Ik en Gabber zitten met een probleem.
Toen een van onze cavia's overleed hadden we er een konijn als gezelschap bij gekocht. Dit ging heel goed, maar de cavia ging na een week dood van ouderdom. Toen was Gabber, het konijn, alleen. We kochten er een ander konijn bij, mijn moeder wilde persé een vrouwtje, dus na een maand hadden we ineens 7 konijnen
. Toen de baby's er waren stinden de konijnen binnen.We hadden de vader, Gabber, in een apart hok gezet, omdat je vaak hoort dat mannetjes agressief zijn naar kleine konijntjes. Dit was bij Gabber niet het geval, merkten we toen we hem erbij zetten. Hij was heel lief en waste alle kleintjes.
Een van de kleintjes hadden we gehouden. Het konijnengezin verhuisde naar een buitenhok (2 verdiepingen) met een ren. Dit is jaren goed gegaan, maar het kleintje (inmiddels allang een volwassen konijn) kreeg hersenvliesontsteking. We hebben haar nog 8 dagen met spuitjes voer, medicijnen en water proberen te genezen, maar er was geen verbetering, dus lieten we haar inslapen.
Gabber en Molly (het vrouwtje) werden depressief. Na een paar maanden ging het weer goed. Ze zaten altijd samen in het zonnetje en wasten elkaar.
Gisteren hebben we Molly in moeten laten slapen. Na een epileptische aanval had ze haar ruggetje gebroken en was ze verlamd. Dit was echt geen leven voor haar, dus dit was de beste keus. Maar nu is Gabber alleen. Hij heeft eigenlijk nooit alleen geleefd, behalve in de dierenwinkel en toen de cavia overleed een weekje. We willen er geen nieuw konijn bij nemen, omdat Gabber ook al bejaard is, en je dan weer hetzelfde verhaal krijgt (Gabber gaat dood, andere konijn alleen etc.). Gabber zit nu dus in zijn eentje buiten. We hebben hem een knuffel gegeven in konijnenformaat, maar dit kan natuurlijk niet de plek innemen van een echt maatje.
Nu twijfelen we dus of we hem buiten moeten laten staan, of binnen. Binnen zal hij meer aandacht krijgen, en er is bijna de hele dag wel iemand thuis. Hij mag dan lekker door eht huis heen huppelen. Buiten kan hij de hele dag zelf bepalen of hij binnen of buiten zit. Hij zal buiten wel minder aandacht krijgen, omdat je natuurlijk zelf niet de hele dag buiten zit. Hij gaat zich dan denk ik snel vervelen, binnen gebeurt er altijd wat. We willen natuurlijk voorkomen dat hij depressief wordt, en dat lukt waarschijnlijk het beste als hij binnen staat, maar dat is zo onnatuurlijk... Buiten kan hij trouwens niet in de tuin rondlopen, aangezien hij dan naar de buren kan.
Dus: wat is beter voor Gabber? Binnen of buiten? (We hebben dit al aan de dierenarts gevraagd, die zei dat het niet uitmaakte)
Sorry dat het verhaal zo onduidelijk is, dingen goed opschrijven is niet mijn sterkste punt.