De marter op bezoek geweest :(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

De marter op bezoek geweest :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 10:23

Toen ik vanmorgen beneden kwam en aan de net gedekte eettafel zat, keek ik richting wei en dacht: ?? Zitten die witte kippen van ons nou zo kort langs de draad? ??Het is er wel erg wit! En waar lopen de rest van de kippen, de bruine Brahma's?
Ik wist het eigenlijk meteen.....zonder te gaan kijken |(
Ik vroeg nog aan mijn man: Ben jij al buiten geweest met de hond?
Nee, die had hij alleen naar buiten gelaten.

Ik ben dus naar buiten gerend naar de kippenwei en ja hoor... |( |( , daar lag onze lieve Wyandotte haan Swieber met naast zich het karkas van een andere Wyandotte. Ik weet nog niet wie van de 2, of het Saartje of Kwek is, want de rest van de kippen hebben zich in en onder het hok verschanst en komen nog niet tevoorschijn.

We vermoeden dat Swieber toch nog iets geprobeerd heeft om zijn kippen te beschermen, omdat hij ook dood is, maar niet aangevreten. Onze lieve, dappere Swieber |( .
Nu zien we je niet meer elke morgen zelf eerst de ren uitkomen, zelf eerst even links en rechts kijken of de kust veilig is om dan weer naar binnen te gaan, een hoop spektakel van je vrouwen te horen en ze dan de ren een voor een uit te jagen.
Swieber en zijn zusje zijn slechts 3 jaar oud geworden |( .

Vanmorgen vroeg hebben mijn man en ik dus al een "begrafenis" gehad. Ik moet het straks mijn dochter vertellen (die ligt nog in bed). Dat zal wel wat worden....die heeft de kippen tam gemaakt en zat altijd met Swieber te kroelen, of ze had hem onder haar arm en wandelde ermee rond of zat met hem op het muurtje met Swieber naast zich of op schoot (vandaar dat het ook voor ons zo'n lieve haan was....dat zijn niet alle hanen).

Ik sluit de kippen normaal altijd 's nachts op, maar gisteravond toevallig een keer niet.
Gisteravond kwamen we heel laat thuis van een feestje en het was pikdonker. We zijn dus zo naar bed gegaan.
Dit zet ons dus weer even met beide benen terug op aarde, dat we het kippenhok dus echt NOOIT open moeten laten staan 's nachts!
Ik ga straks schrikdraad onder langs het hekje doortrekken en vanavond gaat de stroom erop. Buren waarschuwen dat ze hun kippen ook niet vergeten op te sluiten.

Pffff, en nu maar wachten.....tot dochterlief naar beneden komt.. ;(

Captain

Re: De marter op bezoek geweest :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:24

Pffff arme kippetjes! :(:)
Sterkte!

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:25

Jeetje wat naar, sterkte!

Heb zelf ook kipjes gehad, leuke dieren..

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 10:25

Ik moet zometeen ook nog even de hooizolder op om te checken of de marter niet toevallig nog een stuk kip daar heeft gedeponeerd....niet dat mijn dochter zometeen dat tegenkomt....

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:26

Jeetje wat vervelend! Heel veel sterkte voor jullie en je dochtertje!

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:26

Achh,hoe sneu.

Sterkte en zeker ook voor je dochter.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:34

dat is sneu,sterkte ermee.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:40

Wat ik wel zou doen is het maandag melden bij de gemeente.
Heel veel mensen hebben overlast van marters, hoe meer mensen klagen... Ze zijn er al over bezig om de marter van de beschermde faunalijst te halen omdat het er teveel worden.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:41

aaah wat zielig!!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 10:49

Laptopmuis schreef:
Wat ik wel zou doen is het maandag melden bij de gemeente.
Heel veel mensen hebben overlast van marters, hoe meer mensen klagen... Ze zijn er al over bezig om de marter van de beschermde faunalijst te halen omdat het er teveel worden.

Tja, toevallig dat van de week een stuk over de marter in de krant stond. Ik meen dat dat over de Gemeente Brunssum ging, dat ze daar niet zo veel last hadden van de marter.
Komt vervolgens idd een reactie hierop van een lezer, dat er wel degelijk veel overlast is, maar dat mensen het niet meer melden en men er dus maar vanuit gaat dat er minder overlast is...

