Hond sloopt kamerplanten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Hond sloopt kamerplanten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 10:23

Wij hebben nu sinds 4 weken een 10 maanden oude Boerboel teef, een herplaatsertje.
Een heel lief en braaf dier.

In het begin wat probleempjes gehad met stiekem op de bank liggen als wij niet thuis zijn. Dit is gelukkig over nu we regelmatig aluminiumfolie op de bank leggen.

Ze heeft ook een ernstige vorm van verlatingsangst. Hier zijn we nu op aan het trainen en dit gaat steeds beter. Aangezien wij toch ook moeten werken moet ze enkele uren per dag alleen (samen met de katten) zitten.

Het grootste probleem op dit moment is dat ze bepaalde kamerplanten sloopt.
In de ochtend is ze meestal braaf en als ik tussen de middag thuis kom om haar uit te laten is het huis nog netjes en heeft ze geen plant aangeraakt. Als ik vervolgens om half 6 weer thuis kom van het werk heeft ze of bladeren van een plant afgetrokken, of de decoratie (boomschors) uit de pot gehaalt en gister had ze zelfs een hele stam van een soort ficus achtige doorgeknaagt. Als het eenmaal kapot is doet ze er ook niets meer mee. Maar ze moet volgens mij gewoon uit frustratie wat slopen.
Nu gelukkig een plant en niet onze meubels, maar vervelend is het wel, want ze pakt precies de dure planten.
We hebben nu sinds gisteravond op 2 lampjes een tijdklok gezet die aanspringt als het wat schemerig begint te worden, zodat ze tussen 5 en half 6 niet in het donker zit. Misschien dat het iets helpt, want het slopen doet ze meestal aan het einde van de dag. Ze is dan voor het goede eigenlijk net iets te lang alleen, maar het kan niet anders er moet ook geld verdient worden.

Heeft iemand een goede tip om haar van de kamerplanten af te laten blijven?
We gaan haar niet in een bench stoppen en in een aprte ruimte is geen optie, daar we geen geschikte aparte ruimte hebben. En ik ga ook niet alle kamerplanten weghalen.

apple01

Re: Hond sloopt kamerplanten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:29

Ik denk dat de hond veel te veel alleen thuis is als ze een 'ernstige vorm van verlatingsangst' heeft.
dan vind ik het nog braaf dat ze alleen die planten kapot maakt!
Je hebt de boerboel ook pas 4 weken dus is ze nog niet helemaal gewend.
Daarnaast is 10 maanden natuurlijk nog jong en jonge honden doen dat soort dingen.

Je moet ervoor zorgen dat ze genoeg te doen heeft. Aan de katten heeft ze niets.
Je zou haar een bot moeten geven, een kong met brokjes en saus erin en nog 1 of 2 andere speelgoed dingen. En regelmatig afwisselen. Ook kan je steeds 5 min. weggaan en dan toch weer terug komen.
En dan weer eens 10min en dan weer eens 40min etc. Opbouwen!

Toch zou ik het een ander weghalen waar ze aanzit. Zeker omdat dat ook gevaarlijk kan zijn!

En je kan ook cribox dat is een anti- kribbenbijten spul voor paarden, en dat heb je ook in het doorzichtig, en dat kan je oop de planten en bakken spuiten. Dat stinkt en dan bijten ze er niet aan

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:37

Een hond van 10 maanden zó lang alleen. Ik vind het übehaupt niet kunnen, maar een hond van 10 maanden....het dier zit in de puberteit, gaat streken uithalen en er is niemand die het dier kan begeleiden....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:40

Hoelang zit ze dan gemiddeld per dag alleen?
En hoeveel dagen in de week is dat?

Kun je haar niet in een andere ruimte zetten als ze alleen is?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 11:45

apple01 schreef:
Ik denk dat de hond veel te veel alleen thuis is als ze een 'ernstige vorm van verlatingsangst' heeft.
dan vind ik het nog braaf dat ze alleen die planten kapot maakt!
Je hebt de boerboel ook pas 4 weken dus is ze nog niet helemaal gewend.
Daarnaast is 10 maanden natuurlijk nog jong en jonge honden doen dat soort dingen.

