Gemengd graan <-> Legkorrel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Gemengd graan <-> Legkorrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 20:50

Even een vraag voor mijn kipjes op stage. Ze krijgen op dit moment 800 gram voer per dag, voor 15 kippen en 1 haan. Dit is een gemengd graan en ze hebben verder wel ruimte om te scharrelen, maar zullen daar weinig extra vinden. Dit is dus een dikke 50 gram per dier.
Ik ben nu bezig het allemaal om te gooien zodat ze voldoende én geschikt voer krijgen.

Wat is het verschil tussen gemengd graan en legkorrel in voedingswaarde? Ze krijgen nu gemengd graan, maar ik ben zelf niet gewend dit te geven aan kippen, wij voerden altijd legkorrel. De kippen zijn een jaar of 3 en leggen eigenlijk vrijwel geen eieren.

Hoe bescherm ik het voer tegen musjes? Er zitten vééél musjes die ook het voer opeten als ze de kans krijgen. Op dit moment is het gemengd graan binnen een mum van tijd op, maar als ik onbeperkt wil voeren, hoe vang ik dit dan op?

Sjolvir

Re: Gemengd graan <-> Legkorrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:52

Als het goed is staat de samenstelling van je voeders op de zak.

Mussen weghouden lijkt me net zoals muizen weghouden van voer, onbegonnen zaak.

Aangezien het kippen zijn, dus echte afvalbakken, kan je daar ook heel fijn je groente die in de keuken overblijft aan kwijt + nog veel meer.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:52

Ik denk dat de naam het al zegt.... gemengd graan is meer voor de hobby en legkorrel is voor kippen die eieren moeten leggen.

En voor onbeperkt voer kun je speciale voerbakken kopen bij de dierenspeciaalzaak :)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:54

Als je eieren wilt moet je legkorrel voeren, als je dikke kippen hebben wilt gemengd graan.
Mussen weghouden? :') _O- Gewoon accepteren en extra voeren, doen wij al jaren. We hebben dan ook een hele grote mussenpopulatie.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:54

voer silo heet zo'n ding, of je gebruikt van die langwerpige,
maar mussen en muizen heb je dan nog steeds,
die pikken graag graantje of legkorreltje mee.
(en gelijk hebben ze, bovendien vind ik mussen enig!)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 20:59

Jongens, alsjeblieft, ik ben niet blond hoor ;). Maar misschien waren/zijn er truukjes om het mussenaantal een beetje te beperken.

Deze kippen worden speciaal gehouden voor de gezelligheid :). Legkorrel vind ik zelf logischer, omdat ze dan mooi veel eitjes leggen, wat nooit kwaad kan!
Is bijna-onbeperkt voeren een plan? Dus méér voeren dan nu, maar dat ze het wel op hebben? Mijn voorkeur ging uit naar legkorrel omdat ze daar ook minder kritisch op zijn met uitzoeken (net als gemengd konijnenvoer bijv).

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:04

Wij geven het allebei, de legkorrel onbeperkt in een valtrog in het nachthok en het gemengde graan een keer per dag een hondenvoerbak voor ongeveer 20 kippen. Verder krijgen ze hier idd het keukenafval, vooral rijst zijn ze gek op, daar laten ze zelfs het graan voor liggen :)

Mussen kun je denk ik ook niet weghouden, tenzij je het hok overspant met gaas oid.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:05

Mag ik vragen waarom je het niet mengt? I heb legkorrel, maar daar zitten ook nog allerllei granen en zaden etc. bij. Bij de paarden krijgen ze alleen gemengd graan en die zien er top uit en er is ieder jaar en baby-boom (dus ook eieren :Y) )

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:06

Hier krijgen ze onbeperkt legkorrel en 2 handjes graan per dag op 10 kippen. Geef je teveel graan dan gaat de eiproductie al snel terug.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:09

Zorgt legkorrel eigenlijk voor meer leggen, of ondersteunt het alleen het leggen?
maw Wat is oorzaak en gevolg?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:11

Ga even bij mijn kipjes (in de oven) kijken.

Leggen de kippen als ze los lopen hun eieren wel waar jullie ze kunnen vinden?
Ik lach me op stal altijd dood, als ik weer her en der in het stro of in het vlas een ei vind.
Heerlijk echt boeren omeletje, als dank dat ik de kipfilets altijd wat van mijn paarden hun granenmix voer.
(alle kippen luisteren hier naar de naam kip-kip-kip-KIIIIIPPPFILEEEETTTTTT, aangezien ze dan eten krijgen }> )

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 21:12

Ja, geen idee Caaramel! Goeie vraag!

En Baileymix: Geen idee waarom ik het niet meng.... :P Dat is ook nog een optie, als dat de beste optie is! Ik denk dan alleen eerder dat we volledig legkorrel gaan voeren en dan wat graan voor de extra. Praktisch gezien (zorgboerderij), en omdat ze anders misschien eerst de graantjes eruit pikken?

@ Sjolvir: Nee, alle eieren die ze leggen kunnen we zien ;). Ze lopen niet los, maar hebben wel een grote ren, waarin geen begroeiing zit. Dus veel diertjes halen ze daar ook niet weg :).

