konijn eet nog steeds niet..........

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

melanie81

konijn eet nog steeds niet..........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 20:30

vanmorgen merkten wij op dat het konijn niet gegeten heeft, ze was erg lusteloos en voelde koud aan. gelijk DA gebeld en kon gelijk komen. middels de telefoon ben ik op de hoogte gehouden. ze is geopereerd, haar baarmoeder en eierstokken zijn verwijderd deze zagen er wat vurig uit. verder kon de DA niks vinden, maag zat klein beetje gas maar niet gespannen of iets dergelijks, darmen zagen er ook goed uit. heb om 5 uur mijn konijn weer opgehaald en 220 euro lichter. nu is ze thuis en ligt ze bij een kruikje. heb haar wat dwangvoer gegeven en likte dit een beetje op. misschien wil ik wel te snel, maar heb niet het idee dat ze opknapt. af en toe loopt ze even, maar heeft nog niks gedronken of uit zichzelf gegeten. ze reageert ook niet zoals ze normaal doet. kan dit nog door de operatie komen? of wil ik haar gewoon weer snel zien opknappen. ook doordat de DA niet zeker wist of het wel door de baarmoeder kwam, maar dit was het enige wat ze kon vinden wat afweek........ik hoop zo dat ze het haalt

WinSel

Re: konijn eet nog steeds niet..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:34

Hebben ze wel naar haakjes gekeken op de kiezen/tanden ?
Vind het een beetje vreemd dat meteen de baarmoeder er uit is gehaald

Maar een konijn moet niet 24u zonder eten zitten, dus je moet echt blijven dwangvoeren

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 20:35

de tanden waren goed, een paar haakjes op de kiezen deze hebben ze ook gevijld

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:36

Blijf dwangvoeren, leg er ook hooi neer, als ze wel wil eten dat ze iets tot beschikking heeft
Dat ze lusteloos is kan komen door de operatie, maar zolang ze niet eet, moet je echt blijven dwangvoeren

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:38

Duim voor je dat het goed komt, wat was de aanleiding om de gehele baarmoeder te verwijderen, was deze vergroot of ontstoken?

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:38

Biedt d'r ook iets aan wat ze heel lekker vindt, ik heb daarvoor peterselie plantjes staan of geen ze wat wilgentakken (die tevens pijnstillend werken).

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:39

Ik zou ook blijven dwangvoeren. Ze moet blijven eten anders komen de darmen stil te liggen.
Weet niet waarmee je dwangvoert? Ik zou t met een injectie spuit (zonder naald natuurlijk!) proberen. En dan proberen ver achterin de mond te spuiten dat ze het wel door moet slikken.
Hopen dat ze er weer bovenop komt!

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 20:39

ze hadden ook rontgen gemaakt hierop was ook alles goed behalve een kleine zwelling in de baarmoeder dus hebben ze eerst gekeken naar alles binnenin of er een gezwel zat, was dus de baarmoeder die iets vuriger was (iets gezwollen). konijn is volledig onderzocht en heeft ook geen ontstekingen

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 20:40

vergeten te melden ze heeft vamiddag nog iets pijnstillends gehad + antibiotica. de medicijnen die ik heb meegekregen moet ik morgen mee beginnen en moet dan ook terugkomen voor controle

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:41

Wat voer je haar bij het dwangvoeren ?

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 20:42

ik geef haar dwangvoer met een spuitje van ik van de DA heb gekregen en met voer wat ik van DA heb meegekregen dit was een zakje met iets groens wat ik moest aanmengen met water

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:44

Weetje de naam ook ?

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 20:45

supreme science discovery

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:46

Dwangvoeren zeker blijven doen en konijntje warm houden.
Zakje met iets groens, recovery?

Wat heb je aan medicatie meegehad?
Hoop pijnstillers (konijn met pijn, kan stoppen met eten) (carprofen drops of zo?)
Iets om de darmen weer aan de praat te krijgen (na anesthesie zijn die vaak van slag en ze at vanochtend al niet)
(metocloral en eventueel cisoral?)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:47

Probeer anders wat olvarit te geven, wilgentakjes eten ze hier trouwens ook als ze niets anders meer eten..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:48

Olvarit Wortel is ook zeker iets om te dwangvoeren :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:48

Ah, zie het al recovery dat is goed dwangvoer.
Recovery is beter dan olvarit of appelmoes of wat dan ook, maar als je er wel baby prut wortels in kunt krijgen,
maar geen recovery is dat ook goed.
Je kan het ook nog mengen, de recovery en het babyvoer.

Verder nog iets meegehad?
En weet je of het konijn bij de dierenarts nog iets anders heeft gehad, bv iets om de darmen weer aan de praat te krijgen?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:51

Eventueel kun je ook brinta met warm water aanmaken, zijn de meeste konijnen ook dol op. Is natuurlijk geen vervanger, maar het kan wel het ene zetje zijn om ze weer aan het eten te krijgen :j

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 20:52

dat dwangvoer likt ze wel een beetje op dus dat doet het wel (hoop ik), heb idd carprofen drops gekregen om morgen mee te beginnen en nog wat meer dwangvoer. mijn vraag is dus eigenlijk hoe snel ze weer naar zo'n ingreep verbetering tonen en weer alerter enz zijn. ik doe er nu alles aan om haar er bovenop te helpen, maar aangezien ze om ongeveer 12 uur geopeerd is vroeg ik me af ik haar te snel wil zien opknappen. de Da heeft haar daar verschillende dingen toegediend. ze heeft bij de DA wel wat gedronken, maar niet gegeten uit zichelf

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:53

Als ze niet zelf het dwangvoer opeet, dan echt DWANG voeren, dus met spuitje in bekje geven,
wel steeds even wachten tot ze het door slikt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:54

Jep, en als het dwangvoederen moeilijk gaat (mijn konijnen spuugden het uit, lieten het gewoon uit hun bek lopen) dan even op de poten spuiten, dan wassen ze zich en krijgen het ook binnen.. Maar liever dwangvoederen!

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:22

Idd de Olvarit variant met alleen wortel wordt veel gebruikt om te dwamgvoederen. Eventueel mengen met dat poeder wat je gehad hebt. Konijnen zijn moelijke beesten... als ze laten zien dat ze ziek zijn zijn ze ook echt heel ziek. Lekker warm houden en ik zal voor je duimen!!!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:29

Blijven dwangvoeren! Anders komt het verteringsstelsel stil te liggen en komt het niet meer op gang!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:12

Blijven dwangvoeren :j Ik denk dat je iets te snel wil. Zolang ze blijft eten, of iig genoeg binnenkrijgt zou ik mij nog geen zorgen maken :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:49

Na eenzelfde operatie aan ons vrouwtjes konijn heb ik haar ruim 3 dagen moeten dwangvoeren voordat ze een beetje interesse begon te vertonen in eten.

Houdt haar goed warm en blijven voeren tot ze zelf eet. Veel sterkte.