Kat 9 maanden naar buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mysticism

Kat 9 maanden naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 16:07

Hallo,

Ik en mijn vriend zijn beiden erg allergische voor onze kat |( Maar we willen haar absoluut niet weg doen, we hebben haar genomen en moeten maar leven met de consequenties. We zitten allebei aan de allergie pillen en neusspray maar blijven nog steeds wel allergische.

We waren eerst van plan om haar niet naar buiten te doen omdat ze in mijn vorige ervaringen iets "verwilderen". Maar omdat we merken dat ze er misschien toch wel behoefte aan heeft en wij er allergische voor zijn is dit misschien wel een oplossing. Want als ze een paar uur buiten loopt is het toch minder (minder haren/huidschilfers in huis (verliest ze buiten)). Uiteraard zullen we nog steeds wel allergisch zijn maar we hopen het toch iets te beperken.

Okee naar mijn vraag:

We hebben haar nog niet laten steriliseren 1. omdat mij geadviseerd is te doen als ze 1 is. 2. omdat ze binnen bleef en geen kans heeft om zwanger te raken.
Maar nu vroeg ik me af, maakt het uit als ik haar nu naar buiten doe? Of kan ik beter even tot het voorjaar wachten en haar dan laten steriliseren en dan naar buiten laten gaan? (heb namelijk geen behoeften aan kleine kittens, hoe schattig die ook zijn <3 )

Alvast bedankt:D

Rennie89

Re: Kat 9 maanden naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:08

Ik zou haar eerst steriliseren voordat je haar naar buiten doet. Dit kan ook al eerder dan 1 jaar :j

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 16:10

lifaya schreef:
Ik zou haar eerst steriliseren voordat je haar naar buiten doet. Dit kan ook al eerder dan 1 jaar :j

Ja dat dachten wij ook al, met steriliseren wachten wij ook liever tot het voorjaar (kost bijna de helft minder). En die 3 maanden kunnen we dan ook nog wel volhouden :P

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:10

Steriliseren kan al vanaf 6 maanden idd. Als ze nog niet gechipt is, adviseer ik om dit gelijk tijdens de operatie te laten doen.
Dan kan ze daarna prima naar buiten. Zal idd vast schelen met de haren in huis :j

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 16:12

youngster schreef:
Steriliseren kan al vanaf 6 maanden idd. Als ze nog niet gechipt is, adviseer ik om dit gelijk tijdens de operatie te laten doen.
Dan kan ze daarna prima naar buiten. Zal idd vast schelen met de haren in huis :j

Ja dat waren wij ook van plan, meestal heb je in het voorjaar van die "aanbiedingen", vorig jaar was hier chippen en steriliseren voor €69,- Dat is iets anders dan €150 en dan nog chippen...

Tja we willen haar ook niet weg doen, staan al genoeg katten van nog geen jaar op internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:31

Goed van je dat je haar houdt :j
Het kan al vroeger, iig goed dat je het doet!

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:35

Onze dierenarts adviseerde ons destijds onze kat (van april 2009) voor eind januari 2010 te laten seriliseren om een nest te voorkomen. Ze ging al wel naar buiten toen maar moest na de operatie een paar dagen binnen blijven.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:38

Dan hebben jullie geluk gehad dat ze niet drachtig is terug gekomen.... :=

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:40

we hebben haar vlak voor de kerst laten steriliseren omdat we in die tijd veel thuis waren en goed op haar konden passen maar idd ze heeft geen nestje gehad. Heb jij het anders meegemaakt???

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:16

Jep bij ons in het asiel al een aantal malen voorgekomen dat kittens van 5 maanden hoog drachtig of drachtig binnen kwamen die dus zo op straat liepen!!
DUs idd niet buiten laten voordat ze geholpen is. Let wel op dat ook poezen tijdens krolsheid makkelijk kunnen gaan sproeien.

Bij mijn dierenarts is sterilisatie sowieso 65 euro maar voor een poes (kater 35 euro). Snap nooit waarom het zo duur moet bij een DA terwijl ze wel zo'n goedkope aanbieding kunnen zetten.

Succes met allergie ik ken het! Ben nu van mijn medicatie af (werd er enorm moe van) maar allergie is weer heftiger dan ooit (wel homeopatisch middel en neusdruppels). Eigen schuld heb een langhaar kat die 's nachts tegen mijn hoofd aan slaapt en die ik de komende 15 jaar niet meer wil missen daar!!!

Van buiten mogen lopen kunnen ze ook weer juist veel aanhankelijker worden puur om het feit dat ze hun energie dan buiten kwijt kunnen.
Tegen schilfers e.d. was ik mijn honden regelmatig. Langhaar kat heeft hier sowieso minder last van dan mijn korthaar kat en mijn honden moeten maar mee 'lijden' onder mijn allergie en worden dus 1x per maand gewassen.

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 18:20

dierenfan schreef:
Jep bij ons in het asiel al een aantal malen voorgekomen dat kittens van 5 maanden hoog drachtig of drachtig binnen kwamen die dus zo op straat liepen!!
DUs idd niet buiten laten voordat ze geholpen is. Let wel op dat ook poezen tijdens krolsheid makkelijk kunnen gaan sproeien.

Bij mijn dierenarts is sterilisatie sowieso 65 euro maar voor een poes (kater 35 euro). Snap nooit waarom het zo duur moet bij een DA terwijl ze wel zo'n goedkope aanbieding kunnen zetten.

