Hond die niet alleen kan zijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MiSzNiTa

Hond die niet alleen kan zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 21:56

Wie o Wie kan mij helpen???

Ik heb een mechelse herder van 10 maand oud en hij kan slecht alleen zijn.
Dit uit zich in slopen alles wat hij te pakken kan krijgen nu hebben wij hem in de garage zo dat hij alle ruimte heeft maar hij kreeg de deur steeds open om in huis te komen nu hadden het zo dat hij dat niet kon nu heeft hij zo n gat in de deur gemaakt zodat hij er als nog uit kan en dan andere dingen kan stuk maken.
Wie kan mij helpen en we hebben het al vanaf pup af aan rustig aan opgebouwd met alleen zijn dus niet dat we zo van de 1 op de andere dag heb 4 uren alleen hebben gelaten.
Het is ook niet zo dat hij elke dag alleen is mn vriend werkt wel hele dagen ik werk zelf 3 dagen maar niet van 9 tot 5 dus op de dagen dat ik werk is hij van half 8 tot 1 uur thuis of van half 1 tot 6 uur dus 5 uren en max 3 keer per week verder is hij bijna nooit alleen thuis omdat hij vaak mee gaat.
Nu staat een mechelaar ook wel bekend als een zenuwachtige hond met verlatingsangst maar die van ons is niet zenuwachtig maar wil graag bij ons zijn hij slaapt ook op de slaapkamer bij ons omdat hij anders de hele nacht blaft en jankt.

kimmie261

Re: Hond die niet alleen kan zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:30

tja ,dat is een lastig probleem,of je moet hem voor die uren wegbrengen naar een opvang oid of ,en dat hebben wij toen gedaan,je maakt een kennel ( geen bench,maar echt een ruime kennel met kennelpanelen) in de tuin of in de garage,waar hij niet uit kan,en daar leg je in wat hij mag slopen,tis gewoon vervelend als je spulletjes steeds gesloopt worden.

ik had 2 slopers en die gingen als we weggingen samen in een grote kennel,en dat is jarenlang prima gegaan..

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 23:56

Nou ja een kennel had ik indd over nagedacht een bench heb ik wel maar daar kreeg ik hem als pup niet eens in, ja opvang zou super zijn maar goed dat kost behoorlijk veel geld maar ik wil gewoon graag dat hij alleen kan zijn. Heb ook over een gedragsterapeut nagedacht het is zo moeilijk want het is echt zo n lieverd echt een maatje maar hij hangt teveel aan ons en dat is het hele probleem.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:50

een bench is ook veel te klein om een hond voor uren in op te sluiten,als je de plek en ruimte heb zou ik zeggen,maak een mooie kennel,kan ie niet uit,geef hem daarin wat lekker en iets wat ie mag slopen( ik gooide er een berg dekens in,die uiteindelijk na een poosje alleen nog maar bestonden uit reepjes...) en dan heeft ie én gewoon de ruimte en jullie huis blijft heel

x_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 01:42

Wij hebben dit probleem ook gehad heel erg aanhankelijk zijn geem moment van je afwijken. als we weg gingen dan knaagde ze ook alles kapot. Dat speciaal spul gesmeerd (dat zogenaamd vies is) 'maar vrouwtje daar hou je mij niet mee tegen hoor' In de schuur gezet, 'vrouwtje ik maak de deur toch wel open'
Klink omgedraaid ' Nou dan begaai ik het hout lekker met m'n tanden en nagels' dus dat was ook geen optie.

Dit opgelost met training want mevrouw verveelde zich gewoon ook al komt ze er 5x per dag uit. Een herder zoekt continu iets om te doen hij wilt voor je werken en moet vooral geestelijk gestimuleerd blijven!
En we hebben onze hond als ze bij ons lag gewoon een paar keer weg gestuurd naar haar eigen plaats.
IK bepaal wanneer je erbij komt en niet jij. Hierdoor werd ze niet meer zo aanhankelijk en komt er alleen bij liggen als wij zeggen van kom dan maar. En ze vind ons nog evengoed heel lief :D

En met het alleen laten, je bent lekker vaak thuis maak er een spel van. Ga zonder de hond gedag te zeggen/ aan te halen 5 minuten buiten de deur staan (wel dat hij je niet ziet) waarschijnlijk staat hij gewoon voor de deur om te luisteren. En zodra je terug komt beloon je hem uitgebreid met een koekje en een dolle 5 minuten met z'n favoriete speeltje. En zo bouw je het langzaam op. Dit werkte bij ons super goed. Hij leert dan dat als je weg bent en je terug komt er iets leuks gaat gebeuren!

Ik zou wel als ik jou was hem niet op de slaapkamer laten slapen. Een slaapkamer is eigelijk jullie domein. Hij mag er zo zonder pardon binnenwandelen dus voelt hij zich heel belangrijk want dit is het beste plaats in huis.

En je hebt heel veel cursussen waarbij ze leren dat blaffen/piepen niet goed is, want dit is gewoon aandachttrekkerij. Of koppel een commando aan het blaffen bijvoorbeeld: (hond blaft) WOEF - commando LUID. Zodra je ergens een commando aan koppelt kan je het ook laten ophouden.
Is de hond stil (na het blaffen) geef je het commando STIL. En natuurlijk belonen.
Dit werkte bij onze hond heel goed en het bezoek vind het ook maar al te leuk. :j

Phoee nu ik dit lees voel ik me echt een dametje wat zogenaamd alles weet :+
Maar hoop wel echt dat je er wat aan hebt!
Ik weet precies hoe vervelend zoiets kan zijn.
Veel succes ermee!

