Jonge kat met abces op een voorpootje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Jonge kat met abces op een voorpootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 11:57

Wij hebben sinds een week een aanlopertje, een poesje van een maand of vier.
Heb haar netjes aangegeven als gevonden, maar tot nu toe geen reacties.
We hopen haar te kunnen houden, onze kat die we al hadden is er net goed en wel aan gewend en lijkt het kitten te accepteren.

Het katje mankte een beetje, al snel bleek dit te komen door een abces op een voorpootje.
Vandaag is het abces open gegaan, katje heeft de rommel er uit opgelikt, het leek me beter er zelf niet aan te gaan zitten ivm misschien nieuwe infecties, katte tongetje zelf is toch het schoonst.

Het kitten slaapt verder opvallend veel, maar eet wel heel goed, en kijkt helder uit de oogjes.

Nu lees ik op internet wel griezelige dingen over abcessen, en zou ik het liefst even met haar langs de dierenarts gaan.
Alleen het punt is nu dat de termijn van twee weken nog niet om is, en de eigenaar het katje nog zou kunnen opeisen.

Wat is nu wijsheid, morgen naar de dierenarts met risico dat het katje even later wordt opgehaald,
of even wachten en dan als de termijn om is naar de dierenarts om ook gelijk te laten steriliseren?

En nog een vraagje, weet iemand of je een kat kan ontvlooien met druppels in de nek, terwijl het abces open is, open wond dus in feite?
Kan die combinatie kwaad?
Het katje had namelijk teken en heeft nu nog vlooien waarsch aangezien ze veellikt en krabt.

Misschien zijn hier ervarings deskundigen, ik weet het eea van medische problemen bij dieren maar deze dingen net eventjes niet zeker genoeg.
Maandag bel ik sowieso de DA even.

Wilawander

Re: Jonge kat met abces op een voorpootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:25

Vlooien kan je gerust voor behandelen.

het schoonlikken is alleen niet de juiste manier. Een kattentong is ruw en één van de grootste bacteriebronnen die je maar kan hebben.

Het enige juiste is dierenarts en de wond behandelen laten, spoelen, ontsmetten, verbinden en antibiotica.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:49

Ik zou het pootje (als je echt niet naar de DA wil) proberen schoon te maken.
Een sokje aan?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:55

Ik zou naar de dierenarts gaan als ik jou was, als je dit zelf ook wilt doen als je hem wel kunt houden. Als de eigenaar de kat komt ophalen, mag hij gewoon die kosten gaan vergoeden. Als ze de moeite doen om het katje te zoeken (bij die bedrijven melden dat hij kwijt is) en hem op komen halen, zullen ze allang blij zijn dat je de wond niet hebt laten zitten. Komt de eigenaar niet, heb je de kosten voor jezelf.

Verder kun je het, het beste even schoonmaken met een zout oplossing (een theelepel zout op een liter water) en daarna insmeren met Mesitran (een honingzalf). Succes.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 16:25

Ja ach, ik ga er eigenlijk ook al gewoon half om half vanuit dat het katje bij ons blijft (Ze heeft zelfs al een naam... terwijl hechten eigenlijk nog niet handig is maar ja),

en hoe dan ook moet ze er idd wel even mee naar de DA, ik heb even wat rondgelezen nog.
Zal haar straks even blij maken (ahum) met een biotex badje en dan water badje om het schoon te maken,
afbinden wat iemand hier zei dat mag juist weer niet, moet open blijven..

Ze moet sowieso voor algehele check naar de DA, want het is gewoon niet helemaal oké met haar,
ze laat alles over zich heen komen en speelt erg weinig.
Eet wel goed en is goed zindelijk op de kattebak..

Bedankt voor de tips en idd, als er toch nog een eigenaar opduikt, dan moet ik de kosten wel verhalen, want DA is domweg nodig nu, ik kan en wil het katje die zorg gewoon ook niet ontnemen..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:33

In verband voorkomt verder onsteken en dat de kat er aan zit........ wij verbinden in de praktijk altijd dit soort dingen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:05

Ik zou inderdaad ook even met hem langs de dierenarts gaan. Een abces moet goed worden schoongemaakt, kan anders voor een hoop schade zorgen.