Succes met allergie ik ken het! Ben nu van mijn medicatie af (werd er enorm moe van) maar allergie is weer heftiger dan ooit (wel homeopatisch middel en neusdruppels). Eigen schuld heb een langhaar kat die 's nachts tegen mijn hoofd aan slaapt en die ik de komende 15 jaar niet meer wil missen daar!!!

Van buiten mogen lopen kunnen ze ook weer juist veel aanhankelijker worden puur om het feit dat ze hun energie dan buiten kwijt kunnen.
Tegen schilfers e.d. was ik mijn honden regelmatig. Langhaar kat heeft hier sowieso minder last van dan mijn korthaar kat en mijn honden moeten maar mee 'lijden' onder mijn allergie en worden dus 1x per maand gewassen.

Wij hebben hiervoor langharige katten gehad geen last van, toen gingen we op ons zelf wonen en was het toch wel weer stil. Wij vonden het niet nodig om een ras kat van € 500 te kopen en wouden gewoon een "simpele" kat :P onze kat was dus ook een ongelukje van een niet gesteriliseerde kat. Maar mijn kat is gek op water maar dan ook echt gek :') Als ik ga douche en de deur vergeet dicht te doen staat ze er binnen enkele minuten ook bij, en dan zit ze mij chagrijnig aan te kijken alsof ik haar privacy kom verstoren :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:52

lifaya schreef:

ja, inderdaad. Mijn poesje is al gesteriliseerd met 5 maanden. (was voordat ik haar kocht). Maar dat kon blijkbaar ook al.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:57

youngster schreef:

Ben in feite ook allergisch voor katten, maar heb er 2. Nu heb ik er bijna geen last van, maar ik kan dat zelf nog een beetje verminderen.

Ik gebruik een heel fijn en flexibel kammetje om ze te kammen (geeft best een beetje weerstand, 1 vindt het wat vervelend maar is met snoepjes te verleiden en de andere vindt het heerlijk). Dat is even niezen geblazen, daarna ga ik stofzuigen, dweilen en m'n neus snuiten en is het na een halfuurtje wel over. Het complete ritueel inclusief kammen doe ik 2x per week.

Alle kleine beetjes helpen? :D

PS: De mijne zijn beide gecastreerd na een half jaar. De dierenarts vertelde me overigens dat het bij m'n poes ook castreren ipv steriliseren heet, omdat ze er daadwerkelijk "onderdelen" uit halen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:04

tja, kat naar buiten... Daar zijn de meningen over verdeeld.
In wat voor buurt woon je?
Zorg je dat je kat alleen in de eigen tuin kan of door de hele wijk?
Wat ga je doen als er buren klagen over JOU kat die in HUN tuin zit en daar :
    zit teschijten
    terrorist aan het spelen is
    de vogels uit de voiliere probeert te grijpen
    de tuim omgraaft
    etc etc
Daarbij blijf je bij een loslopende kat het gevaar houden dat die wordt aangereden/vergiftigd/mishandeld (Let wel, ik spreek dit absoluut niet goed, maar laatst was er weer een kat op TV die een "kogeltje" vlak naast de ruggewervels had), als het jou kat overkomt zal zij niet de eerste zijn (en ook zeker niet de laatste).

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:05

Mri schreef:
In wat voor buurt woon je? [...]
Daarbij blijf je bij een loslopende kat het gevaar houden dat die wordt aangereden/vergiftigd/mishandeld (Let wel, ik spreek dit absoluut niet goed, maar laatst was er weer een kat op TV die een "kogeltje" vlak naast de ruggewervels had), als het jou kat overkomt zal zij niet de eerste zijn (en ook zeker niet de laatste).
gaat dit niet een beetje héél erg offtopic? (buiten dat er over dát onderwerp al stapels topics zijn? ;) )

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 19:07

Mri schreef:
In wat voor buurt woon je?
Zorg je dat je kat alleen in de eigen tuin kan of door de hele wijk?
Wat ga je doen als er buren klagen over JOU kat die in HUN tuin zit en daar :
    zit teschijten
    terrorist aan het spelen is
    de vogels uit de voiliere probeert te grijpen
    de tuim omgraaft
    etc etc

Wij wonen in een rustige woonwijk dus geen last van kogeltjes:P
Tja de buren hebben ook dieren en hun hond zit ook wel eens bij mij op de stoep zijn behoefte te doen, dan ben ik ook instaat om het op hun raam te smeren :P dus kunnen ze er niet veel over zeggen als mijn kat het bij hun in de tuin doen. En volgens mij zitten er verder geen mensen met vogels in de buurt

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:10

ik zou haar niet nu naar buiten doen, pas als ze geholpen is ivm eventuele zwangerschap

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:12

HLPhoto schreef:
Mri schreef:
In wat voor buurt woon je? [...]
gaat dit niet een beetje héél erg offtopic? (buiten dat er over dát onderwerp al stapels topics zijn? ;) )

JLPhoto,
het zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden met de keuze om je kat wel/niet naar buiten te doen.
De titel van het topic is Kat 9 maanden naar buiten? Of lees ik dat verkeerd ;)

Woon je midden in de stad tussen de trams en druk verkeer, dan loop je een groter risico op een kat die aangereden wordt
Woon je in een wijk waar vaker katten zijn verdwenen of doodziek en vergiftigd/gewond thuis komen (en ja, helaas zijn die er) dan heb je grotere kans dat dat met jou (ik neem aan geliefde???) kat ook zal gebeuren.
Wederom iets om over na te denken en in je achterhoofd te houden.