Konijn zit momenteel binnen, de winter toch nog naar buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xJolien

Konijn zit momenteel binnen, de winter toch nog naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 14:06

Zoals de titel al zegt.... Konijn moet helaas binnen zitten vanwege myxomatose.
Hij mag pas weer naar buiten als de vliegen weg zijn, dus als het heeft gevroren.

Is het nog wel verstandig om hem dan naar buiten te doen? Of heeft hij te lang binnen gezeten, dat hij niet meer naar buiten kan vanwege de wintervacht?

Ik weet echt even niet wat te doen.. Konijn is ongelukkig binnen, maar mag absoluut nog niet van de DA naar buiten. Pas als het heeft gevroren kan hij weer naar buiten en kunnen we een vriendinnetje voor hem zoeken.

Wat adviseren jullie?

Edit; hij heeft overdag wel telkens in een ren buiten gezeten (afgedekt met een klamboe), maar vandaag twijfel ik heel erg of het niet al te koud voor hem is om hem naar buiten te doen..

Sjors

Re: Konijn zit momenteel binnen, de winter toch nog naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:10

je kunt je konijn wat wilgen geven voor afleiding.
Maar houd je er rekening mee dat jij je konijnen niet maarzo buiten kunt zetten? dan krijgen ze het nl. koud. En dan word die ziek! En vooral als het gevroren heeft ;)
Dus binnen laten zitten tot de lente of zomer

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 15:17

Dat was ook mijn vraag, daarom heb ik het topic geopend. ;)
Of hij dan inderdaad nog naar buiten kan..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:18

Ik zou hem binnen houden, hou ontwikkeld volgens mij niet meer de dikke vacht die wel nodig is

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:26

Konijnen kunnen nu niet meer naar buiten, dat hadt dan zo´n 2 maand geleden moeten gebeuren. maar waarom ent je niet gewoon?

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 15:37

Lastig zeg, dan moet hij waarschijnlijk toch de hele winter hier binnen zitten... Daar baal ik van!

Wilawander, hij zit binnen omdat hij myxomatose heeft gehad. Zijn twee vriendinnetjes hebben het helaas niet mogen halen, maar hij heeft het overleefd. De dierenarts adviseert hem binnen te houden totdat de vliegen/muggen weg zijn, zodat hij niet nog een keer wordt geprikt, want dat kan fataal zijn voor hem.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:51

Ah op die manier. nee ik zou hem niet naar buiten doen, zeker niet als hij net ziek geweest is.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 16:05

Jeetje, lastig zeg.. Had zo voor hem gehoopt dat hij de winter gewoon weer in zijn eigen hok door kon brengen! Maakt het geen verschil dat ik hem elke dag een paar uur buiten heb gehad en dat hij afgelopen jaar ook gewoon 's winters buiten zat?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:12

Nee, ze maken tijdig een wintervacht aan om zich voor de kou te beschermen. Die van mij zijn daar ca., 2 maand geleden al mee begonnen. Die van jou heeft waarschijnlijk nog geen goede weerstand en kan nu nog niet naar buiten door insecten. Dus wordt nog later in het seizoen. Zijn weerstand zal dan nog meer zakken eenmaal buiten.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:14

Nee, een konijn overleeft dat niet. Mijn nichtje heeft het ook geprobeert, konijn eerst in de garage gehouden voor een week, toen in de schuur buiten, vervolgens helemaal naar buiten tegen het geisoleerde huis aan. Eerst week ging goed, maar toen het echt ging vriezen is hij doodgegaan aan onderkoeling.

Gewoon binnen houden tot Mei, en ondertussen een nieuw maatje voor hem proberen te zoeken via de opvang ( http://www.asielgoofy.nl ) Bijvoorbeeld.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 16:17

Dan hou ik hem inderdaad binnen, alleen nog even een oplossing zoeken voor een groter hok, waar hij inderdaad met een vriendinnetje samen in past. (hij zit nu in een grote hondenbench, deurtje staat altijd open, maar hij durft er gewoon niet uit.. Arm ding! :(:) )

Heb al contact gehad met het asiel, dus binnenkort gaan we een vriendinnetje voor hem halen :j

edit; bedankt voor jullie reacties! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:18

Nee, niet doen. Hij heeft nu geen wintervacht.
Hij zal het dan te koud krijgen :j

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:32

xJolien schreef:
Dan hou ik hem inderdaad binnen, alleen nog even een oplossing zoeken voor een groter hok, waar hij inderdaad met een vriendinnetje samen in past. (hij zit nu in een grote hondenbench, deurtje staat altijd open, maar hij durft er gewoon niet uit.. Arm ding! :(:) )

Heb al contact gehad met het asiel, dus binnenkort gaan we een vriendinnetje voor hem halen :j

edit; bedankt voor jullie reacties! +:)+

Goede en verstandige keuzes +:)+

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 18:17

Dan maar een hele andere vraag, heeft iemand een voorbeeld van een (groot) binnenhok? :)

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:33

Wilawander schreef:
Konijnen kunnen nu niet meer naar buiten, dat hadt dan zo´n 2 maand geleden moeten gebeuren. maar waarom ent je niet gewoon?

