Waar moet je aan denken bij de aanschaf van een hondje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Waar moet je aan denken bij de aanschaf van een hondje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 19:05

Ik zit al een aantal maanden te denken om een hondje in huis te nemen.
Het is een bewuste keuze om geen puppy in huis te nemen, maar een wat ouder hondje die ik hopelijk nog heel wat mooie jaartjes kan bieden.

Ik heb op papier gezet wat ik een potentieel hondje kan bieden, en ik heb in kaart gebracht hoe mijn woon- en leefsituatie er uit ziet.
Ik weet ook wat ik zoek in een hondje, wat bij mij als persoon en als leef- en woonsituatie past, en wat absoluut niet.
Qua kostenplaatje heb ik ook al het een en ander berekend, en ook aan een spaarpotje voor onvoorziene kosten is gedacht en wordt gewerkt.

Ik wil absoluut niet onbezonnen te werk gaan, want ik realiseer me dat een hondje een bewuste keuze moet zijn en dat er een hoop bij komt kijken.
Ik ga dan ook echt niet over een nacht ijs, en wil alles hebben uitgepuzzeld voordat er ook daadwerkelijk een hondje komt.

Ik vraag me af of er mensen zijn die wellicht aan dingen denken, waar ik nog niet aan heb gedacht.
Of mensen die tips hebben als je van plan bent om een eerste hondje in huis te nemen.

Dit zou overigens mijn eerste 'eigen' hondje worden in mijn eigen huisje, maar ik heb van kinds af aan al met een hondje samen geleefd toen ik bij mijn ouders woonde, en dat vond ik fantastisch. Evenals de verantwoordelijkheden die het hebben van een hondje met zich meebrengt.

Het is dus niet zo dat ik een complete 'noob' ben wat betreft honden, en dat ik me niet realiseer dat er een hoop bij komt kijken.
Ik heb dus absoluut niet de illusie dat een hondje hebben alleen maar rozengeur en maneschijn is.

Ik lees heel graag reacties, ervaringen en tips van anderen. :)

Anoniem

Re: Waar moet je aan denken bij de aanschaf van een hondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:34

Hoe je het gaat doen met alleen laten,
en of je nog een cursus gaat volgen met de hond :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:49

Heb je genoeg tijd ervoor? Hoelang moet hij alleen zitten?

Wat doe je als hij/zij sloopt? Verlatingsangst heeft? Zindelijkheidsproblemen heeft?
Kan je er lang genoeg mee lopen elke dag? Heb je opvang als je op reis gaat of een dagje weg gaat?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:00

Je kan als je een ouder hondje neemt goed zien wat het karakter is en/of horen. Het zal altijd een beetje een gok zijn maar voordeel van ouder hondje nemen (zeker via een opvang!) is dat je een proeftijd heb. Dus die wat doe je als........ dingen kan je in de proeftijd bekijken dan en mocht dat voor jou niet te doen zijn dan is het heel jammer maar helaas en heb je het dier een kans gegunt en kan betreffende opvang met jou extra informatie een beter thuis voor betreffend dier gaan zoeken.

Wat ik wel een belangrijk punt vind is financieel. Een wat ouder hondje kan sneller wat gaan mankeren. Een wat oudere hond nog verzekeren is veel duurder dus dan toch bekijken wat je kan doen dus of idd extra potje of verzekeren (bijv. proteq vergoed nu ook erfelijk afwijkingen op bijv. heupen en ellebogen kan heel handig zijn).

Wat mij verder op valt is dat je beter een herplaatser van boven 3.5 jaar kan nemen dan eronder als je werkelijk op zoek bent naar een maatje waar je eigenlijk geen rare gedragsproblemen van wil hebben. Eronder kan zeker ook makkelijk heel goed gaan maar bijv. de meeste honden tussen 6 maanden en 1.5 jaar vind ik toch wel dat vaak in een asiel terecht komen door te weinig aandacht of geen opvoeding te hebben gekregen. Als je daar tijd voor hebt dat recht te trekken heb je een geweldige kameraad. Denk je daar niet veel tijd voor te hebben zou ik idd voor een wat oudere gaan (waar je dit uiteraard ook mee kan hebben alleen is kans vaak kleiner)

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 20:39

BraveSpots schreef:
Heb je genoeg tijd ervoor? Hoelang moet hij alleen zitten?

Wat doe je als hij/zij sloopt? Verlatingsangst heeft? Zindelijkheidsproblemen heeft?
Kan je er lang genoeg mee lopen elke dag? Heb je opvang als je op reis gaat of een dagje weg gaat?

Dat zijn wel een aantal belangrijke vragen, inderdaad. :j

De eerste twee vragen kan ik al wel voor mezelf beantwoorden, daar is goed over nagedacht.

De drie vragen die je in de tweede alinea schrijft, die kan een asiel toch eventueel beantwoorden, neem ik aan?
Zij weten immers hoe het hondje in kwestie is, en of hij bij mijn wensen, verwachtingen en woon- en leefsituatie aansluit.

De laatste vraag uit je tweede alinea, over opvang, is wel een hele goede. :j
Daar heb ik nog niet voldoende over nagedacht, dus daar ga ik over nadenken wat eventuele opties kunnen zijn.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:45

Uitlaten.... Onze hond wordt in de ochtend, vroeg in de middag, voor het eten en vlak voor het slapen uitgelaten. 4 x per dag, 4 x per dag naar buiten om te gaan lopen. Ik zou de eerste dagen dat je de hond hebt er erg veel aandacht aan besteden. Dus ik zou wel vrij nemen van werk om haar te laten wennen en niet meteen de volgende dag lang alleen laten. Rustig opbouwen met een klein boodschapje doen etc, dat de hond weet dat je altijd weer terug komt!

