hondentraining voor mijn chihuahua

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quinty97

hondentraining voor mijn chihuahua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 14:44

hallo,
ik heb een chihuahua van ongeveer 4 jaar.
maar hij is extreem bang voor andere honden.
wij weten niet waarom want we hebben nog een andere hond, van 16 jaar en me opa heeft een hond en die komt elke dinsdag bij ons.
voor die 2 honden is hij dan ook niet bang,
maar dan kwam laatst de hond van me nichtje even en hij was weer extreem bang.
hij ging rennen, blaffen, zich verstoppen, happen naar die hond, die hond aanvallen van angst.
maar ik wou dus vragen of iemand weet of hier een hondentraining voor is, in de omgeving van haarlem.

alvast bedankt.

annepaardoes

Re: hondentraining voor mijn chihuahua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:22

Extreme angst is meer iets voor een gedragstherapeut.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:26

Wat versta jij onder extreem bang?
Bescherm hem niet teveel, dan wordt hij alleen maar banger, en bevestig je zijn onzekerheid.
Laat hem het alleen doen als er een andere hond bij komt, probeer hem zelf te negeren.
Dat hij de 16jarige en de hond van je opa accepteerd is puur omdat hij ze kent. Is niet te vergelijken met honden die hij maar 'eens' tegen komt.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:07

vooral honden opzoeken en laat m maar kennis maken, alleen zo zal het minder worden, hem niet weghouden, training kan je vinden bij een kynologenclub in je buurt, staat meestal wel in je telefoongids/goudengids (wij hebben hier zo'n wie wat waar boekje)

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:55

Met hondentraining moet je wel opletten, want niet overal mogen ze los spelen. En daardoor los je het probleem nog niet op en houdt je hem er net nog meer vanaf.

Ivana22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:03

Ik heb zelf ook een Chihuahua en die was ook altijd bang voor anderen honden .
Ik ben vaak met haar naar honden parken geweest waar veel honden loslopen ,
En ik heb haar Lekker laten lopen .
Nu is het zelf net een grote hond , ze speelt en doet gek met haar vriendinnetje onze rotweiler (:

Het belangrijkste is laat haar op de grond lopen , ook al komt er een grote hond aan !!
Til je hond thuis niet te vaak op het kan 'als je op de bank zit' ook springen .
Behandel je hond ook echt als hond !!
Dit merk je bij veel mensen , dat omdat ze zo klein en "zielig" zijn , vergeleken met een grotere hond ,

Succes met je probleem !! Ik heb het ook gehad , het gaat over

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:21

Ik wil me graag aansluiten bij bovenstaande. Ik begrijp dat het verleidelijk is je hondje op te tillen, helemaal als ie staat te trillen van angst, maar dan maak je het juist erger.
Honden hebben erg veel behoefte aan rangorde's. En bij een rangorde geldt vrij letterlijk; de hoogste is de baas. Dus elke keer als jij als baas je hondje op tilt of op de bank toe laat, breng je hem hoger op de rangorde ladder dan hij natuurlijkerwijs zou zijn. Daardoor gaan ze dus ook vaker heftiger reageren op honden die letterlijk hoger zijn dan hen.
Verder moet je er ook voor zorgen dat jijzelf áltijd de alfa bent en je ook zo gedraagt, hoe moeilijk dit soms ook is. Het houdt namelijk in dat jij moet aangeven wanneer iets eng is, of niet. Negeer je hondje dus als hij bang is. Op het moment dat jij hem aandacht geeft bevestig jij als alfa dat hij met reden bang is. Dus is hij dat de volgende keer weer. Als jij vol zelfvertrouwen op andere honden afstapt en daarbij de angst van je kleine negeert zal hij ook inzien dat hij nergens bang voor hoeft te zijn. En met negeren bedoel ik ook écht negeren; geen druk op de riem, niet aanhalen, niet aankijken. Zelf rechtop en zelfverzekerd op de andere hond afstappen, of langsheen lopen. Je zult verbaasd staan hoeveel jou eigen houding overslaat op je hond.

Ken je het programma de dog-whisperer? Die man heeft ook een duidelijke alfa houding en het is elke keer weer bizar om te zien hoe honden op hem reageren. Simpelweg omdat hij leiderschap uitstraalt.

Onze hond is nog wel eens bang voor laminaatvloeren, omdat hij erop uitglijdt en zich dan bezeerd. Maar als hij bang is gaat hij juíst zijn nagels uitzetten waardoor die helemáál geen grip meer heeft. Op zo'n moment moet ik hem dus leiden. Zijn angst compleet negeren en hem op die manier dwingen over zijn angst heen te komen. Hem ook voorgaan en ook hem negeren. En ja hoor, even later loopt hij weer gewoon rond.
Hetzelfde verhaal bij een paard, had ooit haar hoofd gestoten bij het uit de stal lopen. Als je daar aandacht aan besteed gaat ze juist bij het naar buiten lopen haar kop omhoog gooien; en dus stoot ze haar hoofd weer. Bij Eclaire moest je dus het halster omdoen touw vast houden, maar vervolgens de stal uitlopen alsof er geen paard achter je aankwam en ziedaar: Geen probleem, madame liep zo haar stal uit.

Nuja, een lang verhaal. Maar ik hoop dat je er wat op hebt. En win inderdaad eens informatie in bij hondentrainers. Die kunnen je vast nog veel specifieker helpen. Oh, en boekenwijsheid is ook nooit mis. Koop eens een informatie-boek over het karakter van chihuahua's en hoe daar mee om te gaan. Is uiterst leerzaam en leuk om te weten. Sommige dingen zijn misschien wel heel ras-karakter-specifiek!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:00

Ik heb zelf een kruising duitse herder met angstagressie en dit zit echt diep erin.
Honden wat hij kent is hij poepielief tegen en ook onderdanig. maar buiten... hij bijt meteen als hij de kans krijgt bij vreemde honden buiten. Hij is ook totaal niet ontspannen en wordt dat ook niet, wat het erg moeilijk maakt om te werken hieraan. Wij zijn met een gedragstherapeut bezig en kan ik je ook zeker weten aanraden :)
Kan zeker geen kwaad om een boek of iets dergelijks te lezen hierover maar zoek professionele hulp, zeker bij angst in combinatie met agressie, dit wordt alleen maar erger als je niet weet wat je doet..
En dan krijg je het er heel moeilijk uit, misschien zelfs wel nooit meer!