Je moet ervoor zorgen dat ze genoeg te doen heeft. Aan de katten heeft ze niets.
Je zou haar een bot moeten geven, een kong met brokjes en saus erin en nog 1 of 2 andere speelgoed dingen. En regelmatig afwisselen. Ook kan je steeds 5 min. weggaan en dan toch weer terug komen.
En dan weer eens 10min en dan weer eens 40min etc. Opbouwen!

Toch zou ik het een ander weghalen waar ze aanzit. Zeker omdat dat ook gevaarlijk kan zijn!

En je kan ook cribox dat is een anti- kribbenbijten spul voor paarden, en dat heb je ook in het doorzichtig, en dat kan je oop de planten en bakken spuiten. Dat stinkt en dan bijten ze er niet aan

Die verlatingsangst had ze bij haar vorige baasje nog erger, daar zat ze zo'n 14 uur per dag alleen en sloopte ze echt het hele huis. Ze is hier bij ons al een heel stuk verbeterd.
Dat opbouwen met weggaan oefenen we heel erg vaak. Een bot heeft ze, maar hier wil ze enkel aan knagen als we thuis zijn en naar bed gaan. Speeltjes heeft ze ook, we wisselen ze regelmatig af, maar ze mag niet met de speeltjes alleen zijn zonder toezicht omdat ze die sloopt en opeet. Een brokjes speeltje krijgt ze niet daar wij kvv en barf voeren en brokjes huidproblemen bij haar veroorzaken (die nu net eindelijk verbeteren sinds wij haar zo voeren).

Volgens mij heb ik nog van dat anti bijt spul voor de paarden. Eens proberen straks.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 11:47

Diablo schreef:
Een hond van 10 maanden zó lang alleen. Ik vind het übehaupt niet kunnen, maar een hond van 10 maanden....het dier zit in de puberteit, gaat streken uithalen en er is niemand die het dier kan begeleiden....

Tja ik weet niet hoe jij dat doet, maar ik moet gewoon werken om in onze levensbehoeften te voorzien.
Het is natuurlijk niet ideaal. Streken uithalen is opzich niet erg, alles is af te leren alleen weet ik in dit geval niet precies hoe, omdat we nog nooit een hond hebben gehad die de planten sloopte.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 11:52

mika11 schreef:
Hoelang zit ze dan gemiddeld per dag alleen?
En hoeveel dagen in de week is dat?

Kun je haar niet in een andere ruimte zetten als ze alleen is?

Ze zit gemiddeld 5 uurtjes per dag alleen en dat voor 3 a 4 dagen per week.
De overige dagen ben ik gewoon thuis, wandel veel met haar, loopt ze achter me aan te sjokken op stal en zo. Aandacht genoeg. Op de vrije dagen probeer ik ook zo min mogelijk weg te gaan, of anders zo kort mogelijk (boodschappen e.d moeten toch ook gehaalt worden).

Helaas heb ik geen mogelijkheid haar in een andere ruimte te zetten, anders hadden we dat natuurlijk gedaan.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:55

Wij zorgen dat er iemand thuis is voor de honden en anders geen honden, heel makkelijk. Ik neem geen hond omdat ik het persé wil en om het dier dan vervolgens de godganse dag alleen te laten.

Als je niet wil dat ze sloopt als je er niet bent, zul je haar de mogelijkheden tot slopen moeten ontnemen. Dus of alles de kamer uit (want als de planten weg zijn , zal ze wel aan wat anders beginnen), of de hond de kamer uit.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:57

Je moet er ook mee uitkijken hoor wat voor planten die sloopt en eet?
Er zijn veel giftige kamerplanten zoals o.a. de Dieffenbachia,Euphorbia.
Zou toch even googlen welke planten jij hebt staan?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 14:09

De planten die hij tot nu toe gesloopt heeft zijn gelukkig niet giftig. Van alle planten die we hebben staan hebben we bewust op gelet dat ze veilig zijn voor de hond en de katten.

