oude hond nog opereren aan tanden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

princesmax

oude hond nog opereren aan tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 23:05

Mijn ouders hebben een kruising fox van 15 1/2 jaar oud. Hij heeft op dit moment echt een slecht gebit, je merkt dat hij moeite krijgt met kauwen. Nu vroeg ik me af of het nog wel verstandig is om ze schoon te laten maken.
Ik ben namelijk bang dat hij niet uit de narcose komt omdat hij al op leeftijd is.
Hij is mentaal nog best fit, slaapt iets meer als vroeger en kan niet meer zo ver lopen als vroeger maar is nog altijd even enthousiast en doet alles voor een lekker koekje.
Wel is hij doof aan het worden en krijgt hij staar. Ook heeft hij veel bulten, waaronder een grote bult op zijn achterbeen waardoor hij ooit wat moeilijker opstaat. ( deze konden we niet weg laten halen ) Wat is wijsheid?? en heeft iemand ervaring met narcose en oudere honden?

kimmie261

Re: oude hond nog opereren aan tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:15

tja ik zou het niet meer laten doen...narcose heeft echt wel een impact bij een oude hond...

mss kan je hem alleen zachtvoedsel aanbieden ( goed blikvoer/kvv) waarbij hij minder last heeft met kauwen bij het eten :)

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:17

Wij hebben hetzelfde probleem maar doen het niet omdat de kans groot is dat ze niet meer uit de narcose komt

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:22

Dan zou je moeten afvragen: in hoeverre heeftz e last.
Heeft ze er echt pijn aan is het wel diervriendelijker (ondanks risico op overlijden tijdens de narcose) om het wel te doen

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 23:33

Hij heeft er nu nog niet zoveel last van maar stel dat hij nog een paar jaar mee gaat dan denk ik dat hij er wel last van gaat krijgen.
We gaan woensdag zoiezo even langs de dierenarts om nieuwe entingen te laten zetten dus ik vraag het ook even aan onze da wat we er het beste mee kunnen doen.
Ben nog steeds benieuwd naar jullie ervaringen :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:38

mijn ouders hadden een dwergschnauz van 13,5
Deze had vanaf ongeveer zijn 9 jaar een steeds slechter wordend gebit. Wat resulteerde in echt rampzalig. Oorzaak hiervan was een fikse hartruis, waardoor het hondje een beetje krakkemikkig werd. We zijn gewoon zijn brokjes gaan wellen in water. Hierdoor heeft hij tot het einde (toen er dus ook al tandjes gewoon uit gerot waren) gewoon hetzelfde voer blijven eten.

Bij hem was het ook geen optie om de boel te restaureren, ivm leeftijd, en dat slechte hartje

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:44

Zou zelf iig kiezen voor kwaliteit van leven niet kwantiteit....
Oftewel wat beste is voor het leefcomfort van je hondje

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:46

Tja 15 1/2 is een hele leeftijd klinkt banketstaaf maar de kans dat het hondje nog 3 jaar meegaat is niet groot. Het risico met narcose zou ik te groot vinden. En daarom lijkt mij de eerder genoemde optie zacht voer eigenlijk nog wel de beste.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:54

Tja, van zacht voer krijg je weer sneller tandplak > Tandsteen > irritatie > Ontstekingen etc...
Je da (assistent dan) kan een senioren-bloedtestje laten doen, heel licht narcose geven en snel werken.. ?
ik denk dat je het met hen moet overleggen, zeker als zij je hondje al langer kennen dan vandaag...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:58

tja dat is een beetje de fabel he,dat honden geen tandsteen van brokken krijgen,maar juist van brokken krijgen honden tandsteen..

maar buiten dat,denk dat je bij een hondje op dergelijke leeftijd gewoon eten moet geven waar hij geen last van heeft....ip krijgen honden geen tandsteen van kvv,en dat is hap slik weg voer......

