welzijn aquariumvissen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mel86

welzijn aquariumvissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 12:02

He bokkers,

Toen ik jong was wilde ik al graag een mooi, tropisch aquarium. Nu een tijd later wil ik dit graag werkelijkheid laten worden..
Toch zit ik met een aantal vragen en ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken.
Wat vinden jullie van het welzijn van vissen in een bak? Uiteraard ga ik voor een rechthoekige bak, let op wat voor waardes de vissen nodig hebben, schuilplekken, formaat vissen en combinatie van vissen, maar toch? Kortom is het zo gezegd zielig?
wat weten jullie over hoe ze tegenwoordig aan aquariumvissen komen? Volgens mij kan wildvang niet goed, metname voor het milieu in de betreffende gebieden.. Zou kweek beter zijn? En hoe zou ik daar achter kunnen komen? Zijn er dan vissoorten die ik beter wel of juist niet kan kopen?
Kortom ik wil een "low-impact" aquarium! :D

Ben benieuwd!

lynne_berna

Re: welzijn aquariumvissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:05

Ze worden vooral uit azië getransporteerd, en gaan dan met het vliegtuig hierheen. Ze worden daar gewoon gekweekt voor zover ik weet.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:57

De meeste worden inderdaad gewoon gekweekt, er zijn enkelen die niet gekweekt kunnen worden in gevangenschap, doe dat zit weet ik ook niet precies.
Er zijn heel wat leuke vissen die in een tropisch aquarium kunnen, denk aan guppies, platy's, tetra's, cyclides etc. Je hebt ruim voldoende keus :j ! Je moet er wel op letten dat ze qua temperatuur en gedrag bij elkaar kunnen.
Het beste is dat je de planten en bodembedekking er al netjes in zet en het aquarium dan een week of 2 laat draaien met het filter aan.
Ik vind het zelf niet zielig om vissen in een aquarium te hebben mits je aqua groot genoeg is. Je moet geen groot wordende sluierstaarten in een bakkie van 30cm doen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:05

De meeste huis tuin en keuken vissen zijn gewoon gekweekt :)
Is het wildvang? Dan staat het vermeld.

Welke vissen je niet moet nemen zijn de veeleisende vissen. Als beginnende aquariaan kun je beter starten met de minder gevoelige vissen die al een goed filter en warmte element al genoeg vinden ( naast ruimte En water natuurlijk). Guppen, platys... Maar ook een school neontetra's kunnen goed als beginner vissen! Een aquarium speciaal zaak kan je heel goed helpen :) ook met de inrichting van je bak en bak keuze! Want hoe groot je bak moet zijn hangt af van welke en hoeveel vissen je erin wilt.
Discusvissen zijn bijvoorbeeld mooi voorbeeld van vissen waar je beter niet mee kunt starten, prachtige dieren maar hebben wel hun eisen haha

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 10:37

Wow, te gek bedankt voor jullie reacties!
Het stelt me wel gerust dat het dus voornamelijk geen wildvang is.
Ik ben van plan om een klein groepje killivissen te nemen, een groep corydorassen en nog een rustig schoolvisje erbij.
De bak is 80x30x40.
Nog ideeen voor het scholenvisje?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:32

Als je asboluut geen wildvang wilt, dan zou ik een kweker zoeken :)

Veel vis in winkels is wildvang. Het is gewoon makkelijker én goedkoper... ik weet dat bijv. Neon tetra's met z'n allen naar de kant gejaagd worden met een net en de mensen die ze vangen krijgen minder dan een cent PER VIS! Kweken kost meer tijd en geld...

Er zijn wel winkels die nakweek verkopen, maar veel zijn het er niet :n

Het ligt ook heel erg aan de soort vis, kogelvissen uit winkels zijn bijv. allemaal 100% zeker wilvang, maar Killivissen kunnen heel goed nakweek zijn. Als je er 100% zeker van wilt zijn, kun je zelfs een zakje eitjes kopen en die laten uitkomen.