Maar ik wist helemaal niet dat je zoiets kunt melden, juist omdat dat beest beschermd is. Ik ga er toch eens achteraan, want ik hoorde vanmorgen van de buurman (met wie mijn man ging mountainbiken) dat hij er ook zoveel last van heeft.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 10:51

Het zijn dus Swieber en Saartje die dood zijn. Ik ben net nog eens gaan kijken en heb ze met wat graan heel even naar buiten kunnen lokken. Kwek (de inteeltdochter van Swieber en Saartje) en de 3 Brahma's zijn er nog.

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:52

Ach, wat vreselijk voor jullie. Sterkte met het verlies van je lieve kippen. (En zo te lezen was Swieber echt bijzonder!)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:54

Ach gossie wat afschuwelijk zeg,dikke knuf voore je dochter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:52

Jeetje wat vervelend! :(:)
Zo zijn onze kippen ook aan hun eind gekomen. M'n tamme kauwtje ook ;(

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:03

Bah wat een nare vondst! Sterkte met het vertellen aan je dochtertje

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 12:15

Ze weet het inmiddels. We hebben om 10 uur een halfuurtje stilletjes samen op bed gezeten, huilen natuurlijk (ik ook :+ ).

Nu zit ze Donald Duck op Disney XD te kijken. Even afleiding..... en bijkomen.....

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:21

Bah wat een nare vondst!!
Zo heb ik een keer al mijn kippen en konijnen gevonden na een bezoek van een vos.
mijn dochter weet de dag nog precies,ze kreeg die dag haar beugel en omdat ik dat al spannend genoeg voor haar vond heb ik het pas daarna verteld(onze kippen lopen niet thuis maar bij de pony's.)
Dat was voor mijn kinderen de tweede keer dat we alle kippen kwijtraakte,2 jaar ervoor was alles afgemaakt ivm. de vogelpest.

Sneu voor de kipjes, maar ook sneu voor je dochtertje(en voor jullie natuurlijk)
sterkte ermee!!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:26

Jeetje, wat naar! Heel veel sterkte, dat moet niet meevallen om zo 2 kippen te verliezen.
Dit is wel een hele nare manier om er op benadrukt te worden hoe fel die marters zijn.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:30

Bij ons op de boerderij ook gebeurt vorig jaar. Ik heb de beestjes zelfs zien lopen over het erf. Brrr vieze beestjes.
Was helaas aan het oppassen omdat de eigenaren op vakantie waren. Er waren jonge kuikens en een jonge pauw. Alle jonge beestje waren weg en gevonden op de zangweg naast het huis.
Van de 7 kippen die er liepen leefden er nog maar 3. De pauwen hadden niets alleen het kuiken was weg.

Ze waren waarschijnlijk door een kier in de deur naar binnen gegaan en heb direct vaders opgetrommeld om die kier dicht te timmeren.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:30

Wat rot die marters zeg :r
Sterkte :(:)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:36

jeetje wat erg...

veel sterkte Y;(

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:35

Ahh wat zielig voor jou en je dochtertje..
Sterkte! :(:)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:06

Ik zie ze hier 's avonds ook rennen. 's Nachts rennen ze hier over de daken waardoor je bijna geen oog dicht doet.
Heb er melding van gemaakt bij de gemeente.

Ze hebben toen gezegd dat de marter bij de volgende faunawet niet meer bij de beschermde diersoorten staat en dat je ze dan mag wegvangen.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:18

Achjeetje, zó herkenbaar :(:)
Wij hadden zo'n 8 kippen en 19(!) hanen. De dag ervoor hadden we er 18 geslacht aangezien ze elkaar aan begonnen
te vallen voor eten en we ze natuurlijk niet wilden laten verhongeren.. uiteindelijk nog 7 kippen en 2 opvangkipjes erbij.
Die 2 opvangkipjes waren krielkippen en zaten bij een vrouw als knuffeldiertjes in de tuin. Zij wilde ze toch een kipwaardig
bestaan geven en heeft ze bij ons in de polder afgegeven. Helaas hebben de kipjes niet meer dan 2weken mogen genieten
van hun vrijheid. Want toen kwam de vos, een dag nadat alle hanen waren geslacht.
Wat een bloedbad, ik ga maar verder niet in de details, maar het bloed zat tot hoog in de bomen..

Heel veel sterkte gewenst, het is natuurlijk altijd rot om een dier, of in dit geval dieren, te verliezen.
Ik weet niet of een marter altijd nog terug komt voor een tweede jacht of om de achtergebleven karkassen nog
mee te nemen, zoals een vos dat doet?