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:05

Ik zou het wel doen. Oudere hondjes worden goed in het oog gehouden, ook tijdens de behandeling van de tanden, en worden na de detartratie normaal onmiddellijk wakker gespoten. De dierenarts zal natuurlijk eerst moeten controleren hoe het hartje van het hondje het doet. Tandproblemen kunnen zeer snel erger worden, en als een hondje niet meer eet omdat hij veel pijn in zijn mond heeft, kan het snel achteruit gaan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:09

Als hij echt onstoken tanden heeft, heeft hij misschien ook wel veel pijn eraan.
En die onstekiningen gaan dan verder woekeren.
Dan is het beter de slechtste tanden te laten trekken.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 10-11-11 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:16

Even simpel geredeneerd. Hij heeft kiespijn, dat doet zeer, dus wil graag weer gezond bekje.

Hondje heeft er duidelijk last van, want je geeft aan dat hij slechter kan eten.
Denk dus dat schoonmaken alleen het ook niet gaat worden, maar dat er allicht aantal tanden en kiezen uit moeten.
Wat alleen maar fijn is voor de hond, want een rottend gebit geeft pijn en door het lichaam rondzwervende bacterien die vast kunnen lopen op hartkleppen en in nieren etc. en daar boel ellende kunnen veroorzaken.
Ja, anesthesie heeft een risico, altijd, bij jong of oud dier.
Bloedprikken voor de narcose om te kijken of lever en nieren nog goed functioneren kan handig zijn.
En ja, als wel zo ongeveer al zijn tanden en kiezen getrokken moeten worden heeft hij ook een zere bek,
maar dat geneest en gaat over.
Daarna kan ie weer lekker pijnvrij eten!

Als je hond echt bar en boos gebit heeft, krijg je vermoedelijk voordat hij geopereerd moet worden al antibiotica mee, zodat bek rustiger is tijdens de operatie en het risico op zwervende bacterien kleiner is.

Hij is nu 15.5.. misschien wordt hij maar 16 of wel 18... Dat weet niemand.

Ik heb paar maand terug mijn 12 jaar oude, grote hond laten operen.
Omdat ik ook niet weet of hij 12.5 of 16 gaat worden, hij had goedaardige tumoren, maar die groeiden wel redelijk hard.
En nu waren ze nog op een formaat dat je ze eenvoudig kon verwijderen.

Wat wijsheid is voor jouw hondje kunnen wij niet zien, maar als je volgende week voor zijn entingen gaat,
laat er dan goed naar kijken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:50

Op zich is het geen probleem een oudje in narcose te leggen. Maar ik zo van te voren even een algemeen bloedonderzoek laten doen. Lever en nier waardes zodat je weet of hij de narcose kan verwerken.

5 dagen voor de behandeling antibiotica zodat bacterieen bestreden worden zodat deze niet in de bloedbaan kunnen geraken tijdens de behandeling.

Slechte tanden kunnen voor allerlei problemen zorgen zoals hartkwalen enz. Dus ik zou zeker wat doen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:59

Pijn in zijn bekje is ook niet fijn maar onder narcose laten gaan op deze leeftijd vind ik zelf ook geen aanrader... Is er niet een alternatief?

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 01:03

Ik heb afgelopen voorjaar bij mijn kat van 16 een gebitsbehandeling laten uitvoeren. Er zijn nieuwe narcosetechnieken voor oudere dieren en ik ben blij dat ik het heb laten doen; er zijn behalve tandsteen verwijderen 5 kiezen getrokken en ze had de ontstekingen die de slechte kiezen in haar tandvlees en kaak hadden veroorzaakt niet lang meer overleefd... Nu gaat het heel goed met haar!