Wilawander; apparte behandeling voor een abces! Ik heb geleerd dat je een abces juist open wil houden om te zorgen dat de laatste restjes pus er goed uit kunnen.

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:21

mijn kat heeft ook eens een abces gehad, dat is door de DA open gemaakt en moest ook zeker open blijven! Ik kreeg spul mee om het mee schoon te spuiten elke dag, is keurig geheeld en geen verdere problemen mee gehad.
Dus verbinden? bijzonder...

Ik zou met aanlopertje naar DA gaan, mocht de eigenaar nog komen kan je altijd vragen voor een vergoeding.
Om de kat nu maar te laten ziek zijn omdat er mischien nog eimand komt zou ik persoonlijk niet kunnen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 17:28

Kayila schreef:
Om de kat nu maar te laten ziek zijn omdat er mischien nog eimand komt zou ik persoonlijk niet kunnen.

Nouja, precies dat is dus ook waar ik mee zit.
Het moet gewoon gezien worden door een DA, het is niet iets waar een eventuele eigenaar kwaad om zou kunnen worden achteraf.
Zoiets als steriliseren doe ik nu nog niet gelijk, dat is een stuk rigoureuser daar wacht ik eventje mee nog.

Poesje-lief ligt nu naast me te slapen op het kleed op de bank. <3

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:53

Nikki__ schreef:
Ik zou inderdaad ook even met hem langs de dierenarts gaan. Een abces moet goed worden schoongemaakt, kan anders voor een hoop schade zorgen.

Wilawander; apparte behandeling voor een abces! Ik heb geleerd dat je een abces juist open wil houden om te zorgen dat de laatste restjes pus er goed uit kunnen.

Wij spoelen zodat de restjes ook mee komen. ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:02

Mocht de eigenaar zich melden dan laat je toch eerst de lijst met kosten zien, in het asiel moet je ook betalen. Wat de lusteloosheid betreft, heb je ook gekeken of ze last heeft van bloedluis, moeilijk te zien maar heeft veel invloed op de gezondheid, verder kun je voor het abces ook inwendig enchinaforce gaan geven, twee á drie druppels een paar keer per dag op een beetje vleesvoer en dat helpt vaak erg goed.
Kat mooi laten likken want dan blijft het open, wonden bij katten sluiten razandsnel vandaar dat ze vaak abcessen hebben, DA is zowiezo verstandig.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 10:49

Even de toevoeging dat ik niet met het katje naar de dierenarts heb gehoeven,
het abces raakte zonder hulp van buitenaf goed leeg, is ontsmet (met biotex water en dan spoelen met gekookt afgekoeld (dus steriel) water),
sinds het abces schoon was is het katje positief veranderd, van sloom naar heerlijk actief en speels.

er heeft niemand gebeld om het katje, ze heeft haar plek gevonden in ons gezin / huishouden, en is na weken van elkaar aftasten nu dikke maatjes met mijn katje die ik al had,
ze zijn met z'n tweetjes nu, en spelen samen, jagen op elkaar (beide jonge dieren), zitten samen bij het raam en slapen ook al dicht bij elkaar soms.

De sterilisatie staat gepland voor begin volgend jaar,
en dan kunnen ze weer lekker naar buiten van het voorjaar.

Eind goed al goed dus!
Ik zet het toch even neer voor wie later via zoekfunctie leest over abces bij een kat,
als het dus goed hersteld en op een 'droge' plek zit (dus niet boven ingewanden of zachte delen, maar op zoals in dit geval een pootje),
en het gaat open en raakt goed schoon en leeg, zwelt niet meer op, en de kat is en blijft actief,
dan kan het zonder dierenarts weer herstellen.
Maar bij twijfel wel naar dierenarts gaan, omdat het namelijk ook onderhuids inwendig kan verplaatsen en dan elders weer kan uitbreken.
Dus als de kat niet helder is en koortsig is, dan moet je wel naar de dierenarts, o.a. voor antibiotica.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:51

Wilawander schreef:
Nikki__ schreef:

Wij spoelen zodat de restjes ook mee komen. ;)

Met spoelen gaat niet altijd alles weg, de kans bestaat dat je iets laat zitten, om die reden zou ik nooit verbinden. Wanneer mijn da dat zou doen, dan was thuis het verband er rap af. Er zijn wel andere manieren om te zorgen dat de kat er niet aan likt.