Pup rustig houden na operatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RonavhN

Pup rustig houden na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 21:34

Hoi bokkers,

onze bijna 7 maanden oude herder is woensdag gesteriliseerd. van de dokter moeten we haar ongeveer 12 dagen zo rustig mogelijk houden.
dit is nogal een opgave, ze is sowieso al heel energiek, en we kunnen dus niet veel met haar spelen of wandelen, en ze wordt maar drukker en drukker...
net begon ze al rondjes door het huis te rennen :') en dan kost het even wat moeite en tijd om haar weer rustig te krijgen. net is mijn moeder toch maar even wat langer gaan lopen met haar, dus nu is ze gelukkig rustig.

mijn vraag is dus of iemand nog wat ideeën heeft om haar rustig te houden.

alvast bedankt voor het meedenken! :)

fjordjes

Re: Pup rustig houden na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:36

ik moet mijn jonge duitse dog ook stil houden, zij was geopereerd aan haar ellebogen. Wij hebben rustgevende pillen gekregen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:40

Er zijn ook denkspelletjes voor honden. Van die puzzels waar ze dingen moeten verschuiven of oppakken om bij de snoepjes te komen. Mentaal werken is niet fysiek belastend en daar wordt ze ook rustig van.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:40

rustgevende pillen voor een sterilisatie zou ik niet eens overwegen! Ik zou ze heerlijke knaag dingen geven. Lekker afwisselen, wat langer maar rustig en aangelijnd lopen, eventueel rustige speur spelletjes doen bijv. en dat soort dingen. Niets met springen bijv.
Je kan ook gewoon gehoorzaamheid oefeningen doen. Laat ze blijven staan op commando en maak dat lijk en spannend. Dus probeer rond haar te lopen, weg te lopen, uit zicht te lopen wat je maar wilt. Uiteraard niet te lang achter elkaar maar kan altijd leuk zijn. Mijn hond kan bijv. staand net zo makkelijk blijven als zittend of liggend. Best leuk ter afwisseling. Volgen kan ook maar dan even niet teveel bochtwerk doen bijv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:43

Een varkensoor, en denkspelletjes doen het altijd goed! :)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:50

Mijn kleine hond is ook geopereerd en moest rustig blijven. Hij heeft nu een groot kauwbot waar hij op knaagt. Maar hij had zijn kaak gebroken en mocht dus ook niet kauwen. Hij heeft in die tijd heel veel tructjes geleerd voor een likje vla. Dit maakte hem geestelijk moe. Ook heb ik een spel, 2 ronde schijven die apart van elkaar bewegen met vakjes die je kan vullen met brokjes of in ons geval weer met vla :P

Heel lastig om drukke honden rustig te houden.

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:53

ken je balletje balletje? dat kun je met je pup ook doen dan moet ie aanwijzen onder welk bekertje het snoepje of brokje ligt. Dat kun je steeds ingewikkelder maken.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:59

Onze toen pup had 2 poten gebroken en moest ook rust houden. Ik heb toen een kong voor hem gekocht en heb hem steeds met vanalles gevuld, hij vond het prachtig. Wat ook leuk is is om clickertraining met ze te doen, zo heb ik hem bijvoorbeeld geleerd mijn handen aan te raken met zijn neus en mijn voeten, dat kan allemaal liggend.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:10

Valeriaan druppels helpen goed maar er zijn ook andere rustgevende middelen.

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 22:19

oh wauw wat veel reacties allemaal!
ontzettend bedankt

aan pillen enzo wil ik eigenlijk niet...
maar die denkspelletjes zijn inderdaad een erg leuk idee!
en ik geloof dat er hier in de kast nog wel een kauwbot ligt! dan blijft ze ook rustig liggen natuurlijk :)

dat van die balletje balletje vind ik ook een leuk idee! zal dat morgen eens doen :)

en was sowieso al val plan om binnekort een kong te kopen voor haar dus dat gaan we dan maar met wat spoed doen!

allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:32

Juist van kauwbotten kunnen ze behoorlijk druk worden, waardoor er veel druk op de wond kan onstaan. Zou ik niet doen. Zelfde geld voor kong en dergelijke.

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 22:44

is dat zo ja? ik heb haar wel eens vaker een kouwbot gegeven en toen ging ze er rustig mee liggen...
maar het zou kunnen hoor, in ieder geval bedankt voor de tip

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:49

12 dagen rustig houden na sterilisatie??

honden doen hier binnen 2 dagen na zo'n operatie alles wat ze daarvoor ook deden.. :=

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:57

Ligt eraan hoe de OP is verlopen. Bij afwijkingen aan de baarmoeder kunnen er sneller bloedingen en dergelijke optreden en dan is 12 dagen rust heel verstandig zodat de boel goed kan helen.

Sommige honden kunnen enorm druk worden op botten, speeltjes enz. Wat veel druk kan opbouwen. Maar dat ligt aan de hond. Bij mijn honden zou ik dat niet hoeven doen, dan is ontspannen wandelen beter.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:13

12 dagen is wel heel erg overdreven hoor (en ik werk bij een dierenarts en hoor het te weten ;) ). Gewoon aan de lijn uitlaten en zorgen dat de buik niet nat / vies wordt. De hond geeft zelf wel aan wanneer ze het weer aan kan. Ik heb vroeger een Tervuerense herder gehad en die heb ik 2 dagen na de operatie als los gelaten op een verlaten veldje, want ze sprong overal overheen van de energie. Die intelligentiespellen die net genoemd werden zijn sowieso gewledig, niet alleen voor honden die zich rustig moeten houden. Iedereen zou er een paar in huis moeten hebben voor zijn hond (of zelf leuke verstopspelletjes verzinnen)

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 23:17

kimmie, ja de da zei dat het het beste was om haar zo rustig mogelijk te houden tot de hechtingen eruit zijn, en dat is dus na 12 dagen.

wilawander, er waren verder geen afwijkingen, de operatie is helemaal goed gegaan. maar misschien is gewoon rustig wandelen inderdaad ook wel een goede optie!

Ziviaantje, ze is ontzettend slim dus een denkspel moet voor haar geen enkel probleem zijn natuurlijk :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:19

Ziviaantje schreef:
12 dagen is wel heel erg overdreven hoor (en ik werk bij een dierenarts en hoor het te weten ;) ). Gewoon aan de lijn uitlaten en zorgen dat de buik niet nat / vies wordt. De hond geeft zelf wel aan wanneer ze het weer aan kan. Ik heb vroeger een Tervuerense herder gehad en die heb ik 2 dagen na de operatie als los gelaten op een verlaten veldje, want ze sprong overal overheen van de energie. Die intelligentiespellen die net genoemd werden zijn sowieso gewledig, niet alleen voor honden die zich rustig moeten houden. Iedereen zou er een paar in huis moeten hebben voor zijn hond (of zelf leuke verstopspelletjes verzinnen)

Ik heb veel bij dit soort OP's geassisteerd en in sommige gevallen is het echt niet verstandig om een hond direct te laten rennen en springen. ;) Een mens moet ook rust houden na een dergelijke OP.