Ik weet niet of jij je verdiept in voer, of geef je alleen brokken? Die van ons krijgt diner voer, want ze heeft slechte darmen. Misschien goed voer aan je dier geven, om stank en dergelijke te voorkomen. Veel honden stinken namelijk heel erg door slecht voer. die van ons ruikt erg fris :j

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:46

Is er iemand die de hond kan uitlaten als jij ziek bent of op vakantie?
Een cursus volgens is wel aan te raden.
Hoe doe je dat met vervoer?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:05

Euh...het gaat niet om het uitlaten.
Dat geeft het dier de gelegenheid niet in huis te poepen/plassen, maar dat is een ménsenwens :)*

De meest belangrijke welzijnswens van de hónd = gezelschap.

Het gaat dus niet om het uitlaten, maar om het (niet) alleen zijn.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 21:27

Huertecilla, wat versta jij onder 'gezelschap'?
Gezelschap van een soortgenoot of van een mens?

En vind jij per definitie dat een hond niet alleen moet zijn?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:02

Ik begrijp HC wel deels.

Sommige mensen focussen alleen op de tijd dat de hond word uitgelaten, terwijl ook de tijd dat een hond in het gezelsschap van zijn 'roedel' is zeer waardevol is.
Je hebt heel veel mensen die het bevoorbeeld prima vinden dat een hond 8/9 uur alleen thuis is, omdat er savonds dan wel wat mee word gedaan.

Terwijl het simpel samenzijn ook heel waardevol is voor de meeste honden. Bij de mijne merk ik dat heel erg :j.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:09

Steentje schreef:
En vind jij per definitie dat een hond niet alleen moet zijn?

Ja.
Dat kan je uiteraard uit het verband en context trekken dus zál dat op Bokt gebeuren.

Verband en context zijn:
Een hond is een HEEL sociaal dier. De roedel is fundamenteel voor welzijn.
Die roedel kan bij de gedomesticeerde hond bestaan uit andere honden of mensen, van één tot een groep.

De hond is 10 duizend jaar eerder dan andere diersoorten gedomesticeerd vanwege de grote gelijkenis tussen de sociale structuur van de toenmalige mens en de wolf.

De sociale interactie met de roedel, het vertonen van het ´natuurlijke´ gedrag, is voor de hond cruciaal voor welzijn.
Na 15 duizend jaar selectie op waardering van in gezelschap van de mens leven, is de hond spreekwoordelijk de beste vriend van de mens.
Een levenslang solitair met bezoekregeling is niet soortgericht houden.

Wie daarvan vindt dat het makkelijk kan, heeft simpelweg niet het beste met de hond voor en laat het egoïstische mensenbelang zwaarder wegen.
´Ja maar....., anders kan ík geen hond houden.´
Herkenbaar mbt paarden, weidegang, kudde etc.?
Een hond alleen is als een paard in een kist, oeps; box.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:35

Huertecilla schreef:
Wie daarvan vindt dat het makkelijk kan, heeft simpelweg niet het beste met de hond voor en laat het egoïstische mensenbelang zwaarder wegen.
´

:wave:
Hier egoist nr 1.

Steentje, je hoeft nu echt niet naarhet asiel te rennen om er een tweede bij te halen. Een hond kan wel alleen, maar het is wel fijn als de hond de kans krijgt om sociaal te doen (mits hij dat wil) tijdens bijvoorbeeld het uitlaten.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:36

Het hondje, voor als je straks weer iets verkoopt op marktplaats, zodat je je veilig voelt :D

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 19:39

xxMaxx schreef:
Het hondje, voor als je straks weer iets verkoopt op marktplaats, zodat je je veilig voelt :D

Ik moest stiekem wel lachen. :=
Gelukkig kan ik er nu wel de humor van inzien!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:48

Vragen om jezelf af te vragen;
* Heb ik er genoeg tijd voor?
* Ben ik bereid om geld en tijd in dit hondje te steken?
* Wat voor soort hondje heeft mijn voorkeur? (groot, klein, wild, rustig, vrouwtje, mannetje)
* Ga ik nog op cursus met dit hondje?
* Weet ik zeker dat ik geld genoeg heb?
* Neem ik hem/haar mee op vakantie, zoniet wie past op hem/haar tijdens mijn vakantie?
Dan nog een paar kleine onzinnige vraagjes;
* Wat voor riem krijgt hij/zij? (bijv. zo'n uitrolriem of zo'n lijn die gewoon een bepaalde lengte is.)
* Waar ga ik zijn/haar eten halen?(bijv. bij de albert heijn of dierenspeciaalzaak)
* Ga ik een mand aanschaffen, zoja welke/ wat voor soort?
Dan nog een paar vraagjes voor bij de verkoper;
* Is hij/zij zindelijk? (zal waarschijnlijk wel als je voor een ouder hondje gaat:))
* Wat voor soort voer krijgt hij/zij? (speciale oudjesvoeding ofzo:'))
* Kan hij goed alleen blijven?(I.V.M. verlatingsangst)
* Heeft hij puppycursus gehad?
volgens mij heb ik alles zo wel :list: :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:54

Goof schreef:
Huertecilla schreef:
´

:wave:
Hier egoist nr 1.

Waarvan dus akte op een openbaar medium.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:04

Steentje schreef:
xxMaxx schreef:

Ik moest stiekem wel lachen. :=
Gelukkig kan ik er nu wel de humor van inzien!

Had je beide topics gelezen! Die met die stenen, hihi. En die met die enge man... Ik vond het ook best eng hoor!!

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 10:07

Dinsdag ga ik bij twee Maltezer broertjes van 4 jaar kijken. :)
De eigenaresse zoekt wegens tijdsgebrek een nieuw huisje voor ze.