ik had het ook niet over stambomen bij het raad van beheer maar bij de FCI
De overkoepelende organisatie

Dan nog moet er een dek- en geboorteaangifte zijn geweest.
Of je nu in NL, België of DLD woont, wil je stambomen dan moet dat verstuurd zijn.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 16:57

Gezien mijn ouders toen nog niet van die "nieuwe" regels af wisten hadden ze die niet

Maar daar gaat het nu ook niet om
Die discussie hebben we al gehad tot in den treuren
Ik wil nu weten waar ik van het FCI de stambomen kan aan vragen
Voor zover ik begreep kun je daar met de stambomen en da verklaring gewoon stambomen aanvragen Maar ik kan geen directe link vinden

Bij het raad van beheer komen we niet verder gezien ze na verschillende verwijten alleen geen bomen willen uitgeven omdat de chipnummers niet overeen komen
Laten we het daar alsjeblieft bij houden

Edit de honden zijn van eigen fok dus die bewijzen zijn er zo
Hebben zelfs een da verklaring dat hij persoonlijk begeleidende da was en de pup's gehaald heeft

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:11

Ik weet niet wie je dat wijsgemaakt heeft?

De RvB valt onder de FCI.
Als in NL woont dan zal de FCI dus vertellen dat je daarvoor bij de RvB moet zijn.

Het enigste wat je nog zou kunnen vragen is of het mogelijk is dat het dna van de ouderhonden en van alle nakomelingen onderzocht wordt, waardoor het dus een zwart op wit gegeven is dat de betreffende ouderhonden ook daadwerkelijk de ouderhonden van deze nakomelingen zijn.
Aan een da die een verklaring af wil leggen hebben ze geen maken mee. Want iedere jan doedel kan wel zeggen dat Pietje de vader is, terwijl het misschien Jantje wel is ;)

Vind het ook aardig stom van de desbetreffende da om zomaar alle puppen te chippen.
Deze regels zijn er toch al een hele poos hoor en dan praat ik niet over 2 of 3 jaar.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 17:16

Die stappen zijn allemaal al ondernomen
Maar raad van beheer wil absoluut niet mee werken puur en alleen omdat de chipnummers niet overeen komen
Puur en alleen daar om niet meer en niet minder

Zucht zal zo het hele verhaal neer zetten zodat het duidelijker word

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:17

Een dierenarts heeft niets te maken met stamboom. Het zijn nu gewoon honden zonder stamboom. Alleen rvb mag chippen voor een stamboom en volgens mij mag je voor de wet niet twee keer chippen.
Als je beide ouder dier (die wel een stamboom moeten hebben) hebt kan je vragen voor een dna. Het zal genoeg kosten en waarom zou je het willen.
Vind het trouwens geen fout van de dierenarts maar van diegene die fokt.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:26

Omdat de RvB alleen maar werkt met chipnummers 528.140.000.
Alle stamboomhonden die in NL geboren zijn hebben dus een chipnummer beginnend met deze cijfers.

De FCI is het overkoepelnde orgaan van alle kennelclubs die daar ingeschreven staan, maar de FCI zelf geeft geen stambomen uit. Dat doet het land waar de honden geboren zijn zelf.
Als je dus geen dek- en geboorte-aangifte hebt gedaan, krijg je dus geen stamboom op je pups.
Of je moet er een goede gegronde reden voor hebben, maar de reden dat je het niet wisten zal er niet ingaan bij ze.

C. De Raad van Beheer (een bureaumedewerker) constateert dat te laat dek- of geboorteaangifte is gedaan:

Indien zodanig laat aangifte is gedaan dat een volledige nestcontrole niet meer kan plaatsvinden, heeft de Raad van Beheer gegronde reden om aan de afstamming te twijfelen. Dan wordt besloten om de pups niet in te schrijven in het NHSB, tenzij een DNA-test alsnog duidelijkheid omtrent de afstamming verschaft.