Ik zie dat TS er al uit is (verstandige keuze overigens), maar ik wil toch nog even reageren op bovenstaand.
Enten is niet verkeerd -mijn mening, ik doe het zelf ook 2x per jaar, de een is er voor de ander zegt dat het niet uitmaakt- , maar géén garantie dat ze het dan niet krijgen!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:55

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:19

Creatas schreef:
Wilawander schreef:

Ik zie dat TS er al uit is (verstandige keuze overigens), maar ik wil toch nog even reageren op bovenstaand.
Enten is niet verkeerd -mijn mening, ik doe het zelf ook 2x per jaar, de een is er voor de ander zegt dat het niet uitmaakt- , maar géén garantie dat ze het dan niet krijgen!

Maar de kans is wel enorm klein. Woon in een gebied waar vaak Myxomatose is. Heb 7 konijnen allen geent en nog nooit Myxo gehad. terwijl de infectiedruk heel hoog is. En mochten ze het krijgen dan vaak zo licht dat het prima behandelbaar is. Maar ik wist niet dat het konijn van TS het net gehad hadt.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 20:25

Bedankt voor jullie reacties :j

Mijn konijnen waren niet geent, enorm stom dus... Maar goed, nooit een oproep gehad van de DA, nooit aan gedacht dat het via vliegen over zou worden gebracht.... Pff, ik kan mezelf nog 20x voor m'n kop slaan, maar daar krijg ik ze helaas niet mee terug.

Gelukkig heeft 1 het overleeft, en die gaat nu het beste konijnenleven krijgen die hij zich zou kunnen wensen... Ben zo onwijs blij dat hij het heeft gehaald :+:
En uiteraard worden hij en zijn komende vriendinnetje voortaan gewoon geent!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:37

Verstandige keuze, mijn nijnen hebben ook allemaal al een wintervacht :j
Wat fijn trouwens dat 1 konijn het wel heeft overleeft! :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:51

Idd verstandige keuze...

Wat je kan doen qua ruimte is gewoon de onderbak van een binnenkooi en daar om heen een panelen ren
Zo kunnen ze altijd los lopen

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 12:58

Saskiakefie, volgens mij heb jij ook wel eens gereageerd in mijn topic toen ze alledrie nog ziek waren! :) Ben inderdaad enorm blij dat Sieb het wel heeft gered... Gelukkig!

WinSel, bedankt voor je reactie! Hij zit momenteel in een (redelijk grote) hondenbench, maar die hebben wij geleend. We moeten dus echt nog even wat anders verzinnen... Een ren om het hok heen is een optie, maar m'n moeder heeft het liefste zo min mogelijk konijn binnen :+ De bench staat vrijwel altijd open (behalve 's nachts), met een kleed ervoor omdat we een gladde vloer hebben. Sieb is alleen niet echt happy, hij durft amper z'n hok uit.

Ik ben nog even aan het nadenken hoe & wat, maar ik hoop dat het een korte winter gaat worden en dat hij snel weer naar buiten kan!
En natuurlijk dat hij een stukje vrolijker wordt als er een knappe dame bij hem in het hok zit!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:00

Op zooplus.nl zijn kooien net wat goedkoper als in de winkel
Maar op marktplaats staan vast ook wel wat, helaas weinig grote kooien
Niet toevallig een kamertje over waar je een konijnenkamer van kan maken ?

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:11

WinSel schreef:
Op zooplus.nl zijn kooien net wat goedkoper als in de winkel
Maar op marktplaats staan vast ook wel wat, helaas weinig grote kooien
Niet toevallig een kamertje over waar je een konijnenkamer van kan maken ?

Helaas niet, ik heb al geprobeerd m'n broertje van z'n kamer te schoppen, maar nee. -O-

Nee, even zonder dollen, ik ga alle opties langs, ik denk dat ik hem voorlopig in de bench hou met de deur open, zodat hij het hele huis door kan hobbelen. Hopelijk is zijn komende vriendinnetje een stuk brutaler, en durft die gewoon het hok uit :) Sieb volgt dan vanzelf wel :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:12

Lijkt me een slim plan :)
En als ie nu lekker mag huppelen :)
Komt zn vriendinnetje uit de opvang :D ?

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:16

Ik wil ergens komende week of volgende week met hem naar het asiel gaan ja! :)
Heb al op de site zitten kijken welke ik het leukste vond van de voedsters, maar Sieb moet beslissen natuurlijk ;)
Uiteindelijk kom ik toch altijd bij het zieligste konijn uit -O-