Ik noemde de plant in mijn OP een soort van ficus actige, maar het is geen ficus hoor. Ik weet alleen de naam niet zo uit mijn hoofd.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:12

allereerst vind ik 5 uur perdag alleen voor een jonge hond met verlatingsangst veel te veel... als je zovaak weg bent waarom heb je dan een hond?

Een bench zou ook een oplossing zijn.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:15

Ik denk dat ze zich gewoon verveeld, smorgens slaapt ze waarschijnlijk en na het uitlaten is ze goed wakker en dan gaat ze zichzelf vermaken totdat jij thuiskomt, ik denk dat de tijd voor een hond die je nog zo kort hebt en ook nog eens jong is gewoon te lang is, misschien kan je haar smiddags na de wandeling een bot geven, zodat ze dat in de middag kan doen totdat je terugkomt

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 14:18

Ik heb niet gevraagt om (aanvallende) reacties dat de hond te lang alleen zit (dit is in goed overleg met trainer/ gedragsdeskundige gedaan). Ik heb gevraagt om tips om het plant slopen tegen te gaan. Bedankt!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 14:22

Miepie77 schreef:
Ik denk dat ze zich gewoon verveeld, smorgens slaapt ze waarschijnlijk en na het uitlaten is ze goed wakker en dan gaat ze zichzelf vermaken totdat jij thuiskomt, ik denk dat de tijd voor een hond die je nog zo kort hebt en ook nog eens jong is gewoon te lang is, misschien kan je haar smiddags na de wandeling een bot geven, zodat ze dat in de middag kan doen totdat je terugkomt

Bovenstaande dachten wij dus ook.
Als ik haar tussen de middag een half uur ga uitlaten (helaas is m'n pauze niet langer) speel en ren ik ook lekker met haar en speelt ze met andere honden. Ze is dan ook echt wel moe als we thuis komen. Ze heeft een mooi vleesbot wat ze heerlijk vind, alleen wil ze hier dus enkel op knagen als we thuis zijn en naar bed gaan. Wij gaan slapen dan gaat zij een half uurtje knagen.

Het zijn echt de laatste 2 uurtjes die het probleem geven heb ik al gemerkt. Als ik eens wat eerder thuis komt is ze gewoon braaf geweest. Helaas moet ik die laatste 2 uurtjes gewoon doorwerken.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:23

Kaspar schreef:
Die verlatingsangst had ze bij haar vorige baasje nog erger, daar zat ze zo'n 14 uur per dag alleen en sloopte ze echt het hele huis. Ze is hier bij ons al een heel stuk verbeterd.
Dat opbouwen met weggaan oefenen we heel erg vaak. Een bot heeft ze, maar hier wil ze enkel aan knagen als we thuis zijn en naar bed gaan. Speeltjes heeft ze ook, we wisselen ze regelmatig af, maar ze mag niet met de speeltjes alleen zijn zonder toezicht omdat ze die sloopt en opeet. Een brokjes speeltje krijgt ze niet daar wij kvv en barf voeren en brokjes huidproblemen bij haar veroorzaken (die nu net eindelijk verbeteren sinds wij haar zo voeren).

Volgens mij heb ik nog van dat anti bijt spul voor de paarden. Eens proberen straks.

er zijn ook hele mooie kvv verantwoorde 'brokjes' te koop, nl. blokjes long of kleine visjes die je kan gebruiken om in een dergelijke speelbal te doen :) daarnaast kan je kijken of een zwarte kong het overleeft bij je boerboel en die evt. met smeerleverworst of als ze daar tegenkan pindakaas vullen.

tegen de kat heb ik hier kippengaas rondom de plant gedaan om uitgraven te voorkomen, maar dat helpt je niet tegen het kapot bijten van stam en blaadjes. ik zou dus kijken of je iets voor haar kunt vinden wat ze wel mag slopen, dat oefenen in je bijzijn en de dingen die ze niet mag slopen weghalen als je weg bent (voorlopig).