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 01:19

Bij mijn vriend thuis hebben ze de hond van 13 deze behandeling laten ondergaan. EN hij rent nog rond.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 02:21

Ik vind niet dat je je hondje met kiespijn kunt laten lopen, laat de da je hierin adviseren, die ken jou hondje en is als het goed is op de hoogte van de technieken die er tegenwoordig voor oudere dieren zijn. ;) Als het dier verder gezond is....en het is volgens mij ook meer een roesje dan ipv diep onder narcose gaan. Sterkte.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 02:44

Hondje van mijn oma (dwergpoedel) had tandproblemen .. eigenlijk altijd al
na haar 14e wilde de DA er niks meer aan doen
op 15,5 naar een andere dierenarts geweest, er was een gat ontstaan totaan de neusholte, geopereert..
nu is de bijna haar 17e verjaardag aan het vieren, en is erg opgeknapt van de operatie maar wel even van de kaart geweest erdoor.

Ze hebben haar plaatselijk verdoofd en een heeeeeel licht roesje gegeven, eigenlijk was ze er nog bij maar voelde niet wat er gebeurde.. nu word ze ieder jaar onder plaatselijke verdoving met het lichte roesje bijgehouden, komt ze er niet uit heeft ze een mooie leeftijd bereikt en was het haar tijd.

Je hondje is oud, heb je zelf wel is kiespijn gehad? dan liever niet uit de nacose komen dan zo door laten lopen...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 06:36

De kruising fox van een collega van mw is ook op haar 15e nog aan haar tanden geopereerd. Hondje is 21 geworden. Je kunt niet voorspellen hoe oud ze worden.:)

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 07:56

Mijn oude bes is laatst aan haar tanden geopereerd mbv dat michael jackson spul: prophenol (of hoe heet dat??). Prima gegaan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:03

ik zou de DA laten kijken EN niet meer laten enten. Enten is een heel belasting voor het lichaam en na 15 jaar geent te zijn is ze echt wel resistent. Mijn honden worden al niet jaarlijks geent en zijn nog veel jonger. (nobivac vaccinatie is 3 jaar geldig) misschien dat ik alleen weil zou laten enten als de hond nog veel zwemt of slootwater drinkt bijv.

Bij sommige honden kan gebitsbehandeling ook zonder narcose maar dan moet het puur schoonmaakwerk zijn en geen tanden trekken.

Idd geeft brokken wel tandsteen en vers vlees niet. Denk maar aan een liga koekje. Als je dat eet zit het langs heel je tanden. Eet je een stuk vlees dan niet. Hetzelfde principe heb je met brok en vers vlees.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:50

Iris82 schreef:
De kruising fox van een collega van mw is ook op haar 15e nog aan haar tanden geopereerd. Hondje is 21 geworden. Je kunt niet voorspellen hoe oud ze worden.:)

21 _/-\o_ ,dat wil ik ook,dat ze hier 21 worden :j

nou ja ik heb 2 'oudere" dan wel grotere honden laten opereren,de een ging het hart 3 dagen na de operatie op hol,en overleed...de ander ging er kern gezond in en 1,5 maand na de operatie had ze zware hartklachten,of dat van de OP is geweest,geen idee,maar het is voor mij wel een reden om bij een volgende hond op leeftijd wel te overwegen of de klachten ernstig genoeg zijn om te opereren ,als er geen andere mogelijkheid is,tuurlijk,dan gaan ze onder het mes,maar kan het anders opgelost worden,dan graag..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:52

Ja mooie leeftijd he? :D

TS, ik denk wel dat je er iets aan moet doen. (vind ik persoonlijk dan he). Want om nu maar te zeggen dat een operatie niets is. Punt. Vind ik ook zo sneu. Wellicht is het nog op te lossen met enkel schoonmaken en hoeft er niets getrokken te worden.

Het is niet echt een zware narcose die ze krijgen voor het tandjes schoonmaken.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:56

Mijn hondje is pas geleden geholpen. Ik heb tandsteen weg laten halen. Hij is nu 12 jaar. Ze gingen voordat ze begonnen luisteren of zijn hartje goed was. Die was dus goed en mocht hij onder narcose. Hij kreeg zeg maar een lichte narcose waar ze elke keer wat bij konden doen.