Voeradvies oude kat gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Orchid

Voeradvies oude kat gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 12:22

Hallo iedereen,

Voor een vriend van mij zou ik jullie om advies willen vragen.
Het gaat om een kat van 16 a 17 jaar oud, die erg mager is. Ze is verder in goede gezondheid (voor haar leeftijd) maar moeilijk dik te krijgen.
Ze heeft ongeveer een half jaar geleden een abces gehad waar ze even goed ziek van is geweest, dit is behandeld en ze is weer opgeknapt maar de vetjes willen niet meer terug komen.
Het is een boerderijkat die zelf nog wel eens een muisje vangt enzo, verder staan er altijd brokken ter beschikking (dental protection plus van whiskas) en krijgt ze blikvoer (felix, whiskas ed) als ze er zin in heeft (soms een paar keer per dag, maar soms zwerft madame dagenlang over de landerijen en dan dus niet).
Ze wordt verder op tijd ontwormd en vlo vrij gehouden.
Nu is dus de vraag, wat zou voor haar een nuttige aanvulling zijn?
Er is bijvoorbeeld ook beschikking over vers vlees (denk aan nier, tong, lever ed van biologisch vleesvee), evt gekookt? Ik weet niet of je daar met zo'n oude kat nog mee kan beginnen en hoe gezond het is?
Verder misschien een ander type voer, let er wel op dat de brokken ook voor hun andere, 1.5 jarige kat zijn, dit kan niet gescheiden worden. De aanvullingen zoals vleesjes ed wel.
Wie weet iets voor deze dame? :)

Sassol

Re: Voeradvies oude kat gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:36

Het is niet verstandig als je zo'n oude kat hebt om over te gaan op vers vlees en ook nog brokken laten eten. Oudere katten stappen sowieso moeilijker over op vlees, maar zeker als hij tussendoor dan ook nog brokken eet.

Kan de kat van 1,5 jaar ook niet over op vlees? Ik zou overgaan naar KVV (dat is niet hetzelfde als blikvoer) en daarbij af en toe wat vleesbot bij geven. (Te beginnen met kippennekken en eendennekken)
KVV is vergeleken met vers vlees een stuk vetter, maar niks voor de tanden.
Vandaar het vleesbot.

Dan hoef je je ook niet te verdiepen in percentages e.d.

Kun je er wat mee?

cissy

Re: Voeradvies oude kat gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:46

Een oude kat van 17 heeft andere behoeftes dan een jonkie van 1,5 dus hetzelfde voer is niet helemaal optimaal. Is er al een bloedje getrokken van de oude dame of alles intern wel goed zit?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 17:21

Sassol schreef:
Het is niet verstandig als je zo'n oude kat hebt om over te gaan op vers vlees en ook nog brokken laten eten. Oudere katten stappen sowieso moeilijker over op vlees, maar zeker als hij tussendoor dan ook nog brokken eet.

Kan de kat van 1,5 jaar ook niet over op vlees? Ik zou overgaan naar KVV (dat is niet hetzelfde als blikvoer) en daarbij af en toe wat vleesbot bij geven. (Te beginnen met kippennekken en eendennekken)
KVV is vergeleken met vers vlees een stuk vetter, maar niks voor de tanden.
Vandaar het vleesbot.

Dan hoef je je ook niet te verdiepen in percentages e.d.

Kun je er wat mee?

Geen vers icm brokken is denk ik omdat de darmen dan niet aan 1 van de 2 kunnen wennen, waardoor beide maar matigjes benut word?
Dus bvb in plaats van blikvoer een stukje gekookte lever en tong oid zou niet kunnen?
Wat houd KVV precies in? :) Is het makkelijk verkrijgbaar?
Ze hebben zelf een biologische vleesveehouderij, dus kunnen makkelijk aan rundervlees komen natuurlijk, maar dit zal wel niet compleet genoeg zijn.
Of ze helemaal over zouden willen gaan op vers weet ik niet, die vriend is niet degene die alles bepaald namelijk, woont nog thuis.

cissy schreef:
Een oude kat van 17 heeft andere behoeftes dan een jonkie van 1,5 dus hetzelfde voer is niet helemaal optimaal. Is er al een bloedje getrokken van de oude dame of alles intern wel goed zit?

Optimaal is het niet nee, maar dit gaat dus alleen om de brok, alle extra's kunnen per kat wel gevarieerd worden.
Bloed is nog niet getrokken denk ik, ik weet ook niet of het een briljant idee is voor een oude mopperkat die liever buiten is weer naar de da te gaan :D Ze lijkt opzich wel gezond, goed actief en alles, denk dat het echt ouderdom is. Maarja misschien het opperen waard..

Al met al is het gezien de situatie dus misschien makkelijker om een andere aanvulling te geven ipv blikjes van whiskas en felix, maar een beter optie ligt zo niet voor handen i guess.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:15

Brokken worden anders verteert dan vers vlees. Om vers vlees (met name bot) goed te kunnen verteren heb je een hele zure maaginhoud nodig (die ze eigenlijk van nature hebben), maar door de brokken is deze basischer geworden. Daarbij heb je ook kans op verstoppingen.

KVV = Kompleet Vers Voer. Is vaak verpakt in 'worstvorm' en is gemalen vers vlees. Koop je een goed merk, dan zullen de verhoudingen van vleesbot, spiervlees en orgaan beter kloppen en daarmee dus ook de voedingsstoffen.
Ze zouden zelf het vlees van rund kunnen vermalen (hierbij een beetje kijken naar de verhoudingen) en dus hun eigen KVV rundsmaak maken. Om een compleet menu te maken moeten er minimaal 5 verschillende diersoorten gegeven worden in 3 weken.
Ik ben zelf te spreken over het merk Shaweca, vind de kwaliteit-prijs verhouding heel goed.