Corydoras worden ook massaal gekweekt, dus de meest voorkomende soorten; Panda, Aeneus, Paleatus etc. is meestal nakweek.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:35

De meeste vissen worden gekweekt in Azië of Amerika en dan overgevlogen.
Sommige vissen laten zich lastig kweken en dan heb je wildvang. :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:57

Dat is echt een prachtige smoes van winkels... dat ze worden gekweekt in het buitenland :j
Mensen willen geen wildvang, dus dan is het gewoon gekweekt in het buitenland...

Via de vereniging heb ik behoorlijk wat mensen leren kennen die in dat wereldje zitten, van mensen die de vissen vangen tot de (Grootste en bekendste)groothandel hier in Nederland. En over de herkomst van de vissen word gigantisch gelogen, de groothandel krijgt wildvang vis uit het buitenland, en de winkel verkoopt het als ''nakweek uit het buitenland''.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 15:23

Oei.. Uit de verschillende reacties kan je al opmaken hoe weinig er zeker is!
Daphne, heb jij misschien wat adresjes voor me? Eventueel via pb?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:28

Kardinaaltjes zijn ook leuke scholvisjes. Ik vind die blauwe streep altijd geweldig! Wij hebben platy's gehad, maar jeetje, wij kregen veel baby viskes! We hebben ze aan een collega gegeven van mijn vader, en toen kreeg die de hele tijd kleine visjes. Wel erg leuk, kleine visjes := ik deed ze in de ochtend altijd zoeken. Als ik er altijd 1 zag, riep ik papa kijk, babyvisje!!!! Vond het erg spannend :o

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:31

mel86 schreef:
Oei.. Uit de verschillende reacties kan je al opmaken hoe weinig er zeker is!
Daphne, heb jij misschien wat adresjes voor me? Eventueel via pb?

Pb even waar je woont :)
Ken genoeg kwekers, vast ook wel bij jou in de buurt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:38

Daphne__ schreef:
Dat is echt een prachtige smoes van winkels... dat ze worden gekweekt in het buitenland :j

Mensen willen geen wildvang, dus dan is het gewoon gekweekt in het buitenland...

Correct.

Verder is de vraag in de topicopener heel valide en +:)+ dat de ts daaraan denkt.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:36

Ik zeg niet dat het altijd zo is maar toch kan het wel degelijk waar zijn dat vissen in het buitenland gekweekt worden en dan hierheen gehaald zijn.. maargoed eerlijk is eerlijk als je kijkt wat vissen aan stroom/water/arbeid kosten is het simpelweg niet rendabel om alle moeilijkere soorten in grote getalen zelf te kweken. Vaak gaat het daar altijd op mis wanneer dieren en economie samen moeten gaan. Ik praat hier niets goed begrijp me niet verkeerd, maar niemand wil 5 euro neertellen voor een neon tetra.

Waar het vaak fout gaat bij het welzijn van de vissen is het onzichtbare gedeelte, oftewel wat er in het water zelf afspeelt. Te weinig filtermedium, het schoonmaken van het gehele filter in één keer, zomaar twee dingen wat vaak verkeerd gaat. Ammoniak en nitriet bijvoorbeeld zijn de twee bekendste stoffen die in grotere concentraties veel schade aanrichten aan de vis, maar dit kun je niet zien.
Om dit te voorkomen is het belangrijk genoeg filtermateriaal in je bak te hebben, maar ook voldoende zuurstof speelt hierbij een grote rol. Als je dus merkt (kan via watertesten, eenvoudig zelf te doen maar aan vissen kun je vaak al merken dat er iets mis is) dat je bijvoorbeeld teveel nitriet of ammoniak hebt kan dit liggen aan een tekort aan zuurstof (de bacterieen in het filter zijn aeroob, oftewel ze hebben zuurstof nodig om de giftige verbindingen om te zetten in niet giftige verbindingen) (je hebt tenslotte een O'tje van de O2 nodig om NO2 om te zetten naar NO3, en om van NH3 NO2 en H2O te krijgen heb je wederom dat zuurstof nodig) of het kan ook zijn dat je simpelweg meer filtermateriaal nodig hebt zodat je meer bacterieen kwijt kan.
Dit alles is afhankelijk van de hoeveelheid vissen welke je in de bak plaatst. Kan er nog wel een uur over praten maar dit is ongeveer lichtelijk de basis

Veel parasieten worden ook niet herkent, terwijl het wel een veelvoorkomend probleem is.. signalen zoals langs stenen schuren of voor de filteruitstroom hangen worden vaak gemist

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 22:36

Bedankt, Heurtecilla! Maar goed, het zijn dieren dus is het normaal dat men zich erin verdiept en dus ook de voors en tegens afweegt.

