Hond doet behoefte niet aan de riem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ouwe

Hond doet behoefte niet aan de riem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 00:21

Hallo!

Wij hebben momenteel 2 honden, een reutje die we een paar jaar geleden uit het asiel hebben gehaald en sinds maart hebben we er een teefje bij. Ze zijn allebei 6 jaar. Het gaat allemaal hartstikke goed, alleen onze madam heeft nooit geleerd om haar behoefte te doen terwijl ze aan de riem zit. Gevolg: ze loopt heel braaf mee, stopt wanneer ik stop, maar plassen of poepen doet ze niet. Ze doet alleen maar haar behoefte als ze los is.
Sinds ze bij ons is, heeft ze een paar keer een plasje gedaan terwijl ze aan de riem zat. We hebben haar direct de hemel in geprezen natuurlijk. Nou lopen ze vaak los in het losloopgebied vlakbij ons huis, maar ik zou haar toch wel graag willen leren om ook haar behoefte te doen terwijl ze aan de riem zit. Hebben jullie tips en trucs om haar dit te leren? Want ik heb even geen flauw idee...

dierenfan

Re: Hond doet behoefte niet aan de riem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:07

Ik ken het helemaal. Mijn boxer deed ook geen behoefte aan de riem (oh wat was hij blij als hij de tuin in mocht de eerste week en dat wilden wij niet hebben dus toen maar los gelaten bij uitlaten op veilige plaatsen). Hij was toen 3.5 jaar. Inmiddels is hij 5 jaar en plassen aangelijnd doet hij inmiddels (voordeel van reu zijn misschien? Die markeren eerder en zeker omdat ik er 2 heb).
Poepen aangelijnd doet hij zeer sporadisch ook inmiddels en bij mij makkelijker dan bij een van mijn ouders.

De eerste keer dat hij het deed heb ik hem ook enorm geprezen. Gevolg? De eerste weken deed hij weer geen behoefte meer aan de riem. Heel apart in mijn denkwereld maar oke hij zijn zin.
Dus het gebeurde weer eens en heb er totaal geen aandacht aan geschonken (alleen inwendig in mezelf haha dat hi het eindelijk deed). Omdat ik het dus normaal vond, vond hij het schijnbaar ook steeds normaler ofzo. In elk geval is het dus hier wel goed gekomen en dan in het begin aan een 8 meter lijn zodat hij flink de ruimte had en langzaam naar de normale lengte riem gegaan.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 16:21

Bedankt voor je reactie. Wij hebben ook beide honden aan een uitlooplijn. Ze maakt er echter geen gebruik van, aan de lijn blijft ze perfect naast me lopen. De volgende keer als ze weer een plasje doet aan de lijn, zal ik eens doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, eens kijken of dat effect heeft...

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:30

Misschien een tijdje aan de lijn houden, ze zal vanzelf wel echt moeten toch :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:32

Maar dan heb je kans dat ze 't in huis doet?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:33

MissAnnemijn schreef:
Misschien een tijdje aan de lijn houden, ze zal vanzelf wel echt moeten toch :')

Dat zou ik dus ook zeggen :o
Als jij een uur gaat wandelen, moet de hond dan helemaal niet? Lijkt mij dat ze na een tijdje toch echt wel nodig moet en het wel doet.

Even terzijde; ik weet wel dat ze koppig kunnen zijn als ze groot zijn. Die van mij plast niet omdat ze moet, maar om over andere geurtjes heen te plassen. IN de verse sneeuw waar dus nog geen hond heeft geplast, doet mijn hond het dus ook niet en komt gerust met volle blaas weer thuis.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 16:50

Ik heb inderdaad wel eens geprobeerd om haar gewoon aan de lijn te houden de hele weg, dan doet ze inderdaad gewoon niks, de toos. Ik zal het eens wat consequenter proberen, dus alleen maar aan de lijn wandelen, hopelijk moet ze dan vanzelf heel nodig...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:56

Wat vaak wil helpen is er een commando aan plakkenn, dan snapt ze wat je van dr wil als ze stil staat, dit kan je dus ook aan een lange lijn/rollijn in de tuin oefenen.

Onze staff teef vertikt het bijv met het koudere weer uitgebreid te plassen dus krijgt ze last van dr blaas, Ik zeg ga plassen en wacht net zo lang tot ze goed gaat plassen dan is het braaf en mag ze naar binnen. Zeg ik niets gaat ze gewoon zitten bibberen naast me de doos :=

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:59

en zorgen dat ze de ruimte heeft om het gras op te gaan, heel veel teven vinden het verschrikkelijk om op de stenen te plassen omdat dat tegen haar poten aan klettert

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 19:58

Mandy schreef:
en zorgen dat ze de ruimte heeft om het gras op te gaan, heel veel teven vinden het verschrikkelijk om op de stenen te plassen omdat dat tegen haar poten aan klettert

Trust me, madam heeft echt ruimte zat, ik woon heel dichtbij een park waar ik elke dag kom. Eigenlink wil ze liever niet in het gras lopen, daar heeft ze echt een hekel aan, de toos...

Commando aanleren is ook nog wel een optie ja :j

Thanks voor de tips tot nu toe!

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:10

Heel herkenbaar!!!

inmiddels zijn we wel zover, dat hij naast de fiets wel (dus aangelijnd) wel wil poepen. Echter wel elke dag op dezelfde plaats.. (tsja dan heeft ie toch lastig met mij als baas..)

heel sporadisch wil die t nog wel eens aan de lijn doen, maar dan weer niet als er iemand mee loopt.
heb er ook een commando van gemaakt, maakt het toch wat makkelijker!

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 18:27

De afgelopen dagen hebben we de honden alleen maar aan de riem uitgelaten. Ze kijkt steeds wel vragend, zo van waarom mag ik niet los? -O-
Na een tijdje wandelen geeft ze toch maar toe, dus vandaag heeft ze al 2 plasjes aan de riem gedaan en zelfs een keer gepoept aan de riem! *\o/*
Dus er zit vooruitgang in!