speelgoed voor varkens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kyaral

speelgoed voor varkens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 00:46

Om de biggetjes en varkens op ons bedrijf zoveel mogenlijk te vermaken zijn we elke keer op zoek naar nieuwe (betaalbare,tja het blijft crisis) speeltjes voor onze dieren.

Wie heeft er een leuk idee???

De varkenshouderij staat soms best in een moeilijk daglicht en bij sommige boeren gaat het er vast ook niet altijd even diervriendelijk aan toe. Maar ook in andere takken van dierenhouderij zijn zwarte kanten te opzichte van het dierenwelzijn. Gelukkig ben ik werkzaam bij een (niet al te grote) varkensboer die het wel zo goed mogenlijk met zijn dieren voor heeft en ondanks alle lage inkomsten wil blijven investeren in het blij zijn van zijn dieren. Vandaar ook deze vraag, wie heeft er een leuk idee om onze biggetjes en varkens een zo;n leuk mogenlijk verblijf te geven in onze stal.

We zoeken dingen voor alle afdelingen, dingen die aan de buizen van een kraamhok kunnen zodat de zeug er mee kan spelen. Maar ook voor de kleine biggetjes, van golfballetjes zijn ze helemaal weg als ze zo klein zijn maar dan heb je een mama die spelbreker is als het balletje bij haar komt en hem doodleuk in stukjes kauwt. Tja dus nu hebben we balletjes aan een kettinkje, dat werkt goed en vinden de biggen erg leuk maar zelf vinden we het tijd voor wat afwisseling.

De zeugen in het kraamhok hebben balletjes aan de buizen zitten die ze kunnen ronddraaien ( het idee wat je ook wel eens ziet bij kinderspeeltuinen met van die blokjes waar figuurtjes opstaan). Ze doen daar best veel mee maar je kan merken bij de oudere zeugen dat ze het al wel kennen en die doen er gewoon minder mee.

Dan hebben we de biggen die van hun mama afgaan en samen in een hok komen met andere biggen van hun leeftijd (gespeende biggen). Houtblokken vinden ze een dag of wat erg leuk om aan te bijten en mee rond te sjouwen maar een varken is een schoon dier en zodra de blokken te veel in de mest hebben gelegen spelen ze er niet meer mee. Nu hebben we dus blokjes opgehangen net boven de grond aan een ketting, dit werkt beter maar nog niet optimaal.
Ook hebben we buizen die we opgehangen hebben waar kleine beetjes fijn stro uitkomt als ze er aan trekken, dit stro kunnen ze opeten of nog even mee spelen tot het vies is of in de kelder verdwijnt.
De biggen die al wat groter zijn moeten eigenlijk wat anders hebben want ze groeien ook in de hoogte en worden sterker en daardoor sneuvelt er nog wel eens wat. hoger hangen helpt wel maar ze weten ook dat ze groter zijn als met de poten op elkaar gaan staan. Tja en dan zeggen dat varkens domme beesten zijn!

De zeugen lopen in een grote groep, ze kunnen vrij rondlopen in een grote schuur met apart afgezette stukken waar ze rustig kunnen slapen alleen of in groepjes. Vaak kiezen ze ervoor om in groepjes te liggen en dan het liefst zo dicht mogenlijk tegen elkaar aan. Ze kunnen op kale vloer liggen of in strohokken. Gek genoeg kiezen ze vaker voor de kale vloer dan voor het stro.
Met het stro kunnen ze wel leuk spelen, ze wroeten er lekker op los maar een keer wat anders in de stal ter afwisseling lijkt ons wel leuk. Ze hoeven er ook niet hele dagen mee te spelen maar het zou ook zo af en toe eens de groep in gegooid kunnen worden. Een voetbal vinden sommige ook erg leuk maar dat is gewoon niet veilig om die zonder toezicht in zo;n groep neer te leggen want aan het eind van het spelletje is er weinig bal meer over....

De beren hebben ieder hun eigen hok, wel zo dat ze contact hebben met de andere varkens maar ze kunnen er niet zelf bij in gaan. Voor hun zoeken we ook nog wat.
Ze hebben echter wel behoorlijke tanden en de grootse bij ons is net zo groot als een behoorlijke shetlander, je kan dan wel een indruk krijgen hoe enorm zijn kop en bek zijn. Met voeren heeft hij in 1 hap 2 grote snedes in de emmer gemaakt omdat ik de brokjes niet snel genoeg in zijn bak had en hij vond dat ze dan wel direct zijn bek in konden. Het moet dus wel tandbestendig zijn.