Pikeur dank je wel! Ik ben me op het technische vlak aan het inlezen, maar als ik heel eerlijk ben is dat wel een aspect wat me wel iets minder trekt.. Maar als het zo simpel staat opgeschreven, _/-\o_
Ik kan het me haast niet voorstellen dat het niet opvalt als je vissen ziek zijn!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:58

De reden waarom sommige vissen zo duur zijn is omdat er tijdens het Importeren zeer veel anti stress in het water toegevoegd word waardoor 80% van de vissen ''gespoeld/onvruchtbaar) word. En ze dus lastig te kweken zijn bij transporten ;)

Ik heb hier ook een aquarium van 120met van alles rond zwemmen. Hartstikke leuk!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:59

Pikeur; Het kan zeker, maar het gebeurd niet zo vaak :n
Vooral de ''gewone'' dierenwinkel met wat vissen begint er niet aan. Die willen de kans niet lopen dat dure nakweek uit het buitenland de reis niet overleefd.

Mel86; Nouja normaal... je bent een van de weinigen die eerst informatie zoekt hoor. Vissen worden vaak aangeschaft omdat mensen bij iemand een aquarium hebben gezien, dat zo mooi vinden en dat ook in de woonkamer willen hebben. Maar denken aan de kosten, de techniek er achter en de minimale kennis die je moet hebben over de gezondheid van vissen dat doen ze niet.

Ik vind het bijv ook belangrijk dat mensen met vissen, weten hoe ze ze doodmaken... met je konijntje ga je naar de dierenarts om in te laten slapen, met je vissen sta je er alleen voor.
En iedereen met een aquarium krijgt een moment waarop het beter is om de vis te doden. Dan kun je allerlei martelpraktijken bedenken op dat moment omdat je niks in huis hebt, maar je hoort het gewoon in huis te hebben zodat je het op de diervriendelijke manier kunt doen.

Een aquarium houden hoeft helemaal niet moeilijk te zijn, ook de meest indrukwekkende techniek, kan zo simpel zijn. Als je vantevoren informatie opzoekt :)

Ik weet niet of Nieuwegein te ver is voor je, maar daar is in Maart een beurs met álles op het gebied van vissen, reptielen en insecten. Super leerzaam en voor kleine prijsjes heb je een grote keus uit vis, planten, lampen, aquaria, filters, echt alles. En veel lezingen.

Kom er elk jaar en vorig jaar stond ik bij een stand, echt een aanrader, ook als je straks je bak naar je zin hebt :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:12

Als mijn vissen dood zijn gaan ze gewoon door de wc. half dood gaat eerst dood en dan door de wc. :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:14

Daphne__ schreef:
Mel86; Nouja normaal... je bent een van de weinigen die eerst informatie zoekt hoor. Vissen worden vaak aangeschaft omdat mensen bij iemand een aquarium hebben gezien, dat zo mooi vinden en dat ook in de woonkamer willen hebben. Maar denken aan de kosten, de techniek er achter en de minimale kennis die je moet hebben over de gezondheid van vissen dat doen ze niet.

Vul gerust ´hond´of ´paard´in. Met die laatsten is het nog veel erger dan met vissen. Vissen krijgen in ieder geval nog hun eigen leefmilieu.
Vissen, zeepaardjes kan je niet houden zonder aquarium. Landpaardjes wel.

Honden; ooit met 10 duizend jaar voorsprong op andere dieren gedomesticeerd omdát hun sociale behoefte perfect aansluit bij in sociaal verband met de mens leven, worden en masse solitair in huis (soms zelfs in een bench) gehouden terwijl de bazen uithuizig zijn.

Nee, nomaal is ´bezint eer ge begint´ helaas niet.