Dit is een besluit van de Raad van Beheer waartegen bezwaar mogelijk is:

De gedupeerden (fokker, pupeigenaren e.d.) kunnen binnen 4 weken bezwaar aantekenen tegen het besluit van de Raad van Beheer.
Dit bezwaar dient ondersteund te worden door bewijsmateriaal dat aantoont dat het besluit van de Raad niet juist is. Dat bewijs kan de uitkomst van een DNA test zijn.
Indien de Raad de fokker gelijk geeft worden de honden in het NHSB ingeschreven.
Indien de Raad gelijk heeft worden de pups niet ingeschreven in het NHSB.
Tegen dit tweede besluit is beroep mogelijk bij de geschillencommissie. Hieraan zijn kosten verbonden bij het indienen van het beroep (zie tarievenlijst).

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 17:36

Het hele verhaal

We zijn begonnen met Arjan onze eerste boxer reu (gouden hond) echt mijn hond (het dier had nog erg goede papieren ook nog)
Omdat ik zo graag een zoon van deze reu wilde omdat hij inmiddels op leeftijd begon te raken kwam amber
Een kerst cadeautje voor mijn moeder en een mooi hondje om na haar 2e loopsheid te kunnen laten dekken door onze reu
We hebben toen expres amber gekozen omdat zij toen der tijd toevallig het enigste gele teefje was met papieren zodat we dus stamboom pupjes zouden fokken

Mijn ouders hebben vroeger ook ooit al eens een nestje gehad dus waren bekend met het hele gebeuren (dachten we ...)
Dus da dieren laten controleren etc etc alles groen licht

Dus 10 weken na de 2e loopsheid zijn 9 puppy's gehaald door de dierenarts
Allemaal goed gezond etc etc
Op 8 weken da zei die moeten wel gechipt worden dus zo gezegd zo gedaan

Uiteindelijk het stambomen verhaal
Alle info opgestuurd incl kopieën van de papieren van de ouders (dachten we)
Daar kwamen de verwijten om de hoek kijken

RVB gaat niet door deze pups zijn niet van deze reu
RVB gaat niet door deze pups zijn niet van deze moeder
RVB gaat niet door deze pups zijn niet op tijd aan gemeld

Etc etc uiteindelijk wilden ze na verklaringen van de dierenarts dat dit toch echt de pups zijn die we claimen te zijn dit allemaal we geloven ed en wilden ze de fouten van mijn ouders wel aan nemen van het te laat aanmelden ed
Dit allemaal was geen probleem meer

Uiteindelijk was het enige oordeel nog : de pups krijgen geen papieren omdat ze al gechipt zijn en de serie nummers niet overeen komen met die van ons.

Hier hebben mijn ouders 2 jaar voor gevochten

Fci schijnt niet zo moeilijk te doen en die nummers gewoon op te nemen, vandaar ik het bij het fci wil proberen gezien ik graag een nestje wil bij mijn reu
Ja ja het zelfde verhaal als dat van zijn vader

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:09

Zoals de RvB al zegt...de puppen zijn al gechipt, dus deze kunnen niet meer opgenomen worden in het stamboek.
De raad werkt met 528.140........... en da's met andere serienummers die totaal niet overeenkomen. Een stamboomhond herken je dus ook aan deze cijfers. En daarnaast mag een hond niet 2x gechipt worden, zeker niet met 2 verschillende chipcodes.

Elk land heeft zijn kenmerken. Dat staat ook vermeld op de site van de FCI. En zoals ik al eerder zei is dat de FCI zelf geen stambomen uitgeeft. De FCI is het overkoepelende orgaan van kennelclubs uit diverse landen die bij hun aangesloten zijn. En elk land die bij hun aangesloten is die stambomen uitgeeft staat het teken van de FCI, maar zelf uitgiftes doen...nee.

Als jullie da de puppen niet had gechipt had je dus nog een kans gemaakt om een stamboom aan te vragen. Een erg domme zet van jullie da, maar misschien ook van je ouders, want die hadden beter hun huiswerk moeten doen qua het aanvragen van stambomen.
Het staat duidelijk op de site vermeld hoe en wat.

Op dit moment trek je gewoon aan het kortste eind en blijf je dus gewoon een stamboomloze hond houden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 11:30

Nou heb contact gehad
Het is mogelijk maar dat is een langdurig proces
De kans dat ie dat overleeft en dan nog vruchtbaar is is nihil

Ik heb mijn antwoord

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:04

Dan ben ik wel benieuwd wat ze willen doen. Dna komt toch gewoon uit het bloed ?