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:17

Ik vind musjes geweldig <3 Toen ik nog kippen had gaf ik ze 1/2 legkorrel, 1/4 gemengd graan, 1/4 restjes groente/brood. Helaas heb ik geen kippen meer |( Wel sinds een week een aanloop-haan op mijn werk :j Ik geef hem wat brood en voor de rest scharrelt hij in de tuin, maar ik ga morgen even langs de welkoop voor eten voor hem. Iemand nog een haan? :D :D :D :Y) Niet om op te eten!! :(

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:41

leg korrel is volledig voer en gemengd graan is aanvullend. zo is het mij altijd geleerd.
je kan ook verschillende mixen kopen (boerderijmix van garvo, of multimix kip van kasper fauna) en dan heb je een mengeling van legkorrel, gemengd graag en grit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:44

Ik voer alleen gemengd graan, leggen keurige eieren en zijn zeker niet dik.
Maar goed, t zijn hobby dieren en gewoon onwijs zinnig. De legkorrel weigerden ze te eten.... Dus zonde om te kopen voor ons.
Wel afgewisseld met wat wormen, af en toe wat groenvoer en wat fruit.

Mussen? Geen idee wat je er tegen kan doen, wij hadden ratten die afkwamen op het voer.... Haha heb ik liever de mussen :p

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:22

Sting schreef:
Ja, geen idee Caaramel! Goeie vraag!

En Baileymix: Geen idee waarom ik het niet meng.... :P Dat is ook nog een optie, als dat de beste optie is! Ik denk dan alleen eerder dat we volledig legkorrel gaan voeren en dan wat graan voor de extra. Praktisch gezien (zorgboerderij), en omdat ze anders misschien eerst de graantjes eruit pikken?
@ Sjolvir: Nee, alle eieren die ze leggen kunnen we zien ;). Ze lopen niet los, maar hebben wel een grote ren, waarin geen begroeiing zit. Dus veel diertjes halen ze daar ook niet weg :).

Beste optie is om bijvoorbeeld onbeperkt legkorrel aan te bieden en dan 2 keer per dag een beetje gemengd graan. Van die granenmix vervetten ze al snel en dan gaat dus inderdaad de eiproductie omlaag. Ook vinden de meeste kippen graan veel lekkerder dan legkorrel dus als je het beide onbeperkt geeft halen ze inderdaad de graantjes eruit.

Alleen legkorrel is in mijn ogen (zo vlak voor de winter) niet voldoende, maar als je bv. 3/4 legkorrel + 1/4 graan geeft moet het wel goedkomen +:)+

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:16

Hier ook een kippenhouder (en mussenhouder :+ ).
Ik voer in van die voerbaksilo's (witte bak, rode onderkant. Van de Welkoop). Hier heb ik legvoer en graan in zitten. Door elkaar heen: 2/3e legvoer en 1/3e graan. Om te voorkomen dat de kippen kieskeurig worden en alleen de graantjes eruit gaan pikken vul ik de voerbak niet eerder opnieuw dan dat deze bijna leeg is (en ik dus zeker ben van het opnemen van de legkorrel).

Legvoer is geschikt voor leggende kippen vanaf ongeveer 18 weken (afhankelijk start legperiode). Daarvoor kregen onze kippen opfokvoer, met een lager calciumgehalte.
Het kant-en-klare legvoer wordt dus aangevuld met gemengd graan en groenten en kruiden uit de (moes)tuin. Groentenafval gaat wel snel rotten, dus ik voer dit beperkt. Luzerne, brandnetels, smeerwortel, klein hoefblad, herderstasje, lijnzaad, sla, boerenkool: de kippen weten er wel raad mee :) Zo'n struik boerenkool geeft in de ren veel afleiding :D

Een 'nut' van legvoer is het calciumgehalte. In legvoer zit een voldoende calciumgehalte wat zorgt voor stevige eischalen. Wanneer kippen alleen gemengd graan krijgen is schelpengrit een goede aanvulling voor het calciumgehalte.
Calcium is belangrijk voor leggende hennen. Zwakke eischalen zijn een teken van calciumgebrek. Wanneer kippen door de poten zakken is er langduriger sprake van calciumtekort, voor eischaalvorming wordt dan calcium uit het skelet onttrokken.

Let op!: Maagsteentjes (soms ook wel grit genoemd) zijn geen calciumbron. Deze steentjes zijn belangrijk voor het functioneren van de spiermaag waarin het voedsel verkleind wordt.

Edit: P.s. even spammen hoor :o -> [FOTO] Verzameltopic Kippen

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:41

Mijn 4 kipjes en haan hebben onbeperkt legkorrel in een trapbak. Ze moeten op een plaat gaan staan en dan kunnen ze bij het voer. De musjes kunnen daar dus niet bij, behalve de geknoeide korrels. Verder krijgen ze 2 keer per dag een paar handjes gemengd graan en daar eten de mussen dan graag van mee. Heb iedere dag 3 tot 4 eieren. Kuikens zijn er nog niet van gekomen, maar daar geef ik de haan de schuld van :( . Ontzettend lief beest, maar volgens mij of homo of impotent :o

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:17

Hier krijgen ze gemengd graan en legmeel erdoorheen. Daarnaast kunnen ze nog de hele dag gras eten, dus veel graan eten ze niet.