Ben heel benieuwd of jullie leuke ideeen hebben, heb inmiddels al een jollybal besteld voor de biggen om uit te gaan proberen.
Zodra hij er is zal ik er ook eens wat foto;s van plaatsen want het beeld vanuit de varkensschuur is echt niet zo heftig als dat het op sommige filmpjes te zien is.
Ook word er bij de meeste boeren direct gespoten als een dier ziek of kreupel is. Ook wij leggen zieke biggen wel eens apart in een gang of ziekenhok maar dan altijd wel met water en voer erbij en uiteraard hebben ze dan ook hun medicijnen gehad om beter te worden.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:53

Ik heb deze post echt met een glimlach gelezen... Hoe gaaf! _/-\o_ Ik heb (voor nu althans) nog geen ideeen, als ik er op kom dan lees je ze... Maar ik wilde echt even zeggen dat ik het helemaal top vind hoe jullie bezig zijn om deze beestjes geestelijk bezig te houden!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:00

voor de beren een miss piggy kalender....

Afbeelding

vuurneon

Re: speelgoed voor varkens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:04

Hahaha briljant papagroom!

Misschien een voerbal? Maar ik weet niet of jullie net als met koeien vaste biks hoeveelheden hebben met zo'n chipje om de nek?
Ik weet dan mijn vriendin voor de koeien van die lekkere borstels aan de muur heeft zodat ze lekker kunnen schuren. Of slopen haha

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 01:17

haha die kalender!!! Top.
Ben alleen bang dat ie hem zo lekker vind dat hij zo op is.

De varkens hebben inderdaad een chip, in de groep lopen ze door een voerstation heen waar ze hun voer krijgen. Ze krijgen vaste hoeveelheden brok inderdaad maar iets extra;s in de vorm van zo;n bal is niet zo erg.
Een voerbal heb ik besteld, zo;n grote jollybal.

Die bezems zijn inderdaad een goeie, slopen doen ze uiteindelijk alles wel en dat is ook niet erg maar dingen die met een dag of een week kapot zijn hebben niet zoveel zin.
Af en toe een goedkope voetbal vinden ze heel erg leuk maar die is met een dag stuk dus dat doe je ook niet elke dag.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:21

Geen tips maar wat ge-wel-dig dat je er zo mee bezig bent! +:)+
Is er geen mogelijkheid om een soort van modderpoel te maken in de groepshuisvesting? Of een bult zand waar ze mee kunnen klooien?

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 01:32

@oreo, nee helaas niet. We hebben wel een "gewone" schuur met kelders eronder waaroverheen betonroosters liggen, zand in de groepshuisvesing betekend zand in de mestkelder.
Met het stro gaat het allemaal net goed omdat dat verteerd in de kelder maar ook dan nog heeft de mestzuiger het soms moeilijk.
Je moet je voorstellen dat de groepshuisvesting een soort straat is van roosters met aan beiden kanten "huizen" met dichte betonvloeren waar ze in kunnen lopen in een deel ervan ligt stro een ander deel is gewoon kaal beton.
De roostervloer loopt door tot de voerstations, alles wat je dus in het gangpad gooit moet dusdanig groot zijn dat het niet direct de kelder ingaat.

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 01:39

Het is overigens een bestaand bedrijf waar ik ben komen te werken wat al langer bestaat.
Voldoet aan de nieuwste eisen maar mijn baas heeft wel de dusdanige leeftijd dat hij geen complete overschakeling gaat maken naar een nieuwe stalinrichting. Opties zoals meer natuurlijk varkens houden zijn wel ter sprake geweest maar is gezien de lage prijzen en hoge verbouwingskosten geen optie momenteel.
Want ook in de kraamhokken kunnen dingen anders, bijvoorbeeld nadat het grootste risico op doodliggen voorbij is de zeug meer ruimte geven in het kraamhok.
We testen dit wel eens uit en halen dan een deel van het hekwerk uit het hok en eigenlijk gaat dat best goed. Alleen met de bestaande hokken betekend dit een dagtaak van in en uitzetten en ook mijn paardjes en gezin willen nog aandacht.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:44

Misschien wat maisstengels met kolven? Daar is het nu de tijd voor. Of verteert dat ook onvoldoende?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:53

Ik heb gehoord dat varkens konijnen heel erg leuk vinden, alleen is er de kans dat konijn wordt opgegeten :))
Kunnen ze achteraan rennen en jagen..

Fijn om te lezen dat jullie je best doen om de varkens te vermaken!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:49

Blokken hout aan elastiek boven de dieren hangen? Dan kunnen ze er op bijten en er aan trekken maar worden de blokken niet vies. En wanneer ze de blokken dan weer loslaten gaan die dingen ook een eigen leven leiden waardoor ze hopelijk interessant blijven. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:01

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:07

haha wat leuk idd! :)

Ik zat ook meteen te denken aan zo'n Kong voor honden waar je een brokje in kan doen.. Houdt ze altijd lekker bezig! :j

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:09

lieniminnie schreef:
Ik heb gehoord dat varkens konijnen heel erg leuk vinden, alleen is er de kans dat konijn wordt opgegeten :))

Zo jij bent diervriendelijk :)) :')

Wat een leuk topic, ik moest hard lachen om het idee van PG!!