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 14:35

Bedankt Jade.
Wat zijn volgens jou kvv verantwoorde brokjes? Heb je hiervan bijv. een link naar een website? We hebben namelijk nog wel een speelbal liggen waar voer ik kan. Die hadden we gekocht voordat we haar kregen, maar nu we dus geen brokken voeren gebruiken we die bal dus ook niet.
Van die kleine visje moet ze helaas niets hebben, die koop ik altijd voor de katten, maar de hond trekt er haar neus voor op. Geen visliefhebber dus.

Kippengaas deed ik vroeger ook altijd toen de de katten nog klein waren. Die vonden het ook erg leuk een hele plant uit te spitten. Ik heb nu net de planten ingespoten met anti bijt voor paarden (volgens de tip van apple01). Hopelijk werkt dit, ik kreeg wat in m'n mond en het is smerig.

Wat zou jij adviseren wat wel gesloopt mag worden? Gelet op het feit dat ze dingen (takjes/ stokjes) opvreet. Van het weekend waren we even buiten in de tuin en toen had ze de krant die op tafel lag te pakken genomen, die lag in honderd duizend stukjes versnipperd. Dat vond ze wel heel erg leuk blijkbaar

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:21

Ik weet niet hoeveel dagen in de week je moet werken maar misschien kan je rondkijken of je iemand kan vinden die rond 4 uur nog een flinke wandeling met haar kan maken, al dan niet een uitlaatservice of gewoon een familielid, vriend of buurman/vrouw.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:28

zonnebloem18 schreef:
Ik weet niet hoeveel dagen in de week je moet werken maar misschien kan je rondkijken of je iemand kan vinden die rond 4 uur nog een flinke wandeling met haar kan maken, al dan niet een uitlaatservice of gewoon een familielid, vriend of buurman/vrouw.

Kaspar schreef:
Ze zit gemiddeld 5 uurtjes per dag alleen en dat voor 3 a 4 dagen per week.
De overige dagen ben ik gewoon thuis, wandel veel met haar, loopt ze achter me aan te sjokken op stal en zo. Aandacht genoeg. Op de vrije dagen probeer ik ook zo min mogelijk weg te gaan, of anders zo kort mogelijk (boodschappen e.d moeten toch ook gehaalt worden).

Helaas heb ik geen mogelijkheid haar in een andere ruimte te zetten, anders hadden we dat natuurlijk gedaan.

We hebben de buurvrouw al gevraagt, maar die heeft geen tijd, die moet zelf ook werken en komt ook enkel tussen de middag thuis haar hondjes uitlaten. Andere buuf wil wel, maar die heeft kanker en heeft het momenteel erg druk met haarzelf en chemo's e.d.. Een uitlaatservice is niet nodig, want ze hoeft niet uitgelaten te worden, dat doen we zelf meer dan voldoende.

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:05

geen mogenlijk heid om haar buiten te houden [ maar wel dat ze naar binnen kan? ik weet niet wat voor'n tuin je hebt ^^ maar de hond van me opa en oma blijft ook altijd buiten als ze weg zijn gaat prima :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:14

een uitlaatservice zorgt ook voor afleiding en 1 tot 2 uur niet alleen thuis zitten, ze wordt goed moe, kan haar energie goed kwijt, wordt opgevoed door het roedel/heeft sociale contacten, is erg leuk voor ze.

barf verantwoorde snacks kan ik in mijn regio hierkopen (stukjes long/pens staan hier toevallig niet), maar ook bij de dobey's hier om de hoek en de intratuin hebben ze tegenwoordig gedroogde blokjes long. merken die het verkopen zijn lunderland (duits), tommydog, tinlo.

advies wbt dingen die ze wel mag slopen, tja moeilijk, liefst natuurlijk iets in de buurt van wat ze leuk vindt maar wat geen puinhoop in je huis achterlaat, want ervaring leert dat versnipperde krant door de hele kamer ook niet ideaal is :+
kwestie van uitproberen denk ik, groot bot, flostouw, tak die ze wel op mag knagen? hoewel dat wel extra slijtage van tandjes geeft..
Laatst bijgewerkt door Jade op 08-11-11 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:22

dat kan maar als ze buiten is dan kan ze de kamerplanten niet slopen :) heb je bot, speeltjes ect. Je kan haar ook zo'n kong geven zijn ze erg lang mee bezig alleen soms wel wat prijzig...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:30

Ik vind dit eigenlijk een raar topic... TS heeft een probleem met de hond, die sloopt de planten omdat TS te lang van huis is voor een 10 maanden jonge hond met verlatingsangst.