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 17:27

Die dingen die jij nu zegt heeft hij geen moeite mee als ik ga schoonmaken doe ik hem in de gang dat maakt hem niet uit in huis ligt hij op zn eigen plek en komt pas bij ons als ik zeg dat het mag, blaffen op comando luid kent hij ook evenals het comando stil. Ik had alleen een bemch toen hij een pupje was en hij slaapt bij ons omdat hij de hele nacht blijft blaffen. Ik heb hem vandaag in de garage gedaan met de deur open zodat hij ee zo uit kan zonder eerst de deur te slopen en het vreemde was toen ik thuis kwam lag hij te slapen en had niks vernield en zelfs zn brokken opgegeten terwijl hij anders niet eet als wij er niet zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:32

Citaat:
En met het alleen laten, je bent lekker vaak thuis maak er een spel van. Ga zonder de hond gedag te zeggen/ aan te halen 5 minuten buiten de deur staan (wel dat hij je niet ziet) waarschijnlijk staat hij gewoon voor de deur om te luisteren. En zodra je terug komt beloon je hem uitgebreid met een koekje en een dolle 5 minuten met z'n favoriete speeltje. En zo bouw je het langzaam op. Dit werkte bij ons super goed. Hij leert dan dat als je weg bent en je terug komt er iets leuks gaat gebeuren!

Ik zou wel als ik jou was hem niet op de slaapkamer laten slapen. Een slaapkamer is eigelijk jullie domein. Hij mag er zo zonder pardon binnenwandelen dus voelt hij zich heel belangrijk want dit is het beste plaats in huis.

Zo zou ik het ook doen, en zorgen voor veel beweging en mentale afleiding die hem moe maakt zodat hij makkelijker gaat slapen als je weg bent.

Over de slaapkamer denk ik anders. De onze mag daar ook gewoon komen, mag van mij zelfs af en toe op bed. Maar alleen als ik daar commando voor geef en als ik commando geef dat hij eraf moet, is hij ook zonder mopperen weer vertrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:37

Ik zou opnieuw beginnen met heel langzaam opbouwen. Echt heel rustig :)
Met een lekker hapje(of bot) als beloning!

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:07

Wat doe je allemaal met je hond behalve uitlaten? Doe je ook spelletjes met hem en krijgt hij genoeg beweging voor je de deur uit gaat? Ik merk aan mijn jongste hond als ik 's morgens voor ik naar mijn werk ga 10 minuutjes met de bal heb gegooid ze zich als een engeltje gedraagd. Als ik er eens geen tijd voor heb (en dat is dan naast de gewone 20 minuten ochtendwandeling hè, die krijgt ze eerst en dan 10 minuten gooien met een bal of wat dan ook) haalt ze mijn kasten leeg :j

Verder meerdere keren per dag 5 minuten geestelijk stimuleren met spelletjes. Leer hem bijvoorbeeld zijn speelgoed verzamelen en in een bak doen, speurspelletjes, of leuke activiteitsspellen waarbij de hond moet nadenken zoals spellen van nina ottosson, Dog Activity of Doggy Brain Train. Allemaal leuke stimulerende spelletjes waar je hond geestelijk moe van wordt.

En als je weg gaat een lekkere gevulde kong geven. Geen garantie dat hij niets sloopt, hij is pas 10 maanden, mijn Groenendaeler die ik vroeger had heeft tot 1 1/2 jaar gruwelijk gesloopt... en toen was het over. Ze zat vanaf 9 maanden in een bench, want toen heeft ze mijn bankstel aan flarden gescheurd en was voor mij de maat vol _/-\o_ Overigens was dit 18 jaar geleden en toen bestond er nog geen activiteitsspellen en moest ik het doen met een barslechte hondentraining van de dierenbescherming (sla haar maar op haar neus als ze niet los wil laten) waar ik hééél snel bij weggerend ben.

Als dit allemaal niet helpt en je weet zeker dat je hond geestelijk en lichamelijk voldaan moet zijn zou ik een gedragstherapeut inschakelen die je verder kan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:20

Het nadeel van Kong is dat ze het heel snel doorkrijgen :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 08:18

Ik zou ook proberen opnieuw te beginnen met alleen leren thuis zijn en dus voor een aantal weken oppas zoeken tijdens deze uren.
Stiekum heb je het zelf een beetje in de hand gewerkt. Immers hij wilde 's nachts al neit alleen beneden zijn dus mocht hij bij jullie slapen. Hij wil nu overdag ook neit alleen zijn en je gewoon zover krijgen dat hij overdag ook mee mag.

Ik zou dus beginnen met hem in bijv. de kamer niet bij je voeten te laten liggen maar op een eigen plaats. En ga je naar de keuken maak dan dat hij daar niet kan komen. Blijft hij rustig dan belonen uiteraard. Gewoon langzaam de afstand groter maken dus als je wel thuis bent. En dan steeds een stapje verder gaan.

Succes!!