Denk alleen dat je topic op dit forum niet zoveel ideeen oplevert. Zijn er geen sites waar varkenshouders opzitten?
Klinkt wel alsof varkens alles eigenlijk wel leuk vinden, je kan kijken naar speelgoed dat er voor honden is, en misschien kan je daar wat van maken voor de varkens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:55

Wat super goed van je zeg!! :j
Ik heb zelf ook een varken gehad. Hij had een bal aan een touw(jij ook), een stuk hout en zo'n kong.
Ook vond hij stro hét einde :) Wortels begraven? (is wel veel moeite...)
Gras vonden hij ook lekker. Dit is eigenlijk alles :=

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:25

"misschien zo'n ding van owh ik ben de naam kwijt ehm je weet wel zo'n heel stevig ding warin je voer kan doen en zelfs door rottweilers niet gesloopt word.....als ik nou die naam wist?: Dankje passieappel ik bedoel zo'n kong de grootste zwarte, die is ongeveer 23 euro :)

en ik zag dit op het internet: een soort van snoep ketting voor varkens :)

Afbeelding

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:30

Misschien is dit wat: Boomer Ball. Op de foto speelt er zelfs een tijger mee, dus het zal wel heel erg sterk zijn :j En verder een fijnmazig hooinet met stro erin, opgehangen of gespannen tussen 2 palen ( en hopen dat ze het net heel houden :D ). En hier zie ik nog iets over speelgoed voor varkend : KLIK, ze doen er een experiment mee.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 00:38

daNiielle_ schreef:
lieniminnie schreef:

Zo jij bent diervriendelijk :)) :')

Wat een leuk topic, ik moest hard lachen om het idee van PG!!

Denk alleen dat je topic op dit forum niet zoveel ideeen oplevert. Zijn er geen sites waar varkenshouders opzitten?
Klinkt wel alsof varkens alles eigenlijk wel leuk vinden, je kan kijken naar speelgoed dat er voor honden is, en misschien kan je daar wat van maken voor de varkens.

Ik wel, studeer dier en gezondheidszorg :+
Ik zeg alleen dat ik het gehoord heb ;)

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 00:56

@daNiielle_ , helaas staat er best weinig op en is het een niet veel besproken onderwerp bij de boeren, de meesten hebben het al druk genoeg met hun bedrijf draaiende te houden. En daarbij cirkelen die ook in hetzelfde wereldje rond, frisse inbreng is wel eens leuk!
Maar je moet het wel goedkoop proberen te houden want bij elke big die wij de deur uitdoen gaat meer dan tien euro mee. Kortom er word niets verdiend momenteel, wil niet zeggen dat er geen goede jaren zijn geweest.....maar die vergeet de mens zo snel als het slecht gaat.

Het konijnenexperiment hebben we vroeger gehad en werkte best goed, vooral de zeugen die voor de eerste keer naar een kraamhok gingen konden op deze manier wennen aan het gespring om ze heen. Er werden dan minder vaak biggen doodgebeten door onwetendheid van de zeug enzo. Alleen is het tegenwoordig niet meer toegestaan om andere diersoorten in een varkensschuur te hebben.
Overigens werden er bijna nooit konijnen gebeten door de varkens. Toen ik het gisteren las dacht ik namelijk direct arme konijnen....maar dat bleek bij navraag dus best mee te vallen.

Wortels begraven enzo vinden ze vast heel erg leuk maar............gaat een beetje moeilijk in een betonvloer en daarbij mogen we dan wel een bulkwagen vol laten komen want we hebben er 650.

Ben vanavond aan het klussen geweest en heb een stuk regenpijp aan een ketting gemaakt daar gaten in geboord en in de buis kan dan stro wat ze er dan uit kunnen halen. onder de regenpijp heb ik blokje hout gehangen.
Ook een soortgelijke ketting ben ik aan het maken van blokjes hout, stukje hout en stukje ketting enz.
Bezigheidstherapie is het in ieder geval al wel voor mij!!!

in de biggenstal hebben we al van die ballen liggen die je wel eens aan zo'n koord in het water ziet liggen bij bijv. plekken waar je maar beperkt mag zwemmen.
Tevens gaat er een heleboel leesvoer de schuur in want de biggen zijn dol op krant lezen....en kapot scheuren.
Kreeg ook de tip van een kleine boei die aan de buitenkant van een boot hangt, die vond ik ook wel leuk en is ook makkelijk te realiseren.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 01:18

Geen idee hoe te helpen, maar ik vind het top dat je zo je best doet voor de dieren. Dikke pluim! :)