Maar voor alle oplossingen komt er een antwoord "wil ik niet, mag niet, kan niet"... Geen voer, geen speeltjes, geen persoon die de hond nog even meeneemt, geen andere ruimte... weet je wat ik hier denk? Er is nog maar 1 oplossing over: doe je hond naar iemand die wél de tijd heeft voor zo'n gevalletje.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:38

Ik kan je maar 1 tip geven en dat is meer thuis zijn en rustiger het alleen zijn opbouwen. Je hond kan geen 5 uur alleen zijn dus dan laat je 'm geen 5 uur alleen. Kon ze dat wel, dan sloopte ze niet. Zo simpel is het nu eenmaal en daar is niks aanvallends aan.

Helemaal een hond die al verlatingsangst heeft, dat kost gewoon een boel tijd voor je die goed alleen kan laten, en soms leren ze dat nooit...

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 09:28

Emie99 schreef:
geen mogenlijk heid om haar buiten te houden [ maar wel dat ze naar binnen kan? ik weet niet wat voor'n tuin je hebt ^^ maar de hond van me opa en oma blijft ook altijd buiten als ze weg zijn gaat prima :)

We wonen op een boerderij welke volledig omheind is.
Het was ook de bedoeling dat ze in stal zou slapen en via een hondenluik naar buiten zou kunnen.
Echter heeft ze een hele dunne vacht en is het nu echt te koud voor haar. Vanaf het voorjaar als het wat warmer en droger word gaat ze idd overdags naar buiten en enkel 's nachts in huis.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 09:33

Jade schreef:
een uitlaatservice zorgt ook voor afleiding en 1 tot 2 uur niet alleen thuis zitten, ze wordt goed moe, kan haar energie goed kwijt, wordt opgevoed door het roedel/heeft sociale contacten, is erg leuk voor ze.

barf verantwoorde snacks kan ik in mijn regio hierkopen (stukjes long/pens staan hier toevallig niet), maar ook bij de dobey's hier om de hoek en de intratuin hebben ze tegenwoordig gedroogde blokjes long. merken die het verkopen zijn lunderland (duits), tommydog, tinlo.

advies wbt dingen die ze wel mag slopen, tja moeilijk, liefst natuurlijk iets in de buurt van wat ze leuk vindt maar wat geen puinhoop in je huis achterlaat, want ervaring leert dat versnipperde krant door de hele kamer ook niet ideaal is :+
kwestie van uitproberen denk ik, groot bot, flostouw, tak die ze wel op mag knagen? hoewel dat wel extra slijtage van tandjes geeft..

Een Dobey's hebben we hier niet, maar een intratuin wel. Die hebben donderdag avond koopavond dus ik zal daar gelijk eens gaan kijken voor longblokjes.
Ze heeft een groot vleesbot om op te knagen, maar dat wil ze dus enkel als wij thuis zijn. Ze heeft ook een kauwbot en een flostouw. Daar doet ze dus echt helemaal niks mee als ze alleen is.
De planten heb ik gister ingespoten met anti bijt voor paarden en dit heeft geholpen, ze is er vanaf gebleven.
Nu heb ik gister avond bij onze buuf (die heeft 2 hele kleine hondjes) wat brokjes gehaalt voor in de voerbal. Die krijgt ze dan straks tussen de middag na het uitlaten als ik weg ga. Hopelijk reageerd haar huid niet weer direct op de brokjes, want het gaat juist nu net zo goed.